즐거운 생활의 표현 중심 활동은 아동들이 생각하고 느낀 것을 자유롭게 나타내는 내용이 수업의 중심이 되도록 과정을 구성하는 교과이다. 저학년 아동들의 표현활동은 내면의 세계를 표현하는 것으로 자기표현을 하는 것이며 자기의 생각을 상상으로 표현하는 즐거움 때문에 이루어진다. 상상표현 지도에서는 즐거움이 수반되는 관심, 흥미, 의욕, 강한 인상이나 감동 없이는 상상력이 발현되지 않을 뿐만 아니라, 오히려 자신감을 잃고 교사나 친구들에게 의존하기 쉬운 경향이 있다. 또한 아동들이 상상하기를 좋아하고 상상의 세계를 표현하고 싶어 하지만 상상표현을 하다보면 대부분이 실제의 장면을 그리는 경우가 많다. 이런 면에서 흥미와 호기심을 유발하여 표현 의욕을 자극시킬 수 있는 우연 효과의 활용은 상상표현 지도에서 매우 필요하다고 본다. 이 연구에서 우연 효과를 미술 수업에 삽입하는 교육적 근거는 자유롭게 상상력을 계발하고 표현력을 신장시키는데 매우 효과적이기 때문이다. 단순한 기법 표현에서 한 차원 발전하여 기법 표현에서 나온 우연 효과로부터 이미지를 끌어내도록 자극을 주면 강한 호기심과 흥미를 갖게 되며 경험에서 나온 생각이나 느낌을 바탕으로 새로운 이미지를 발견하게 된다. 이러한 발견은 아동들에게 신선한 충격과 기쁨을 가져다주며 우연 효과에 변화를 주고 싶은 왕성한 표현 욕구를 보이게 된다. 내면의 표현 욕구는 상상세계에 몰입할 수 있는 매개체가 되어 우연 효과를 한층 재미있고 독특한 상상 세계로 나타낸다. 본 연구는 다양한 기법에서 나온 우연 효과를 활용하여 독특한 상상의 세계를 그려내는 상상표현의 새로운 지도방법을 개발하고 수업에 적용하는데 목적이 있으며 더 나아가 미술표현의 한계를 넓힐 수 있는 가능성을 시사해 줄 뿐만 아니라 아동들의 내면의 기쁨과 창조 의욕을 신장시키는 데 의의를 두고자 한다. 이를 위해 다양한 상상표현 지도 방법으로 크레용 녹이기, 불기, 번지기, 흘리기, 뿌리거나 떨어뜨리기, 데칼코마니, ...
즐거운 생활의 표현 중심 활동은 아동들이 생각하고 느낀 것을 자유롭게 나타내는 내용이 수업의 중심이 되도록 과정을 구성하는 교과이다. 저학년 아동들의 표현활동은 내면의 세계를 표현하는 것으로 자기표현을 하는 것이며 자기의 생각을 상상으로 표현하는 즐거움 때문에 이루어진다. 상상표현 지도에서는 즐거움이 수반되는 관심, 흥미, 의욕, 강한 인상이나 감동 없이는 상상력이 발현되지 않을 뿐만 아니라, 오히려 자신감을 잃고 교사나 친구들에게 의존하기 쉬운 경향이 있다. 또한 아동들이 상상하기를 좋아하고 상상의 세계를 표현하고 싶어 하지만 상상표현을 하다보면 대부분이 실제의 장면을 그리는 경우가 많다. 이런 면에서 흥미와 호기심을 유발하여 표현 의욕을 자극시킬 수 있는 우연 효과의 활용은 상상표현 지도에서 매우 필요하다고 본다. 이 연구에서 우연 효과를 미술 수업에 삽입하는 교육적 근거는 자유롭게 상상력을 계발하고 표현력을 신장시키는데 매우 효과적이기 때문이다. 단순한 기법 표현에서 한 차원 발전하여 기법 표현에서 나온 우연 효과로부터 이미지를 끌어내도록 자극을 주면 강한 호기심과 흥미를 갖게 되며 경험에서 나온 생각이나 느낌을 바탕으로 새로운 이미지를 발견하게 된다. 이러한 발견은 아동들에게 신선한 충격과 기쁨을 가져다주며 우연 효과에 변화를 주고 싶은 왕성한 표현 욕구를 보이게 된다. 