본 연구는 태권도 지도자가 평가하고 있는 지도자의 전문성 요인이 무엇인지를 탐색하고, 그러한 전문성 요인 중 어떤 요인들이 지도자들의 연수에서 느끼는 최종적 감정 상태인 만족도에 영향을 주는지에 대해 분석하였다. 또한 태권도 지도자들이 지도자 연수원의 고객이라는 입장에서 접근하여 태권도 지도자들이 느끼는 연수 품질 만족이 연수 만족에는 어떤 영향을 미치는지를 탐구하였다. 연구대상은 2008년 5월과 9월에 국기원 사범지도자 연수원 교육에 참가한 태권도 지도자 400명을 대상으로 하였으며, 최종 분석에는 367명이 이용되었다. 조사도구는 설문지로, 전문성척도, 연수 서비스품질척도, 전반적 만족 척도, 지도자의 인구학적 특성 등 4부분으로 구성하였다. 태권도 지도자의 인지된 전문성을 묻는 문항은 Knowles(1980)가 개발하여 김현수(1995) 및 김판규(2005)가 원용한 척도와 변영대(1987), 소봉암(1975), 이철희(1982)의 설문지를 수정 및 보완하여 이용한 신승엽(2006)과 김효정(2005)의 척도를 본 연구에 수정 및 보완하여 이용했다. 연수 서비스 품질 항목은 Brady와 Cronin(2001)이 측정하였던 ...
본 연구는 태권도 지도자가 평가하고 있는 지도자의 전문성 요인이 무엇인지를 탐색하고, 그러한 전문성 요인 중 어떤 요인들이 지도자들의 연수에서 느끼는 최종적 감정 상태인 만족도에 영향을 주는지에 대해 분석하였다. 또한 태권도 지도자들이 지도자 연수원의 고객이라는 입장에서 접근하여 태권도 지도자들이 느끼는 연수 품질 만족이 연수 만족에는 어떤 영향을 미치는지를 탐구하였다. 연구대상은 2008년 5월과 9월에 국기원 사범지도자 연수원 교육에 참가한 태권도 지도자 400명을 대상으로 하였으며, 최종 분석에는 367명이 이용되었다. 조사도구는 설문지로, 전문성척도, 연수 서비스품질척도, 전반적 만족 척도, 지도자의 인구학적 특성 등 4부분으로 구성하였다. 태권도 지도자의 인지된 전문성을 묻는 문항은 Knowles(1980)가 개발하여 김현수(1995) 및 김판규(2005)가 원용한 척도와 변영대(1987), 소봉암(1975), 이철희(1982)의 설문지를 수정 및 보완하여 이용한 신승엽(2006)과 김효정(2005)의 척도를 본 연구에 수정 및 보완하여 이용했다. 연수 서비스 품질 항목은 Brady와 Cronin(2001)이 측정하였던 3차원 모형을 이용하여 지각된 서비스 품질을 측정하였다. 전반적인 만족도는 기존의 연구(Oliver, 1980; 황병일, 2003)에서 사용된 측정항목을 본 연구에 맞게 표현을 수정하여 3개 항목으로 구성하였다. 설문조사는 2008년 5월과 9월의 국기원 사범지도자 연수에 참여한 태권도지도자를 대상으로 응답이 끝난 설문지를 일괄적으로 회수하는 자가평가기입법(self-administration method)으로 실시하였다. 회수된 설문지는 유효표본 만을 통계처리 하였으며, 분석을 위한 통계는 Spss for Windows 14.01을 이용하였다. 분석에 적용한 통계기법은 탐색적 요인분석, 상관분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구방법을 적용하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 지도자들의 전문성 인식 구조는 직업 사명감, 지속적 전문성 함양, 외부 평가 인식, 지도의 자율성 등의 구조인 것으로 나타났다. 연수 품질 인식 구조는 결과 품질, 물리적 품질, 상호작용 품질, 강의 품질로 구별되고 있었다. 둘째, 인구통계학적 변인들에 따른 전문성 인식, 연수품질 만족, 전반적 만족도에 차이를 분석한 결과, 성별에 따라서는 품질만족의 강의품질요인에서만 유의미한 차이가 나타났고, 연령별로는 어떤 변인들도 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 출신학과에 따라서는 전문성 인식의 직업적 사명감, 지도의 자율성 요인이 유의미한 차이가 나타났고, 현 직책에 따라서는 전문성 인식의 직업적 사명감요인에서만 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 연수품질의 결과품질요인에 유의미한 영향을 미친 전문성 요인은 '직업사명감', '지속적 전문성 함양', '태권도 외부평가'로 나타났고, 물리적 품질요인에는 '지속적 전문성함양', '태권도 외부평가' 등이었다. 