본 연구는 성매매여성들을 대상으로 생애사를 분석하여 성매매에 고착되어 있는 심리적 기제를 알아보고자 하는 목적으로 시작했다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 최소 3년 이상 성매매에 종사하고 현재까지도 성매매에 종사하고 있는 5명의 연구참여자를 선택하여 인터뷰 하였다. 인터뷰를 통해 얻은 자료는 Lieblich, Tuval-Mashiach, & Zillber(1998)의 범주적 내용접근(categorical-content approach)과 Denzin(1989)의 분석방법을 이용하였다. 연구참여자들의 개별 생애사 요약을 통해 얻은 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구참여자1에 생애사를 통해 나타난 발현점의 주제는 다음과 같다. 사회에 대한 원망과 불신, 취약여성을 성매매로 유입시키는 사회적 구조, 가해자와 동일시이다. 이러한 삶의 발현점을 통해 연구참여자1은 자신이 속해있는 집단에 대한 외부의 부정적인 평가를 철폐시키기 위해 부정의 부정 전략으로 자신을 성 노동자라 생각하고 성매매를 하나의 노동으로 생각 한다 볼 수 있다. 둘째, 연구참여자2에 나타난 발현점은 억압적 ...
본 연구는 성매매여성들을 대상으로 생애사를 분석하여 성매매에 고착되어 있는 심리적 기제를 알아보고자 하는 목적으로 시작했다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 최소 3년 이상 성매매에 종사하고 현재까지도 성매매에 종사하고 있는 5명의 연구참여자를 선택하여 인터뷰 하였다. 인터뷰를 통해 얻은 자료는 Lieblich, Tuval-Mashiach, & Zillber(1998)의 범주적 내용접근(categorical-content approach)과 Denzin(1989)의 분석방법을 이용하였다. 연구참여자들의 개별 생애사 요약을 통해 얻은 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구참여자1에 생애사를 통해 나타난 발현점의 주제는 다음과 같다. 사회에 대한 원망과 불신, 취약여성을 성매매로 유입시키는 사회적 구조, 가해자와 동일시이다. 이러한 삶의 발현점을 통해 연구참여자1은 자신이 속해있는 집단에 대한 외부의 부정적인 평가를 철폐시키기 위해 부정의 부정 전략으로 자신을 성 노동자라 생각하고 성매매를 하나의 노동으로 생각 한다 볼 수 있다. 둘째, 연구참여자2에 나타난 발현점은 억압적 지역사회, 원조교제, 가출과 성매매, 포주와의 유사 가족관계 형성이다. 과거의 억압적 이였던 상황을 보상 받기위해 연구참여자2는 성이라는 도구를 이용하여 성매매를 통해서 역으로 세상을 지배한다는 역전이적 발상을 하게 된다고 사료된다. 셋째, 연구참여자3의 발현점은 수양부모집에서의 가출, 필로폰 투약, 결혼과 도산 그리고 성매매 재유입, 자기부정이다. 연구참여자3은 반복적인 불행을 겪고 종국에는 행복을 자신과 거리가 먼 다른 나라의 이야기 여기고 자기 자신을 스스로 정상적인 사회로부터 소외시키고 비하하면서 성매매를 자신의 업을 씻는 과정이라 생각한다. 이것은 전형적인 자기 부정적 예언이고 자기 최면이라고 해석된다. 넷째, 연구참여자4의 생애과정을 통한 발현점은 유흥업소 취업, 탈성매매 후 결혼과 제과점 창업, 성매매 재유입이다. 연구참여자4는 자신의 생애 전체를 관통하는 존재론적 불안을 극복하기 위해 구체적인 전략을 취하거나 회피를 하여 뛰어 넘는 것이 아니라 스스로 그 중심으로 들어가 편안함을 느끼려는 경향이 강했다. 이러한 불안을 극복하기 위한 행위와 수단으로 성매매를 선택한 것이라 볼 수 있다. 마지막으로 연구참여자5의 발현점 주제는 퇴학과 가출, 가피학적 공생관계로 나타났다. 