내면의 표현 욕구는 상상세계에 몰입할 수 있는 매개체가 되어 우연 효과를 한층 재미있고 독특한 상상 세계로 나타낸다. 본 연구는 다양한 기법에서 나온 우연 효과를 활용하여 독특한 상상의 세계를 그려내는 상상표현의 새로운 지도방법을 개발하고 수업에 적용하는데 목적이 있으며 더 나아가 미술표현의 한계를 넓힐 수 있는 가능성을 시사해 줄 뿐만 아니라 아동들의 내면의 기쁨과 창조 의욕을 신장시키는 데 의의를 두고자 한다. 이를 위해 다양한 상상표현 지도 방법으로 크레용 녹이기, 불기, 번지기, 흘리기, 뿌리거나 떨어뜨리기, 데칼코마니, 마블링, 핑거페인팅, 휴지관 기법의 우연 효과를 활용한 상상표현 지도 방법을 계획하였다. 이러한 지도 방법으로는 1차 기법 표현에서 기법을 탐색하고 표현하면서 우연 효과의 변화에 몰입하여 흥미를 느낄 수 있게 하였다. 또한 우연 효과로부터 다양한 발상 활동을 통해 이미지를 발견하고 이미지들을 재구성하여 독특한 상상 이야기를 꾸몄다. 2차 상상표현에서는 우연 효과의 표현을 활용하여 나름대로의 독창적인 상상 이야기를 표현하고 감상활동을 전개하여 풍부한 상상력을 기를 수 있도록 하였다. 예를 들면 아동들은 하늘에 떠 있는 구름의 모양에서 용이나 토끼, 독수리의 모양을 발견하고 신기해하듯 데칼코마니의 기법 표현으로부터 좌우대칭의 강열한 색 대비나 모양에서 상상의 요정을 발견하고 즐거워한다. 닮은 요정이 둘이라는 이미지에서 한 쌍을 연상하고 결혼식이라는 이미지를 연결한다. 더 나아가 결혼식 음악, 악기, 연주자, 노래, 축하하는 무희들의 이미지를 끊임없이 쏟아내면서 독특한 상상세계를 전개한다. 이러한 상상 세계는 데칼코마니의 우연 효과를 활용하여 독특한 상상의 요정, 상상의 악기, 상상의 무희, 상상의 지휘자 등을 다양하게 표현해 가면서 상상이야기를 더욱 풍부하게 표현한다. 우연 효과를 다루는 것은 커다란 모험일 수 있으나 교사는 느낌은 흔히 상상으로 표현되며 아동들은 상징성과 상상력을 사용한다는 것에 확신을 갖고 이 지도를 시도할 수 있다. 본 연구에서 다양한 기법의 우연 효과에서 발견한 이미지로부터 흥미와 호기심을 유발하여 무한한 상상의 세계로 연계해 가는 지도 방법은 아동의 표현활동 정체성을 극복하고 상상력의 신장 및 상상표현의 증진을 도모하며 표현활동에 자신감을 심어줄 수 있을 것이다.
즐거운 생활의 표현 중심 활동은 아동들이 생각하고 느낀 것을 자유롭게 나타내는 내용이 수업의 중심이 되도록 과정을 구성하는 교과이다. 저학년 아동들의 표현활동은 내면의 세계를 표현하는 것으로 자기표현을 하는 것이며 자기의 생각을 상상으로 표현하는 즐거움 때문에 이루어진다. 상상표현 지도에서는 즐거움이 수반되는 관심, 흥미, 의욕, 강한 인상이나 감동 없이는 상상력이 발현되지 않을 뿐만 아니라, 오히려 자신감을 잃고 교사나 친구들에게 의존하기 쉬운 경향이 있다. 또한 아동들이 상상하기를 좋아하고 상상의 세계를 표현하고 싶어 하지만 상상표현을 하다보면 대부분이 실제의 장면을 그리는 경우가 많다. 이런 면에서 흥미와 호기심을 유발하여 표현 의욕을 자극시킬 수 있는 우연 효과의 활용은 상상표현 지도에서 매우 필요하다고 본다. 이 연구에서 우연 효과를 미술 수업에 삽입하는 교육적 근거는 자유롭게 상상력을 계발하고 표현력을 신장시키는데 매우 효과적이기 때문이다. 