본 연구의 목적은 논술의 전반적인 흐름을 살펴보고, 논술을 지도할 때 고려해야할 논술지도 요소를 추출하여 현재 활용되고 있는 초등 논술 교재를 분석함으로써 논술 교재의 구성 방향을 제안하는 데 있다. 연구를 위해 선택한 교재는 전라북도에서 논술 교재로 활용하고 있는 『독서와 논술』이다. 현행 논술 교육에 관한 연구들을 살피고 그 안에서의 초등 논술을 검토한 결과 다음과 같은 시사점을 얻었다. 논술 교육은 교육과정 안에서 학생의 발단 단계를 고려하여 통합적으로 이루어져야 한다. 특히 초등 단계에서는 이해력과 사고력에 관한 기초 학습...
본 연구의 목적은 논술의 전반적인 흐름을 살펴보고, 논술을 지도할 때 고려해야할 논술지도 요소를 추출하여 현재 활용되고 있는 초등 논술 교재를 분석함으로써 논술 교재의 구성 방향을 제안하는 데 있다. 연구를 위해 선택한 교재는 전라북도에서 논술 교재로 활용하고 있는 『독서와 논술』이다. 현행 논술 교육에 관한 연구들을 살피고 그 안에서의 초등 논술을 검토한 결과 다음과 같은 시사점을 얻었다. 논술 교육은 교육과정 안에서 학생의 발단 단계를 고려하여 통합적으로 이루어져야 한다. 특히 초등 단계에서는 이해력과 사고력에 관한 기초 학습이 중요하다. Ⅱ장 ‘국어과 교육과 논술 교육’에서는 먼저 논술에 관한 전반적인 내용을 본 연구의 방향에 맞추어 정리하였다. 그리고 교육과정과 논술 교육과의 관계와 현행 교육과정에서 논술의 위상을 살펴본 후, 국어과 교육과정 내용 중 논술 교육과 관련된 내용을 추출하였다. Ⅲ장에서는 ‘논술지도 요소’를 추출하였다. ‘논술지도 요소’는 ‘논술을 수행하는 데 필요한 능력’과 ‘논술 평가 기준’으로부터 이끌어 내었다. 추출한 ‘논술지도 요소’는 ‘이해력(분석력)’, ‘사고 능력’, ‘텍스트 산출 능력’을 기준으로 하여 하위 항목을 정리하였다. Ⅳ장에서는 분석 기준을 세워 『독서와 논술』을 분석하였다. 본 연구에서 분석한 결과는 다음과 같다. 기준 1 : 교육과정과의 연계성 확보 첫째, 교육과정의 학년별 내용을 고려하지 않아 난이도가 높다. 둘째, 논술지도 요소(이해력(분석력), 사고 능력, 텍스트 산출 능력) 중 ‘텍스트 산출 능력’ 요소가 지나치게 많이 다루어지고 있다. 기준 2 : 학습 내용 선정과 조직의 적절성 첫째, 『독서와 논술』 ‘편성 방향’은 ‘사고력 향상’이었으나, 실제 교재 내용은 글쓰기에 관한 기초 지식과 글쓰기 학습에 초점을 두고 있다. 둘째, 학습 내용이 단원 목표와 연계가 되지 않는 경우가 있다. 셋째, 평가의 비중이 미약하고, 평가 내용이 적합하지 않았다. 넷째, 『독서와 논술』은 지도 내용, 난이도, 학습량, 문제 해결의 곤란성 측면에서 통합 논술과 초등 논술 교재로서는 부적합하다. 기준 3 : 단원별 학습 단계를 중심으로 ‘텍스트 산출 능력’을 다루고 있는 단원은 위계성와 연계성이 비교적 양호하다. 하지만 그 이외 단원의 학습 내용의 경우 위계성과 연계성이 부족하다. 그러므로『독서와 논술』이 초등 논술 교재로 활용되기 위해서는 수정·보완이 필요하다. 분석 결과를 바탕으로 그 방향을 제안하면 다음과 같다. 첫째, 학년별 국어과 교육내용을 고려한 구성을 통하여 교육과정 안에서 논술 교육이 이루어질 수 있도록 한다. 둘째, 주제나 소재 선정 시 사회, 과학, 도덕 교과의 내용을 활용하여 통합 논술의 성격을 강화한다. 셋째, 학습 내용 선정과 조직은 학습 목표와 일관성을 고려한다. 그리고 학습 내용을 조직할 때에는 위계성을 고려한다. 넷째, 학습 내용은 수준을 고려하여 선정한다. 논술과 관련한 기초 학습에 중점을 두고 난이도, 분량, 활동의 제시 방법 등을 수준을 고려하여 선정한다. 다섯째, ‘이해력’, ‘사고 능력’, ‘텍스트 산출 능력’을 고루 다룬다. 특히 ‘텍스트 산출 능력’은 단독으로 단원을 설정하기 보다는 ‘이해력’이나 ‘사고 능력’ 관련 단원 안에서 부분적으로 다룬다. 여섯째, 논술 관련 방법적 요소들이 ‘목적’이 아닌 ‘수단’이 될 수 있도록 한다. 『독서와 논술』에는 너무 많은 방법적 요소가 소개되어 ‘방법의 습득’이 목적이 될 우려가 있다. 그러므로 필요한 방법을 최소한으로 제시하여 ‘학습의 수단’이 될 수 있도록 한다. 대학 입시에서 논술의 비중이 커짐에 따라 그에 대한 관심도 높아져 가고 있다. 그 결과 시중에는 많은 논술 교재가 판매되고 있다. 하지만 검증되지 못한 교재들은 학습 부작용을 낳을 수 있으므로 검증 과정이 필요가 있다. 본 연구는『독서와 논술』을 교육과정과의 연계 측면, 교육과정 이론 측면 등에서 분석하고 수정·보완 방향을 제시하고 있다. 논술이 교육과정과 연계하여 지도되어야 효율적인 된다는 점과 학습 목표 달성을 위해서는 학습 내용이 적절하게 구성되어야 한다는 교육과정 측면에서 본 연구의 교재 분석과 수정·보완 방향 제시는 앞으로의 논술 교재 제작 및 선정에 바람직한 방향을 제시할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 논술의 전반적인 흐름을 살펴보고, 논술을 지도할 때 고려해야할 논술지도 요소를 추출하여 현재 활용되고 있는 초등 논술 교재를 분석함으로써 논술 교재의 구성 방향을 제안하는 데 있다. 연구를 위해 선택한 교재는 전라북도에서 논술 교재로 활용하고 있는 『독서와 논술』이다. 현행 논술 교육에 관한 연구들을 살피고 그 안에서의 초등 논술을 검토한 결과 다음과 같은 시사점을 얻었다. 논술 교육은 교육과정 안에서 학생의 발단 단계를 고려하여 통합적으로 이루어져야 한다. 특히 초등 단계에서는 이해력과 사고력에 관한 기초 학습이 중요하다. Ⅱ장 ‘국어과 교육과 논술 교육’에서는 먼저 논술에 관한 전반적인 내용을 본 연구의 방향에 맞추어 정리하였다. 그리고 교육과정과 논술 교육과의 관계와 현행 교육과정에서 논술의 위상을 살펴본 후, 국어과 교육과정 내용 중 논술 교육과 관련된 내용을 추출하였다. Ⅲ장에서는 ‘논술지도 요소’를 추출하였다. ‘논술지도 요소’는 ‘논술을 수행하는 데 필요한 능력’과 ‘논술 평가 기준’으로부터 이끌어 내었다. 추출한 ‘논술지도 요소’는 ‘이해력(분석력)’, ‘사고 능력’, ‘텍스트 산출 능력’을 기준으로 하여 하위 항목을 정리하였다. Ⅳ장에서는 분석 기준을 세워 『독서와 논술』을 분석하였다. 