산업이 성장하기 위해서는 우선 기업이 이익을 내야 한다. 예술계 일각에서는 상업성을 추구하는 것을 경시하고 예술성 높은 작품만을 만들면 된다고 생각하는 사람들이 있지만 그것만으로는 산업이 성장 발전하지 못한다. 공연 기업과 공연에 관계하는 사람들이 이익을 남길 수 있어야 우수한 인력이 모이고 외부로부터 투자 자금이 들어오게 된다. 이러한 풍부한 자원을 바탕으로 더 좋은 작품이 제작되면 더 많은 관람객이 공연장을 찾게 된다. 이렇게 선순환 과정을 거쳐서 공연 산업이 발전하는 것이다. 공연을 제작하는 주체와 그곳에 종사하는 사람들이 돈을 ...
산업이 성장하기 위해서는 우선 기업이 이익을 내야 한다. 예술계 일각에서는 상업성을 추구하는 것을 경시하고 예술성 높은 작품만을 만들면 된다고 생각하는 사람들이 있지만 그것만으로는 산업이 성장 발전하지 못한다. 공연 기업과 공연에 관계하는 사람들이 이익을 남길 수 있어야 우수한 인력이 모이고 외부로부터 투자 자금이 들어오게 된다. 이러한 풍부한 자원을 바탕으로 더 좋은 작품이 제작되면 더 많은 관람객이 공연장을 찾게 된다. 이렇게 선순환 과정을 거쳐서 공연 산업이 발전하는 것이다. 공연을 제작하는 주체와 그곳에 종사하는 사람들이 돈을 벌지 못하면, 후원자들이나 일부 마니아들을 중심으로 그 주체가 연명은 해나갈 수 있겠지만 더 이상의 성장과 발전은 기대하기 힘들다. 공연 마케팅의 인식부족으로 인해 단지 마케팅은 판촉을 위한 활동으로 규정짓고 공연예술 활동의 특성을 왜곡하여 공연예술 활동 그 자체를 알리기보다 그것을 포장하여 공연예술의 본질을 왜곡시키기도 하였다. 공연예술계 자체 내에서 마케팅을 공연예술의 영리추구에만 집착된 개념으로 받아들이는 태도, 즉 단순히 공연입장권 판촉행위로만 간주하였다. 물론 공연예술 활동을 널리 알리고 영리 추구도 마케팅 활동에 포함되지만 공연예술 활동의 궁극적인 목적은 좀 더 많은 사람이 좀 더 완성된 공연예술 상품을 소비할 수 있는 여건을 마련하는 것이다. 공연예술 마케팅은 최종적으로 관객의 욕구를 정확하게 파악하여 그에 일치되는 공연작품과 서비스 또는 아이디어를 기획·개발하고 사실을 전달하며 각 공연활동의 주체가 최소한의 비용으로 최대의 고객만족, 최대의 경제적 가치를 창출할 수 있도록 하는 것이다. 또한 공연예술 활동의 궁극적인 목적인 좀 더 많은 고객들이 완성도가 높은 공연예술 상품을 소비할 수 있는 여건을 만들어 나가는 것이다. 공연 마케팅의 활성화는 관객 수의 증가, 국공립 극장의 민영화, 예술경영 개념의 확립, 관객층의 확충 등 시대적 필요에 따른 것이다. 과거 예술가가 주도한 소규모 예술시장에서도 분명 마케팅은 필요했다. 하지만 마케팅이 있으나 없으나 그 차이는 미미했다. 이에 비해 최근의 공연시장에서는 마케팅이 공연의 성공으로 직결될 정도로 그 역할이 커졌다. 매스컴에 이름이 오르내린 작품은 흥행에 커다란 응원군을 등에 업고 무대에 오르는 셈이다. “연극열전”과 같이 세간의 관심을 끌만한 작품에는 시중의 유동자금이 투자하겠다고 줄을 서기도 한다. 스타들을 무대에 올리고, 상업화에 치우친다는 논란이 있지만, 연극을 경험하게 하며 또 다른 공연에 발걸음을 재촉할 수 있도록 만드는 마케팅 전략의 하나임에는 틀림이 없다. 공연 마케팅도 어디까지나 마케팅이어서 일반적인 마케팅 개념에 기초한다. 하지만 공연예술의 독특한 면 때문에 일반 마케팅과 다른 점도 많다. 일반 마케팅은 고객만족을 통해 수익을 극대화하는 것이 목표이다. 그러나 공연은 단순히 관객들이 원하는 작품을 만드는 것만으로 무엇인가 허전한 느낌을 가질 수 있다. 작품을 통해 예술가의 메시지를 많은 관객들에게 알리는 예술적 창조와 사회적 역할이 추가된다. 이런 점에서 공연 마케팅의 궁극적인 성공 여부는 단순히 수익을 늘리는 것뿐만 아니라, 공연의 이윤 논리와 사회적 기능을 어떻게 조화롭게 절충해 나가느냐하는 좀 더 복잡 미묘한 변수를 안게 된다. 공연 장르나 주제마다 지향하는 나름의 예술적, 사회적 목표에 걸맞은 마케팅 전략을 찾아가는 미조정(fine tuning)이 필요한 것이다. 상상력과 창의력을 발휘하여 일반 마케팅의 미덕을 공연제품에 적절히 적용시켜야 한다고 본 연구자는 생각한다.
산업이 성장하기 위해서는 우선 기업이 이익을 내야 한다. 예술계 일각에서는 상업성을 추구하는 것을 경시하고 예술성 높은 작품만을 만들면 된다고 생각하는 사람들이 있지만 그것만으로는 산업이 성장 발전하지 못한다. 공연 기업과 공연에 관계하는 사람들이 이익을 남길 수 있어야 우수한 인력이 모이고 외부로부터 투자 자금이 들어오게 된다. 이러한 풍부한 자원을 바탕으로 더 좋은 작품이 제작되면 더 많은 관람객이 공연장을 찾게 된다. 이렇게 선순환 과정을 거쳐서 공연 산업이 발전하는 것이다. 공연을 제작하는 주체와 그곳에 종사하는 사람들이 돈을 벌지 못하면, 후원자들이나 일부 마니아들을 중심으로 그 주체가 연명은 해나갈 수 있겠지만 더 이상의 성장과 발전은 기대하기 힘들다. 공연 마케팅의 인식부족으로 인해 단지 마케팅은 판촉을 위한 활동으로 규정짓고 공연예술 활동의 특성을 왜곡하여 공연예술 활동 그 자체를 알리기보다 그것을 포장하여 공연예술의 본질을 왜곡시키기도 하였다. 공연예술계 자체 내에서 마케팅을 공연예술의 영리추구에만 집착된 개념으로 받아들이는 태도, 즉 단순히 공연입장권 판촉행위로만 간주하였다. 물론 공연예술 활동을 널리 알리고 영리 추구도 마케팅 활동에 포함되지만 공연예술 활동의 궁극적인 목적은 좀 더 많은 사람이 좀 더 완성된 공연예술 상품을 소비할 수 있는 여건을 마련하는 것이다. 공연예술 마케팅은 최종적으로 관객의 욕구를 정확하게 파악하여 그에 일치되는 공연작품과 서비스 또는 아이디어를 기획·개발하고 사실을 전달하며 각 공연활동의 주체가 최소한의 비용으로 최대의 고객만족, 최대의 경제적 가치를 창출할 수 있도록 하는 것이다. 또한 공연예술 활동의 궁극적인 목적인 좀 더 많은 고객들이 완성도가 높은 공연예술 상품을 소비할 수 있는 여건을 만들어 나가는 것이다. 