자갈도상궤도에 있어서 뜬 침목에 대한 연구를 위해 뜬 침목 및 궤도손상에 영향을 주는 요소에 대하여 알아보고, 이러한 영향요소 중 입도 조정용 자갈의 삽입과 도상자갈치환으로 인한 선형의 상태 및 궤도틀림의 변화에 대하여 연구하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 열차충격 및 자갈마모 등으로 자갈과 침목과의 간극이 생겨 발생하는 뜬침목을 제거하기 위해 ...
자갈도상궤도에 있어서 뜬 침목에 대한 연구를 위해 뜬 침목 및 궤도손상에 영향을 주는 요소에 대하여 알아보고, 이러한 영향요소 중 입도 조정용 자갈의 삽입과 도상자갈치환으로 인한 선형의 상태 및 궤도틀림의 변화에 대하여 연구하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 열차충격 및 자갈마모 등으로 자갈과 침목과의 간극이 생겨 발생하는 뜬침목을 제거하기 위해 열화가 심하고 궤도틀림이 상습적으로 발생하는 불량개소를 선정 후, 자갈과 침목 사이의 공극을 메워 뜬 침목을 제거하기 위한 입도조정용 자갈(입도자갈, 밤자갈 22.4-45mm)을 삽입 후 그 변화 추이에 대하여 연구 분석한 결과, 단기간에 걸쳐서 발생하는 효과는 입도자갈 및 밤자갈 삽입개소모두 궤도틀림이 줄어들고 50%이상이 보수주기가 길어지는 것으로 나타나는 것으로 보아 입도조정용 자갈이 궤도안정에 효과적인 것으로 보여진다. 그러나 당장의 효과를 국지적으로 볼 수는 있으나 대형보선장비에 의한 다짐작업이 반복적으로 이루어지고 작업에 의하여 자갈의 파쇄가 이루어지고 있는 현 상황에서 그 효과의 지속성이 상당히 떨어질 것으로 생각된다. 따라서 우선적으로 현장 상황에 입각하여 잦은 작업으로 입자가 파쇄 되어 입자의 크기가 유지되기 어렵고 상당 량이 작은 입자로 쪼개지는 것을 감안하여야 하는 구간에 대해서는 큰 자갈을 투입하는 것이 바람직한 방법이 될 수도 있으며, 국부적인 뜬 침목의 영향이 있는 곳에선 입도 조정용 자갈 삽입을 고려해 봄도 옳을 수 있다. 상습적인 궤도틀림 현장에 대하여 근본적인 뜬 침목 제거를 위하여 도상자갈치환 작업을 한 구간의 궤도검측 데이터 및 선형상태, 궤도품질지수, 작업횟수, 작업주기에 대하여 뜬 침목이 다량 존재하던 자갈치환 작업 전과 작업 후의 전체적인 선형 및 보수대상개소, 유지복수작업에 대하여 조사, 분석한바 상대부분 호전, 개선됨을 확인 할 수 있었다. 이는 도상자갈치환 작업을 실시한 결과 잦은 탬핑작업으로 발생된 마모 자갈을 교체하고, 입도가 고른 새 자갈을 투입 함 으로써 도상자갈의 응집력을 향상시켰다. 이는 곧 뜬 침목 제거를 기초로 함에 있으니, 결과적으로 크리너 작업구간의 조사에 따르면 궤도틀림 분석결과 평균 85% 감소하였고, 궤도품질지수도 작업 전 고저 1.92로 주의기준을 초과 하였으나 작업 후 1.40으로 선형기준 주의기준 미만으로 선형상태가 개선되었다. 또한 유지 작업도 전월평균 40% 감소하였으며, 작업주기도 5.59일 연장되어, 이는 연간 개소별 예산절감 효과를 얻을 수 있으며, 궤도가 안정화됨에 따라 예산절감 효과는 더욱 증가 예상된다. 점점 늘어나는 열차의 통과톤수 및 궤도구성품의 손상, 노후로 인해 불가항력적으로 발생하는 뜬 침목에 대하여 단순한 탬핑 작업 구간이라는 시선으로 다가가서는 향후 선로유지보수 작업에 막대한 지장을 초래할 것으로 사료되므로, 뜬 침목 발생 구간의 형태 및 조건, 궤도 상태, 궤도 연변의 상황 등 전체적인 넓은 안목의 시선으로 다가가서 근본적인 뜬 침목 원인 제거에 목적을 두어야 하며, 본 논문에서 연구해본 입도조정용 자갈 삽입으로 인한 뜬 침목 해소 또는 도상자갈치환으로 인한 뜬 침목 해소가 뜬 침목 제거에 100% 옳은 방법이 될 수는 없다. 우리는 선로유지보수 업무상 향후 큰 문제로 대두될 뜬 침목에 다각적인 시각으로 다가서서 지속적인 연구를 하는 자세를 가져야겠다.