본 연구에서 분석한 결과는 다음과 같다. 기준 1 : 교육과정과의 연계성 확보 첫째, 교육과정의 학년별 내용을 고려하지 않아 난이도가 높다. 둘째, 논술지도 요소(이해력(분석력), 사고 능력, 텍스트 산출 능력) 중 ‘텍스트 산출 능력’ 요소가 지나치게 많이 다루어지고 있다. 기준 2 : 학습 내용 선정과 조직의 적절성 첫째, 『독서와 논술』 ‘편성 방향’은 ‘사고력 향상’이었으나, 실제 교재 내용은 글쓰기에 관한 기초 지식과 글쓰기 학습에 초점을 두고 있다. 둘째, 학습 내용이 단원 목표와 연계가 되지 않는 경우가 있다. 셋째, 평가의 비중이 미약하고, 평가 내용이 적합하지 않았다. 넷째, 『독서와 논술』은 지도 내용, 난이도, 학습량, 문제 해결의 곤란성 측면에서 통합 논술과 초등 논술 교재로서는 부적합하다. 기준 3 : 단원별 학습 단계를 중심으로 ‘텍스트 산출 능력’을 다루고 있는 단원은 위계성와 연계성이 비교적 양호하다. 하지만 그 이외 단원의 학습 내용의 경우 위계성과 연계성이 부족하다. 그러므로『독서와 논술』이 초등 논술 교재로 활용되기 위해서는 수정·보완이 필요하다. 분석 결과를 바탕으로 그 방향을 제안하면 다음과 같다. 첫째, 학년별 국어과 교육내용을 고려한 구성을 통하여 교육과정 안에서 논술 교육이 이루어질 수 있도록 한다. 둘째, 주제나 소재 선정 시 사회, 과학, 도덕 교과의 내용을 활용하여 통합 논술의 성격을 강화한다. 셋째, 학습 내용 선정과 조직은 학습 목표와 일관성을 고려한다. 그리고 학습 내용을 조직할 때에는 위계성을 고려한다. 넷째, 학습 내용은 수준을 고려하여 선정한다. 논술과 관련한 기초 학습에 중점을 두고 난이도, 분량, 활동의 제시 방법 등을 수준을 고려하여 선정한다. 다섯째, ‘이해력’, ‘사고 능력’, ‘텍스트 산출 능력’을 고루 다룬다. 특히 ‘텍스트 산출 능력’은 단독으로 단원을 설정하기 보다는 ‘이해력’이나 ‘사고 능력’ 관련 단원 안에서 부분적으로 다룬다. 여섯째, 논술 관련 방법적 요소들이 ‘목적’이 아닌 ‘수단’이 될 수 있도록 한다. 『독서와 논술』에는 너무 많은 방법적 요소가 소개되어 ‘방법의 습득’이 목적이 될 우려가 있다. 그러므로 필요한 방법을 최소한으로 제시하여 ‘학습의 수단’이 될 수 있도록 한다. 대학 입시에서 논술의 비중이 커짐에 따라 그에 대한 관심도 높아져 가고 있다. 그 결과 시중에는 많은 논술 교재가 판매되고 있다. 하지만 검증되지 못한 교재들은 학습 부작용을 낳을 수 있으므로 검증 과정이 필요가 있다. 본 연구는『독서와 논술』을 교육과정과의 연계 측면, 교육과정 이론 측면 등에서 분석하고 수정·보완 방향을 제시하고 있다. 논술이 교육과정과 연계하여 지도되어야 효율적인 된다는 점과 학습 목표 달성을 위해서는 학습 내용이 적절하게 구성되어야 한다는 교육과정 측면에서 본 연구의 교재 분석과 수정·보완 방향 제시는 앞으로의 논술 교재 제작 및 선정에 바람직한 방향을 제시할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is threefold: (i) to take into account a general tendency of essay writing, (ii) to make a list of what should be taught in elementary essay writing classes, and (iii) to make a proposal for a future textbook after analyzing the content of an elementary school textbook. The...
The purpose of this study is threefold: (i) to take into account a general tendency of essay writing, (ii) to make a list of what should be taught in elementary essay writing classes, and (iii) to make a proposal for a future textbook after analyzing the content of an elementary school textbook. The textbook referred to in this study is Reading & Essay Writing, which is currently used as a supplementary textbook by elementary school students in Jeonbuk Province. Reviewing the previous studies of essay writing and elementary essay writing led the researcher to the conclusion that integrated essay writing should be offered to students according to their developmental stages. It is important that elementary essay writing should focus on basic learning such as understanding and reasoning. Chapter II summarized essay writing in general from the perspective of the purpose of this study. Questions like 'What is the relationship between the National Curriculum and essay writing?' and 'How important is essay writing in the current Curriculum?' were dealt with. Content related to essay writing was elicited from the current curriculum for Korean Language Education. In Chapter III, the researcher made a list of what should be taught in essay writing classes. 