공연 마케팅의 활성화는 관객 수의 증가, 국공립 극장의 민영화, 예술경영 개념의 확립, 관객층의 확충 등 시대적 필요에 따른 것이다. 과거 예술가가 주도한 소규모 예술시장에서도 분명 마케팅은 필요했다. 하지만 마케팅이 있으나 없으나 그 차이는 미미했다. 이에 비해 최근의 공연시장에서는 마케팅이 공연의 성공으로 직결될 정도로 그 역할이 커졌다. 매스컴에 이름이 오르내린 작품은 흥행에 커다란 응원군을 등에 업고 무대에 오르는 셈이다. “연극열전”과 같이 세간의 관심을 끌만한 작품에는 시중의 유동자금이 투자하겠다고 줄을 서기도 한다. 스타들을 무대에 올리고, 상업화에 치우친다는 논란이 있지만, 연극을 경험하게 하며 또 다른 공연에 발걸음을 재촉할 수 있도록 만드는 마케팅 전략의 하나임에는 틀림이 없다. 공연 마케팅도 어디까지나 마케팅이어서 일반적인 마케팅 개념에 기초한다. 하지만 공연예술의 독특한 면 때문에 일반 마케팅과 다른 점도 많다. 일반 마케팅은 고객만족을 통해 수익을 극대화하는 것이 목표이다. 그러나 공연은 단순히 관객들이 원하는 작품을 만드는 것만으로 무엇인가 허전한 느낌을 가질 수 있다. 작품을 통해 예술가의 메시지를 많은 관객들에게 알리는 예술적 창조와 사회적 역할이 추가된다. 이런 점에서 공연 마케팅의 궁극적인 성공 여부는 단순히 수익을 늘리는 것뿐만 아니라, 공연의 이윤 논리와 사회적 기능을 어떻게 조화롭게 절충해 나가느냐하는 좀 더 복잡 미묘한 변수를 안게 된다. 공연 장르나 주제마다 지향하는 나름의 예술적, 사회적 목표에 걸맞은 마케팅 전략을 찾아가는 미조정(fine tuning)이 필요한 것이다. 상상력과 창의력을 발휘하여 일반 마케팅의 미덕을 공연제품에 적절히 적용시켜야 한다고 본 연구자는 생각한다.
A corporate must reap profit In order for its industry to grow. Within the art industry, there are people who disdain commercialization and believe artistic work is the priority. However, that is inadequate for industrial growth. Performing arts institutions and their related parties must make profi...
A corporate must reap profit In order for its industry to grow. Within the art industry, there are people who disdain commercialization and believe artistic work is the priority. However, that is inadequate for industrial growth. Performing arts institutions and their related parties must make profits to attract the best human resources and external sources of investments. The abundant resources will lead to enhancement of art work and eventually, the increased number of audience. Performing arts industry will evolve by going through these cyclical phases. In the case where the top tier producers of performing arts do not make any earnings, the producers may still be able to prolong its heritage with the support from their sponsors or some maniacs but the likeliness of its industry to develop and flourish will be minute. Due to the lack of recognition (publicity) of performing arts marketing, the marketing activity has been defined as merely the sales promotion activity and distorts the unique characteristics of performing arts. In addition, rather than informing the activities of performing arts itself, it has been packaged which distorted the essence of performing arts. The attitude of taking the marketing activity as profit maximizing activity within the performing arts world, that is, considering the marketing activity merely the sales promotion of tickets. As a matter of fact, the performing arts marketing includes the function of informing the activity of performing arts and pursuit of profit maximization but the ultimate goal of performing arts is to create a condition that a complete and intact performing arts product can be consumed. The ultimate goal of marketing in performing arts is to specify the needs and wants of the prospective