연구참여자5는 자신을 관리하는 포주와 가피학적 관계를 맺으면서 자신의 착취된 존재양상을 체험하고 이러한 가피학적 공생관계를 유지하기 위한 심리적 기제로 성매매를 지속한다고 사료된다. 본 연구에서 살펴 본 것과 같이 성매매를 지속하게 하는 고착기제는 단순하게 성매매지대에서의 폭력과 경제적 착취, 억압적 환경 등 사회 환경, 구조만으로 단순히 설명할 수 없다. 성매매 여성들의 개인의 생애 전체에 나타나는 환경적, 심리적 기제가 성매매 유입 후 계속 더욱 강화되어 사회를 남의 나라 이야기로 생각하고 자신을 이 세상과 관계없는 주변인으로 여겨 주변인들이 할 수 있는 일을 찾게 되는 것이라 사료된다. 지금까지 사회의 관심과 보호는 성매매를 그만두고 도움을 요청하며 다른 직업을 갖기 원하는 탈성매매여성들에게만 이루어 졌다. 하지만 성매매 근절이라는 정부의 정책에 더 많은 효과를 얻을 수 있는 방법은 현재 성매매를 지속하고 있는 성매매여성들을 대상으로 탈성매매에 저해되는 부정적인 면들을 약화 시키고 동기를 부여할 수 있는 정책적 지원과 실천적 프로그램 구성이 필요하다고 사료된다. 탈성매매여성들은 사회에 재진입을 동시에 사회적 낙인과 냉정한 현실을 직면한다. 이러한 사회적응과정에서 부딪히는 다양한 어려움은 탈성매매여성들을 다시 성매매로 재유입하도록 하는 작동기제가 된다. 탈성매매여성들의 완전한 사회복귀는 재활과정에 성공하여 지원시설에서 나와 지역사회 공동체 일원으로 더불어 살아가는 것이다. 하지만 이러한 완전한 사회복귀는 간헐적 지원과 보호만으로 이루어지지 않는다. 쉽게 재유입 될 수 있는 성매매의 유혹을 차단하기 위해서는 지속적인 관리 즉, 전문적 사례관리가 필요하다. 성매매여성들에 대한 정확한 이해를 가지고 개별적 특성에 맞는 장기적이고 지지적인 서비스를 제공이 필요하다. 본 연구의 연구자는 여성주의자들이나, 성매매여성들 만이 성매매에 대해 완전히 이해하고 말할 수 있다고 생각하지 않는다. 여러 계층이 존재하는 공론의 장에서 누구도 상대를 지배하지 않고 다만 이해하고 서로 수용하는 입장에서 성매매에 대한 새로운 의미를 창조가 필요하다. 따라서 성매매여성들에 대한 고정된 시각으로 획일적 접근보다는 다양한 관점에서 그들을 이해할 수 있는 연구가 앞으로도 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 그리고 정부는 성매매 근절이라는 단속위주의 정책 보다는 성매매여성들에 대한 지지와 이해를 바탕으로 근본적인 인간의 욕구 충족을 목표로 다가가야 할 것이다.
본 연구는 성매매여성들을 대상으로 생애사를 분석하여 성매매에 고착되어 있는 심리적 기제를 알아보고자 하는 목적으로 시작했다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 최소 3년 이상 성매매에 종사하고 현재까지도 성매매에 종사하고 있는 5명의 연구참여자를 선택하여 인터뷰 하였다. 인터뷰를 통해 얻은 자료는 Lieblich, Tuval-Mashiach, & Zillber(1998)의 범주적 내용접근(categorical-content approach)과 Denzin(1989)의 분석방법을 이용하였다. 연구참여자들의 개별 생애사 요약을 통해 얻은 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구참여자1에 생애사를 통해 나타난 발현점의 주제는 다음과 같다. 사회에 대한 원망과 불신, 취약여성을 성매매로 유입시키는 사회적 구조, 가해자와 동일시이다. 이러한 삶의 발현점을 통해 연구참여자1은 자신이 속해있는 집단에 대한 외부의 부정적인 평가를 철폐시키기 위해 부정의 부정 전략으로 자신을 성 노동자라 생각하고 성매매를 하나의 노동으로 생각 한다 볼 수 있다. 