'Basic skills in essay writing' and 'evaluation criteria of essay writing' were at the top of the list. 'Understanding (the ability to analyze)', 'the ability to think', and 'text-producing ability' were specified criteria for assessing an essay. Chapter IV dealt with the analysis of the textbook, Reading & Essay Writing, on the basis of the criteria. The following are the results of analysis. Criterion 1: Coherence with the Curriculum First, the degree of difficulty is rather high because the students' level was not considered. Second, more emphasis is put on 'text-producing ability' than 'understanding' or 'the ability to think'. Criterion 2: Appropriateness for the content and structure of instruction First, the purpose of the textbook, Reading & Essay Writing, was to enhance students' ability to think, but more emphasis was put on teaching basic skills to write essay and essay writing. Second, there are some units in which the content of learning was not relevant to the goal of those units. Third, nothing was given priority and assessment was not appropriate. Fourth, Reading & Essay Writing was inappropriate as an integrated essay textbook for elementary school students with respect to the content of instruction, relative difficulty, the amount of learning, and problem-solving ability. Criterion 3: Sequence of units in learning stages Some units which deal with 'text-producing ability' show relatively good quality in sequence and hierarchy, but other units lack sequence and hierarchy. Reading & Essay Writing needs to be revised in order to be used as an essay writing textbook for elementary school students. The following are some suggestions about the future textbook. First, the content of an essay writing textbook for each grade should be relevant to the content of the Korean language textbook. Second, an essay writing textbook should include topics from other subjects such as social studies, science and moral education. Thus, the textbook will reinforce its characteristics as an integrated essay. Third, the content and structure of the textbook should be consistent with the objectives of learning and the content should be arranged in order of importance. Fourth, the content of the essay writing textbook should be appropriate for the level of elementary school students. The purpose of the textbook should be to instruct basic skills of essay writing. The arrangement of content should be based on relative difficulty, the amount of learning, and students' learning activities. Fifth, any future textbook should deal consistently with 'understanding', 'the ability to think', and 'text-producing ability'. The text-producing ability does not need to be dealt with in a separate unit, but should be naturally covered while students are studying a unit. Finally, methodological components related to essay writing should be the means of writing, not the purpose of writing. If too many methods