audience then develop and convey the performing arts work, services, and ideas that match the needs and wants of the prospective audience, also enabling each performing arts producers to minimize cost and maximize both customer satisfaction and economic value. The vitality of performing arts marketing are: increase in the number of audience, privatization of national and public theaters, establishment of the notion of performing arts management and broadening the classes of audience that fulfils the needs of various periods. Marketing was definitely in need for even the small sized art market in the past. However, the difference of with or without marketing was not clearly visible. In comparison with the modern performing arts industry, marketing plays one of the primary roles in the success or failure of the performance. The big names that have been mentioned in the media is said to gain a lot of support. It is easy to find investors for the works like ‘Yeon-guk Yeol-jun’ that have grasped plenty of interest from the public. Although there are criticism of casting celebrities on the stage and commercialization, it is indisputable that this is one of the marketing strategies that spur the want of audience for other various performances. Performing arts marketing is based on the notion of conventional marketing since its purpose and roles are in line with marketing in nature. But a lot of different aspects exist due to the uniqueness of performing arts compared to conventional marketing. The only objective of conventional marketing is to maximize profit through customer satisfaction. Conversely, the production of stage performances that corresponds to the wants of audience cannot fulfill the want and desire through merely focusing on the needs and wants of the audience. The artists’ message with artistic creativeness and social issues are conveyed through the performing arts. In this respect, the success of performing arts marketing’s ultimate goal is a matter of, how to blend the issue of commercialization and its roles in the society in harmony. Fine tuning is needed for marketing strategies that encompasses the social purposes with specific genres and topics that each performance pursues. Appropriate conventional marketing strategies must be applied to performing arts along with imagination and creativeness.
A corporate must reap profit In order for its industry to grow. Within the art industry, there are people who disdain commercialization and believe artistic work is the priority. However, that is inadequate for industrial growth. Performing arts institutions and their related parties must make profits to attract the best human resources and external sources of investments. The abundant resources will lead to enhancement of art work and eventually, the increased number of audience. Performing arts industry will evolve by going through these cyclical phases. In the case where the top tier