현재 영어교육 현장에서 영어 수업의 문제점으로 학생의 이해를 돕는 보충자료의 구성이 미비함은 물론, 단순히 교과서 위주, 문법 ? 해석 위주의 지도를 하고 있어 학생들의 의욕을 상실시키고 있으며, 교사 중심의 수업 진행으로 인해 학생들의 생동감 넘치는 능동적 학습 분위기가 결여되어 있는 점 등이 지적되고 있다. 또한 교사들의 영어 구사 능력이 부족하고, 말하기 ? 듣기 활동을 적극적으로 활용하지 못함으로서 학습 내용에 변화를 주지 못해 지루함을 학생들에게 누적시키고 있는 것이 사실이다(유송희, 2004). 영어교육은 단순히 이해하고 암기시키는 것을 끝나지 않고, 실제적인 언어 환경에서 의사소통의 수단으로 활용할 수 있는 능력을 기르도록 강조하고 있다. 최근 영어교육도 학습자 중심의 교육과 ...
현재 영어교육 현장에서 영어 수업의 문제점으로 학생의 이해를 돕는 보충자료의 구성이 미비함은 물론, 단순히 교과서 위주, 문법 ? 해석 위주의 지도를 하고 있어 학생들의 의욕을 상실시키고 있으며, 교사 중심의 수업 진행으로 인해 학생들의 생동감 넘치는 능동적 학습 분위기가 결여되어 있는 점 등이 지적되고 있다. 또한 교사들의 영어 구사 능력이 부족하고, 말하기 ? 듣기 활동을 적극적으로 활용하지 못함으로서 학습 내용에 변화를 주지 못해 지루함을 학생들에게 누적시키고 있는 것이 사실이다(유송희, 2004). 영어교육은 단순히 이해하고 암기시키는 것을 끝나지 않고, 실제적인 언어 환경에서 의사소통의 수단으로 활용할 수 있는 능력을 기르도록 강조하고 있다. 최근 영어교육도 학습자 중심의 교육과 협력 학습을 중시하며 상호작용 학습을 실시하는 가운데 언어의 4기능을 통합하여 가르치는 내용 중심의 교육과 과제 수행을 중심으로 활동 위주의 교육으로 바뀌고 있다. 사실 언어는 말과 글, 그리고 문화 등으로 이루어진 복합물이고 이런 언어를 가르치는 영어 수업은 말과 글, 문화와 서로의 감정이 교류되고 공감할 수 있는 살아 숨 쉬는 장이 되어야 한다. 그럼에도 불구하고, 이제까지 우리의 영어 수업은 언어를 가르친다는 기본적인 의미를 잃은 채 도구로만 존재해 왔다. 지금까지 살펴본 정의에 따르면, 의사소통능력이란 단순히 한 기능만을 말하는 것이 아니라, 언어에 대한 이론, 언어적 지식을 포함하는 대화에 필요한 담화 능력, 비언어적 의사소통능력까지도 포함한다. 그리하여 효율적으로 학생들이 의사소통능력을 갖추게 하는 바람직한 방안은 학생의 적극적인 참여 아래 구체적인 상황에서 실용적으로 사용할 수 있는 계기를 만들어 주는 것이다. 또한 언어 사용 이외에도 언어 학습에 필수적인 사회 ? 문화적 지식을 쌓고, 언어적 지식 이외에도 언어 학습에 필요한 여러 가지 기능들을 익히기 위해 학생들에게 가상적으로나마 실제 상황을 만들어주는 것이 필요할 것이다.