are introduced, there is a possibility that students regard 'acquiring methods' as the purpose of their learning. It is desirable to help students make use of the presented methods as the means of learning. This will be possible only if the introduction of methods is restricted to a minimum. Students' interest in essay writing is generally increasing as the importance of essay writing in the college entrance examination is getting greater. Many references or workbooks for essay writing are available in the bookstores. However, they need to be verified because unverified materials might have side effects on learning. This study dealt with what should be taught in essay writing classes in elementary schools. Some criteria for essay writing were also set up on the basis of the analysis of a textbook, Reading & Essay Writing, and some proposals were made for a future textbook.
The purpose of this study is threefold: (i) to take into account a general tendency of essay writing, (ii) to make a list of what should be taught in elementary essay writing classes, and (iii) to make a proposal for a future textbook after analyzing the content of an elementary school textbook. The textbook referred to in this study is Reading & Essay Writing, which is currently used as a supplementary textbook by elementary school students in Jeonbuk Province. Reviewing the previous studies of essay writing and elementary essay writing led the researcher to the conclusion that integrated essay writing should be offered to students according to their developmental stages. It is important that elementary essay writing should focus on basic learning such as understanding and reasoning. Chapter II summarized essay writing in general from the perspective of the purpose of this study. Questions like 'What is the relationship between the National Curriculum and essay writing?' and 'How important is essay writing in the current Curriculum?' were dealt with. Content related to essay writing was elicited from the current curriculum for Korean Language Education. In Chapter III, the researcher made a list of what should be taught in essay writing classes. 'Basic skills in essay writing' and 'evaluation criteria of essay writing' were at the top of the list. 'Understanding (the ability to analyze)', 'the ability to think', and 'text-producing ability' were specified criteria for assessing an essay. Chapter IV dealt with the analysis of the textbook, Reading & Essay Writing, on the basis of the criteria. The following are the results of analysis. Criterion 1: Coherence with the Curriculum First, the degree of difficulty is rather high because the students' level was not considered. Second, more emphasis is put on 'text-producing ability' than 'understanding' or 'the ability to think'. Criterion 2: Appropriateness for the content and structure of instruction First, the purpose of the textbook, Reading & Essay Writing, was to enhance students' ability to think, but more emphasis was put on teaching basic