컨벤션산업은 서비스산업으로서 고용을 창출하고 지역경제를 활성화시키며, 외화획득과 세수증대를 가져오는 고부가가치 산업일 뿐만 아니라, 개최지역을 국제적으로 알리게 되고 지역사회의 이미지 개선을 통해 지역 발전에 순기능 역할을 한다. 또한 세계화, 개방화 추세에 맞추어 지역 경쟁력을 갖추기 위해 컨벤션산업의 수요는 점차 증가하고 있으며, 그 규모도 점점 대형화와 전문성을 지니기 시작했다. 세계 각국은 컨벤션의 중요성을 인식하여 국가적인 차원에서 유치지원을 강화하고 있으며, 유치된 각종 행사가 원활하게 개최될 수 있는 대형 컨벤션센터의 건립과 환경의 조성에 적극 투자하고 있다. 즉, 컨벤션 개최에 따른 파급효과의 극대화를 도모하고 있는 것이다. 최근의 컨벤션산업은 단순히 국제회의 개최를 넘어서 각종 전시회, 스포츠행사, 문화예술행사, 인센티브 관광과 함께 다양한 형태로 개최되고 있는 추세이므로 그 부가가치는 더욱 높아지고 있다. 이에 따라 미국, 유럽 등 선진국은 물론, 일본, 홍콩 등 아시아 국가에서도 관련법을 정비하고 경비보조, 세금감면, 컨벤션 도시지정 등의 각종 지원책을 국가적 차원에서 마련하여 성공적으로 컨벤션을 유치하기 위한 전략을 세우고 있으며, 컨벤션을 유치하기 위한 세계 각국 개최지들의 경쟁은 점점 피열해지고 있다. 반면, 우리나라는 컨벤션 시설 및 관련제도의 미비로 인해 컨벤션 유치 및 관련 산업발전의 제약 요인이 되고 있으며 국가 차원의 컨벤션 유치활동 및 전폭적 지원도 미비한 실정이라 하겠다. 컨벤션을 포함한 다양한 국제회의를 성공적으로 수행하기 위해 실질적으로 필요한 것들이 무엇인지에 관한 구체적인 대책과 컨벤션을 유치하려는 효율적인 ...
컨벤션산업은 서비스산업으로서 고용을 창출하고 지역경제를 활성화시키며, 외화획득과 세수증대를 가져오는 고부가가치 산업일 뿐만 아니라, 개최지역을 국제적으로 알리게 되고 지역사회의 이미지 개선을 통해 지역 발전에 순기능 역할을 한다. 또한 세계화, 개방화 추세에 맞추어 지역 경쟁력을 갖추기 위해 컨벤션산업의 수요는 점차 증가하고 있으며, 그 규모도 점점 대형화와 전문성을 지니기 시작했다. 세계 각국은 컨벤션의 중요성을 인식하여 국가적인 차원에서 유치지원을 강화하고 있으며, 유치된 각종 행사가 원활하게 개최될 수 있는 대형 컨벤션센터의 건립과 환경의 조성에 적극 투자하고 있다. 즉, 컨벤션 개최에 따른 파급효과의 극대화를 도모하고 있는 것이다. 최근의 컨벤션산업은 단순히 국제회의 개최를 넘어서 각종 전시회, 스포츠행사, 문화예술행사, 인센티브 관광과 함께 다양한 형태로 개최되고 있는 추세이므로 그 부가가치는 더욱 높아지고 있다. 이에 따라 미국, 유럽 등 선진국은 물론, 일본, 홍콩 등 아시아 국가에서도 관련법을 정비하고 경비보조, 세금감면, 컨벤션 도시지정 등의 각종 지원책을 국가적 차원에서 마련하여 성공적으로 컨벤션을 유치하기 위한 전략을 세우고 있으며, 컨벤션을 유치하기 위한 세계 각국 개최지들의 경쟁은 점점 피열해지고 있다. 반면, 우리나라는 컨벤션 시설 및 관련제도의 미비로 인해 컨벤션 유치 및 관련 산업발전의 제약 요인이 되고 있으며 국가 차원의 컨벤션 유치활동 및 전폭적 지원도 미비한 실정이라 하겠다. 컨벤션을 포함한 다양한 국제회의를 성공적으로 수행하기 위해 실질적으로 필요한 것들이 무엇인지에 관한 구체적인 대책과 컨벤션을 유치하려는 효율적인 마케팅 전략에 대한 지속적인 연구가 필요하다고 하겠다. 따라서 본 논문에서는 이러한 점에 착안하여 우리나라 컨벤션산업의 이론적 고찰과 현황, 문제점을 분석하여 대전컨벤션센터를 중심으로 컨벤션산업의 특성과 경쟁구조 변화에 맞는 육성정책과 컨벤션산업의 활성화 마케팅 전략방안을 모색하였다.
