본고에서는 조선시대 때 일반인들에게까지 널리 조성된 회곽묘를 중심으로 수용과정과 구조, 축조방법에 관해 연구하였다. 연구 범위는 서울 ․ 경기지역이고, 회격묘에서 회곽묘로 전환되는 시점인 조선시대 중기 이후부터 후기까지로 한정하였다. 회로 곽을 축조한 묘는 회격묘와 회곽묘로 구분된다. 회격묘는 주로 조선시대 전기에 왕가와 사대부가의 묘제로 사용되었던 묘제로 생토면 굴광 후 내관을 놓은 외관을 안치한 다음 외관과 굴광 ...
본고에서는 조선시대 때 일반인들에게까지 널리 조성된 회곽묘를 중심으로 수용과정과 구조, 축조방법에 관해 연구하였다. 연구 범위는 서울 ․ 경기지역이고, 회격묘에서 회곽묘로 전환되는 시점인 조선시대 중기 이후부터 후기까지로 한정하였다. 회로 곽을 축조한 묘는 회격묘와 회곽묘로 구분된다. 회격묘는 주로 조선시대 전기에 왕가와 사대부가의 묘제로 사용되었던 묘제로 생토면 굴광 후 내관을 놓은 외관을 안치한 다음 외관과 굴광 사이에 회를 쌓아 곽을 조성하는 형식이다. 회격묘의 관 형태는 대체로 이중관형식으로 이 묘를 조성하는 데에는 다수 인원이 참여하게 되고 치장제구를 준비하는 데에 따른 재정의 손실이 수반된다. 이에 반해 중기 이후에 조성되기 시작한 회곽묘는 생토면 굴광 후 회곽을 조성한 다음 관을 안치한 형태이다. 따라서 묘제 조성에 따른 공력도 줄어들고 경제적 손실이 감소하게 된다. 이와 같이 회격묘에서 회곽묘로 변하게 되는 까닭은 16~17세기에 일어난 수차례의 전란으로 인한 물자의 부족으로 전기에 조성했던 회격묘를 흔히 만들 수 없었기 때문이다. 또한 조선시대 중기 이후《주자가례》가 조선시대의 예서로 채택된 후 일반인들에게까지 회곽묘 조성 풍습이 널리 조성되었기 때문이라고 생각한다. 회격묘는 《국조오례의》에 나오는 방식으로 조성된 묘제이고, 회곽묘는《주자가례》에 기록된 방식으로 조성된 묘제라고 알려져 있다. 남송의 《주자가례》가 조선시대 때 도입되었는데, 언제부터 유입이 되었는지는 확실하지 않다. 이에 앞서 고려시대 때 안향이 최초로 元에서 도입한 朱子性理學의 이론이 신진사대부들에 의해 당시 사회적 ․ 정치적으로 이용되어 주자가례 禮制 도입의 시행이 자연스럽게 대두되었던 것으로 판단된다. 그러나 고려 말에 들어온 주자성리학에 대한 이해는 16세기 후반에 가서야 이루어졌고, 주자성리학과 함께 16세기 후반에 이르러 전반적으로 주자가례에 의해 喪葬祭禮가 행해졌다. 당시 조선사회의 풍속과 생활여건과 비교하였을 때 주자가례의 예법은 상이한 부분이 많고 내용을 소화하기 어려울 정도로 규정이 엄격했다. 그럼에도 불구하고 이러한 가례의 보급은 지배계층의 신분적 기반을 공고히 해주면서 서민층으로 확대되었고, 서민층은 가례의 실천을 통해 성리학적 세계, 즉 지배계층의 문화에 참여하고자 하였다. 회곽묘의 시대적 변천양상을 살펴보면 16~17세기까지 회격묘가 많이 조성되지만, 이 시기부터 회곽묘가 확인되기 시작하여 조선시대 후기에도 꾸준히 조성된다. 본고에서는 회곽묘의 기본적인 구조를 정리하고, 목관의 장판과 단판의 결구 형태가 회격묘 목관의 형태와 차이가 있는 것을 확인하였다. 또한 출토유물 및 치장제구를 통해 조선시대 중 ․ 후기 회곽묘의 변천양상을 구분하게 되었다. 또한 발굴조사결과를 바탕으로 회곽묘의 조성 방법이 층층이 쌓는 형식 외에도 통벽쌓기가 있는 것이 확인되었다. 이렇게 회곽묘 조성은 당시 시대의 사상적 ․ 정치적 변화상을 바탕으로 다양한 변화상을 보이고 있다.
