우리나라에서 원예치료사 자격증을 취득하기 위해 청소년을 대상으로 시행한 원예치료프로그램을 분석하여 대상자별로 시행한 원예치료프로그램을 알아보기 위해 2001년 1월부터 2007년 8월까지 한국원예치료협회에 자격심사용으로 제출한 원예치료사 1급 41명, 2급 51명의 청소년과 관련된 ‘원예치료 활동 확인서’ 92부를 도구로 사용하였다. 치료 대상자와 프로그램을 진행한 원예치료사의 자격증 종류, 원예치료 활동 시기에 따른 차이를 알아보기 위해 각각의 빈도수를 바탕으로 χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다. 자료는 ...
Ⅴ. 摘 要
우리나라에서 원예치료사 자격증을 취득하기 위해 청소년을 대상으로 시행한 원예치료프로그램을 분석하여 대상자별로 시행한 원예치료프로그램을 알아보기 위해 2001년 1월부터 2007년 8월까지 한국원예치료협회에 자격심사용으로 제출한 원예치료사 1급 41명, 2급 51명의 청소년과 관련된 ‘원예치료 활동 확인서’ 92부를 도구로 사용하였다. 치료 대상자와 프로그램을 진행한 원예치료사의 자격증 종류, 원예치료 활동 시기에 따른 차이를 알아보기 위해 각각의 빈도수를 바탕으로 χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다. 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 13.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
청소년을 대상으로 실시한 원예치료 프로그램을 분석한 결과, 공예 활동이 28.9%로 가장 많았으며, 대상자별로는 지적장애(고등학교)이 28.6%로 가장 많았다. 자격등급별로는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았으며, 시기별 또한 전기 후기에 있어서 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 재배활동에서는 일반재배가 45.1%로 가장 많았으며, 공예활동 프로그램을 살펴보면 전체적으로 화훼장식품이 22.4%로 가장 많았고 다음으로는 실용품(18.9%), 장식품(18.6%), 공예재배(14.0%), 공예재료제작(10.2%) 등의 순으로 나타났다. 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 31.5%로 가장 많았다. 실용품을 살펴보면 포푸리 주머니가 36.8%로 가장 많았으며 다음으로 카드 만들기(17.4%), 열쇠고리와 책갈피 만들기(10.4%), 이름표(9.7%) 등의 순으로 나타났으며 대상자별로 지적장애(고등학교)가 41.7%로 가장 많았고 다음으로는 지적장애(중학교)와 정서장애가 16.7% 이며 1급과 2급을 비교해보면 전반적으로 1급보다 2급이 향상되었으나 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 공예재료제작에서는 화분 만들기가 44.2%로 가장 많았으며 다음으로 압화만들기(37.2%), 지점토(16.3%)등의 순으로 나타났다. 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 27.9%로 가장 많았으며 1급과 2급을 비교해보면 지적장애(중학교)의 경우 2급보다 1급이 증가했으며 통계적으로도 유의한 차이를 보였다. 공예재배를 분석한 결과에서는 잔디인형이 68.9%로 가장 많았으며 다음으로 토피어리 29.5%, 감자인형 1.6% 순으로 나타났다. 지적장애(고등학교)가 27.9%로 가장 많았으며 대체적으로 1급보다 2급이 향상되었으나 통계적으로는 유의한 차이를 보이지 않았다. 회화기법을 살펴보면 그림그리기가 55.6%로 가장 많았으며 다음으로 야채도장과 질감(22.2%)순으로 나타났다. 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 50.0%로 가장 많았으며 대체적으로 1급보다 2급이 향상되었다. 미용품에서는 비누 만들기가 59.4%로 가장 많았으며, 지적장애(고등학교)의 활동이 가장 많았다. 염색기법에서는 염색이 72.2%. 봉숭아 물들이기가 27.8% 순으로 나타났으며 지적장애(중학교)와 지적장애(고등학교)가 27.8%로 가장 많았다. 요리활동에서는 다과가 26.4%로 가장 많았으며 차 24.1%. 샐러드가 20.7% 등의 순으로 나타났다. 학습활동에서 오리엔테이션이 26.4%로 가장 많았으며 지적장애(고등학교)가 28.0%로 가장 많았다. 또한 야외활동에서는 농장 견학이 32.2%로 가장 많았고 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 32.3%, 정서장애가 25.8%로 나타났다. 원예치료의 프로그램은 각각의 대상자의 특성에 맞게 적용될 때 가장 큰 효과를 나타낼 수 있으며 프로그램을 응용, 변형, 개발함으로 다양하고 흥미롭게 활동할 수 있을 것으로 생각된다.