자갈도상궤도에 있어서 뜬 침목에 대한 연구를 위해 뜬 침목 및 궤도손상에 영향을 주는 요소에 대하여 알아보고, 이러한 영향요소 중 입도 조정용 자갈의 삽입과 도상자갈치환으로 인한 선형의 상태 및 궤도틀림의 변화에 대하여 연구하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 열차충격 및 자갈마모 등으로 자갈과 침목과의 간극이 생겨 발생하는 뜬침목을 제거하기 위해 열화가 심하고 궤도틀림이 상습적으로 발생하는 불량개소를 선정 후, 자갈과 침목 사이의 공극을 메워 뜬 침목을 제거하기 위한 입도조정용 자갈(입도자갈, 밤자갈 22.4-45mm)을 삽입 후 그 변화 추이에 대하여 연구 분석한 결과, 단기간에 걸쳐서 발생하는 효과는 입도자갈 및 밤자갈 삽입개소모두 궤도틀림이 줄어들고 50%이상이 보수주기가 길어지는 것으로 나타나는 것으로 보아 입도조정용 자갈이 궤도안정에 효과적인 것으로 보여진다. 그러나 당장의 효과를 국지적으로 볼 수는 있으나 대형보선장비에 의한 다짐작업이 반복적으로 이루어지고 작업에 의하여 자갈의 파쇄가 이루어지고 있는 현 상황에서 그 효과의 지속성이 상당히 떨어질 것으로 생각된다. 따라서 우선적으로 현장 상황에 입각하여 잦은 작업으로 입자가 파쇄 되어 입자의 크기가 유지되기 어렵고 상당 량이 작은 입자로 쪼개지는 것을 감안하여야 하는 구간에 대해서는 큰 자갈을 투입하는 것이 바람직한 방법이 될 수도 있으며, 국부적인 뜬 침목의 영향이 있는 곳에선 입도 조정용 자갈 삽입을 고려해 봄도 옳을 수 있다. 상습적인 궤도틀림 현장에 대하여 근본적인 뜬 침목 제거를 위하여 도상자갈치환 작업을 한 구간의 궤도검측 데이터 및 선형상태, 궤도품질지수, 작업횟수, 작업주기에 대하여 뜬 침목이 다량 존재하던 자갈치환 작업 전과 작업 후의 전체적인 선형 및 보수대상개소, 유지복수작업에 대하여 조사, 분석한바 상대부분 호전, 개선됨을 확인 할 수 있었다. 이는 도상자갈치환 작업을 실시한 결과 잦은 탬핑작업으로 발생된 마모 자갈을 교체하고, 입도가 고른 새 자갈을 투입 함 으로써 도상자갈의 응집력을 향상시켰다. 이는 곧 뜬 침목 제거를 기초로 함에 있으니, 결과적으로 크리너 작업구간의 조사에 따르면 궤도틀림 분석결과 평균 85% 감소하였고, 궤도품질지수도 작업 전 고저 1.92로 주의기준을 초과 하였으나 작업 후 1.40으로 선형기준 주의기준 미만으로 선형상태가 개선되었다. 또한 유지 작업도 전월평균 40% 감소하였으며, 작업주기도 5.59일 연장되어, 이는 연간 개소별 예산절감 효과를 얻을 수 있으며, 궤도가 안정화됨에 따라 예산절감 효과는 더욱 증가 예상된다. 점점 늘어나는 열차의 통과톤수 및 궤도구성품의 손상, 노후로 인해 불가항력적으로 발생하는 뜬 침목에 대하여 단순한 탬핑 작업 구간이라는 시선으로 다가가서는 향후 선로유지보수 작업에 막대한 지장을 초래할 것으로 사료되므로, 뜬 침목 발생 구간의 형태 및 조건, 궤도 상태, 궤도 연변의 상황 등 전체적인 넓은 안목의 시선으로 다가가서 근본적인 뜬 침목 원인 제거에 목적을 두어야 하며, 본 논문에서 연구해본 입도조정용 자갈 삽입으로 인한 뜬 침목 해소 또는 도상자갈치환으로 인한 뜬 침목 해소가 뜬 침목 제거에 100% 옳은 방법이 될 수는 없다. 우리는 선로유지보수 업무상 향후 큰 문제로 대두될 뜬 침목에 다각적인 시각으로 다가서서 지속적인 연구를 하는 자세를 가져야겠다.
