본 연구의 목적은 통합 교육에 대한 일반 교사와 일반 학생의 인식을 비교하기 위한 것으로 통합 교육에 대한 전반적인 인식, 교수-학습 활동 영역, 사회성 영역을 성별과 통합 교육 경험 유무에 따라 부산 지역 전문계 고등학교 일반교사와 일반학생을 대상으로 설문 조사하여 비교·분석하였다. 연구의 결과와 논의를 통해서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 일반 교사와 일반 학생의 통합 교육에 대한 전반적인 인식 영역에서는 크게 차이가 나지 않지만, 교...
본 연구의 목적은 통합 교육에 대한 일반 교사와 일반 학생의 인식을 비교하기 위한 것으로 통합 교육에 대한 전반적인 인식, 교수-학습 활동 영역, 사회성 영역을 성별과 통합 교육 경험 유무에 따라 부산 지역 전문계 고등학교 일반교사와 일반학생을 대상으로 설문 조사하여 비교·분석하였다. 연구의 결과와 논의를 통해서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 일반 교사와 일반 학생의 통합 교육에 대한 전반적인 인식 영역에서는 크게 차이가 나지 않지만, 교수-학습 활동 영역에 있어서는 일반 교사가 일반 학생에 비해 부정적인 인식을 가지고 있다. 특히 일반 교사가 장애 학생을 위한 개별화 프로그램이나 교육내용에 있어 크게 부담을 가지고 있는 것으로, 통합 교육은 장애 학생의 학업적 성장에 크게 긍정적 효과가 없을 것이라는 견해를 가지고 있다. 하지만 사회성 영역에 있어서는 오히려 일반 교사가 일반 학생에 비해 긍정적인 인식을 가지고 있으며 일반 학생들이 장애 학생을 통해 배려하는 마음을 배울 수 있고, 통합 교육이 일반 학생과 장애 학생 상호간 이해의 기회로 삼을 수 있다고 생각한다. 둘째, 통합 교육에 대한 성별에 따른 일반 교사와 일반 학생의 인식 비교를 살펴보면, 교수-학습 활동 영역에서 일반 교사가 일반 학생 보다 더 부정적인 인식을 가지고 있다. 남교사, 여교사, 남학생, 여학생 중에서는 남교사가 조금 더 부정적이나 통계적으로 유의미한 차이는 아니다. 그리고 사회성 영역에서는 일반 교사가 일반 학생 보다 더 긍정적인 인식을 가지고 있다. 남교사, 여교사, 남학생, 여학생 중에서는 여학생이 조금 더 부정적이나 통계적으로 유의미한 차이는 없어 일반 교사와 일반 학생의 성별에 따른 집단 간의 비교는 본 연구에서 큰 의미를 가지지 않는다. 셋째, 통합 교육에 대한 통합 경험 유무에 따른 일반 교사와 일반 학생의 인식 비교를 살펴보면 통합 교육에 대한 전반적인 인식에서 통합 경험이 없는 교사가 가장 부정적인 견해를 가지고 있으며, 교수-학습 활동 영역에 있어서 통합 교육을 경험한 일반 교사와 일반 학생이 통합 교육을 경험하지 못한 교사와 일반 학생에 비해 좀 더 긍정적이다. 그리고 사회성 영역에서는 통합 경험이 있는 교사가 통합 경험이 있는 학생, 통합 경험이 없는 교사와 학생 보다 더 긍정적이나 통계적으로 유의미한 차이는 없어 일반 교사와 일반 학생의 통합 경험 유무에 따른 집단 간의 비교는 본 연구에서 큰 의미를 가지지 않는다.