skills to write essay and essay writing. Second, there are some units in which the content of learning was not relevant to the goal of those units. Third, nothing was given priority and assessment was not appropriate. Fourth, Reading & Essay Writing was inappropriate as an integrated essay textbook for elementary school students with respect to the content of instruction, relative difficulty, the amount of learning, and problem-solving ability. Criterion 3: Sequence of units in learning stages Some units which deal with 'text-producing ability' show relatively good quality in sequence and hierarchy, but other units lack sequence and hierarchy. Reading & Essay Writing needs to be revised in order to be used as an essay writing textbook for elementary school students. The following are some suggestions about the future textbook. First, the content of an essay writing textbook for each grade should be relevant to the content of the Korean language textbook. Second, an essay writing textbook should include topics from other subjects such as social studies, science and moral education. Thus, the textbook will reinforce its characteristics as an integrated essay. Third, the content and structure of the textbook should be consistent with the objectives of learning and the content should be arranged in order of importance. Fourth, the content of the essay writing textbook should be appropriate for the level of elementary school students. The purpose of the textbook should be to instruct basic skills of essay writing. The arrangement of content should be based on relative difficulty, the amount of learning, and students' learning activities. Fifth, any future textbook should deal consistently with 'understanding', 'the ability to think', and 'text-producing ability'. The text-producing ability does not need to be dealt with in a separate unit, but should be naturally covered while students are studying a unit. Finally, methodological components related to essay writing should be the means of writing, not the purpose of writing. If too many methods are introduced, there is a possibility that students regard 'acquiring methods' as the purpose of their learning. It is desirable to help students make use of the presented methods as the means of learning. This will be possible only if the introduction of methods is restricted to a minimum. Students' interest in essay writing is generally increasing as the importance of essay writing in the college entrance examination is getting greater. Many references or workbooks for essay writing are available in the bookstores. However, they need to be verified because unverified materials might have side effects on learning. This study dealt with what should be taught in essay writing classes in elementary schools. Some criteria for essay writing were also set up on the basis of the analysis of a textbook, Reading & Essay Writing, and some proposals were made for a future textbook.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.