둘째, 연구참여자2에 나타난 발현점은 억압적 지역사회, 원조교제, 가출과 성매매, 포주와의 유사 가족관계 형성이다. 과거의 억압적 이였던 상황을 보상 받기위해 연구참여자2는 성이라는 도구를 이용하여 성매매를 통해서 역으로 세상을 지배한다는 역전이적 발상을 하게 된다고 사료된다. 셋째, 연구참여자3의 발현점은 수양부모집에서의 가출, 필로폰 투약, 결혼과 도산 그리고 성매매 재유입, 자기부정이다. 연구참여자3은 반복적인 불행을 겪고 종국에는 행복을 자신과 거리가 먼 다른 나라의 이야기 여기고 자기 자신을 스스로 정상적인 사회로부터 소외시키고 비하하면서 성매매를 자신의 업을 씻는 과정이라 생각한다. 이것은 전형적인 자기 부정적 예언이고 자기 최면이라고 해석된다. 넷째, 연구참여자4의 생애과정을 통한 발현점은 유흥업소 취업, 탈성매매 후 결혼과 제과점 창업, 성매매 재유입이다. 연구참여자4는 자신의 생애 전체를 관통하는 존재론적 불안을 극복하기 위해 구체적인 전략을 취하거나 회피를 하여 뛰어 넘는 것이 아니라 스스로 그 중심으로 들어가 편안함을 느끼려는 경향이 강했다. 이러한 불안을 극복하기 위한 행위와 수단으로 성매매를 선택한 것이라 볼 수 있다. 마지막으로 연구참여자5의 발현점 주제는 퇴학과 가출, 가피학적 공생관계로 나타났다. 연구참여자5는 자신을 관리하는 포주와 가피학적 관계를 맺으면서 자신의 착취된 존재양상을 체험하고 이러한 가피학적 공생관계를 유지하기 위한 심리적 기제로 성매매를 지속한다고 사료된다. 본 연구에서 살펴 본 것과 같이 성매매를 지속하게 하는 고착기제는 단순하게 성매매지대에서의 폭력과 경제적 착취, 억압적 환경 등 사회 환경, 구조만으로 단순히 설명할 수 없다. 성매매 여성들의 개인의 생애 전체에 나타나는 환경적, 심리적 기제가 성매매 유입 후 계속 더욱 강화되어 사회를 남의 나라 이야기로 생각하고 자신을 이 세상과 관계없는 주변인으로 여겨 주변인들이 할 수 있는 일을 찾게 되는 것이라 사료된다. 지금까지 사회의 관심과 보호는 성매매를 그만두고 도움을 요청하며 다른 직업을 갖기 원하는 탈성매매여성들에게만 이루어 졌다. 하지만 성매매 근절이라는 정부의 정책에 더 많은 효과를 얻을 수 있는 방법은 현재 성매매를 지속하고 있는 성매매여성들을 대상으로 탈성매매에 저해되는 부정적인 면들을 약화 시키고 동기를 부여할 수 있는 정책적 지원과 실천적 프로그램 구성이 필요하다고 사료된다. 탈성매매여성들은 사회에 재진입을 동시에 사회적 낙인과 냉정한 현실을 직면한다. 이러한 사회적응과정에서 부딪히는 다양한 어려움은 탈성매매여성들을 다시 성매매로 재유입하도록 하는 작동기제가 된다. 탈성매매여성들의 완전한 사회복귀는 재활과정에 성공하여 지원시설에서 나와 지역사회 공동체 일원으로 더불어 살아가는 것이다. 하지만 이러한 완전한 사회복귀는 간헐적 지원과 보호만으로 이루어지지 않는다. 쉽게 재유입 될 수 있는 성매매의 유혹을 차단하기 위해서는 지속적인 관리 즉, 전문적 사례관리가 필요하다. 성매매여성들에 대한 정확한 이해를 가지고 개별적 특성에 맞는 장기적이고 지지적인 서비스를 제공이 필요하다. 본 연구의 연구자는 여성주의자들이나, 성매매여성들 만이 성매매에 대해 완전히 이해하고 말할 수 있다고 생각하지 않는다. 여러 계층이 존재하는 공론의 장에서 누구도 상대를 지배하지 않고 다만 이해하고 서로 수용하는 입장에서 성매매에 대한 새로운 의미를 창조가 필요하다. 따라서 성매매여성들에 대한 고정된 시각으로 획일적 접근보다는 다양한 관점에서 그들을 이해할 수 있는 연구가 앞으로도 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 그리고 정부는 성매매 근절이라는 단속위주의 정책 보다는 성매매여성들에 대한 지지와 이해를 바탕으로 근본적인 인간의 욕구 충족을 목표로 다가가야 할 것이다.