Ⅴ. 摘 要
우리나라에서 원예치료사 자격증을 취득하기 위해 청소년을 대상으로 시행한 원예치료프로그램을 분석하여 대상자별로 시행한 원예치료프로그램을 알아보기 위해 2001년 1월부터 2007년 8월까지 한국원예치료협회에 자격심사용으로 제출한 원예치료사 1급 41명, 2급 51명의 청소년과 관련된 ‘원예치료 활동 확인서’ 92부를 도구로 사용하였다. 치료 대상자와 프로그램을 진행한 원예치료사의 자격증 종류, 원예치료 활동 시기에 따른 차이를 알아보기 위해 각각의 빈도수를 바탕으로 χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다. 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 13.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
청소년을 대상으로 실시한 원예치료 프로그램을 분석한 결과, 공예 활동이 28.9%로 가장 많았으며, 대상자별로는 지적장애(고등학교)이 28.6%로 가장 많았다. 자격등급별로는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았으며, 시기별 또한 전기 후기에 있어서 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 재배활동에서는 일반재배가 45.1%로 가장 많았으며, 공예활동 프로그램을 살펴보면 전체적으로 화훼장식품이 22.4%로 가장 많았고 다음으로는 실용품(18.9%), 장식품(18.6%), 공예재배(14.0%), 공예재료제작(10.2%) 등의 순으로 나타났다. 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 31.5%로 가장 많았다. 실용품을 살펴보면 포푸리 주머니가 36.8%로 가장 많았으며 다음으로 카드 만들기(17.4%), 열쇠고리와 책갈피 만들기(10.4%), 이름표(9.7%) 등의 순으로 나타났으며 대상자별로 지적장애(고등학교)가 41.7%로 가장 많았고 다음으로는 지적장애(중학교)와 정서장애가 16.7% 이며 1급과 2급을 비교해보면 전반적으로 1급보다 2급이 향상되었으나 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 공예재료제작에서는 화분 만들기가 44.2%로 가장 많았으며 다음으로 압화만들기(37.2%), 지점토(16.3%)등의 순으로 나타났다. 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 27.9%로 가장 많았으며 1급과 2급을 비교해보면 지적장애(중학교)의 경우 2급보다 1급이 증가했으며 통계적으로도 유의한 차이를 보였다. 공예재배를 분석한 결과에서는 잔디인형이 68.9%로 가장 많았으며 다음으로 토피어리 29.5%, 감자인형 1.6% 순으로 나타났다. 지적장애(고등학교)가 27.9%로 가장 많았으며 대체적으로 1급보다 2급이 향상되었으나 통계적으로는 유의한 차이를 보이지 않았다. 회화기법을 살펴보면 그림그리기가 55.6%로 가장 많았으며 다음으로 야채도장과 질감(22.2%)순으로 나타났다. 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 50.0%로 가장 많았으며 대체적으로 1급보다 2급이 향상되었다. 미용품에서는 비누 만들기가 59.4%로 가장 많았으며, 지적장애(고등학교)의 활동이 가장 많았다. 염색기법에서는 염색이 72.2%. 봉숭아 물들이기가 27.8% 순으로 나타났으며 지적장애(중학교)와 지적장애(고등학교)가 27.8%로 가장 많았다. 요리활동에서는 다과가 26.4%로 가장 많았으며 차 24.1%. 샐러드가 20.7% 등의 순으로 나타났다. 학습활동에서 오리엔테이션이 26.4%로 가장 많았으며 지적장애(고등학교)가 28.0%로 가장 많았다. 또한 야외활동에서는 농장 견학이 32.2%로 가장 많았고 대상자별로는 지적장애(고등학교)가 32.3%, 정서장애가 25.8%로 나타났다. 원예치료의 프로그램은 각각의 대상자의 특성에 맞게 적용될 때 가장 큰 효과를 나타낼 수 있으며 프로그램을 응용, 변형, 개발함으로 다양하고 흥미롭게 활동할 수 있을 것으로 생각된다.
