학교도서관은 독서를 통한 인성교육은 물론 교수과정에 다양한 정보를 제공하여 자기주도적 학습이 가능케 하는 학교교육의 핵심시설이다. 따라서 학교도서관은 교육지원센터로서 전 과목의 교육과 학습에 있어서 적극적으로 이용되어 교과과정 효과의 극대화를 추구해야 하고, 이를 위하여 학교도서관은 교과과정의 수행과 다양한 연구 활동에 필요한 자료를 갖추고 있어야 한다. 현재 우리나라의 학교도서관은 다양한 시민단체의 지원이나 지역사회의 관심, 정부의 학교도서관 활성화 사업 등으로 지난 몇 년 사이에 비해 괄목할만한 성장을 이루었다. 그러나 도서관의 규모와 장서 규모에만 관심을 가진 결과 도서관 장서의 질에 대해서는 구체적인 파악이나 검증이 이루어지지 않았다. 본 연구는 학교도서관에서의 장서폐기의 중요성을 인식시키고, 폐기를 저해하는 요인들을 극복하는 대책들을 강구하여 앞으로 학교 도서관에 있어서 원활한 장서폐기 업무가 가능할 수 있도록 합리적인 장서폐기 정책을 제시하고자 함을 목적으로 하였다. 이를 위해 학교도서관에 있어서 이용자가 원하는 자료를 효율적으로 제공하기 위한 장서폐기의 실태 조사와 학교도서관에서 근무하는 사서들을 대상으로 한 설문조사를 바탕으로 실제적이고 합리적인 학교도서관에서의 장서폐기정책에 대해서 연구하였다 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 2008년 현재 우리나라 학교도서관의 현황을 분석한 결과 학교도서관의 공간은 제한되어 있는데 반해 장서량은 계속 증가하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 설문조사 대상학교의 약 75%가 학생 1인당 10권 이상의 장서를 보유하고 있으며, 학교도서관의 규모는 교실 3칸 규모 이하인 학교가 약 57.5 %를 차지하는 것으로 조사되었다. 셋째, 설문조사대상교의 조사응답 학교도서관의 약 62.5%가 장서폐기를 시행한 경험이 있는 것으로 나타났으며, 약 47.5%가 해당 학교도서관에 맞게 설정된 기준을 가지고 있으나, 52.5%는 학교자체의 장서폐기기준이 없다. 장서폐기의 장점은 장서의 최신성 유지, 서가 공간의 확보, 이용자의 만족도 향상 순으로 나타났다. 이러한 조사내용을 바탕으로 학교도서관의 평가 기준의 질적 평가화, 장서폐기의 법적 근거 구체화, 학교도서관의 사서교사 배치, 자관에 맞는 폐기규정의 마련, 폐기대상 자료의 다양한 처리, 학교 관리자의 인식 변화를 위한 노력을 학교도서관의 효율적인 장서폐기 방안으로 제시하였다.
학교도서관은 독서를 통한 인성교육은 물론 교수과정에 다양한 정보를 제공하여 자기주도적 학습이 가능케 하는 학교교육의 핵심시설이다. 따라서 학교도서관은 교육지원센터로서 전 과목의 교육과 학습에 있어서 적극적으로 이용되어 교과과정 효과의 극대화를 추구해야 하고, 이를 위하여 학교도서관은 교과과정의 수행과 다양한 연구 활동에 필요한 자료를 갖추고 있어야 한다. 현재 우리나라의 학교도서관은 다양한 시민단체의 지원이나 지역사회의 관심, 정부의 학교도서관 활성화 사업 등으로 지난 몇 년 사이에 비해 괄목할만한 성장을 이루었다. 그러나 도서관의 규모와 장서 규모에만 관심을 가진 결과 도서관 장서의 질에 대해서는 구체적인 파악이나 검증이 이루어지지 않았다. 본 연구는 학교도서관에서의 장서폐기의 중요성을 인식시키고, 폐기를 저해하는 요인들을 극복하는 대책들을 강구하여 앞으로 학교 도서관에 있어서 원활한 장서폐기 업무가 가능할 수 있도록 합리적인 장서폐기 정책을 제시하고자 함을 목적으로 하였다. 이를 위해 학교도서관에 있어서 이용자가 원하는 자료를 효율적으로 제공하기 위한 장서폐기의 실태 조사와 학교도서관에서 근무하는 사서들을 대상으로 한 설문조사를 바탕으로 실제적이고 합리적인 학교도서관에서의 장서폐기정책에 대해서 연구하였다 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 2008년 현재 우리나라 학교도서관의 현황을 분석한 결과 학교도서관의 공간은 제한되어 있는데 반해 장서량은 계속 증가하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 설문조사 대상학교의 약 75%가 학생 1인당 10권 이상의 장서를 보유하고 있으며, 학교도서관의 규모는 교실 3칸 규모 이하인 학교가 약 57.5 %를 차지하는 것으로 조사되었다. 셋째, 설문조사대상교의 조사응답 학교도서관의 약 62.5%가 장서폐기를 시행한 경험이 있는 것으로 나타났으며, 약 47.5%가 해당 학교도서관에 맞게 설정된 기준을 가지고 있으나, 52.5%는 학교자체의 장서폐기기준이 없다. 장서폐기의 장점은 장서의 최신성 유지, 서가 공간의 확보, 이용자의 만족도 향상 순으로 나타났다. 이러한 조사내용을 바탕으로 학교도서관의 평가 기준의 질적 평가화, 장서폐기의 법적 근거 구체화, 학교도서관의 사서교사 배치, 자관에 맞는 폐기규정의 마련, 폐기대상 자료의 다양한 처리, 학교 관리자의 인식 변화를 위한 노력을 학교도서관의 효율적인 장서폐기 방안으로 제시하였다.