The present study has an objective of analyzing the life stories of prostitutes and finding out the psychological mechanism of being adhered to prostitution. To achieve this objective, we selected and interviewed five research participants who have done prostitution for a living at least for more th...
The present study has an objective of analyzing the life stories of prostitutes and finding out the psychological mechanism of being adhered to prostitution. To achieve this objective, we selected and interviewed five research participants who have done prostitution for a living at least for more than three years and are doing prostitution until now. The data obtained through the interview was analyzed by using the categorical-content approach of Lieblich, Tuval-Mashiach, & Zillber (1998) and the analysis method of Denzin (1989). The results that are obtained through the summary of individual life stories of the research participants areas follows. Firstly, the subject of the epiphany that was shown through the life story of the research participant 1 is as follows: a grudge and disbelief against the society, a social structure that induces the vulnerable women to prostitution and identification with the harmer. It can be considered that the research participant 1 thinks of herself as a sex-laborer and thinks of the prostitution as one kind of labor as a strategy of negation through such a epiphany of life, in order to remove the external negative evaluation of the group to which she belongs. Secondly, the epiphany shown in the research participant 2 was a repressive regional society, adolescent prostitution, leaving home and formation of quasi family relation with a pimp. It is considered that the research participant 2 acquires a counter-transferential concept of ruling the world reversely through the prostitution by using the tool of sex, in order to have compensation for the repressive situation in the past. Thirdly, the epiphany of the research participant 3 is leaving home of fostering parents, injection of Philopon, marriage, bankruptcy, re-influx into the prostitution and self-negation. The research participant 3, who went through repeated in felicities, finally believes that the happiness is a story of a land that is distant from her, estranges herself from the normal society by herself, humbles herself and thinks of the prostitution as a course of removing her "Uhp" (doomed destiny). This is interpreted to be typical self-negating prophecy and self-hypnosis. Fourthly, the epiphany in the life storey of the research participant 4 is employment in an entertainment spot, escape from prostitution, marriage, starting a bakery and re-influx to prostitution. The research participant 4 has a strong tendency of feeling comfortable by going into the center of the ontological anxiety that penetrates her entire life rather than take any specific strategy to overcome or jump over such ontological anxiety by evading. It is considered that she selected the prostitution as an act and means for overcoming such anxiety. Fifthly, the subject of the epiphany of the research participant 5 was shown as withdrawal from the school, leaving home and a sadomasochistic symbiotic relationship. It is considered that the research participant 5 experiences the aspect of her existence of being exploited, by making a sadomasochistic relation with a pimp who manages her and continues the prostitution as a psychological mechanism for maintaining such a sadomasochistic relation. As examined in the present research, the adhesion mechanism of making prostitutes continue the prostitution cannot be simply explained only by the social environment and structure such as violence, economic exploitation and repressive environment of the prostitution region. The environmental and psychological mechanism that was shown through the entire lives of the prostitutes continues to be reinforced more after they are induced into the prostitution and makes them think of a normal society as a story of a land of others, consider themselves marginal men who have nothing to do with this world and search for a work that can be done by marginal men. Until now, social concerns and protection have been provided only for the women who escaped from the prostitution, stop the prostitution, ask for help and want to have another job. However, we believe that political supports and the constitution of practical programs to weaken negative aspects that obstruct the efforts to escape from the prostitution and give motives are necessary for the prostitutes who continue to do the prostitution, as a way of obtaining greater effects of the government’s policy of stopping the prostitution. The women who escaped from the prostitution face social stigma and cold realities simultaneously when they enter the society again. Such various difficulties that they experience in the process of being adapted to the society operate as a mechanism for letting them be induced to the prostitution again. The complete return to the society of the women who escaped from the prostitution is achieved when they succeed in the rehabilitation process, come out of the support equipment and start to live as members of a regional society community. However, such complete return to the society cannot be realized only by the intermittent support and protection. In order to intercept the temptation of the prostitution to which such women are likely to be induced again, continued management, i.e., special care management is required. It is necessary to provide long-term supportive services that are suited to individual characteristics based on correct understanding of prostitutes. The researcher of the present research does not think that only feminists or prostitutes can completely understand the prostitution. It is necessary to create new meaning about the prostitution in a place of public opinion where no one controls the other but everyone understands and accepts the other. Therefore, researches to understand the prostitute from various points of view rather than through a uniform approach of a fixed view point should continue to be made in the future. Also, the government should approach them with a purpose of helping them fulfill their basic human desire based on the