상호작용적 품질요인에는 '직업사명감', '지속적 전문성함양', '태권도외부평가', '지도의 자율성' 등, 강의품질요인에는 '지속적 전문성 함양', '태권도 외부평가' 등의 전문성 인식 요인들이 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 전문성 인식의 직업 사명감, 지속적 전문성 함양, 태권도 외부평가 요인이 연수 만족도에 정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 연수 품질의 결과 품질, 물리적 품질, 강의 품질 요인이 연수 만족에 유의미한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 태권도 지도자가 평가하고 있는 지도자의 전문성 요인이 무엇인지를 탐색하고, 그러한 전문성 요인 중 어떤 요인들이 지도자들의 연수에서 느끼는 최종적 감정 상태인 만족도에 영향을 주는지에 대해 분석하였다. 또한 태권도 지도자들이 지도자 연수원의 고객이라는 입장에서 접근하여 태권도 지도자들이 느끼는 연수 품질 만족이 연수 만족에는 어떤 영향을 미치는지를 탐구하였다. 연구대상은 2008년 5월과 9월에 국기원 사범지도자 연수원 교육에 참가한 태권도 지도자 400명을 대상으로 하였으며, 최종 분석에는 367명이 이용되었다. 조사도구는 설문지로, 전문성척도, 연수 서비스품질척도, 전반적 만족 척도, 지도자의 인구학적 특성 등 4부분으로 구성하였다. 태권도 지도자의 인지된 전문성을 묻는 문항은 Knowles(1980)가 개발하여 김현수(1995) 및 김판규(2005)가 원용한 척도와 변영대(1987), 소봉암(1975), 이철희(1982)의 설문지를 수정 및 보완하여 이용한 신승엽(2006)과 김효정(2005)의 척도를 본 연구에 수정 및 보완하여 이용했다. 연수 서비스 품질 항목은 Brady와 Cronin(2001)이 측정하였던 3차원 모형을 이용하여 지각된 서비스 품질을 측정하였다. 전반적인 만족도는 기존의 연구(Oliver, 1980; 황병일, 2003)에서 사용된 측정항목을 본 연구에 맞게 표현을 수정하여 3개 항목으로 구성하였다. 설문조사는 2008년 5월과 9월의 국기원 사범지도자 연수에 참여한 태권도지도자를 대상으로 응답이 끝난 설문지를 일괄적으로 회수하는 자가평가기입법(self-administration method)으로 실시하였다. 회수된 설문지는 유효표본 만을 통계처리 하였으며, 분석을 위한 통계는 Spss for Windows 14.01을 이용하였다. 분석에 적용한 통계기법은 탐색적 요인분석, 상관분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구방법을 적용하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 지도자들의 전문성 인식 구조는 직업 사명감, 지속적 전문성 함양, 외부 평가 인식, 지도의 자율성 등의 구조인 것으로 나타났다. 연수 품질 인식 구조는 결과 품질, 물리적 품질, 상호작용 품질, 강의 품질로 구별되고 있었다. 둘째, 인구통계학적 변인들에 따른 전문성 인식, 연수품질 만족, 전반적 만족도에 차이를 분석한 결과, 성별에 따라서는 품질만족의 강의품질요인에서만 유의미한 차이가 나타났고, 연령별로는 어떤 변인들도 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 출신학과에 따라서는 전문성 인식의 직업적 사명감, 지도의 자율성 요인이 유의미한 차이가 나타났고, 현 직책에 따라서는 전문성 인식의 직업적 사명감요인에서만 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 연수품질의 결과품질요인에 유의미한 영향을 미친 전문성 요인은 '직업사명감', '지속적 전문성 함양', '태권도 외부평가'로 나타났고, 물리적 품질요인에는 '지속적 전문성함양', '태권도 외부평가' 등이었다. 상호작용적 품질요인에는 '직업사명감', '지속적 전문성함양', '태권도외부평가', '지도의 자율성' 등, 강의품질요인에는 '지속적 전문성 함양', '태권도 외부평가' 등의 전문성 인식 요인들이 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 전문성 인식의 직업 사명감, 지속적 전문성 함양, 태권도 외부평가 요인이 연수 만족도에 정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 연수 품질의 결과 품질, 물리적 품질, 강의 품질 요인이 연수 만족에 유의미한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
The present study is to examine the professional factors of instructors as they are assessed by taekwondo instructors assess and to analyze which of such factors affect on the degrees of satisfaction as revealed in their final emotional state on the occasion of the taekwondo instructors' training se...
