본 연구의 목적은 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회·정서 발달에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 연구의 목적을 이루기 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회·정서 발달에 미치는 효과는 어떠한가?
1-1. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 기본정서 및 사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 자기조절(...
본 연구의 목적은 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회·정서 발달에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 연구의 목적을 이루기 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회·정서 발달에 미치는 효과는 어떠한가?
1-1. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 기본정서 및 사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 자기조절(인지조절, 정서조절)에 미치는 효과는 어떠한가? 1-4. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회적 관계에 미치는 효과는 어떠한가?
연구대상은 경기도 Y시에 소재하고, 생활수준이 유사한 가정어린이집 2곳을 선정하여 만 2세 영아 각 10명씩을 나누어 총 20명의 영아를 대상으로 하였으며, 두 어린이집 모두 아파트 밀집지역에 있고 시설 및 학급규모가 유사하다.
연구는 다음과 같은 절차로 이루어졌다. 2015년 11월 16일부터 2015년 12월 31일까지 실험집단은 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 주 2회씩 12회기를 실시하였으며, 통제집단은 표준보육과정 미술 활동을 실시하였다. 실험처치 전과 후에 각각 사전·사후 검사를 실시하였다. 영아의 사회⋅정서 발달을 측정하기 위하여 김호인(2010)이 개발한「영아의 사회⋅정서 발달 측정 설문지」를 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 18.0 Win Program을 사용하였고, 실험집단과 통제집단의 차이가 있는 지를 알아보기 위해 t 검증을 실시하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 미술 활동을 한 통제집단보다 기본정서 및 사회적 행동 발달에 있어 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 한 실험집단의 자아개념 점수가 표준보육과정에 따른 미술 활동을 한 통제집단의 점수보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 셋째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 한 실험집단이 표준보육과정에 따른 미술 활동을 한 통제집단보다 자기조절에 있어 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 넷째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 한 실험집단의 사회적 관계 점수가 표준보육과정에 따른 미술 활동을 실시한 통제집단보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다.
본 연구는 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 영아의 사회·정서 발달에 미치는 긍정적 효과를 입증함으로써, 영아를 위한 효과적인 미술 프로그램을 개발하도록 돕고 영아의 사회·정서 발달에 영향을 미치는 변인을 밝혔다는데 연구의 의의가 있다. 이를 통해 어린이집에서 영아를 위한 미술 프로그램 지도 방법의 개선 및 교수학습 자료 계발에 효과적으로 활용할 수 있을 것이라고 기대한다.
본 연구의 목적은 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회·정서 발달에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 연구의 목적을 이루기 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회·정서 발달에 미치는 효과는 어떠한가?
1-1. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 기본정서 및 사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 자기조절(인지조절, 정서조절)에 미치는 효과는 어떠한가? 1-4. 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 만 2세 영아의 사회적 관계에 미치는 효과는 어떠한가?
연구대상은 경기도 Y시에 소재하고, 생활수준이 유사한 가정어린이집 2곳을 선정하여 만 2세 영아 각 10명씩을 나누어 총 20명의 영아를 대상으로 하였으며, 두 어린이집 모두 아파트 밀집지역에 있고 시설 및 학급규모가 유사하다.
연구는 다음과 같은 절차로 이루어졌다. 2015년 11월 16일부터 2015년 12월 31일까지 실험집단은 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 주 2회씩 12회기를 실시하였으며, 통제집단은 표준보육과정 미술 활동을 실시하였다. 실험처치 전과 후에 각각 사전·사후 검사를 실시하였다. 영아의 사회⋅정서 발달을 측정하기 위하여 김호인(2010)이 개발한「영아의 사회⋅정서 발달 측정 설문지」를 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 18.0 Win Program을 사용하였고, 실험집단과 통제집단의 차이가 있는 지를 알아보기 위해 t 검증을 실시하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 미술 활동을 한 통제집단보다 기본정서 및 사회적 행동 발달에 있어 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 한 실험집단의 자아개념 점수가 표준보육과정에 따른 미술 활동을 한 통제집단의 점수보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 셋째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 한 실험집단이 표준보육과정에 따른 미술 활동을 한 통제집단보다 자기조절에 있어 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 넷째, 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램을 한 실험집단의 사회적 관계 점수가 표준보육과정에 따른 미술 활동을 실시한 통제집단보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다.