Analysis of Horticultural Therapy Program for the Youth
Name : Soo Jin Jung Department :Horticultural Biotechnology (Major in Floral Design & Horticultural Therapy) Advisor : Prof. Dr. Chun Ho Pak
Summary
In order to analyze the horticultural-th...
Analysis of Horticultural Therapy Program for the Youth
Name : Soo Jin Jung Department :Horticultural Biotechnology (Major in Floral Design & Horticultural Therapy) Advisor : Prof. Dr. Chun Ho Pak
Summary
In order to analyze the horticultural-therapy program, which was carried out targeting the youth, the tools were used the youth of including 41 horticultural therapists for Level 1 and 51 horticultural therapists for Level 2, which were submitted for the use of license examination to Korean Horticultural Therapy & Wellbeing Association from January in 2001 to August in 2007, and 92 copies in ‘Confirmation of Horticultural-Therapy Activity’ relevant. With the aim of examining difference depending on licence kind and horticultural-therapy activity period in horticultural therapists, who progressed program with subjects in therapy, χ2(Chi-square) test was conducted on the basis of frequency in each. Data was analyzed by using SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 13.0 program. And, the results are as follows.
As a result of analyzing the horticultural-therapy program, which was carried out targeting the youth, the ‘Art & craft activity’ was the largest with 28.9%. By subject, mental retarded high school was the largest with 28.6%. By license level, the statistically significant difference was not indicated. And, even by period, the statistically significant difference was not indicated between early and later. As a result of analyzing ‘Growing activity’, the ‘Normal growing’ showed the highest ratio with 45.1%. Given examining 'Art & craft activity' program, 'Flower decoration' was the highest as a whole with 22.4%. And, the next was indicated to be 'Practical item' (18.9%), 'Decoration item' (18.6%), 'Craft growing' (14.0%), and 'Craft material making' (10.2%) in order. By subject, mental retarded high school was the highest with 31.5%. As a result of analyzing 'Practical item', 'Making potpourri pocket' was the largest with 36.8%. The next was indicated to be 'Making card' (17.4%), 'Key holder' and 'Bookmark '(10.4%), and 'Name card' (9.7%) in order. By subject, mental retarded high school was the highest with 41.7%. In the results of analyzing 'Craft material making', 'Making pot' was the largest with 44.2%. And, the next was indicated to be 'Making press flower' (37.2%) and 'Mud' (16.3%) in order. By subject, mental retarded high school was the highest with 27.9%. As a result of analyzing 'Craft growing', 'Grass doll' was the largest with 68.9%. And, the next was indicated to be 'Topiary' 29.5% and 'Potato doll' 1.6% in order. Mental retarded high school was the largest with 27.9%. As a result of analyzing 'Painting technique', 'Painting' was the largest with 55.6%. And, the next was indicated to be 'Vegetable stamp' and 'texture' (22.2%) in order. By subject, mental retarded high school was the largest with 50.0%. In terms of 'Beauty item', 'Soap' was the largest with 59.4%. And, the activity in mental retarded high school was the largest. In the results of analyzing 'Dyeing technique', it was indicated to be 'Dyeing with plant' with 72.2% and 'Dyeing with balsam' with 27.8%. In the 'Cooking activity', 'Refreshment' was the largest with 26.4%. And the next was indicated to be 'Tea' with 24.1% and 'Salad' with 20.7% in order. As a result of analyzing 'Learning activity', 'Orientation' was the largest with 26.4%. And, mental retarded high school was the largest with 28.0%. Also, in 'Outdoor activity', 'Visiting farm' was the largest with 32.2%. And, by subject, it was indicated to be mental retarded high school with 32.3% and Emotional disorder with 25.8%.