The present study is to examine the professional factors of instructors as they are assessed by taekwondo instructors assess and to analyze which of such factors affect on the degrees of satisfaction as revealed in their final emotional state on the occasion of the taekwondo instructors' training sessions. Also the study approaches the subject matters with the view that the taekwondo instructors are the customers of a training center and examines the quality satisfaction of the taekwondo instructors and how it affects on their satisfaction of training. The subjects of the study were the 400 taekwondo instructors who participated in the Kukkiwon Instructors' Training Sessions held in May 2008 and September 2008 respectively. As the methods of the research, a questionnaire was used and the questionnaire was composed of the scales of professionalism, service quality of training, overall satisfaction, and demographical characteristics of the participants. For questions in regard of the professionalism of taekwondo instructors, the revised scales of Kim Hyeon Su(1995) and Kim Pan Kyu(2005) developed from Knowles(1980) is used and the questionnaires of Shin Seung Yeop(2006) and Kim Hyo Jeong(2005) revised and supplemented from those of Byeon Yeong Dae(1987), So Bong Am(1975), and Lee Cheol Hui(1982) are also utilized. For the items related to the service quality of training, a three dimensional model measured by Brady and Cronin(2001) is employed. For the overall satisfaction, the items made use of by Oliver(1980) and Hwang Byeong Il(2003) are appropriately revised for the present research and made into three classifications. The survey was conducted in May 2008 and September 2008 respectively on the occasions of Kukkiwon Instructors' Training Sessions and the participants of the two events were asked to fill the questionnaire in the self-administration method. Among the returned questionnaires, only the valid ones are statistically processed and, for the analysis of the statistical data, Spss for Windows 14.01 is employed. For the statistical methods applied for analysis, exploitative factor analysis, correlation analysis, and multi-regressive analysis are utilized. The results of the research methods are as follows: First, with regard to the professionalism of taekwondo instructors, their perception structure is well presented in the areas of the 'sense of occupational responsibility', 'persistent pursuit of professionalism', 'awareness of the third party's assessment', and 'autonomy in teaching'. For the perception structure of training quality, the results are diversified into the areas of 'outcome quality', 'physical quality', 'interactional quality', and 'lecture quality'. Second, in regard of demographical variables, the perception of professionalism, the satisfaction of training quality, and the overall satisfaction are analyzed and the result shows some significant difference in the 'lecture quality' attribute of 'quality satisfaction' in accordance with gender. According to age, there is no sign of significance in any variables. In accordance of education, there are some significance in the attributes such as the ‘sense of occupational responsibility’ in the perception of professionalism and ‘autonomy in teaching’; and, in the current position of taekwondo instructors, some significance has shown in the 'sense of occupational responsibility' in the perception of professionalism. Third, the professional factors made some significant influence on the outcome quality variables include the 'sense of occupational responsibility', 'pursuit of persistent professionalism' and 'awareness of the third party's assessment; for the physical quality factors, the 'pursuit of persistent professionalism' and 'awareness of the third party's assessment' have shown significance. For the interactional quality factors, the attributes such as the 'sense of occupational responsibility', 'pursuit of persistent professionalism', 'awareness of the third party's assessment' and 'autonomy in teaching' indicate some significance; for the lecture quality factors, 'pursuit of persistent professionalism' and 'awareness of the third party's assessment' demonstrate some significance. Fourth, the attributes such as 'sense of occupational responsibility', 'pursuit of persistent professionalism and 'awareness of the third party's assessment' show positive effects on the 'training satisfaction' factors. Finally, the variables such as the 'result quality', 'physical quality' and 'lecture quality' have shown significant effect on 'training satisfaction' factors.