단순한 기법 표현에서 한 차원 발전하여 기법 표현에서 나온 우연 효과로부터 이미지를 끌어내도록 자극을 주면 강한 호기심과 흥미를 갖게 되며 경험에서 나온 생각이나 느낌을 바탕으로 새로운 이미지를 발견하게 된다. 이러한 발견은 아동들에게 신선한 충격과 기쁨을 가져다주며 우연 효과에 변화를 주고 싶은 왕성한 표현 욕구를 보이게 된다. 내면의 표현 욕구는 상상세계에 몰입할 수 있는 매개체가 되어 우연 효과를 한층 재미있고 독특한 상상 세계로 나타낸다. 본 연구는 다양한 기법에서 나온 우연 효과를 활용하여 독특한 상상의 세계를 그려내는 상상표현의 새로운 지도방법을 개발하고 수업에 적용하는데 목적이 있으며 더 나아가 미술표현의 한계를 넓힐 수 있는 가능성을 시사해 줄 뿐만 아니라 아동들의 내면의 기쁨과 창조 의욕을 신장시키는 데 의의를 두고자 한다. 이를 위해 다양한 상상표현 지도 방법으로 크레용 녹이기, 불기, 번지기, 흘리기, 뿌리거나 떨어뜨리기, 데칼코마니, 마블링, 핑거페인팅, 휴지관 기법의 우연 효과를 활용한 상상표현 지도 방법을 계획하였다. 이러한 지도 방법으로는 1차 기법 표현에서 기법을 탐색하고 표현하면서 우연 효과의 변화에 몰입하여 흥미를 느낄 수 있게 하였다. 또한 우연 효과로부터 다양한 발상 활동을 통해 이미지를 발견하고 이미지들을 재구성하여 독특한 상상 이야기를 꾸몄다. 2차 상상표현에서는 우연 효과의 표현을 활용하여 나름대로의 독창적인 상상 이야기를 표현하고 감상활동을 전개하여 풍부한 상상력을 기를 수 있도록 하였다. 예를 들면 아동들은 하늘에 떠 있는 구름의 모양에서 용이나 토끼, 독수리의 모양을 발견하고 신기해하듯 데칼코마니의 기법 표현으로부터 좌우대칭의 강열한 색 대비나 모양에서 상상의 요정을 발견하고 즐거워한다. 닮은 요정이 둘이라는 이미지에서 한 쌍을 연상하고 결혼식이라는 이미지를 연결한다. 더 나아가 결혼식 음악, 악기, 연주자, 노래, 축하하는 무희들의 이미지를 끊임없이 쏟아내면서 독특한 상상세계를 전개한다. 이러한 상상 세계는 데칼코마니의 우연 효과를 활용하여 독특한 상상의 요정, 상상의 악기, 상상의 무희, 상상의 지휘자 등을 다양하게 표현해 가면서 상상이야기를 더욱 풍부하게 표현한다. 우연 효과를 다루는 것은 커다란 모험일 수 있으나 교사는 느낌은 흔히 상상으로 표현되며 아동들은 상징성과 상상력을 사용한다는 것에 확신을 갖고 이 지도를 시도할 수 있다. 본 연구에서 다양한 기법의 우연 효과에서 발견한 이미지로부터 흥미와 호기심을 유발하여 무한한 상상의 세계로 연계해 가는 지도 방법은 아동의 표현활동 정체성을 극복하고 상상력의 신장 및 상상표현의 증진을 도모하며 표현활동에 자신감을 심어줄 수 있을 것이다.
'The cheerful life' is focus on expression of children's thinking and feeling. Expression activity of the lower classes is expression about their inner world. It means that children express themselves and they just enjoy expressing their thinking. When we teach imaginative expression to children, im...