Analysis of Horticultural Therapy Program for the Youth
Name : Soo Jin Jung Department :Horticultural Biotechnology (Major in Floral Design & Horticultural Therapy) Advisor : Prof. Dr. Chun Ho Pak
Summary
In order to analyze the horticultural-therapy program, which was carried out targeting the youth, the tools were used the youth of including 41 horticultural therapists for Level 1 and 51 horticultural therapists for Level 2, which were submitted for the use of license examination to Korean Horticultural Therapy & Wellbeing Association from January in 2001 to August in 2007, and 92 copies in ‘Confirmation of Horticultural-Therapy Activity’ relevant. With the aim of examining difference depending on licence kind and horticultural-therapy activity period in horticultural therapists, who progressed program with subjects in therapy, χ2(Chi-square) test was conducted on the basis of frequency in each. Data was analyzed by using SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 13.0 program. And, the results are as follows.
As a result of analyzing the horticultural-therapy program, which was carried out targeting the youth, the ‘Art & craft activity’ was the largest with 28.9%. By subject, mental retarded high school was the largest with 28.6%. By license level, the statistically significant difference was not indicated. And, even by period, the statistically significant difference was not indicated between early and later. As a result of analyzing ‘Growing activity’, the ‘Normal growing’ showed the highest ratio with 45.1%. Given examining 'Art & craft activity' program, 'Flower decoration' was the highest as a whole with 22.4%. And, the next was indicated to be 'Practical item' (18.9%), 'Decoration item' (18.6%), 'Craft growing' (14.0%), and 'Craft material making' (10.2%) in order. By subject, mental retarded high school was the highest with 31.5%. As a result of analyzing 'Practical item', 'Making potpourri pocket' was the largest with 36.8%. The next was indicated to be 'Making card' (17.4%), 'Key holder' and 'Bookmark '(10.4%), and 'Name card' (9.7%) in order. By subject, mental retarded high school was the highest with 41.7%. In the results of analyzing 'Craft material making', 'Making pot' was the largest with 44.2%. And, the next was indicated to be 'Making press flower' (37.2%) and 'Mud' (16.3%) in order. By subject, mental retarded high school was the highest with 27.9%. As a result of analyzing 'Craft growing', 'Grass doll' was the largest with 68.9%. And, the next was indicated to be 'Topiary' 29.5% and 'Potato doll' 1.6% in order. Mental retarded high school was the largest with 27.9%. As a result of analyzing 'Painting technique', 'Painting' was the largest with 55.6%. And, the next was indicated to be 'Vegetable stamp' and 'texture' (22.2%) in order. By subject, mental retarded high school was the largest with 50.0%. In terms of 'Beauty item', 'Soap' was the largest with 59.4%. And, the activity in mental retarded high school was the largest. In the results of analyzing 'Dyeing technique', it was indicated to be 'Dyeing with plant' with 72.2% and 'Dyeing with balsam' with 27.8%. In the 'Cooking activity', 'Refreshment' was the largest with 26.4%. And the next was indicated to be 'Tea' with 24.1% and 'Salad' with 20.7% in order. As a result of analyzing 'Learning activity', 'Orientation' was the largest with 26.4%. And, mental retarded high school was the largest with 28.0%. Also, in 'Outdoor activity', 'Visiting farm' was the largest with 32.2%. And, by subject, it was indicated to be mental retarded high school with 32.3% and Emotional disorder with 25.8%.
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