The present study has an objective of analyzing the life stories of prostitutes and finding out the psychological mechanism of being adhered to prostitution. To achieve this objective, we selected and interviewed five research participants who have done prostitution for a living at least for more than three years and are doing prostitution until now. The data obtained through the interview was analyzed by using the categorical-content approach of Lieblich, Tuval-Mashiach, & Zillber (1998) and the analysis method of Denzin (1989). The results that are obtained through the summary of individual life stories of the research participants areas follows. Firstly, the subject of the epiphany that was shown through the life story of the research participant 1 is as follows: a grudge and disbelief against the society, a social structure that induces the vulnerable women to prostitution and identification with the harmer. It can be considered that the research participant 1 thinks of herself as a sex-laborer and thinks of the prostitution as one kind of labor as a strategy of negation through such a epiphany of life, in order to remove the external negative evaluation of the group to which she belongs. Secondly, the epiphany shown in the research participant 2 was a repressive regional society, adolescent prostitution, leaving home and formation of quasi family relation with a pimp. It is considered that the research participant 2 acquires a counter-transferential concept of ruling the world reversely through the prostitution by using the tool of sex, in order to have compensation for the repressive situation in the past. Thirdly, the epiphany of the research participant 3 is leaving home of fostering parents, injection of Philopon, marriage, bankruptcy, re-influx into the prostitution and self-negation. The research participant 3, who went through repeated in felicities, finally believes that the happiness is a story of a land that is distant from her, estranges herself from the normal society by herself, humbles herself and thinks of the prostitution as a course of removing her "Uhp" (doomed destiny). This is interpreted to be typical self-negating prophecy and self-hypnosis. Fourthly, the epiphany in the life storey of the research participant 4 is employment in an entertainment spot, escape from prostitution, marriage, starting a bakery and re-influx to prostitution. The research participant 4 has a strong tendency of feeling comfortable by going into the center of the ontological anxiety that penetrates her entire life rather than take any specific strategy to overcome or jump over such ontological anxiety by evading. It is considered that she selected the prostitution as an act and means for overcoming such anxiety. Fifthly, the subject of the epiphany of the research participant 5 was shown as withdrawal from the school, leaving home and a sadomasochistic symbiotic relationship. It is considered that the research participant 5 experiences the aspect of her existence of being exploited, by making a sadomasochistic relation with a pimp who manages her and continues the prostitution as a psychological mechanism for maintaining such a sadomasochistic relation. As examined in the present research, the adhesion mechanism of making prostitutes continue the prostitution cannot be simply explained only by the social environment and structure such as violence, economic exploitation and repressive environment of the prostitution region. The environmental and psychological mechanism that was shown through the entire lives of the prostitutes continues to be reinforced more after they are induced into the prostitution and makes them think of a normal society as a story of a land of others, consider themselves marginal men who have nothing to do with this world and search for a work that can be done by marginal men. Until now, social concerns and protection have been provided only for the women who escaped from the prostitution, stop the prostitution, ask for help and want to have another job. However, we believe that political supports and the constitution of practical programs to weaken negative aspects that obstruct the efforts to escape from the prostitution and give motives are necessary for the prostitutes who continue to do the prostitution, as a way of obtaining greater effects of the government’s policy of stopping the prostitution. The women who escaped from the prostitution face social stigma and cold realities simultaneously when they enter the society again. Such various difficulties that they experience in the process of being adapted to the society operate as a mechanism for letting them be induced to the prostitution again. The complete return to the society of the women who escaped from the prostitution is achieved when they succeed in the rehabilitation process, come out of the support equipment and start to live as members of a regional society community. However, such complete return to the society cannot be realized only by the intermittent support and protection. In order to intercept the temptation of the prostitution to which such women are likely to be induced again, continued management, i.e., special care management is required. It is necessary to provide long-term supportive services that are suited to individual characteristics based on correct understanding of prostitutes. The researcher of the present research does not think that only feminists or prostitutes can completely understand the prostitution. It is necessary to create new meaning about the prostitution in a place of public opinion where no one controls the other but everyone understands and accepts the other. Therefore, researches to understand the prostitute from various points of view rather than through a uniform approach of a fixed view point should continue to be made in the future. Also, the government should approach them with a purpose of helping them fulfill their basic human desire based on the
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