단원 金弘道(1745~?)는 본관이 金海이고, 자는 士能이며, 호는 檀園 ·丹邱 · 西湖 · 高眠居士 · 輒醉翁이다. 그는 도화서 화원이었으면서도 산수화·인물화·신선화·불화·풍속화에 모두 능하였고, 특히 산수화와 풍속화에 새로운 경지를 개척했다. 동양 문화권에서는 詩·書·畵 一致를 주장할 뿐만 아니라, 이를 같은 공간에 집약시키는 노력을 끊임없이 계속하여왔다. 즉 제화시와 발문은 작가의 삶과 사상, 감상자의 감정 등 많은 면을 이해할 수 있도록 도와주어서 그림을 한층 더 빛나게 하고 작품의 완성도를 높이는 역할을 한다. 단원 김홍...
단원 金弘道(1745~?)는 본관이 金海이고, 자는 士能이며, 호는 檀園 ·丹邱 · 西湖 · 高眠居士 · 輒醉翁이다. 그는 도화서 화원이었으면서도 산수화·인물화·신선화·불화·풍속화에 모두 능하였고, 특히 산수화와 풍속화에 새로운 경지를 개척했다. 동양 문화권에서는 詩·書·畵 一致를 주장할 뿐만 아니라, 이를 같은 공간에 집약시키는 노력을 끊임없이 계속하여왔다. 즉 제화시와 발문은 작가의 삶과 사상, 감상자의 감정 등 많은 면을 이해할 수 있도록 도와주어서 그림을 한층 더 빛나게 하고 작품의 완성도를 높이는 역할을 한다. 단원 김홍도도 여기에 크게 벗어나지 않아서, 그가 남긴 회화를 보면, 그 속에 많은 시와 문이 들어 있다. 본고는 단원 김홍도 회화 속에 나타난 제화시와 발문을 해석과 감상을 통해 작품 속에 드러나는 김홍도의 사상과 삶 그리고 예술 세계를 깊이 있게 조명해보고자 하였다. 단원은 詩·書·畵 일치에 충실했던 인물이였으며, 도화서 화원인 중인의 신분으로 피지배인과 자신을 포함한 평민의 삶을 자연스럽게 그림과 시와 글로써 표출했다고 할 수 있다. 즉 그의 회화속의 글 중에서 풍속, 산수, 수신, 자신에 관한 제화시와 발문으로 적어놓은 글을 통해 조선시대의 사회상을 알 수 있었다. 나아가 그림 속의 제화시와 발문을 공부하면서 선인들은 일상의 삶을 작품을 통해 예술로 승화시켰고, 선인들이 추구했던 가치 있는 삶은 물질이 아닌 문학과 예술, 풍류를 즐기는 삶과 소중한 인간관계 그리고 자연과의 조화로운 삶이라는 것을 알 수 있었다.
단원 金弘道(1745~?)는 본관이 金海이고, 자는 士能이며, 호는 檀園 ·丹邱 · 西湖 · 高眠居士 · 輒醉翁이다. 그는 도화서 화원이었으면서도 산수화·인물화·신선화·불화·풍속화에 모두 능하였고, 특히 산수화와 풍속화에 새로운 경지를 개척했다. 동양 문화권에서는 詩·書·畵 一致를 주장할 뿐만 아니라, 이를 같은 공간에 집약시키는 노력을 끊임없이 계속하여왔다. 즉 제화시와 발문은 작가의 삶과 사상, 감상자의 감정 등 많은 면을 이해할 수 있도록 도와주어서 그림을 한층 더 빛나게 하고 작품의 완성도를 높이는 역할을 한다. 단원 김홍도도 여기에 크게 벗어나지 않아서, 그가 남긴 회화를 보면, 그 속에 많은 시와 문이 들어 있다. 본고는 단원 김홍도 회화 속에 나타난 제화시와 발문을 해석과 감상을 통해 작품 속에 드러나는 김홍도의 사상과 삶 그리고 예술 세계를 깊이 있게 조명해보고자 하였다. 단원은 詩·書·畵 일치에 충실했던 인물이였으며, 도화서 화원인 중인의 신분으로 피지배인과 자신을 포함한 평민의 삶을 자연스럽게 그림과 시와 글로써 표출했다고 할 수 있다. 즉 그의 회화속의 글 중에서 풍속, 산수, 수신, 자신에 관한 제화시와 발문으로 적어놓은 글을 통해 조선시대의 사회상을 알 수 있었다. 나아가 그림 속의 제화시와 발문을 공부하면서 선인들은 일상의 삶을 작품을 통해 예술로 승화시켰고, 선인들이 추구했던 가치 있는 삶은 물질이 아닌 문학과 예술, 풍류를 즐기는 삶과 소중한 인간관계 그리고 자연과의 조화로운 삶이라는 것을 알 수 있었다.
