영어는 세계화의 물결 속에 외국과의 문물교류의 매체로 중요성이 확대되고 있으며 다양한 매체에서 다양한 정보를 받아들이는 매개어인 영어를 이해하는 읽기 능력의 중요성은 나날이 증가되고 있다. 따라서 학교에서의 영어 읽기 교육은 그 어느 때 보다 중요하다. 그러나 학교 교육현장에서는 여전히 교과서를 중심으로 한 읽고, 번역하고, 문법을 설명하는 방식의 문법 번역식 교수법에 의존하고 있다. 따라서 이에 본 연구에서는 상황과 맥락이 풍부하고 학습자들의 흥미를 충족시킬 수 있는 인터넷 영자신문을 읽기자료로 하여 영어 읽기 능력을 향상 시킬...
영어는 세계화의 물결 속에 외국과의 문물교류의 매체로 중요성이 확대되고 있으며 다양한 매체에서 다양한 정보를 받아들이는 매개어인 영어를 이해하는 읽기 능력의 중요성은 나날이 증가되고 있다. 따라서 학교에서의 영어 읽기 교육은 그 어느 때 보다 중요하다. 그러나 학교 교육현장에서는 여전히 교과서를 중심으로 한 읽고, 번역하고, 문법을 설명하는 방식의 문법 번역식 교수법에 의존하고 있다. 따라서 이에 본 연구에서는 상황과 맥락이 풍부하고 학습자들의 흥미를 충족시킬 수 있는 인터넷 영자신문을 읽기자료로 하여 영어 읽기 능력을 향상 시킬 수 있는 수업 모형을 구안하고 이를 실행한 후 학생들의 인터넷 영자신문 학습에 대한 인식을 살펴보는데 목적을 두었다. 이 연구를 위해 경기도 김포시에 위치한 P중학교 3학년 1개반을 대상으로 10주간 1주일에 1시간씩 인터넷 영자신문을 활용한 수업을 실시했고, 인터넷 영자신문 수업에 대한 학생들의 인식을 조사하기 위해 수업 전 · 후의 설문지를 조사하였다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인터넷 영자신문을 활용한 수업은 학생들의 흥미를 유발하는 긍정적인 효과가 있었다. 생활과 연관된 현실적인 자료에서 유용한 지식을 얻었다고 학생들은 생각하였다. 둘째, 인터넷 영자신문을 통한 읽기 활동이 학습자의 영어학습에 도움이 되었다고 보여 지며 특히 읽기 능력이 향상되었는가라는 질문에 대해서는 실험대상 학생 중 상위권 학생에게서 영어 능력 향상에 도움이 되었다고 하는 긍정적인 반응을 얻었다. 셋째, 인터넷을 이용한 영자신문 학습은 교과서를 통한 학습보다는 학습자들이 어려워했다. 영자신문이란 새로운 학습 자료에 대한 낯설음, 신문에 사용되는 용어의 어려움, 신문기사 이해를 위한 사회적 지식의 부족 등으로 학습자들이 어려움을 겪었다고 보여진다. 결론적으로 인터넷 영자신문을 활용한 읽기 수업은 읽기 능력을 단기간에 향상시키는 데는 다소 무리가 있지만, 학습자의 흥미를 유발시키는 데는 효과적이며, 학습자들에게 긍정적인 인식을 주었다고 평가된다. 교사의 부단한 노력과 준비가 선행되고 체계적인 학습자료의 개발이 이루어진다면 더욱 효과적이며 긍정적인 결과를 가져올 것으로 생각된다.
영어는 세계화의 물결 속에 외국과의 문물교류의 매체로 중요성이 확대되고 있으며 다양한 매체에서 다양한 정보를 받아들이는 매개어인 영어를 이해하는 읽기 능력의 중요성은 나날이 증가되고 있다. 따라서 학교에서의 영어 읽기 교육은 그 어느 때 보다 중요하다. 그러나 학교 교육현장에서는 여전히 교과서를 중심으로 한 읽고, 번역하고, 문법을 설명하는 방식의 문법 번역식 교수법에 의존하고 있다. 따라서 이에 본 연구에서는 상황과 맥락이 풍부하고 학습자들의 흥미를 충족시킬 수 있는 인터넷 영자신문을 읽기자료로 하여 영어 읽기 능력을 향상 시킬 수 있는 수업 모형을 구안하고 이를 실행한 후 학생들의 인터넷 영자신문 학습에 대한 인식을 살펴보는데 목적을 두었다. 이 연구를 위해 경기도 김포시에 위치한 P중학교 3학년 1개반을 대상으로 10주간 1주일에 1시간씩 인터넷 영자신문을 활용한 수업을 실시했고, 인터넷 영자신문 수업에 대한 학생들의 인식을 조사하기 위해 수업 전 · 후의 설문지를 조사하였다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인터넷 영자신문을 활용한 수업은 학생들의 흥미를 유발하는 긍정적인 효과가 있었다. 생활과 연관된 현실적인 자료에서 유용한 지식을 얻었다고 학생들은 생각하였다. 둘째, 인터넷 영자신문을 통한 읽기 활동이 학습자의 영어학습에 도움이 되었다고 보여 지며 특히 읽기 능력이 향상되었는가라는 질문에 대해서는 실험대상 학생 중 상위권 학생에게서 영어 능력 향상에 도움이 되었다고 하는 긍정적인 반응을 얻었다. 셋째, 인터넷을 이용한 영자신문 학습은 교과서를 통한 학습보다는 학습자들이 어려워했다. 영자신문이란 새로운 학습 자료에 대한 낯설음, 신문에 사용되는 용어의 어려움, 신문기사 이해를 위한 사회적 지식의 부족 등으로 학습자들이 어려움을 겪었다고 보여진다. 결론적으로 인터넷 영자신문을 활용한 읽기 수업은 읽기 능력을 단기간에 향상시키는 데는 다소 무리가 있지만, 학습자의 흥미를 유발시키는 데는 효과적이며, 학습자들에게 긍정적인 인식을 주었다고 평가된다. 교사의 부단한 노력과 준비가 선행되고 체계적인 학습자료의 개발이 이루어진다면 더욱 효과적이며 긍정적인 결과를 가져올 것으로 생각된다.