본 연구의 목적은 통합 교육에 대한 일반 교사와 일반 학생의 인식을 비교하기 위한 것으로 통합 교육에 대한 전반적인 인식, 교수-학습 활동 영역, 사회성 영역을 성별과 통합 교육 경험 유무에 따라 부산 지역 전문계 고등학교 일반교사와 일반학생을 대상으로 설문 조사하여 비교·분석하였다. 연구의 결과와 논의를 통해서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 일반 교사와 일반 학생의 통합 교육에 대한 전반적인 인식 영역에서는 크게 차이가 나지 않지만, 교수-학습 활동 영역에 있어서는 일반 교사가 일반 학생에 비해 부정적인 인식을 가지고 있다. 특히 일반 교사가 장애 학생을 위한 개별화 프로그램이나 교육내용에 있어 크게 부담을 가지고 있는 것으로, 통합 교육은 장애 학생의 학업적 성장에 크게 긍정적 효과가 없을 것이라는 견해를 가지고 있다. 하지만 사회성 영역에 있어서는 오히려 일반 교사가 일반 학생에 비해 긍정적인 인식을 가지고 있으며 일반 학생들이 장애 학생을 통해 배려하는 마음을 배울 수 있고, 통합 교육이 일반 학생과 장애 학생 상호간 이해의 기회로 삼을 수 있다고 생각한다. 둘째, 통합 교육에 대한 성별에 따른 일반 교사와 일반 학생의 인식 비교를 살펴보면, 교수-학습 활동 영역에서 일반 교사가 일반 학생 보다 더 부정적인 인식을 가지고 있다. 남교사, 여교사, 남학생, 여학생 중에서는 남교사가 조금 더 부정적이나 통계적으로 유의미한 차이는 아니다. 그리고 사회성 영역에서는 일반 교사가 일반 학생 보다 더 긍정적인 인식을 가지고 있다. 남교사, 여교사, 남학생, 여학생 중에서는 여학생이 조금 더 부정적이나 통계적으로 유의미한 차이는 없어 일반 교사와 일반 학생의 성별에 따른 집단 간의 비교는 본 연구에서 큰 의미를 가지지 않는다. 셋째, 통합 교육에 대한 통합 경험 유무에 따른 일반 교사와 일반 학생의 인식 비교를 살펴보면 통합 교육에 대한 전반적인 인식에서 통합 경험이 없는 교사가 가장 부정적인 견해를 가지고 있으며, 교수-학습 활동 영역에 있어서 통합 교육을 경험한 일반 교사와 일반 학생이 통합 교육을 경험하지 못한 교사와 일반 학생에 비해 좀 더 긍정적이다. 그리고 사회성 영역에서는 통합 경험이 있는 교사가 통합 경험이 있는 학생, 통합 경험이 없는 교사와 학생 보다 더 긍정적이나 통계적으로 유의미한 차이는 없어 일반 교사와 일반 학생의 통합 경험 유무에 따른 집단 간의 비교는 본 연구에서 큰 의미를 가지지 않는다.
This study deals with a consciousness comparison on the inclusive education between teachers and students in several high schools. In special education, the inclusive education is becoming more important because of a growing interest to educate handicapped students in a general class. The inclusive ...
This study deals with a consciousness comparison on the inclusive education between teachers and students in several high schools. In special education, the inclusive education is becoming more important because of a growing interest to educate handicapped students in a general class. The inclusive education based on several principles such as deinstitutionalization, normalization, mainstreaming, least restrictive environment, etc. was conceptualized in the 1960's. So, various papers have been published on a consciousness of the inclusive education over a long period of time. Though it is a worthwhile subject to investigate a comparison of teacher's and student's consciousness on the inclusive education, few studies on this subject found in the literature. This study was performed to make up this insufficiency. So, this study may be a foundation for development of the inclusive education. The survey of teacher's and student's consciousness on the inclusive education was carried out using a questionnaire survey. The question list used in this study was divided into three parts. First part was questions of a general consciousness on the inclusive education. Then second part was concerned with an academic inclusion and finally a social inclusion. The statistical analysis was based on questionnaires that were received by 100 teachers and 100 students in several high schools. The statistical analysis of questionnaires showed several results as follows. First, there were insignificant differences in a general consciousness on the inclusive education. But the cases of an academic inclusion and a social inclusion didn't. In the case of an academic inclusion, students had more positive attitudes than teachers while, teachers had more positive attitudes in the case of a social inclusion. Second, there were not significant differences according to gender. Third, a group had experiences of the inclusive education was more positive than an inexperienced group, though the differences was not statistical meaning. Some implications could be analogized from the results of the statistical analysis as follows. First, some programs or experts in special education are necessary to support an academic inclusion. It will be reduce a stress felt by a teacher in class. Second, it is necessary that more teachers and students could be experience the inclusive education to have positive attitudes in the inclusive education.
This study deals with a consciousness comparison on the inclusive education between teachers and students in several high schools. In special education, the inclusive education is becoming more important because of a growing interest to educate handicapped students in a general class. The inclusive education based on several principles such as deinstitutionalization, normalization, mainstreaming, least restrictive environment, etc. was conceptualized in the 1960's. So, various papers have been published on a consciousness of the inclusive education over a long period of time. Though it is a worthwhile subject to investigate a comparison of teacher's and student's consciousness on the inclusive education, few studies on this subject found in the literature. This study was performed to make up this insufficiency. So, this study may be a foundation for development of the inclusive education. The survey of teacher's and student's consciousness on the inclusive education was carried out using a questionnaire survey. The question list used in this study was divided into three parts. First part was questions of a general consciousness on the inclusive education. Then second part was concerned with an academic inclusion and finally a social inclusion. The statistical analysis was based on questionnaires that were received by 100 teachers and 100 students in several high schools. The statistical analysis of questionnaires showed several results as follows. First, there were insignificant differences in a general consciousness on the inclusive education. But the cases of an academic inclusion and a social inclusion didn't. In the case of an academic inclusion, students had more positive attitudes than teachers while, teachers had more positive attitudes in the case of a social inclusion. Second, there were not significant differences according to gender. Third, a group had experiences of the inclusive education was more positive than an inexperienced group, though the differences was not statistical meaning. Some implications could be analogized from the results of the statistical analysis as follows. First, some programs or experts in special education are necessary to support an academic inclusion. It will be reduce a stress felt by a teacher in class. Second, it is necessary that more teachers and students could be experience the inclusive education to have positive attitudes in the inclusive education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.