컨벤션산업은 서비스산업으로서 고용을 창출하고 지역경제를 활성화시키며, 외화획득과 세수증대를 가져오는 고부가가치 산업일 뿐만 아니라, 개최지역을 국제적으로 알리게 되고 지역사회의 이미지 개선을 통해 지역 발전에 순기능 역할을 한다. 또한 세계화, 개방화 추세에 맞추어 지역 경쟁력을 갖추기 위해 컨벤션산업의 수요는 점차 증가하고 있으며, 그 규모도 점점 대형화와 전문성을 지니기 시작했다. 세계 각국은 컨벤션의 중요성을 인식하여 국가적인 차원에서 유치지원을 강화하고 있으며, 유치된 각종 행사가 원활하게 개최될 수 있는 대형 컨벤션센터의 건립과 환경의 조성에 적극 투자하고 있다. 즉, 컨벤션 개최에 따른 파급효과의 극대화를 도모하고 있는 것이다. 최근의 컨벤션산업은 단순히 국제회의 개최를 넘어서 각종 전시회, 스포츠행사, 문화예술행사, 인센티브 관광과 함께 다양한 형태로 개최되고 있는 추세이므로 그 부가가치는 더욱 높아지고 있다. 이에 따라 미국, 유럽 등 선진국은 물론, 일본, 홍콩 등 아시아 국가에서도 관련법을 정비하고 경비보조, 세금감면, 컨벤션 도시지정 등의 각종 지원책을 국가적 차원에서 마련하여 성공적으로 컨벤션을 유치하기 위한 전략을 세우고 있으며, 컨벤션을 유치하기 위한 세계 각국 개최지들의 경쟁은 점점 피열해지고 있다. 반면, 우리나라는 컨벤션 시설 및 관련제도의 미비로 인해 컨벤션 유치 및 관련 산업발전의 제약 요인이 되고 있으며 국가 차원의 컨벤션 유치활동 및 전폭적 지원도 미비한 실정이라 하겠다. 컨벤션을 포함한 다양한 국제회의를 성공적으로 수행하기 위해 실질적으로 필요한 것들이 무엇인지에 관한 구체적인 대책과 컨벤션을 유치하려는 효율적인 마케팅 전략에 대한 지속적인 연구가 필요하다고 하겠다. 따라서 본 논문에서는 이러한 점에 착안하여 우리나라 컨벤션산업의 이론적 고찰과 현황, 문제점을 분석하여 대전컨벤션센터를 중심으로 컨벤션산업의 특성과 경쟁구조 변화에 맞는 육성정책과 컨벤션산업의 활성화 마케팅 전략방안을 모색하였다.
As a form of service industry, the convention industry can increase employment and activate a regional economy. It is not only a value adding industry which acquires foreign currencies and increased tax income, but also accelerates regional development by placing developing regions on an internation...
As a form of service industry, the convention industry can increase employment and activate a regional economy. It is not only a value adding industry which acquires foreign currencies and increased tax income, but also accelerates regional development by placing developing regions on an international platform and improving the image of its regional society. In addition, the demand for the convention industry has gradually increased in accordance to globalization trends which in turn, has begun to expand the scale of the industry and improve its levels of specialty and professionalism. The importance of conventions have been recognized at national levels with various nations providing direct support for the acquisition of convention activities. In addition, such nations have been actively investing in the construction of convention centers as well as development of appropriate environments so that such conventions can be conducted smoothly. Consequently, maximizing the positive consequences of holding conventions has been promoted on a national scale. The current convention industry is not only limited to international conferences or discussion, but also includes various exhibition centers, sports events, cultural arts events, incentive tourism, and various other forms of conventions, all of which has raised the added value of conventions. As a result, various countries, including advanced nations, such as the United States, Europe as well as Asian nations, such as Japan, Hong Kong, etc. have been creating new strategies in order to successfully acquire conventions, such as support for expenses, tax breaks, designating convention cities, and other various supporting regulations. Such as created much competition between various countries in their efforts to attract new conventions. On the other hand, due to the inferior convention facilities and related regulations, South Korea currently faces limited growth within the convention industry and has seen relatively less convention attraction activities and related support from a national scale. In order to successfully conduct various international conferences and other convention activities, studies must be conducted on what are the required factors and laws as well as what types of marketing activities are effectively in order to successfully attract new conventions. Consequently, this study aims to investigate on the theoretical observations and by analyzing the current state of affairs and related problems through a focus on the Daejeon Convention Center, this study will propose policies and marketing strategies for the activation of the convention industry in accordance to the industry's characteristics and changes in competition structures.
As a form of service industry, the convention industry can increase employment and activate a regional economy. It is not only a value adding industry which acquires foreign currencies and increased tax income, but also accelerates regional development by placing developing regions on an international platform and improving the image of its regional society. In addition, the demand for the convention industry has gradually increased in accordance to globalization trends which in turn, has begun to expand the scale of the industry and improve its levels of specialty and professionalism. The importance of conventions have been recognized at national levels with various nations providing direct support for the acquisition of convention activities. In addition, such nations have been actively investing in the construction of convention centers as well as development of appropriate environments so that such conventions can be conducted smoothly. Consequently, maximizing the positive consequences of holding conventions has been promoted on a national scale. The current convention industry is not only limited to international conferences or discussion, but also includes various exhibition centers, sports events, cultural arts events, incentive tourism, and various other forms of conventions, all of which has raised the added value of conventions. As a result, various countries, including advanced nations, such as the United States, Europe as well as Asian nations, such as Japan, Hong Kong, etc. have been creating new strategies in order to successfully acquire conventions, such as support for expenses, tax breaks, designating convention cities, and other various supporting regulations. Such as created much competition between various countries in their efforts to attract new conventions. On the other hand, due to the inferior convention facilities and related regulations, South Korea currently faces limited growth within the convention industry and has seen relatively less convention attraction activities and related support from a national scale. In order to successfully conduct various international conferences and other convention activities, studies must be conducted on what are the required factors and laws as well as what types of marketing activities are effectively in order to successfully attract new conventions. Consequently, this study aims to investigate on the theoretical observations and by analyzing the current state of affairs and related problems through a focus on the Daejeon Convention Center, this study will propose policies and marketing strategies for the activation of the convention industry in accordance to the industry's characteristics and changes in competition structures.
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