본고에서는 조선시대 때 일반인들에게까지 널리 조성된 회곽묘를 중심으로 수용과정과 구조, 축조방법에 관해 연구하였다. 연구 범위는 서울 ․ 경기지역이고, 회격묘에서 회곽묘로 전환되는 시점인 조선시대 중기 이후부터 후기까지로 한정하였다. 회로 곽을 축조한 묘는 회격묘와 회곽묘로 구분된다. 회격묘는 주로 조선시대 전기에 왕가와 사대부가의 묘제로 사용되었던 묘제로 생토면 굴광 후 내관을 놓은 외관을 안치한 다음 외관과 굴광 사이에 회를 쌓아 곽을 조성하는 형식이다. 회격묘의 관 형태는 대체로 이중관형식으로 이 묘를 조성하는 데에는 다수 인원이 참여하게 되고 치장제구를 준비하는 데에 따른 재정의 손실이 수반된다. 이에 반해 중기 이후에 조성되기 시작한 회곽묘는 생토면 굴광 후 회곽을 조성한 다음 관을 안치한 형태이다. 따라서 묘제 조성에 따른 공력도 줄어들고 경제적 손실이 감소하게 된다. 이와 같이 회격묘에서 회곽묘로 변하게 되는 까닭은 16~17세기에 일어난 수차례의 전란으로 인한 물자의 부족으로 전기에 조성했던 회격묘를 흔히 만들 수 없었기 때문이다. 또한 조선시대 중기 이후《주자가례》가 조선시대의 예서로 채택된 후 일반인들에게까지 회곽묘 조성 풍습이 널리 조성되었기 때문이라고 생각한다. 회격묘는 《국조오례의》에 나오는 방식으로 조성된 묘제이고, 회곽묘는《주자가례》에 기록된 방식으로 조성된 묘제라고 알려져 있다. 남송의 《주자가례》가 조선시대 때 도입되었는데, 언제부터 유입이 되었는지는 확실하지 않다. 이에 앞서 고려시대 때 안향이 최초로 元에서 도입한 朱子性理學의 이론이 신진사대부들에 의해 당시 사회적 ․ 정치적으로 이용되어 주자가례 禮制 도입의 시행이 자연스럽게 대두되었던 것으로 판단된다. 그러나 고려 말에 들어온 주자성리학에 대한 이해는 16세기 후반에 가서야 이루어졌고, 주자성리학과 함께 16세기 후반에 이르러 전반적으로 주자가례에 의해 喪葬祭禮가 행해졌다. 당시 조선사회의 풍속과 생활여건과 비교하였을 때 주자가례의 예법은 상이한 부분이 많고 내용을 소화하기 어려울 정도로 규정이 엄격했다. 그럼에도 불구하고 이러한 가례의 보급은 지배계층의 신분적 기반을 공고히 해주면서 서민층으로 확대되었고, 서민층은 가례의 실천을 통해 성리학적 세계, 즉 지배계층의 문화에 참여하고자 하였다. 회곽묘의 시대적 변천양상을 살펴보면 16~17세기까지 회격묘가 많이 조성되지만, 이 시기부터 회곽묘가 확인되기 시작하여 조선시대 후기에도 꾸준히 조성된다. 본고에서는 회곽묘의 기본적인 구조를 정리하고, 목관의 장판과 단판의 결구 형태가 회격묘 목관의 형태와 차이가 있는 것을 확인하였다. 또한 출토유물 및 치장제구를 통해 조선시대 중 ․ 후기 회곽묘의 변천양상을 구분하게 되었다. 또한 발굴조사결과를 바탕으로 회곽묘의 조성 방법이 층층이 쌓는 형식 외에도 통벽쌓기가 있는 것이 확인되었다. 이렇게 회곽묘 조성은 당시 시대의 사상적 ․ 정치적 변화상을 바탕으로 다양한 변화상을 보이고 있다.