The present study is to examine the professional factors of instructors as they are assessed by taekwondo instructors assess and to analyze which of such factors affect on the degrees of satisfaction as revealed in their final emotional state on the occasion of the taekwondo instructors' training sessions. Also the study approaches the subject matters with the view that the taekwondo instructors are the customers of a training center and examines the quality satisfaction of the taekwondo instructors and how it affects on their satisfaction of training. The subjects of the study were the 400 taekwondo instructors who participated in the Kukkiwon Instructors' Training Sessions held in May 2008 and September 2008 respectively. As the methods of the research, a questionnaire was used and the questionnaire was composed of the scales of professionalism, service quality of training, overall satisfaction, and demographical characteristics of the participants. For questions in regard of the professionalism of taekwondo instructors, the revised scales of Kim Hyeon Su(1995) and Kim Pan Kyu(2005) developed from Knowles(1980) is used and the questionnaires of Shin Seung Yeop(2006) and Kim Hyo Jeong(2005) revised and supplemented from those of Byeon Yeong Dae(1987), So Bong Am(1975), and Lee Cheol Hui(1982) are also utilized. For the items related to the service quality of training, a three dimensional model measured by Brady and Cronin(2001) is employed. For the overall satisfaction, the items made use of by Oliver(1980) and Hwang Byeong Il(2003) are appropriately revised for the present research and made into three classifications. The survey was conducted in May 2008 and September 2008 respectively on the occasions of Kukkiwon Instructors' Training Sessions and the participants of the two events were asked to fill the questionnaire in the self-administration method. Among the returned questionnaires, only the valid ones are statistically processed and, for the analysis of the statistical data, Spss for Windows 14.01 is employed. For the statistical methods applied for analysis, exploitative factor analysis, correlation analysis, and multi-regressive analysis are utilized. The results of the research methods are as follows: First, with regard to the professionalism of taekwondo instructors, their perception structure is well presented in the areas of the 'sense of occupational responsibility', 'persistent pursuit of professionalism', 'awareness of the third party's assessment', and 'autonomy in teaching'. For the perception structure of training quality, the results are diversified into the areas of 'outcome quality', 'physical quality', 'interactional quality', and 'lecture quality'. Second, in regard of demographical variables, the perception of professionalism, the satisfaction of training quality, and the overall satisfaction are analyzed and the result shows some significant difference in the 'lecture quality' attribute of 'quality satisfaction' in accordance with gender. According to age, there is no sign of significance in any variables. In accordance of education, there are some significance in the attributes such as the ‘sense of occupational responsibility’ in the perception of professionalism and ‘autonomy in teaching’; and, in the current position of taekwondo instructors, some significance has shown in the 'sense of occupational responsibility' in the perception of professionalism. Third, the professional factors made some significant influence on the outcome quality variables include the 'sense of occupational responsibility', 'pursuit of persistent professionalism' and 'awareness of the third party's assessment; for the physical quality factors, the 'pursuit of persistent professionalism' and 'awareness of the third party's assessment' have shown significance. For the interactional quality factors, the attributes such as the 'sense of occupational responsibility', 'pursuit of persistent professionalism', 'awareness of the third party's assessment' and 'autonomy in teaching' indicate some significance; for the lecture quality factors, 'pursuit of persistent professionalism' and 'awareness of the third party's assessment' demonstrate some significance. Fourth, the attributes such as 'sense of occupational responsibility', 'pursuit of persistent professionalism and 'awareness of the third party's assessment' show positive effects on the 'training satisfaction' factors. Finally, the variables such as the 'result quality', 'physical quality' and 'lecture quality' have shown significant effect on 'training satisfaction' factors.
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