다차원척도법을 이용한 백화점 식품 매장 상품진열에 관한 연구 : 소비자 인지 거리를 중심으로 (A) Study on Product Display of Food Mardet in Deprtment Store using Multi-Dimensional Scaling(MDS) : Focused on Cognition Distance of Consumer원문보기
본 연구는 불황을 극복하기 위한 대형할인점과 백화점의 판매증가를 위한 판매전략을 소비자가 필수적으로 구매해야 하는 생필품을 중심으로 진행한 실증연구이다. 경쟁적 상황아래 일반 소비자들이 근접하여 구성되는 소매점과 백화점이 시장경쟁에서 우위를 유지하는 일은 같은 경쟁선 상에서 영업을 이루어야 하는 백화점에서 가격이나 유통구조로 보아 백화점만의 매장구성과 판매촉진 전략이 매우 필요한 상황이라 할 것이다. 연구를 진행한 결과 백화점 식품 매장의 판매 장소와 구매선호도가 유사한 상품의 진열과 구성에서 상품들의 진열에 따라 그 상품에 대한 구매행태뿐만 아니라 주변 상품에 대한 구매행태 및 소비자의 쇼핑 만족도에 많은 영향을 미칠 수 있을 것으로 판단되었다. 즉 소비자들이 인지하는 식품의 거리는 머릿속에 있는 거리이기 때문에 머릿속에 가까운 곳에 있는 상품을 실제 매장에 가까운 곳에 놓으면 동선이 짧아지므로 구매를 촉진하고 충동구매나 연관구매(cross-selling) 로 연결되어 구매규모는 자연적으로 증가할 수 있을 것으로 판단되었다. 소비자 측면에서 구매 편의성을 고려한 상품진열에 관한 연구는 매장의 매출과 직접적으로 관련된 중요한 의미가 있는 것으로 연구결과를 바탕으로 백화점 광고의 주요 수단인 전단 및 ...
본 연구는 불황을 극복하기 위한 대형할인점과 백화점의 판매증가를 위한 판매전략을 소비자가 필수적으로 구매해야 하는 생필품을 중심으로 진행한 실증연구이다. 경쟁적 상황아래 일반 소비자들이 근접하여 구성되는 소매점과 백화점이 시장경쟁에서 우위를 유지하는 일은 같은 경쟁선 상에서 영업을 이루어야 하는 백화점에서 가격이나 유통구조로 보아 백화점만의 매장구성과 판매촉진 전략이 매우 필요한 상황이라 할 것이다. 연구를 진행한 결과 백화점 식품 매장의 판매 장소와 구매선호도가 유사한 상품의 진열과 구성에서 상품들의 진열에 따라 그 상품에 대한 구매행태뿐만 아니라 주변 상품에 대한 구매행태 및 소비자의 쇼핑 만족도에 많은 영향을 미칠 수 있을 것으로 판단되었다. 즉 소비자들이 인지하는 식품의 거리는 머릿속에 있는 거리이기 때문에 머릿속에 가까운 곳에 있는 상품을 실제 매장에 가까운 곳에 놓으면 동선이 짧아지므로 구매를 촉진하고 충동구매나 연관구매(cross-selling) 로 연결되어 구매규모는 자연적으로 증가할 수 있을 것으로 판단되었다. 소비자 측면에서 구매 편의성을 고려한 상품진열에 관한 연구는 매장의 매출과 직접적으로 관련된 중요한 의미가 있는 것으로 연구결과를 바탕으로 백화점 광고의 주요 수단인 전단 및 DM 쿠폰북 광고와 구매시점 광고 제작 시 이를 전략적으로 활용하는 것은, 구매 고객의 구매 선호도에 의한 상품 관련 정보를 제공하고 이를 직접 매출로 연계시키는 의미가 있다고 하겠으며 백화점 방문 소비자들이 가장 많이 이용하는 광고 제작에 중요한 정보 활용의 계기가 될 것이다. 본 연구의 중요 결과를 정리하면, 백화점 식품 매장과 백화점 식품 매장의 상품진열에 관한 특성을 관찰하여 그 결과를 제시하였고 백화점 상품진열을 다차원척도법으로 분석하여 소비자 선호도와 매장의 배치와 비교 분석을 하고 이의 일치성이나 유사성에 관한 비교분석 결과를 제시하였고 소비자의 인지 거리를 바탕으로 한 상품 간의 거리를 측정한 자료를 바탕으로 다차원척도법을 이용하여 상품 간 좌표를 도출하고 이를 맵(MAP)상에 표시하였다. 또한, 백화점 식품 매장의 진열방법에 대해서는 A 백화점을 가장 소비자 선호도에 근접하여 진열한 것으로 표본을 제시하였고 연구 결과도 이와 유사하게 도출되었음이 확인되었다. 이러한 결과를 종합하여 백화점 식품 매장의 향후 매장이동과 상품진열 및 백화점 광고에 적용 가능한 방안을 제시하여 실무에 적용가능 하도록 하였다.
