본 연구는 여학생의 성지식, 성가치관 및 성태도의 관계를 파악하여 청소년들의 올바른 성가치관과 성태도를 교육시키기 위한 기초자료를 제시하고자 하는 것이 목적이다. 이러한 목적으로 본 연구대상은 경기도에 있는 2개 지역에서 3개의 중학교와 3개의 고등학교 여학생을 임의 선정하였으며 조사자가 해당학교를 직접 방문하여 설문에 대한 목적과 취지를 설명한 후 각 학교의 보건교사와 담임선생님의 도움을 받아 총 935명을 대상으로 조사하였다. 연구도구는 성지식 정도를 파악하기 위해서 Lief(1975)와 Reed(1976)가 개발한 SKAT(Sexual Knowledge & Attitude Test) 도구를 기반으로 김소야자(1986)가 번역 수정하여 사용한 총 25문항의 측정도구를 사용하였다. 성가치관 정도를 파악하기 위해서는 노미영(2006)의 성가치관 측정도구를 사용하였고, 성태도 정도를 파악하기 위해서는 Lief와 Reed가 개발한 SKAT 도구를 김소야자가 번역 수정하여 사용한 성태도 총 25문항의 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 부호화한 후 통계패키지인 ...
본 연구는 여학생의 성지식, 성가치관 및 성태도의 관계를 파악하여 청소년들의 올바른 성가치관과 성태도를 교육시키기 위한 기초자료를 제시하고자 하는 것이 목적이다. 이러한 목적으로 본 연구대상은 경기도에 있는 2개 지역에서 3개의 중학교와 3개의 고등학교 여학생을 임의 선정하였으며 조사자가 해당학교를 직접 방문하여 설문에 대한 목적과 취지를 설명한 후 각 학교의 보건교사와 담임선생님의 도움을 받아 총 935명을 대상으로 조사하였다. 연구도구는 성지식 정도를 파악하기 위해서 Lief(1975)와 Reed(1976)가 개발한 SKAT(Sexual Knowledge & Attitude Test) 도구를 기반으로 김소야자(1986)가 번역 수정하여 사용한 총 25문항의 측정도구를 사용하였다. 성가치관 정도를 파악하기 위해서는 노미영(2006)의 성가치관 측정도구를 사용하였고, 성태도 정도를 파악하기 위해서는 Lief와 Reed가 개발한 SKAT 도구를 김소야자가 번역 수정하여 사용한 성태도 총 25문항의 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 부호화한 후 통계패키지인 SPSS Windows 15.0프로그램을 사용하여 분석하였다. 일반적 특성은 빈도와 백분율, 평균을 사용하였고, 성지식, 성태도와 성가치관 측정도구 신뢰도는 Cronbach's alpha로 구하였다. 성지식, 성가치관 및 성태도의 관계를 파악하기 위해서는 Pearson's Correlation을 사용하였고, 여중생과 여고생의 차이 검증은 t-test로 검증하였고, 여학생의 성지식, 성가치관이 성태도에 미치는 영향을 보기위해서는 다중회귀분석(Stepwise Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 성지식 정도는 여중생 평균 12.90점, 여고생의 평균은 15.92점으로 학년이 높아질수록 성지식 정도도 높아지는 것으로 나타났다. 2. 성가치관의 평균점수를 보면 65점 만점에 43.77점으로 여중생의 평균은 43.07점, 여고생의 평균은 44.51점으로 중학생보다는 고교생의 성가치관이 더 긍정적인 것으로 나타났다. 3. 성태도 정도는 전체 평균 79.12점으로 이중 여중생의 평균 성태도 점수는 77.90점이고, 여고생은 80.41점으로 여고생들의 성태도 정도가 높은 것으로 나타났으며, 중학생보다 고교생이 더 긍정적인 성태도를 지니고 있는 것으로 나타났다. 4. 성지식과 성가치관(r=.379, p<.001), 성지식과 성태도(r=.550, p<.001), 성가치관과 성태도간에 유의한(r=.296, p<.001) 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 5. 음란물접촉경험은 성지식에 유의한 영향을 미치고 있으며(β=.216, p=.000), 음란물접촉경험과 성지식은 성가치관에 유의한 영향을 미치는(β=.104, p=.004)(β=.236, p=.000) 것으로 나타났다. 또한 성지식과 성가치관의 두 변수는 성태도에 유의한 영향을 미치는(β=.462, p=.000)(β=.239, p=.000) 것으로 나타났다. 본 연구의 결과, 청소년들의 수준별 학년별에 따른 성교육이 필요하며 청소년의 성가치관과 성태도에 관한 보다 전문적이고 표준화된 도구들이 개발될 필요가 있다.
