본 연구는 조선후기 연행사로부터 서양문물을 받아들이기 시작함으로써 나타나는 예술분야 변화의 한 면인 회화작품에 나타난 서양화법 연구이다. 그리고 작품에 서양화법을 분석하기 이전에 당시 조선후기의 사회양상과 사상적 배경, 화단의 경향을 파악하고 한국과 서양 각각의 세계관에 입각한 화법의 명료한 차이점과 이해를 목적으로 둔다.
현대에 들어서 유교적 전통을 고수한 우리나라에 들어오는 서양의 선진문물은 너무 무분별하게 유입과 수용이 이루어지고 있다. 따라서 이 논문을 통해 과거 우리나라가 서양문물을 수용하는 과정과 전개된 상황을 살펴보고...
본 연구는 조선후기 연행사로부터 서양문물을 받아들이기 시작함으로써 나타나는 예술분야 변화의 한 면인 회화작품에 나타난 서양화법 연구이다. 그리고 작품에 서양화법을 분석하기 이전에 당시 조선후기의 사회양상과 사상적 배경, 화단의 경향을 파악하고 한국과 서양 각각의 세계관에 입각한 화법의 명료한 차이점과 이해를 목적으로 둔다.
현대에 들어서 유교적 전통을 고수한 우리나라에 들어오는 서양의 선진문물은 너무 무분별하게 유입과 수용이 이루어지고 있다. 따라서 이 논문을 통해 과거 우리나라가 서양문물을 수용하는 과정과 전개된 상황을 살펴보고 이를 귀감으로 반성해보고 앞으로 우리의 자세를 다시 한번 생각하여 발전된 방안을 모색하는데 또 다른 의미를 둔다.
본 연구는 다음과 같은 절차를 따라 진행된다.
Ⅱ장에서는 조선후기 당시의 시대적 배경과 사상적 배경을 통해 조선이 과연 어떻게 기존과는 전혀 다른 새로운 문화를 받아들일 수 있었는지 토대를 고찰해 본다. 이러한 시대상황과 사상을 토대로 서양화법을 받아들이기 이전에 당시 조선후기 화단에 중국의 남종화법이 조선 문인들 사이에 유행했던 그 예를 살펴본다. 이와 더불어 진경산수나 풍속화와 같은 당시로서는 굉장히 획기적인 주제표현과 민족의식의 성장으로 인한 민화와 같은 대중예술의 개성적이고 독창적인 발전양상을 살펴본다.
Ⅲ장에서는 조선후기에 서양화법이 표현된 작품을 분석하기 이전에 일원론적 한국화법과 이원론적인 서양화법의 명료한 차이점을 비교 분석하는 것이 선행되어야함에 필요성이 있어 이 장에서 논하게 되었다. 이는 이질적인 두 화법의 정의와 특징을 한눈에 비교하여 파악할 수 있어 각 화법의 성격을 명료하게 인식할 수 있을 것이다.
Ⅳ장에서는 본격적으로 조선후기 서양화법의 유입과 수용을 살펴본다. 그리고 조선에 반영되기 이전에 서양이 들어올 수 있었던 중국과 서양의 만남을 미리 고찰해보고 중국이 조선에 서양을 소개하게 된 과정과 그 전개를 살펴본다. 이에 덧붙여 서양화법의 수용이 미술사적으로 어떠한 의미와 영향을 지니는지에 대해서도 함께 이해한다.
Ⅴ장에서는 서양화법이 반영된 조선후기 회화작품을 구체적으로 제시해본다. 인물화, 산수화, 기록화, 민화 및 기타로 분류하여 각 장르마다 대표하는 작가들, 혹은 시대순으로 작품을 분석한다.
이를 통해서 장르는 다르지만 서양화법을 반영한 작품들이기 때문에 공통적으로 나타나는 양식을 발견할 수 있다. 투시도법을 활용한 원근법의 사용, 음영법을 이용한 기물(器物)의 입체감, 이전보다는 훨씬 세밀해진 표현 등이 바로 서양화법을 반영한 결과라고 볼 수 있다. 하지만 이를 서양화법을 그대로 똑같이 모방하기 보다는 조선의 전통적이 미의식과 연관지어 비판적으로 수용하고 재창조했다는 점을 되짚어 볼 필요가 있다.
이러한 연구 진행과정을 거쳐 한국화와 서양화라는 전혀 상반된 이질감 속에서도 서로가 상호 절충하여 소화시킬 수 있었던 배경을 이해한다. 그리고 조선후기 화단에 서양화법의 유입으로 인해 새로운 면모를 창출해낸 사실묘사력의 발전을 구체적으로 제시하고 분석하여 조선풍의 독창성을 이끌어내는 능력을 가늠해볼 수 있을 것이다. 이는 조선후기 화단에 찬란한 업적을 이룬 진경산수나 풍속화, 산수화를 비롯하여 또 하나의 새로운 시대적 미의식을 대표하는 것으로 여겨질 수 있다.