본 연구는 불황을 극복하기 위한 대형할인점과 백화점의 판매증가를 위한 판매전략을 소비자가 필수적으로 구매해야 하는 생필품을 중심으로 진행한 실증연구이다. 경쟁적 상황아래 일반 소비자들이 근접하여 구성되는 소매점과 백화점이 시장경쟁에서 우위를 유지하는 일은 같은 경쟁선 상에서 영업을 이루어야 하는 백화점에서 가격이나 유통구조로 보아 백화점만의 매장구성과 판매촉진 전략이 매우 필요한 상황이라 할 것이다. 연구를 진행한 결과 백화점 식품 매장의 판매 장소와 구매선호도가 유사한 상품의 진열과 구성에서 상품들의 진열에 따라 그 상품에 대한 구매행태뿐만 아니라 주변 상품에 대한 구매행태 및 소비자의 쇼핑 만족도에 많은 영향을 미칠 수 있을 것으로 판단되었다. 즉 소비자들이 인지하는 식품의 거리는 머릿속에 있는 거리이기 때문에 머릿속에 가까운 곳에 있는 상품을 실제 매장에 가까운 곳에 놓으면 동선이 짧아지므로 구매를 촉진하고 충동구매나 연관구매(cross-selling) 로 연결되어 구매규모는 자연적으로 증가할 수 있을 것으로 판단되었다. 소비자 측면에서 구매 편의성을 고려한 상품진열에 관한 연구는 매장의 매출과 직접적으로 관련된 중요한 의미가 있는 것으로 연구결과를 바탕으로 백화점 광고의 주요 수단인 전단 및 DM 쿠폰북 광고와 구매시점 광고 제작 시 이를 전략적으로 활용하는 것은, 구매 고객의 구매 선호도에 의한 상품 관련 정보를 제공하고 이를 직접 매출로 연계시키는 의미가 있다고 하겠으며 백화점 방문 소비자들이 가장 많이 이용하는 광고 제작에 중요한 정보 활용의 계기가 될 것이다. 본 연구의 중요 결과를 정리하면, 백화점 식품 매장과 백화점 식품 매장의 상품진열에 관한 특성을 관찰하여 그 결과를 제시하였고 백화점 상품진열을 다차원척도법으로 분석하여 소비자 선호도와 매장의 배치와 비교 분석을 하고 이의 일치성이나 유사성에 관한 비교분석 결과를 제시하였고 소비자의 인지 거리를 바탕으로 한 상품 간의 거리를 측정한 자료를 바탕으로 다차원척도법을 이용하여 상품 간 좌표를 도출하고 이를 맵(MAP)상에 표시하였다. 또한, 백화점 식품 매장의 진열방법에 대해서는 A 백화점을 가장 소비자 선호도에 근접하여 진열한 것으로 표본을 제시하였고 연구 결과도 이와 유사하게 도출되었음이 확인되었다. 이러한 결과를 종합하여 백화점 식품 매장의 향후 매장이동과 상품진열 및 백화점 광고에 적용 가능한 방안을 제시하여 실무에 적용가능 하도록 하였다.
This study is for sale increasing strategy of the department store and big discount market which is focused on necessities that is purchased by consumer. Under the competition, to keep the superiority in the market economy to the retail shop and department store, which consist of the general con...
This study is for sale increasing strategy of the department store and big discount market which is focused on necessities that is purchased by consumer. Under the competition, to keep the superiority in the market economy to the retail shop and department store, which consist of the general consumer, needs the sale promotion strategy and the shop constitution of department store which is considered the price and the circulation formation. After progress study, the sale place of department store food market and purchase preference are proved that they affects the consumer's preference and the adaptability product based on the similar product display and composition. That is, consumers recognition of distance of food is the distance that is in thinking, so if the products are placed near the real market it makes distance shorter that promotes sale or cross-selling naturally. In the consumer side, the product display study, which considers sale convenience, has an important relation directly with sale. Based on the result of study, using the main method of the department store ads, which is like leaflet, DM coupon book and purchase time ads, provide the product information by sale preference of purchase consumer, and those help to relate with the direct sale and will be used pamphlet produce that look up the department store consumer. In order the important result of this study, the characteristics of the department store food market and its display show the result. This study also analyzes the department store product display as multidimensional measure method so that analyzes comparably and consumer preference. It suggests the result about the similarity or consentaneity, and marks on the map, draws the coordinates of product based on the consumer recognition. Generalized these results, the henceforth market movement of department food store and the product display, pamphlet, leaflet ads suggests that adopts the real work place.
This study is for sale increasing strategy of the department store and big discount market which is focused on necessities that is purchased by consumer. Under the competition, to keep the superiority in the market economy to the retail shop and department store, which consist of the general consumer, needs the sale promotion strategy and the shop constitution of department store which is considered the price and the circulation formation. After progress study, the sale place of department store food market and purchase preference are proved that they affects the consumer's preference and the adaptability product based on the similar product display and composition. That is, consumers recognition of distance of food is the distance that is in thinking, so if the products are placed near the real market it makes distance shorter that promotes sale or cross-selling naturally. In the consumer side, the product display study, which considers sale convenience, has an important relation directly with sale. Based on the result of study, using the main method of the department store ads, which is like leaflet, DM coupon book and purchase time ads, provide the product information by sale preference of purchase consumer, and those help to relate with the direct sale and will be used pamphlet produce that look up the department store consumer. In order the important result of this study, the characteristics of the department store food market and its display show the result. This study also analyzes the department store product display as multidimensional measure method so that analyzes comparably and consumer preference. It suggests the result about the similarity or consentaneity, and marks on the map, draws the coordinates of product based on the consumer recognition. Generalized these results, the henceforth market movement of department food store and the product display, pamphlet, leaflet ads suggests that adopts the real work place.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.