본 연구는 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념과 구매행동에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 구매행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 대전광역시 D구에 소재한 2개 사립유치원 만 5세 유아 60명으로 U유치원 30명을 실험집단(평균월령 70개월)으로 지정하고 동일한 지역에 위치한 P유치원 30명을 비교집단(평균월령 70개월)으로 하였다. 유아의 경제개념을 알아보기 위하여 박미자(2008)가 개발한 경제개념 검사도구를 사용하였으며, 유아의 구매행동을 조사하기 위하여 장수정(2004)의 구매행동 검사도구를 사용하였다. 실험 처치는 2008년 4월 29일부터 2008년 7월 15일까지 12주 동안 실시하였다. 이 기간 동안 실험집단은 생활 주제와 관련된 경제교육 활동을 하였으며, 비교집단은 생활 주제 중심의 통합적 교육과정에 따른 교육 활동을 하였다. ...
본 연구는 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념과 구매행동에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 구매행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 대전광역시 D구에 소재한 2개 사립유치원 만 5세 유아 60명으로 U유치원 30명을 실험집단(평균월령 70개월)으로 지정하고 동일한 지역에 위치한 P유치원 30명을 비교집단(평균월령 70개월)으로 하였다. 유아의 경제개념을 알아보기 위하여 박미자(2008)가 개발한 경제개념 검사도구를 사용하였으며, 유아의 구매행동을 조사하기 위하여 장수정(2004)의 구매행동 검사도구를 사용하였다. 실험 처치는 2008년 4월 29일부터 2008년 7월 15일까지 12주 동안 실시하였다. 이 기간 동안 실험집단은 생활 주제와 관련된 경제교육 활동을 하였으며, 비교집단은 생활 주제 중심의 통합적 교육과정에 따른 교육 활동을 하였다. 자료 분석은 경제개념의 평균과 표준편차를 산출하고 집단간 차이를 알아보기 위하여 사전점수를 공변량으로 하여 공변량분석을 하였다. 그리고 유아의 구매행동은 빈도와 백분율을 구하여 집단간 차이를 비교하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 구매행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념과 구매행동에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 구매행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 대전광역시 D구에 소재한 2개 사립유치원 만 5세 유아 60명으로 U유치원 30명을 실험집단(평균월령 70개월)으로 지정하고 동일한 지역에 위치한 P유치원 30명을 비교집단(평균월령 70개월)으로 하였다. 유아의 경제개념을 알아보기 위하여 박미자(2008)가 개발한 경제개념 검사도구를 사용하였으며, 유아의 구매행동을 조사하기 위하여 장수정(2004)의 구매행동 검사도구를 사용하였다. 실험 처치는 2008년 4월 29일부터 2008년 7월 15일까지 12주 동안 실시하였다. 이 기간 동안 실험집단은 생활 주제와 관련된 경제교육 활동을 하였으며, 비교집단은 생활 주제 중심의 통합적 교육과정에 따른 교육 활동을 하였다. 자료 분석은 경제개념의 평균과 표준편차를 산출하고 집단간 차이를 알아보기 위하여 사전점수를 공변량으로 하여 공변량분석을 하였다. 그리고 유아의 구매행동은 빈도와 백분율을 구하여 집단간 차이를 비교하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 경제개념에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교육기관에서의 경제교육 활동이 유아의 구매행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate what kind of impacts economic education activities would have on young children's economic concepts and purchasing behavior in educational institutions for young children. For that purpose, the following research questions were set: Research Question 1) W...
The purpose of this study was to investigate what kind of impacts economic education activities would have on young children's economic concepts and purchasing behavior in educational institutions for young children. For that purpose, the following research questions were set: Research Question 1) What kind of influences do economic education activities have on young children's basic economic concepts in educational institutions for young children? Research Question 2) What kind of influences do economic education activities have on young children's purchasing behavior in educational institutions for young children? The subjects were 60 five-year-olds attending private kindergartens in D-gu, Daejeon Metropolitan City. Among them, 30 from U Kindergarten made the experiment group (mean age: 70 months) and the other 30 from P Kindergarten located in a neighboring area did the comparison group (mean age: 70 months). The two kindergartens were chosen because they shared similar characteristics such as the career and educational background of teachers and the facility environment of kindergarten. For treatment, a 12-week program of economic education activities was carried out from April 29 to July 15, 2008. While the experiment group participated in total 11 sessions of economic education activities related to life themes, the comparison group took part in the educational activities that fitted the given curriculum and were related to the themes. Employed in the study were the Inventory for Young Children's Economic Concepts by Park Mi-ja (2008) in her doctoral dissertation and the Inventory of Purchasing Behavior developed by Jang Su-jeong (2004) to examine young children's actual purchasing behavior. In order to understand the effects of economic education activities on the young subjects' economic concepts and the findings were t-tested. And as for actual purchasing behavior, the subjects' actual purchasing behavior was taken pictures of, and then the two groups were compared and analyzed in pre- and post-test using. The results and conclusions were summarized as follows: 1) It turned out that the economic education activities provided by the educational institutions for young children had positive impacts on the young children's basic economic concepts. 2) It turned out that the economic education activities provided by the educational institutions for young children had positive impacts on the young children's purchasing behavior.
The purpose of this study was to investigate what kind of impacts economic education activities would have on young children's economic concepts and purchasing behavior in educational institutions for young children. For that purpose, the following research questions were set: Research Question 1) What kind of influences do economic education activities have on young children's basic economic concepts in educational institutions for young children? Research Question 2) What kind of influences do economic education activities have on young children's purchasing behavior in educational institutions for young children? The subjects were 60 five-year-olds attending private kindergartens in D-gu, Daejeon Metropolitan City. Among them, 30 from U Kindergarten made the experiment group (mean age: 70 months) and the other 30 from P Kindergarten located in a neighboring area did the comparison group (mean age: 70 months). The two kindergartens were chosen because they shared similar characteristics such as the career and educational background of teachers and the facility environment of kindergarten. For treatment, a 12-week program of economic education activities was carried out from April 29 to July 15, 2008. While the experiment group participated in total 11 sessions of economic education activities related to life themes, the comparison group took part in the educational activities that fitted the given curriculum and were related to the themes. Employed in the study were the Inventory for Young Children's Economic Concepts by Park Mi-ja (2008) in her doctoral dissertation and the Inventory of Purchasing Behavior developed by Jang Su-jeong (2004) to examine young children's actual purchasing behavior. In order to understand the effects of economic education activities on the young subjects' economic concepts and the findings were t-tested. And as for actual purchasing behavior, the subjects' actual purchasing behavior was taken pictures of, and then the two groups were compared and analyzed in pre- and post-test using. The results and conclusions were summarized as follows: 1) It turned out that the economic education activities provided by the educational institutions for young children had positive impacts on the young children's basic economic concepts. 2) It turned out that the economic education activities provided by the educational institutions for young children had positive impacts on the young children's purchasing behavior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.