본 연구는 우연적 표현기법을 활용한 미술 프로그램이 영아의 사회·정서 발달에 미치는 긍정적 효과를 입증함으로써, 영아를 위한 효과적인 미술 프로그램을 개발하도록 돕고 영아의 사회·정서 발달에 영향을 미치는 변인을 밝혔다는데 연구의 의의가 있다. 이를 통해 어린이집에서 영아를 위한 미술 프로그램 지도 방법의 개선 및 교수학습 자료 계발에 효과적으로 활용할 수 있을 것이라고 기대한다.
The purpose of this study is to identify the effect of art program using random expression technique on the two year old infants’ social and emotional development. The research questions for realizing the purpose of this study are as follows.
1. what is the effect of the art program using r...
The purpose of this study is to identify the effect of art program using random expression technique on the two year old infants’ social and emotional development. The research questions for realizing the purpose of this study are as follows.
1. what is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ social and emotional development?
1-1. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ basic emotional and social behaviors? 1-2. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ concept of ego? 1-3. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ self-control (cognitive control, emotion control)? 1-4. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ social relationship? Research subjects were 20 infants from two day care centers located in the City Y of the Gyeonggi-do Province. The day care centers are located at the areas where there are many apartments while their facilities and class size are similar. The research was carried out through the following steps: For the experiment group, art program using random expression technique was administered from November 16, 2015 to December 31, 2015 for a total of 12 sessions, two times per week. Control group was subjected to the standard child care program’s art activities. Pre and post tests were conducted before and after the experiment. To measure infants’ social and emotional development, 「questionnaire for the measurement of the infants’ social and emotional development」 developed by Kim Ho In (2010) was used. As for the data analysis, SPSS 18.0 Win Program was utilized, and t test was performed out in order to assess whether there is a difference between the experiment group and the control group.
The research results are as follows: First, experiment group subjected to the art program using random expression technique was significantly higher compared to the control group subjected to the art activity following standard child care program on the emotional and social development. Second, score for the concept of ego for the experiment group was statistically higher compared to the control group. Third, experiment group using art program using random expression technique was statistically higher on self control than the control group subjected to the art activity following standard child care program. Fourth, score for the social relationship of the experiment group was significantly higher than the control group. This study is meaningful in the sense that it disclosed the variables that affect infants’ social and emotional development and developed effective art program for the infants. Through this, it is expected that the key findings of this study can be used effectively for the improvement of the art program instruction method at day care centers and for the development of the teaching methods.
The purpose of this study is to identify the effect of art program using random expression technique on the two year old infants’ social and emotional development. The research questions for realizing the purpose of this study are as follows.
1. what is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ social and emotional development?
1-1. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ basic emotional and social behaviors? 1-2. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ concept of ego? 1-3. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ self-control (cognitive control, emotion control)? 1-4. What is the effect of the art program using random expression technique on the two year old infants’ social relationship? Research subjects were 20 infants from two day care centers located in the City Y of the Gyeonggi-do Province. The day care centers are located at the areas where there are many apartments while their facilities and class size are similar. The research was carried out through the following steps: For the experiment group, art program using random expression technique was administered from November 16, 2015 to December 31, 2015 for a total of 12 sessions, two times per week. Control group was subjected to the standard child care program’s art activities. Pre and post tests were conducted before and after the experiment. To measure infants’ social and emotional development, 「questionnaire for the measurement of the infants’ social and emotional development」 developed by Kim Ho In (2010) was used. As for the data analysis, SPSS 18.0 Win Program was utilized, and t test was performed out in order to assess whether there is a difference between the experiment group and the control group.
The research results are as follows: First, experiment group subjected to the art program using random expression technique was significantly higher compared to the control group subjected to the art activity following standard child care program on the emotional and social development. Second, score for the concept of ego for the experiment group was statistically higher compared to the control group. Third, experiment group using art program using random expression technique was statistically higher on self control than the control group subjected to the art activity following standard child care program. Fourth, score for the social relationship of the experiment group was significantly higher than the control group. This study is meaningful in the sense that it disclosed the variables that affect infants’ social and emotional development and developed effective art program for the infants. Through this, it is expected that the key findings of this study can be used effectively for the improvement of the art program instruction method at day care centers and for the development of the teaching methods.
주제어
#ArtStudy and teaching (Preschool)Dissertations Child developmentDissertations SocializationDissertations
학위논문 정보
저자
심규선
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
vi, 70 p.
키워드
ArtStudy and teaching (Preschool)Dissertations Child developmentDissertations SocializationDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.