'The cheerful life' is focus on expression of children's thinking and feeling. Expression activity of the lower classes is expression about their inner world. It means that children express themselves and they just enjoy expressing their thinking. When we teach imaginative expression to children, imaginative power is not revealed without interests, full of impression and deep emotion. Moreover without them, children lose confidence and they are easy to depend on their friends or teacher. Also, children like imagination and they want to express a dream world. But most children draw a real world involuntarily. So when we teach imaginative expression to children, it is really important that we make a good use of unintentional effect for inducing children's interest and curiosity. The educational reason why I use unintentional effect to art class, it is the most effective way to improve power of imagination and expression freely. Upgrade of simple technic, if we stimulate children to get inspiration from unintentional effect, children have strong curiosity and interests about it. And then, they discover new images in the basis of feeling and thinking of their experience. These discoveries give fresh impact and pleasure to children. And they have strong expressive desire to change unintentional effect. Inner expressive desire relates to experience and memory becomes an agent to absorb in the imaginary world. So children are able to express an imaginary world more fun and uniquely by using unintentional effect. The purpose of this study is developing new teaching skills of imaginary expression and putting into the lesson by using various unintentional effect. Furthermore, using various unintentional effects show possibility of extending imaginary expression and improve children's inner pleasure and creative power. For this, I planned how to teach the imaginary expression using various unintentional effects like melting crayons, blowing out colors, blurring colors, spilling colors, scattering colors, decalcomania, marbling, finger painting. At first, I had children feel curiosity about a changing unintentional effect as they explore various expression technics and do them. Also, I had children make a special imaginative story by developing and reconstructing images from various idea of unintentional effects. Second, children express and appreciate a creative imagination story by using unintentional effects. These activities improve children's fertile imagination. For example, children are delighted that they find a fairy in the shape of a decalcomania or contrast between color in the decalcomania as if they found a dragon, a rabbit, or an eagle from the shape of cloud in the sky. If two fairies are similar, children think a couple and associate it with wedding ceremony. Moreover as they think images like a music, musical instruments, musicians, songs, dancers of wedding ceremony, they develop the most special imaginary world. Children can complete their imaginary story more rich as they express fairies, musical instruments, musicians, songs, dancers that they got their imagination by thinking unintentional effects of decalcomania. On the one hand using unintentional effect is a adventure, but the other hand I'm sure that it is really effective to create children's power of imagination. Because feeling is generally expressed by imagination. Most of all, I expected these various skills which come from the unintentional effects arouse interest and curiosity for children and give them confidence when they improve their activity of expression and power of imagination.
'The cheerful life' is focus on expression of children's thinking and feeling. Expression activity of the lower classes is expression about their inner world. It means that children express themselves and they just enjoy expressing their thinking. When we teach imaginative expression to children, imaginative power is not revealed without interests, full of impression and deep emotion. Moreover without them, children lose confidence and they are easy to depend on their friends or teacher. Also, children like imagination and they want to express a dream world. But most children draw a real world involuntarily. So when we teach imaginative expression to children, it is really important that we make a good use of unintentional effect for inducing children's interest and curiosity. The educational reason why I use unintentional effect to art class, it is the most effective way to improve power of imagination and expression freely. Upgrade of simple technic, if we stimulate children to get inspiration from unintentional effect, children have strong curiosity and interests about it. And then, they discover new images in the basis of feeling and thinking of their experience. These discoveries give fresh impact and pleasure to children. And they have strong expressive desire to change unintentional effect. Inner expressive desire relates to experience and memory becomes an agent to absorb in the imaginary world. So children are able to express an imaginary world more fun and uniquely by using unintentional effect. The purpose of this study is developing new teaching skills of imaginary expression and putting into the lesson by using various unintentional effect. Furthermore, using various unintentional effects show possibility of extending imaginary expression and improve children's inner pleasure and creative power. For this, I planned how to teach the imaginary expression using various unintentional effects like melting crayons, blowing out colors, blurring colors, spilling colors, scattering colors, decalcomania, marbling, finger painting. At first, I had children feel curiosity about a changing unintentional effect as they explore various expression technics and do them. Also, I had children make a special imaginative story by developing and reconstructing images from various idea of unintentional effects. Second, children express and appreciate a creative imagination story by using unintentional effects. These activities improve children's fertile imagination. For example, children are delighted that they find a fairy in the shape of a decalcomania or contrast between color in the decalcomania as if they found a dragon, a rabbit, or an eagle from the shape of cloud in the sky. If two fairies are similar, children think a couple and associate it with wedding ceremony. Moreover as they think images like a music, musical instruments, musicians, songs, dancers of wedding ceremony, they develop the most special imaginary world. Children can complete their imaginary story more rich as they express fairies, musical instruments, musicians, songs, dancers that they got their imagination by thinking unintentional effects of decalcomania. On the one hand using unintentional effect is a adventure, but the other hand I'm sure that it is really effective to create children's power of imagination. Because feeling is generally expressed by imagination. Most of all, I expected these various skills which come from the unintentional effects arouse interest and curiosity for children and give them confidence when they improve their activity of expression and power of imagination.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.