Danwon Kim Hong-Do(1745~?) is a member of the Kimhae(金海) clan, and his courtesy name is Saneung(士能) and his penname is Danwon(檀園), Dan-gu(丹邱), Seoho(西湖), Gomyeon-geosa(高眠居士) or Cheopchwiong(輒醉翁). As a member of the Dohwaseo, the official painters of the Joseon court, he was talented at all of art pa...
Danwon Kim Hong-Do(1745~?) is a member of the Kimhae(金海) clan, and his courtesy name is Saneung(士能) and his penname is Danwon(檀園), Dan-gu(丹邱), Seoho(西湖), Gomyeon-geosa(高眠居士) or Cheopchwiong(輒醉翁). As a member of the Dohwaseo, the official painters of the Joseon court, he was talented at all of art paintings such as a landscape-painting, portrait, wire-drawing, Buddhist painting, and a genre picture and especially he has cultivated a new path on landscape-painting and genre picture. The unity of poems, writings and paintings has been pursued in the oriental culture and strenuous efforts to concentrate three different entities into the one space have been made accordingly. Painting image and epilogue have played a role to make paintings more highlighted and to enhance the completeness of works as they have been helpful in understanding various aspects of daily life and thinking of the writer and the feeling of the appreciator. As Kim Hong-Do has not been mainly deviated from it, there are a lot of poems and writings in the paintings he has left. Thinking, daily life and arts world of Kim Hong-do which was revealed through explanation and impression about painting image and epilogue from paintings of Danwon Kim Hong-Do has been deeply looked into at this manuscript. Danwon Kim Hong-Do was a person to faithfully pursue the unity of poems, writings and paintings and as a member of the Dohwaseo, he has naturally expressed the daily life of common people including himself and the people under control through paintings, poems and writings. Among his writings in the paintings, we can look into the social life in the Chosun period though painting image and written epilogue on genre paintings, landscape, moral training and portrait. Furthermore, while studying painting image and epilogue in the paintings, ancestors sublimated their normal life into arts through their works and shown that the quality life ancestors has pursued has been an enjoyment of literature, arts and idyllic life and a cherished human relation and an harmony with nature rather than material life.
Danwon Kim Hong-Do(1745~?) is a member of the Kimhae(金海) clan, and his courtesy name is Saneung(士能) and his penname is Danwon(檀園), Dan-gu(丹邱), Seoho(西湖), Gomyeon-geosa(高眠居士) or Cheopchwiong(輒醉翁). As a member of the Dohwaseo, the official painters of the Joseon court, he was talented at all of art paintings such as a landscape-painting, portrait, wire-drawing, Buddhist painting, and a genre picture and especially he has cultivated a new path on landscape-painting and genre picture. The unity of poems, writings and paintings has been pursued in the oriental culture and strenuous efforts to concentrate three different entities into the one space have been made accordingly. Painting image and epilogue have played a role to make paintings more highlighted and to enhance the completeness of works as they have been helpful in understanding various aspects of daily life and thinking of the writer and the feeling of the appreciator. As Kim Hong-Do has not been mainly deviated from it, there are a lot of poems and writings in the paintings he has left. Thinking, daily life and arts world of Kim Hong-do which was revealed through explanation and impression about painting image and epilogue from paintings of Danwon Kim Hong-Do has been deeply looked into at this manuscript. Danwon Kim Hong-Do was a person to faithfully pursue the unity of poems, writings and paintings and as a member of the Dohwaseo, he has naturally expressed the daily life of common people including himself and the people under control through paintings, poems and writings. Among his writings in the paintings, we can look into the social life in the Chosun period though painting image and written epilogue on genre paintings, landscape, moral training and portrait. Furthermore, while studying painting image and epilogue in the paintings, ancestors sublimated their normal life into arts through their works and shown that the quality life ancestors has pursued has been an enjoyment of literature, arts and idyllic life and a cherished human relation and an harmony with nature rather than material life.
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