본 연구는 여학생의 성지식, 성가치관 및 성태도의 관계를 파악하여 청소년들의 올바른 성가치관과 성태도를 교육시키기 위한 기초자료를 제시하고자 하는 것이 목적이다. 이러한 목적으로 본 연구대상은 경기도에 있는 2개 지역에서 3개의 중학교와 3개의 고등학교 여학생을 임의 선정하였으며 조사자가 해당학교를 직접 방문하여 설문에 대한 목적과 취지를 설명한 후 각 학교의 보건교사와 담임선생님의 도움을 받아 총 935명을 대상으로 조사하였다. 연구도구는 성지식 정도를 파악하기 위해서 Lief(1975)와 Reed(1976)가 개발한 SKAT(Sexual Knowledge & Attitude Test) 도구를 기반으로 김소야자(1986)가 번역 수정하여 사용한 총 25문항의 측정도구를 사용하였다. 성가치관 정도를 파악하기 위해서는 노미영(2006)의 성가치관 측정도구를 사용하였고, 성태도 정도를 파악하기 위해서는 Lief와 Reed가 개발한 SKAT 도구를 김소야자가 번역 수정하여 사용한 성태도 총 25문항의 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 부호화한 후 통계패키지인 SPSS Windows 15.0프로그램을 사용하여 분석하였다. 일반적 특성은 빈도와 백분율, 평균을 사용하였고, 성지식, 성태도와 성가치관 측정도구 신뢰도는 Cronbach's alpha로 구하였다. 성지식, 성가치관 및 성태도의 관계를 파악하기 위해서는 Pearson's Correlation을 사용하였고, 여중생과 여고생의 차이 검증은 t-test로 검증하였고, 여학생의 성지식, 성가치관이 성태도에 미치는 영향을 보기위해서는 다중회귀분석(Stepwise Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 성지식 정도는 여중생 평균 12.90점, 여고생의 평균은 15.92점으로 학년이 높아질수록 성지식 정도도 높아지는 것으로 나타났다. 2. 성가치관의 평균점수를 보면 65점 만점에 43.77점으로 여중생의 평균은 43.07점, 여고생의 평균은 44.51점으로 중학생보다는 고교생의 성가치관이 더 긍정적인 것으로 나타났다. 3. 성태도 정도는 전체 평균 79.12점으로 이중 여중생의 평균 성태도 점수는 77.90점이고, 여고생은 80.41점으로 여고생들의 성태도 정도가 높은 것으로 나타났으며, 중학생보다 고교생이 더 긍정적인 성태도를 지니고 있는 것으로 나타났다. 4. 성지식과 성가치관(r=.379, p<.001), 성지식과 성태도(r=.550, p<.001), 성가치관과 성태도간에 유의한(r=.296, p<.001) 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 5. 음란물접촉경험은 성지식에 유의한 영향을 미치고 있으며(β=.216, p=.000), 음란물접촉경험과 성지식은 성가치관에 유의한 영향을 미치는(β=.104, p=.004)(β=.236, p=.000) 것으로 나타났다. 또한 성지식과 성가치관의 두 변수는 성태도에 유의한 영향을 미치는(β=.462, p=.000)(β=.239, p=.000) 것으로 나타났다. 본 연구의 결과, 청소년들의 수준별 학년별에 따른 성교육이 필요하며 청소년의 성가치관과 성태도에 관한 보다 전문적이고 표준화된 도구들이 개발될 필요가 있다.
The purpose of this study is to provide the basic material of education for female adolescent's about sexuality knowledge, value of sexuality and sexuality attitude. To make this survey complete, have choose the student in public school that incudes 3 junior high and 3 high school which is 2 differe...