This study conducted a survey research on the acceptance of proess, building method, and the structure of the L.S.M.B(Lime Soil Mixture Burial) in the tomb institution of Joseon dynasty. Especially, this study attempted to understand the alteration of L.S.M.B(Lime Soil Mix Burial), Hoegwakmyo which ...
This study conducted a survey research on the acceptance of proess, building method, and the structure of the L.S.M.B(Lime Soil Mixture Burial) in the tomb institution of Joseon dynasty. Especially, this study attempted to understand the alteration of L.S.M.B(Lime Soil Mix Burial), Hoegwakmyo which are kinds of L.S.M.B in the Seoul and Gyeonggi-do South Korea, the middle and end of Joseon dynasty. In the early years of Joseon dynasty, L.S.M.B(Lime Soil Mix Burial) was only used Sadaebu(士大夫) who was ruling class. L.S.M.B was allowed to use ruling class and the cost of constructing it was very expensive. So, only the rich and influential noble family could use it, but after middle of Joseon dynasty, rich common people could begin to use this burial institution. The building methods of L.S.M.B have two ways, one is hoegeokmyo(灰隔墓)and the other is Hoegwakmyo(灰槨墓). Hoegeokmyo was used in the early years of Joseon dynasty and its constructing ways is that people dig a ground to make a grave, and make the outer coffin in the grave hole, and the place the inner coffin in the center of grave, and put in the lime between the exterior coffin and ground, finally, make the grave mound after making this burial equipments. This form has two coffins, the outer coffin and the inner coffin, in general and its constructing cost was very expensive because it was necessary to participate the many people and prepare some funeral equipments to make the tomb. Hoegwakmyo was beginning to use in the middle of Joseon and its methods is a little different with Hoegeokmyo's. The methods is that people placed the coffin after making the lime wall. Therefore, it is able to reduce the human power and the cost. It was several wars that the reason of using the Hoegwakmyo in 16~17century. Several wars brought about the material lack, so people couldn't use the Hoegeokmyo in the erarly years of Joseon. Since《朱子家禮》was adopted to the etiquette manual, making the Hoegwakmyo was using for many common people. Like the above statements, the L.S.M.B has two types, Hoegeokmyo and Hoegwakmyo. The Hoegeokmyo is known to be constructed by 《國朝五禮儀》methods and the Hoegwakmyo by 《朱子家禮》processes. Joseon adopt the thesis of politeness from 《朱子家禮》 but It is not sure of introduction of 《朱子家禮》in Joseon dynasty. In Korea dynasty, Ahn hyang introduced the thesis of 《朱子性理學》 to the people from Yuan(元), Chinese dynasty, and it should influence many Sadaebu who would be rulling class in joseon dynasty about social and political mind. So, these facts let the Sadaebu accept 《朱子家禮》naturally. In the end of 16 century, the mourning and funeral ceremony began to perform as the《朱子家禮》but there were many difference of form about some concrete clauses. Seon-jo(宣祖) who was the king in Joseon dynasty ordered to translate the 《朱子家禮》in Korean but he can't success. Because the manners of 《朱子家禮》was many different to common people's customs and life and it was very strict. Though these problems, 《朱子家禮》make the ruling class strengthen in their social position and it started to spread common people, who wished to participate in upper classes culture to put 《朱子家禮》theory into practice. In the change aspects of L.S.M.B, Hoegeokmyo was used from the early Joseon times to 16~17 centuries and Hoegwakmyo had been begun to find 16~17 centuries. This study compare Hoegeokmyo with Hoegwakmyo on their basic structure, the connection shape of the horisontal and vertical board of coffin, and divided the periodizatioin, the middle and end of Josun dynasty, using the remains which was excavated in these tomb and confirm constructing methods through the excavation research. Like this, The building of L.S.M.B has shown us various social, political aspects.
