본 연구에서는 동화역할극이 다문화 가정 언어발달지체 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 유아의 수용어휘력, 표현어휘력, 이야기 이해력를 연구문제로 제시하였다. 연구의 대상은 충북 D군에 위치한 B초등학교 병설유치원에 다니는 유아 중 연구 대상자는 포테이지, PRES 검사 후 수용언어나 표현언어가 12개월 이상 지체된 유아를 선정하여 사전-사후-유지단계를 사용하였으며 연구 결과는 백분율로 비교분석하여 그래프로 나타내었다. 유아 주변에서 친숙하게 접할 수 있는 동화역할극을 선정하여 주 2회씩 총 16회기 동안 제공되었으며...
본 연구에서는 동화역할극이 다문화 가정 언어발달지체 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 유아의 수용어휘력, 표현어휘력, 이야기 이해력를 연구문제로 제시하였다. 연구의 대상은 충북 D군에 위치한 B초등학교 병설유치원에 다니는 유아 중 연구 대상자는 포테이지, PRES 검사 후 수용언어나 표현언어가 12개월 이상 지체된 유아를 선정하여 사전-사후-유지단계를 사용하였으며 연구 결과는 백분율로 비교분석하여 그래프로 나타내었다. 유아 주변에서 친숙하게 접할 수 있는 동화역할극을 선정하여 주 2회씩 총 16회기 동안 제공되었으며, 한 회기는 40분으로 구성하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 동화역할극를 활용한 언어중재 프로그램은 다문화 가정 언어발달지체 유아 대상자 3명 모두의 수용어휘력, 표현어휘력, 이야기이해력 등의 언어능력 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 이러한 결과는 자발적으로 의사소통을 시도하려는 동기가 부족하고 또래와 비교하였을 때 사용되는 어휘의 수가 제한적이며 습득된 어휘를 일반화하고 자연스럽게 활용하는데 어려움을 보인 다문화 가정 언어발달지체 유아에게 동화역할극를 활용한 언어중재 프로그램이 언어능력 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 동화역할극이 다문화 가정 언어발달지체 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 유아의 수용어휘력, 표현어휘력, 이야기 이해력를 연구문제로 제시하였다. 연구의 대상은 충북 D군에 위치한 B초등학교 병설유치원에 다니는 유아 중 연구 대상자는 포테이지, PRES 검사 후 수용언어나 표현언어가 12개월 이상 지체된 유아를 선정하여 사전-사후-유지단계를 사용하였으며 연구 결과는 백분율로 비교분석하여 그래프로 나타내었다. 유아 주변에서 친숙하게 접할 수 있는 동화역할극을 선정하여 주 2회씩 총 16회기 동안 제공되었으며, 한 회기는 40분으로 구성하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 동화역할극를 활용한 언어중재 프로그램은 다문화 가정 언어발달지체 유아 대상자 3명 모두의 수용어휘력, 표현어휘력, 이야기이해력 등의 언어능력 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 이러한 결과는 자발적으로 의사소통을 시도하려는 동기가 부족하고 또래와 비교하였을 때 사용되는 어휘의 수가 제한적이며 습득된 어휘를 일반화하고 자연스럽게 활용하는데 어려움을 보인 다문화 가정 언어발달지체 유아에게 동화역할극를 활용한 언어중재 프로그램이 언어능력 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
In this study about the influence of role plays to linguistic skills of children with delayed language development in multicultural families, the research listed linguistic acceptance, linguistic expression, and story understanding abilities. Children in the study were attending preschool in B eleme...
In this study about the influence of role plays to linguistic skills of children with delayed language development in multicultural families, the research listed linguistic acceptance, linguistic expression, and story understanding abilities. Children in the study were attending preschool in B elementary school located at Chung Buk D. Children with 12 month or more delayed language development were selected for this study by Portage, PRES examination and monitored throughout pre-post-maintenance phase. The results were presented in graphs for comparative analysis in percentage. Familiar fairy tales were selected to be used for role plays 2 times every week, in total of 16. One role play was 40 minutes long. The result of the study is as follows. Language programs with role plays showed positive influences in linguistic acceptance, linguistic expression, and story understanding abilities for all 3 children with delayed language development in multicultural
In this study about the influence of role plays to linguistic skills of children with delayed language development in multicultural families, the research listed linguistic acceptance, linguistic expression, and story understanding abilities. Children in the study were attending preschool in B elementary school located at Chung Buk D. Children with 12 month or more delayed language development were selected for this study by Portage, PRES examination and monitored throughout pre-post-maintenance phase. The results were presented in graphs for comparative analysis in percentage. Familiar fairy tales were selected to be used for role plays 2 times every week, in total of 16. One role play was 40 minutes long. The result of the study is as follows. Language programs with role plays showed positive influences in linguistic acceptance, linguistic expression, and story understanding abilities for all 3 children with delayed language development in multicultural
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.