The purpose of this study is to provide the basic material of education for female adolescent's about sexuality knowledge, value of sexuality and sexuality attitude. To make this survey complete, have choose the student in public school that incudes 3 junior high and 3 high school which is 2 different location in the district of Kyunggi-Do. the participant student to this survey was total of 935 people. The tool used for this survey is structured by 25 questionaries, that made out of the references which incudes value of sexuality which translated and modified by Noh Mi Young(2006) and sexuality knowledge and sexuality attitude. modified by Kim So Ya Ja(1986). also, used the tool SKAT(Sexual Knowledge & Attitude Test) developed by Leaf & Reed in order to determine the extent of their knowledge. The material which collected from SPSS Windows 15.0 program that is the data package for statistical analysis. The characteristics of the general used the frequency and percentage, the average. sexuality knowledge, sexuality attitude and value of sexuality of were used by Cronbach's alpha reliability of measurement tools. sexuality knowledge and value of sexuality and sexuality attitude of using Pearson's Correlation of the relationship. junior high school students and high school students of the differences was verified by the t-test, to view the impact of sexual attitude Stepwise Multiple Regression Analysis were conducted. The results of this study are as follows. 1. Sexual knowledge about junior high school girl average 12.90 points, 15.92 points average grade of high school girls to become more of sexual knowledge has also increased. 2. According to the average score of value of sexuality 43.77 points to 65 points, junior high school girl average of 43.07 points 44.51 points average high school girl, value of sexuality of high school girl than junior high school girl were more positive 3. The totality sexuality attitude degrees 79.12 points average, the average score of 77.90 points of sexuality attitude of junior high school girl, the girl with a high degree of sexuality attitude 80.41 points, a high school girl was found, more than junior high school girl also have a positive sexuality attitude. 4. Sexual knowledge and value of sexuality(r =.379, p <.001), sexual knowledge and sexuality attitude(r =.550, p <.001), value of sexuality and sexuality attitude to the significant(r =.296, p <.001) were related. 5. Contact pornography experience significant influence on the sexual knowledge(β =.216, p =.000), pornography experience and sexual knowledge a significant affect on the value of sexuality(sexual knowledge, β =.104, p =.004),(value of sexuality, β =.236, p =.000). in addition, sexual knowledge and value of sexuality of the two variables sexuality attitude were significant to affect(sexual knowledge, β =.462, p =.000),(value of sexuality, β =.239, p =.000). The results of this study, sex education is needed to the grade level of juveniles, about value of sexuality and sexuality attitude of juveniles need to be developed more professional and standardized tools.
The purpose of this study is to provide the basic material of education for female adolescent's about sexuality knowledge, value of sexuality and sexuality attitude. To make this survey complete, have choose the student in public school that incudes 3 junior high and 3 high school which is 2 different location in the district of Kyunggi-Do. the participant student to this survey was total of 935 people. The tool used for this survey is structured by 25 questionaries, that made out of the references which incudes value of sexuality which translated and modified by Noh Mi Young(2006) and sexuality knowledge and sexuality attitude. modified by Kim So Ya Ja(1986). also, used the tool SKAT(Sexual Knowledge & Attitude Test) developed by Leaf & Reed in order to determine the extent of their knowledge. The material which collected from SPSS Windows 15.0 program that is the data package for statistical analysis. The characteristics of the general used the frequency and percentage, the average. sexuality knowledge, sexuality attitude and value of sexuality of were used by Cronbach's alpha reliability of measurement tools. sexuality knowledge and value of sexuality and sexuality attitude of using Pearson's Correlation of the relationship. junior high school students and high school students of the differences was verified by the t-test, to view the impact of sexual attitude Stepwise Multiple Regression Analysis were conducted. The results of this study are as follows. 1. Sexual knowledge about junior high school girl average 12.90 points, 15.92 points average grade of high school girls to become more of sexual knowledge has also increased. 2. According to the average score of value of sexuality 43.77 points to 65 points, junior high school girl average of 43.07 points 44.51 points average high school girl, value of sexuality of high school girl than junior high school girl were more positive 3. The totality sexuality attitude degrees 79.12 points average, the average score of 77.90 points of sexuality attitude of junior high school girl, the girl with a high degree of sexuality attitude 80.41 points, a high school girl was found, more than junior high school girl also have a positive sexuality attitude. 4. Sexual knowledge and value of sexuality(r =.379, p <.001), sexual knowledge and sexuality attitude(r =.550, p <.001), value of sexuality and sexuality attitude to the significant(r =.296, p <.001) were related. 5. Contact pornography experience significant influence on the sexual knowledge(β =.216, p =.000), pornography experience and sexual knowledge a significant affect on the value of sexuality(sexual knowledge, β =.104, p =.004),(value of sexuality, β =.236, p =.000). in addition, sexual knowledge and value of sexuality of the two variables sexuality attitude were significant to affect(sexual knowledge, β =.462, p =.000),(value of sexuality, β =.239, p =.000). The results of this study, sex education is needed to the grade level of juveniles, about value of sexuality and sexuality attitude of juveniles need to be developed more professional and standardized tools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.