인지적 차원의 언어 중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 언어능력에 미치는 효과 The Effect of Cognitive Level Language Mediation Program to the Language Ability of the Mentally Retard Child원문보기
본 연구의 목적은 인지적 차원의 언어 중재 프로그램이 언어발달지체아동의 언어능력에 미치는 효과에 대해 알아보는데 있다. 연구의 대상은 생활연령 만 3-4세 아동으로 언어연령이 생활연령에 비해 12개월 이상 지체를 보이는 아동으로 지능은 지능지수 90이상인 청각적, 시각적, 감각적, 신체적 및 신경계의 결함을 보이지 않는 아동 3명을 선정하여 실시하였다. 연구의 효과를 알아보기 위해 사전-사후 검사를 실시하여 대상 아동의 수용언어연령과 표현언어연령의 변화를 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 인지적 차원의 언어 중재 프로그램을 대상아동들에게 실시한 결과 언어발달지체대상아동별 수용언어연령이 향상되었다. 중재 이전에는 아동들이 크기, 수 개념, 색 개념들에서 또래 아동들에 비해 과제이해 및 ...
본 연구의 목적은 인지적 차원의 언어 중재 프로그램이 언어발달지체아동의 언어능력에 미치는 효과에 대해 알아보는데 있다. 연구의 대상은 생활연령 만 3-4세 아동으로 언어연령이 생활연령에 비해 12개월 이상 지체를 보이는 아동으로 지능은 지능지수 90이상인 청각적, 시각적, 감각적, 신체적 및 신경계의 결함을 보이지 않는 아동 3명을 선정하여 실시하였다. 연구의 효과를 알아보기 위해 사전-사후 검사를 실시하여 대상 아동의 수용언어연령과 표현언어연령의 변화를 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 인지적 차원의 언어 중재 프로그램을 대상아동들에게 실시한 결과 언어발달지체대상아동별 수용언어연령이 향상되었다. 중재 이전에는 아동들이 크기, 수 개념, 색 개념들에서 또래 아동들에 비해 과제이해 및 수행능력이 낮았으나 중재 이후 대상 아동 모두 향상을 보였다. 인지적 차원의 언어 중재 프로그램을 대상아동들에게 실시한 결과 언어발달지체대상아동별 표현언어연령이 향상되었다. 중재 이전에는 아동들이 의문사, 사물의 기능, 신체 부위, 기억 과제들에서 또래 아동들에 사용빈도나 과제수행능력이 낮았으나 중재 이훠 향상을 보였다. 이상과 같은 결과로 볼 때, 인지적 차원의 언어 중재 프로그램이 언어발달지체아동의 언어능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
본 연구의 목적은 인지적 차원의 언어 중재 프로그램이 언어발달지체아동의 언어능력에 미치는 효과에 대해 알아보는데 있다. 연구의 대상은 생활연령 만 3-4세 아동으로 언어연령이 생활연령에 비해 12개월 이상 지체를 보이는 아동으로 지능은 지능지수 90이상인 청각적, 시각적, 감각적, 신체적 및 신경계의 결함을 보이지 않는 아동 3명을 선정하여 실시하였다. 연구의 효과를 알아보기 위해 사전-사후 검사를 실시하여 대상 아동의 수용언어연령과 표현언어연령의 변화를 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 인지적 차원의 언어 중재 프로그램을 대상아동들에게 실시한 결과 언어발달지체대상아동별 수용언어연령이 향상되었다. 중재 이전에는 아동들이 크기, 수 개념, 색 개념들에서 또래 아동들에 비해 과제이해 및 수행능력이 낮았으나 중재 이후 대상 아동 모두 향상을 보였다. 인지적 차원의 언어 중재 프로그램을 대상아동들에게 실시한 결과 언어발달지체대상아동별 표현언어연령이 향상되었다. 중재 이전에는 아동들이 의문사, 사물의 기능, 신체 부위, 기억 과제들에서 또래 아동들에 사용빈도나 과제수행능력이 낮았으나 중재 이훠 향상을 보였다. 이상과 같은 결과로 볼 때, 인지적 차원의 언어 중재 프로그램이 언어발달지체아동의 언어능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of the study is to find the effect of the cognitive level language mediation program to the language ability of the mentally retard child. The object of the study is 3-4 aged children who showed more than 12 month language year retard than normal and more than IQ 90 and have no difficult...
The purpose of the study is to find the effect of the cognitive level language mediation program to the language ability of the mentally retard child. The object of the study is 3-4 aged children who showed more than 12 month language year retard than normal and more than IQ 90 and have no difficulty in hearing, visual, sensual, physical and neurotic handicap among three children. The pretest and post test were examined to find the effect of the study for the objet children's age between the language acceptance and language expression changes. The result of the study is as follows. The cognitive level language mediation program of the object children showed an improvement of language acceptance ability for the language development retard children. The task understanding and performance ability of the object's concept on size, number, and color showed lower ability before the mediation than peer children, but all of them showed an improvement after the mediation. The language expression ability of the object children after the cognitive level language mediation program was improved as result. The frequency of use and task performance ability of the object's concept in interrogative part, function of things, and physical part memory showed an improvement after the mediation. As a result, cognitive level language mediation program influenced positively to the language ability of the mentally retard children.
The purpose of the study is to find the effect of the cognitive level language mediation program to the language ability of the mentally retard child. The object of the study is 3-4 aged children who showed more than 12 month language year retard than normal and more than IQ 90 and have no difficulty in hearing, visual, sensual, physical and neurotic handicap among three children. The pretest and post test were examined to find the effect of the study for the objet children's age between the language acceptance and language expression changes. The result of the study is as follows. The cognitive level language mediation program of the object children showed an improvement of language acceptance ability for the language development retard children. The task understanding and performance ability of the object's concept on size, number, and color showed lower ability before the mediation than peer children, but all of them showed an improvement after the mediation. The language expression ability of the object children after the cognitive level language mediation program was improved as result. The frequency of use and task performance ability of the object's concept in interrogative part, function of things, and physical part memory showed an improvement after the mediation. As a result, cognitive level language mediation program influenced positively to the language ability of the mentally retard children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.