본 연구는 조선후기 연행사로부터 서양문물을 받아들이기 시작함으로써 나타나는 예술분야 변화의 한 면인 회화작품에 나타난 서양화법 연구이다. 그리고 작품에 서양화법을 분석하기 이전에 당시 조선후기의 사회양상과 사상적 배경, 화단의 경향을 파악하고 한국과 서양 각각의 세계관에 입각한 화법의 명료한 차이점과 이해를 목적으로 둔다.
현대에 들어서 유교적 전통을 고수한 우리나라에 들어오는 서양의 선진문물은 너무 무분별하게 유입과 수용이 이루어지고 있다. 따라서 이 논문을 통해 과거 우리나라가 서양문물을 수용하는 과정과 전개된 상황을 살펴보고 이를 귀감으로 반성해보고 앞으로 우리의 자세를 다시 한번 생각하여 발전된 방안을 모색하는데 또 다른 의미를 둔다.
본 연구는 다음과 같은 절차를 따라 진행된다.
Ⅱ장에서는 조선후기 당시의 시대적 배경과 사상적 배경을 통해 조선이 과연 어떻게 기존과는 전혀 다른 새로운 문화를 받아들일 수 있었는지 토대를 고찰해 본다. 이러한 시대상황과 사상을 토대로 서양화법을 받아들이기 이전에 당시 조선후기 화단에 중국의 남종화법이 조선 문인들 사이에 유행했던 그 예를 살펴본다. 이와 더불어 진경산수나 풍속화와 같은 당시로서는 굉장히 획기적인 주제표현과 민족의식의 성장으로 인한 민화와 같은 대중예술의 개성적이고 독창적인 발전양상을 살펴본다.
Ⅲ장에서는 조선후기에 서양화법이 표현된 작품을 분석하기 이전에 일원론적 한국화법과 이원론적인 서양화법의 명료한 차이점을 비교 분석하는 것이 선행되어야함에 필요성이 있어 이 장에서 논하게 되었다. 이는 이질적인 두 화법의 정의와 특징을 한눈에 비교하여 파악할 수 있어 각 화법의 성격을 명료하게 인식할 수 있을 것이다.
Ⅳ장에서는 본격적으로 조선후기 서양화법의 유입과 수용을 살펴본다. 그리고 조선에 반영되기 이전에 서양이 들어올 수 있었던 중국과 서양의 만남을 미리 고찰해보고 중국이 조선에 서양을 소개하게 된 과정과 그 전개를 살펴본다. 이에 덧붙여 서양화법의 수용이 미술사적으로 어떠한 의미와 영향을 지니는지에 대해서도 함께 이해한다.
Ⅴ장에서는 서양화법이 반영된 조선후기 회화작품을 구체적으로 제시해본다. 인물화, 산수화, 기록화, 민화 및 기타로 분류하여 각 장르마다 대표하는 작가들, 혹은 시대순으로 작품을 분석한다.
이를 통해서 장르는 다르지만 서양화법을 반영한 작품들이기 때문에 공통적으로 나타나는 양식을 발견할 수 있다. 투시도법을 활용한 원근법의 사용, 음영법을 이용한 기물(器物)의 입체감, 이전보다는 훨씬 세밀해진 표현 등이 바로 서양화법을 반영한 결과라고 볼 수 있다. 하지만 이를 서양화법을 그대로 똑같이 모방하기 보다는 조선의 전통적이 미의식과 연관지어 비판적으로 수용하고 재창조했다는 점을 되짚어 볼 필요가 있다.
이러한 연구 진행과정을 거쳐 한국화와 서양화라는 전혀 상반된 이질감 속에서도 서로가 상호 절충하여 소화시킬 수 있었던 배경을 이해한다. 그리고 조선후기 화단에 서양화법의 유입으로 인해 새로운 면모를 창출해낸 사실묘사력의 발전을 구체적으로 제시하고 분석하여 조선풍의 독창성을 이끌어내는 능력을 가늠해볼 수 있을 것이다. 이는 조선후기 화단에 찬란한 업적을 이룬 진경산수나 풍속화, 산수화를 비롯하여 또 하나의 새로운 시대적 미의식을 대표하는 것으로 여겨질 수 있다.
This research is about Western painting techniques appeared in Korean paintings in the late Chosun Dynasty which was a part of the change happened in the filed of Arts after being introduced Western culture by Yeonhangsa. The purpose of this research is to have a thorough grasp of its cultural conte...
This research is about Western painting techniques appeared in Korean paintings in the late Chosun Dynasty which was a part of the change happened in the filed of Arts after being introduced Western culture by Yeonhangsa. The purpose of this research is to have a thorough grasp of its cultural content, historical background, and tendency of the painting circle in the late Chosun period, and to understand the obvious difference between the painting techniques based on respective Korean and Western world view.
At the present day, the indiscreet inflow and acceptance of advanced Western culture are becoming problems in traditionally Confucian country, Korea. Therefore, in this research, the predecessor's process of accepting and spreading western culture will be examined carefully, and it will be set as an example for us to rethink about our attitude at accepting Western culture and to seek the better way of it.