This study conducted a survey research on the acceptance of proess, building method, and the structure of the L.S.M.B(Lime Soil Mixture Burial) in the tomb institution of Joseon dynasty. Especially, this study attempted to understand the alteration of L.S.M.B(Lime Soil Mix Burial), Hoegwakmyo which are kinds of L.S.M.B in the Seoul and Gyeonggi-do South Korea, the middle and end of Joseon dynasty. In the early years of Joseon dynasty, L.S.M.B(Lime Soil Mix Burial) was only used Sadaebu(士大夫) who was ruling class. L.S.M.B was allowed to use ruling class and the cost of constructing it was very expensive. So, only the rich and influential noble family could use it, but after middle of Joseon dynasty, rich common people could begin to use this burial institution. The building methods of L.S.M.B have two ways, one is hoegeokmyo(灰隔墓)and the other is Hoegwakmyo(灰槨墓). Hoegeokmyo was used in the early years of Joseon dynasty and its constructing ways is that people dig a ground to make a grave, and make the outer coffin in the grave hole, and the place the inner coffin in the center of grave, and put in the lime between the exterior coffin and ground, finally, make the grave mound after making this burial equipments. This form has two coffins, the outer coffin and the inner coffin, in general and its constructing cost was very expensive because it was necessary to participate the many people and prepare some funeral equipments to make the tomb. Hoegwakmyo was beginning to use in the middle of Joseon and its methods is a little different with Hoegeokmyo's. The methods is that people placed the coffin after making the lime wall. Therefore, it is able to reduce the human power and the cost. It was several wars that the reason of using the Hoegwakmyo in 16~17century. Several wars brought about the material lack, so people couldn't use the Hoegeokmyo in the erarly years of Joseon. Since《朱子家禮》was adopted to the etiquette manual, making the Hoegwakmyo was using for many common people. Like the above statements, the L.S.M.B has two types, Hoegeokmyo and Hoegwakmyo. The Hoegeokmyo is known to be constructed by 《國朝五禮儀》methods and the Hoegwakmyo by 《朱子家禮》processes. Joseon adopt the thesis of politeness from 《朱子家禮》 but It is not sure of introduction of 《朱子家禮》in Joseon dynasty. In Korea dynasty, Ahn hyang introduced the thesis of 《朱子性理學》 to the people from Yuan(元), Chinese dynasty, and it should influence many Sadaebu who would be rulling class in joseon dynasty about social and political mind. So, these facts let the Sadaebu accept 《朱子家禮》naturally. In the end of 16 century, the mourning and funeral ceremony began to perform as the《朱子家禮》but there were many difference of form about some concrete clauses. Seon-jo(宣祖) who was the king in Joseon dynasty ordered to translate the 《朱子家禮》in Korean but he can't success. Because the manners of 《朱子家禮》was many different to common people's customs and life and it was very strict. Though these problems, 《朱子家禮》make the ruling class strengthen in their social position and it started to spread common people, who wished to participate in upper classes culture to put 《朱子家禮》theory into practice. In the change aspects of L.S.M.B, Hoegeokmyo was used from the early Joseon times to 16~17 centuries and Hoegwakmyo had been begun to find 16~17 centuries. This study compare Hoegeokmyo with Hoegwakmyo on their basic structure, the connection shape of the horisontal and vertical board of coffin, and divided the periodizatioin, the middle and end of Josun dynasty, using the remains which was excavated in these tomb and confirm constructing methods through the excavation research. Like this, The building of L.S.M.B has shown us various social, political aspects.
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