현재 영어교육 현장에서 영어 수업의 문제점으로 학생의 이해를 돕는 보충자료의 구성이 미비함은 물론, 단순히 교과서 위주, 문법 ? 해석 위주의 지도를 하고 있어 학생들의 의욕을 상실시키고 있으며, 교사 중심의 수업 진행으로 인해 학생들의 생동감 넘치는 능동적 학습 분위기가 결여되어 있는 점 등이 지적되고 있다. 또한 교사들의 영어 구사 능력이 부족하고, 말하기 ? 듣기 활동을 적극적으로 활용하지 못함으로서 학습 내용에 변화를 주지 못해 지루함을 학생들에게 누적시키고 있는 것이 사실이다(유송희, 2004). 영어교육은 단순히 이해하고 암기시키는 것을 끝나지 않고, 실제적인 언어 환경에서 의사소통의 수단으로 활용할 수 있는 능력을 기르도록 강조하고 있다. 최근 영어교육도 학습자 중심의 교육과 협력 학습을 중시하며 상호작용 학습을 실시하는 가운데 언어의 4기능을 통합하여 가르치는 내용 중심의 교육과 과제 수행을 중심으로 활동 위주의 교육으로 바뀌고 있다. 사실 언어는 말과 글, 그리고 문화 등으로 이루어진 복합물이고 이런 언어를 가르치는 영어 수업은 말과 글, 문화와 서로의 감정이 교류되고 공감할 수 있는 살아 숨 쉬는 장이 되어야 한다. 그럼에도 불구하고, 이제까지 우리의 영어 수업은 언어를 가르친다는 기본적인 의미를 잃은 채 도구로만 존재해 왔다. 지금까지 살펴본 정의에 따르면, 의사소통능력이란 단순히 한 기능만을 말하는 것이 아니라, 언어에 대한 이론, 언어적 지식을 포함하는 대화에 필요한 담화 능력, 비언어적 의사소통능력까지도 포함한다. 그리하여 효율적으로 학생들이 의사소통능력을 갖추게 하는 바람직한 방안은 학생의 적극적인 참여 아래 구체적인 상황에서 실용적으로 사용할 수 있는 계기를 만들어 주는 것이다. 또한 언어 사용 이외에도 언어 학습에 필수적인 사회 ? 문화적 지식을 쌓고, 언어적 지식 이외에도 언어 학습에 필요한 여러 가지 기능들을 익히기 위해 학생들에게 가상적으로나마 실제 상황을 만들어주는 것이 필요할 것이다.
The English Education system should be focused on getting out of grammar-centered class and simple memorization and stressing the development of listening and speaking, participation in conversational activities, and contact with natural instances of the target language. So to improve communicative ...
The English Education system should be focused on getting out of grammar-centered class and simple memorization and stressing the development of listening and speaking, participation in conversational activities, and contact with natural instances of the target language. So to improve communicative competence, it is more important to speak English fluently than to speak English exactly including learners' motivation and interest. The purpose of this study is to investigate effective teaching methods for the learners' English communicative competence through role play. Generally, the proficiency of English are composed of the four skills : listening, speaking, reading, and writing. These four skills are actually the necessary parts of communicative activities in learning and daily lives as well. The students are in nature engaged in physical responses or action easily in their English classes just like in their daily lives. In order to be a good English speaker and listener, it is necessary to understand foreign language, culture and customs. Role play activities in foreign language learning allow students to not only practice the skills but also get a better understanding of foreign culture and customs in a natural environment. The findings of this study are summarized as follows: first, through role play the students' communicative competence and their interest in learning English are reinforced greatly. They have confidence in speaking English in front of other students and they can speak English louder than before even if they are a bit shy and passive. Second, after learning English through role play, learners are willing to learn English and they are motivated in translating Korean into English in daily lives. Third, learners can team up with other classmates and make a role play step by step and act out. And lower-level students are encouraged to learn English. Last, role play in the classroom generally tends to improve the learner's abilities to communicate in English. So we have to make the best use of role play.
The English Education system should be focused on getting out of grammar-centered class and simple memorization and stressing the development of listening and speaking, participation in conversational activities, and contact with natural instances of the target language. So to improve communicative competence, it is more important to speak English fluently than to speak English exactly including learners' motivation and interest. The purpose of this study is to investigate effective teaching methods for the learners' English communicative competence through role play. Generally, the proficiency of English are composed of the four skills : listening, speaking, reading, and writing. These four skills are actually the necessary parts of communicative activities in learning and daily lives as well. The students are in nature engaged in physical responses or action easily in their English classes just like in their daily lives. In order to be a good English speaker and listener, it is necessary to understand foreign language, culture and customs. Role play activities in foreign language learning allow students to not only practice the skills but also get a better understanding of foreign culture and customs in a natural environment. The findings of this study are summarized as follows: first, through role play the students' communicative competence and their interest in learning English are reinforced greatly. They have confidence in speaking English in front of other students and they can speak English louder than before even if they are a bit shy and passive. Second, after learning English through role play, learners are willing to learn English and they are motivated in translating Korean into English in daily lives. Third, learners can team up with other classmates and make a role play step by step and act out. And lower-level students are encouraged to learn English. Last, role play in the classroom generally tends to improve the learner's abilities to communicate in English. So we have to make the best use of role play.
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