This research proceeds as follows.
In chapter 2, we will find out of the basis which made possible of accepting a new culture which was totally different from the established culture of the period, through studying the historical and cultural content of the late Chosun Dynasty. Based on this historical and cultural content of the period, we will take examples of prevailing Chinese painting techniques of the Southern School among the literary in the late Chosun period before being introduced of Western painting techniques. Besides, we will look into the epoch-making theme expression happened in paintings, such as Real Landscape painting or genre painting, and the unique development of popular art, such as folk painting which was initiated because of aroused national consciousness.
In Chapter 3, it is necessary to compare and analyze obvious differences between monism in Korean painting techniques and dualism in Western painting techniques ahead of analyzing Korean paintings in which western painting techniques were used. The definitions and characteristics of these two heterogeneous painting techniques will be compared and read at a glance, so it will be possible to understand each painting techniques clearly.
In chapter 4, we will look at the inflow and acceptance of Western painting techniques in the late Chosun Dynasty on a full scale. We will examine first how Western culture was introduced to China- how it was accepted and became popular-before it came to Chosun. In addition, we will find out what kind of meaning and influence that the acceptance of Western painting techniques brought forth.
In chapter 5, We will look at some examples of painting works of late Chosun period in which Western painting techniques were used. We will classify paintings into a figure painting, a landscape painting, a documentary painting, a folk painting and etc, and then analyze these paintings according to the artists who were representatives of each genre or the periods of each painting.
Through this, we will find out a common pattern in these paintings, even among different genres, because Western painting techniques are somehow reflected in all of these paintings. Usage of the Perspective, Expression of visual depth of an object using shading, elaborate details in depiction etc were the results of adopting Western painting techniques. However, the aspect that our ancestors accepted and re-created Western painting techniques with critical thinking, in connection with Chosun Dynasty traditional aesthetic, instead of imitating Western painting techniques as it is, should not be overlooked.
Through this research process, we will understand the basis that enabled the compromise of almost contradictory styles of Korean and Western painting. Then, we will judge the ability of inducing originality of the late Chosun painting circle through bringing up of the development, in the concrete, of realistic description which was generated by induction of Western painting techniques.
This research is about Western painting techniques appeared in Korean paintings in the late Chosun Dynasty which was a part of the change happened in the filed of Arts after being introduced Western culture by Yeonhangsa. The purpose of this research is to have a thorough grasp of its cultural content, historical background, and tendency of the painting circle in the late Chosun period, and to understand the obvious difference between the painting techniques based on respective Korean and Western world view.
At the present day, the indiscreet inflow and acceptance of advanced Western culture are becoming problems in traditionally Confucian country, Korea. Therefore, in this research, the predecessor's process of accepting and spreading western culture will be examined carefully, and it will be set as an example for us to rethink about our attitude at accepting Western culture and to seek the better way of it.
This research proceeds as follows.
In chapter 2, we will find out of the basis which made possible of accepting a new culture which was totally different from the established culture of the period, through studying the historical and cultural content of the late Chosun Dynasty. Based on this historical and cultural content of the period, we will take examples of prevailing Chinese painting techniques of the Southern School among the literary in the late Chosun period before being introduced of Western painting techniques. Besides, we will look into the epoch-making theme expression happened in paintings, such as Real Landscape painting or genre painting, and the unique development of popular art, such as folk painting which was initiated because of aroused national consciousness.
In Chapter 3, it is necessary to compare and analyze obvious differences between monism in Korean painting techniques and dualism in Western painting techniques ahead of analyzing Korean paintings in which western painting techniques were used. The definitions and characteristics of these two heterogeneous painting techniques will be compared and read at a glance, so it will be possible to understand each painting techniques clearly.
In chapter 4, we will look at the inflow and acceptance of Western painting techniques in the late Chosun Dynasty on a full scale. We will examine first how Western culture was introduced to China- how it was accepted and became popular-before it came to Chosun. In addition, we will find out what kind of meaning and influence that the acceptance of Western painting techniques brought forth.
In chapter 5, We will look at some examples of painting works of late Chosun period in which Western painting techniques were used. We will classify paintings into a figure painting, a landscape painting, a documentary painting, a folk painting and etc, and then analyze these paintings according to the artists who were representatives of each genre or the periods of each painting.
Through this, we will find out a common pattern in these paintings, even among different genres, because Western painting techniques are somehow reflected in all of these paintings. Usage of the Perspective, Expression of visual depth of an object using shading, elaborate details in depiction etc were the results of adopting Western painting techniques. However, the aspect that our ancestors accepted and re-created Western painting techniques with critical thinking, in connection with Chosun Dynasty traditional aesthetic, instead of imitating Western painting techniques as it is, should not be overlooked.
Through this research process, we will understand the basis that enabled the compromise of almost contradictory styles of Korean and Western painting. Then, we will judge the ability of inducing originality of the late Chosun painting circle through bringing up of the development, in the concrete, of realistic description which was generated by induction of Western painting techniques.
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