According to the difference of weight between rail and train, the environmental change, and the condition of construction, It is occurring lots of the weak points. And due to the mechanical pressure, there are lots of the floating Sleeper on HSR. Particularly, in case of HSR, which the train is runn...
According to the difference of weight between rail and train, the environmental change, and the condition of construction, It is occurring lots of the weak points. And due to the mechanical pressure, there are lots of the floating Sleeper on HSR. Particularly, in case of HSR, which the train is running as 300km on, if the floating sleeper is occurring on HSR, it gives a shock to HSR stronger than conventional rail. The shock has a bad effect to the distortion of rail and then it makes the passengers uncomfortable. Also, it's promoting the destroy of materials of rail and then the cost of maintenance is getting increased. In this thesis, as analyzing about the statues of the present situation between the floating sleepers and ballast bed on HSR, and I would like to understand the floating sleepers in the future, and analyze the patterns of occurred floating sleepers. In addition, I'm going to derive the useful data for maintenance of rail. The solutions for the floating sleeper, the first, it is inserting the ballast for adjustment. It makes the friction maximized as filling the ballasts of adjustment(diameter 22.4-5mm) to the porosity between ballasts and sleepers on the weak points which the floating sleepers are often happened on. And then we watch the transition. As a result, with short term, the distortion of rail is reduced and the interval of repair is increased. However, the work is constituted as hardening by the huge equipment, and it's very repeatable. As working like above, ballasts could be broken by equipment. So. it is not sure the effect and continence. Therefore, we need to consider more multilateral about inserting the ballasts of adjustment. Next, I tried to perform the replacement of ballasts by the vacuum cleaner for parts which the ballasts have worn, bob up and track is distort often and the floating sleepers are occurred on. And then I analyzed the result and the transition about the statues. If performing the replacement of ballasts, after removing the worn ballast until 200mm, as inputting new ballasts, we could remove the floating sleepers which are happened serially and it gives very good effect to maintenance of rail. As a result of analysing the track lining, distortion, quality index, the number of work and work interval before and after performing the replacement of ballasts by the vacuum cleaner, we could find the improvement, a change for the better, and a upward tendency, additionally, it's expected the reduction of cost as being stabilized the track. Regarding to the analysis of research in this thesis, we must not ignore the floating sleepers such as just simple factor and it is impossible to obtain the stabilization of rail only with the frequent tamping work. We need to perform the periodic and systematic supervision and concentrate to remove the origin of the floating sleepers.
According to the difference of weight between rail and train, the environmental change, and the condition of construction, It is occurring lots of the weak points. And due to the mechanical pressure, there are lots of the floating Sleeper on HSR. Particularly, in case of HSR, which the train is running as 300km on, if the floating sleeper is occurring on HSR, it gives a shock to HSR stronger than conventional rail. The shock has a bad effect to the distortion of rail and then it makes the passengers uncomfortable. Also, it's promoting the destroy of materials of rail and then the cost of maintenance is getting increased. In this thesis, as analyzing about the statues of the present situation between the floating sleepers and ballast bed on HSR, and I would like to understand the floating sleepers in the future, and analyze the patterns of occurred floating sleepers. In addition, I'm going to derive the useful data for maintenance of rail. The solutions for the floating sleeper, the first, it is inserting the ballast for adjustment. It makes the friction maximized as filling the ballasts of adjustment(diameter 22.4-5mm) to the porosity between ballasts and sleepers on the weak points which the floating sleepers are often happened on. And then we watch the transition. As a result, with short term, the distortion of rail is reduced and the interval of repair is increased. However, the work is constituted as hardening by the huge equipment, and it's very repeatable. As working like above, ballasts could be broken by equipment. So. it is not sure the effect and continence. Therefore, we need to consider more multilateral about inserting the ballasts of adjustment. Next, I tried to perform the replacement of ballasts by the vacuum cleaner for parts which the ballasts have worn, bob up and track is distort often and the floating sleepers are occurred on. And then I analyzed the result and the transition about the statues. If performing the replacement of ballasts, after removing the worn ballast until 200mm, as inputting new ballasts, we could remove the floating sleepers which are happened serially and it gives very good effect to maintenance of rail. As a result of analysing the track lining, distortion, quality index, the number of work and work interval before and after performing the replacement of ballasts by the vacuum cleaner, we could find the improvement, a change for the better, and a upward tendency, additionally, it's expected the reduction of cost as being stabilized the track. Regarding to the analysis of research in this thesis, we must not ignore the floating sleepers such as just simple factor and it is impossible to obtain the stabilization of rail only with the frequent tamping work. We need to perform the periodic and systematic supervision and concentrate to remove the origin of the floating sleepers.
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