Currently, the importance of English, as the medium for cultural exchanges between countries, is gradually expanding. Especially the reading ability of English is needed more than any other ability, as it is an essential to use English, in accessing necessary information. Accordingly, English readin...
Currently, the importance of English, as the medium for cultural exchanges between countries, is gradually expanding. Especially the reading ability of English is needed more than any other ability, as it is an essential to use English, in accessing necessary information. Accordingly, English reading education at school is more significant than ever. However, English reading education in schools still depends on grammar-translation method, which focuses on reading and translating of the textbooks. So, the first purpose of this study is to work out a teaching model using Internet English newspapers as reading materials. Through this model, I intend to prompt learners to become interested in what they read and to improve their reading skills, and then to look into their perceptions of Internet English newspapers. For this study, I selected 40 students of a class at a P middle School in Kimpo City of Gyeonggi-do Province, and gave lessons using Internet English newspapers an hour a week, for 10 weeks. And I conducted two surveys on before and after classes to examine students' perceptions of the Internet English newspapers. The results of this study can be summarized as follows: Firstly, the lessons using the Internet English newspapers had positive effects in inducing students' interests. And they felt interested in authentic reading materials related to their real lives, and they thought that they had obtained useful information from these materials. Secondly, the lessons using Internet English newspaper seemed to be helpful for the students' English study, and regarding the question of whether students think their reading ability has been improved after these lessons, students among the first class gave a positive response that it had been a great help for improving their reading skills. Thirdly, the lessons using Internet English newspaper seemed to be more difficult for students than those using textbooks. The students were having difficulties in learning mainly because they were not familiar with Internet English newspapers. The difficulty of certain newspaper terms and the students' lack of social knowledge that they would need to understand the articles also created problems for them. In conclusion, even though such a way of using Internet English newspapers isn't quite easy to improve students' reading ability in a short time, it has positive effects to induce students' interests. And it is estimated to have created a positive perception among students. If continuous efforts are made by teachers and a series of better organized studying material is worked out, I believe teachers could come up with more effective and positive results.
Currently, the importance of English, as the medium for cultural exchanges between countries, is gradually expanding. Especially the reading ability of English is needed more than any other ability, as it is an essential to use English, in accessing necessary information. Accordingly, English reading education at school is more significant than ever. However, English reading education in schools still depends on grammar-translation method, which focuses on reading and translating of the textbooks. So, the first purpose of this study is to work out a teaching model using Internet English newspapers as reading materials. Through this model, I intend to prompt learners to become interested in what they read and to improve their reading skills, and then to look into their perceptions of Internet English newspapers. For this study, I selected 40 students of a class at a P middle School in Kimpo City of Gyeonggi-do Province, and gave lessons using Internet English newspapers an hour a week, for 10 weeks. And I conducted two surveys on before and after classes to examine students' perceptions of the Internet English newspapers. The results of this study can be summarized as follows: Firstly, the lessons using the Internet English newspapers had positive effects in inducing students' interests. And they felt interested in authentic reading materials related to their real lives, and they thought that they had obtained useful information from these materials. Secondly, the lessons using Internet English newspaper seemed to be helpful for the students' English study, and regarding the question of whether students think their reading ability has been improved after these lessons, students among the first class gave a positive response that it had been a great help for improving their reading skills. Thirdly, the lessons using Internet English newspaper seemed to be more difficult for students than those using textbooks. The students were having difficulties in learning mainly because they were not familiar with Internet English newspapers. The difficulty of certain newspaper terms and the students' lack of social knowledge that they would need to understand the articles also created problems for them. In conclusion, even though such a way of using Internet English newspapers isn't quite easy to improve students' reading ability in a short time, it has positive effects to induce students' interests. And it is estimated to have created a positive perception among students. If continuous efforts are made by teachers and a series of better organized studying material is worked out, I believe teachers could come up with more effective and positive results.
주제어
#NIE 영어 읽기 인터넷 수업 지도안 학습자 태도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.