School libraries are the essential facilities to build good characters for students and provide varieties of learning resources, ultimately to lead to the self-directed learning. Therefore, school libraries, as the education support center, should be more and actively utilized for learning and teach...
School libraries are the essential facilities to build good characters for students and provide varieties of learning resources, ultimately to lead to the self-directed learning. Therefore, school libraries, as the education support center, should be more and actively utilized for learning and teaching, and maximize its effects. Therefore, school libraries should be equipped with enough resources for the execution of effective education and diverse studies. The school libraries in Korea have experienced remarkable growth for the last several years due to the support of civil organizations, interests of community societies, the boost-up plan by the government on the school libraries. However, with the result of limited interests in the size of a library and the volume of books, the quality of books at libraries has not been recognized and even not verified. This study aims to stress the importance of discarding books at school libraries, to find out the impediments for this work and make users search for books and resources efficiently and effectively, and finally make recommendations for the improvement of discarding. To do this, this study has been made on the basis of the current book weeding policy review and the responses surveyed to school librarians located in Pyeongtaek area. Through the study and the survey, the findings show as below. First, as of year 2008, it's been surveyed that the book volume at school libraries has been continuously increased while the space has been limited. Second, about 75% of the schools surveyed have over 10 books per student and 57.5% of the schools surveyed have less or equal of 3 classrooms. Third, 62.5% of the responded schools have experiences of discarding books. And about 47.5% has set up the rules for this discard and followed, while 52.5% has no set-up of the policy. Regarding the benefits of the discard, it's been considered as the update of books, space availability, user's satisfactions in order. Consequently, on the basis of the research and the survey, this study recommends the reform for the weeding policy to improve the effectiveness : the improvement of quality on library assessment, the legalization for book weeding policy, the allocation of staff at school libraries, the customization of the book weeding policy for each library, the diversity of discard methods, the efforts to change the recognition of school management.
School libraries are the essential facilities to build good characters for students and provide varieties of learning resources, ultimately to lead to the self-directed learning. Therefore, school libraries, as the education support center, should be more and actively utilized for learning and teaching, and maximize its effects. Therefore, school libraries should be equipped with enough resources for the execution of effective education and diverse studies. The school libraries in Korea have experienced remarkable growth for the last several years due to the support of civil organizations, interests of community societies, the boost-up plan by the government on the school libraries. However, with the result of limited interests in the size of a library and the volume of books, the quality of books at libraries has not been recognized and even not verified. This study aims to stress the importance of discarding books at school libraries, to find out the impediments for this work and make users search for books and resources efficiently and effectively, and finally make recommendations for the improvement of discarding. To do this, this study has been made on the basis of the current book weeding policy review and the responses surveyed to school librarians located in Pyeongtaek area. Through the study and the survey, the findings show as below. First, as of year 2008, it's been surveyed that the book volume at school libraries has been continuously increased while the space has been limited. Second, about 75% of the schools surveyed have over 10 books per student and 57.5% of the schools surveyed have less or equal of 3 classrooms. Third, 62.5% of the responded schools have experiences of discarding books. And about 47.5% has set up the rules for this discard and followed, while 52.5% has no set-up of the policy. Regarding the benefits of the discard, it's been considered as the update of books, space availability, user's satisfactions in order. Consequently, on the basis of the research and the survey, this study recommends the reform for the weeding policy to improve the effectiveness : the improvement of quality on library assessment, the legalization for book weeding policy, the allocation of staff at school libraries, the customization of the book weeding policy for each library, the diversity of discard methods, the efforts to change the recognition of school management.
주제어
#학교도서관 장서폐기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.