producers of performing arts do not make any earnings, the producers may still be able to prolong its heritage with the support from their sponsors or some maniacs but the likeliness of its industry to develop and flourish will be minute. Due to the lack of recognition (publicity) of performing arts marketing, the marketing activity has been defined as merely the sales promotion activity and distorts the unique characteristics of performing arts. In addition, rather than informing the activities of performing arts itself, it has been packaged which distorted the essence of performing arts. The attitude of taking the marketing activity as profit maximizing activity within the performing arts world, that is, considering the marketing activity merely the sales promotion of tickets. As a matter of fact, the performing arts marketing includes the function of informing the activity of performing arts and pursuit of profit maximization but the ultimate goal of performing arts is to create a condition that a complete and intact performing arts product can be consumed. The ultimate goal of marketing in performing arts is to specify the needs and wants of the prospective audience then develop and convey the performing arts work, services, and ideas that match the needs and wants of the prospective audience, also enabling each performing arts producers to minimize cost and maximize both customer satisfaction and economic value. The vitality of performing arts marketing are: increase in the number of audience, privatization of national and public theaters, establishment of the notion of performing arts management and broadening the classes of audience that fulfils the needs of various periods. Marketing was definitely in need for even the small sized art market in the past. However, the difference of with or without marketing was not clearly visible. In comparison with the modern performing arts industry, marketing plays one of the primary roles in the success or failure of the performance. The big names that have been mentioned in the media is said to gain a lot of support. It is easy to find investors for the works like ‘Yeon-guk Yeol-jun’ that have grasped plenty of interest from the public. Although there are criticism of casting celebrities on the stage and commercialization, it is indisputable that this is one of the marketing strategies that spur the want of audience for other various performances. Performing arts marketing is based on the notion of conventional marketing since its purpose and roles are in line with marketing in nature. But a lot of different aspects exist due to the uniqueness of performing arts compared to conventional marketing. The only objective of conventional marketing is to maximize profit through customer satisfaction. Conversely, the production of stage performances that corresponds to the wants of audience cannot fulfill the want and desire through merely focusing on the needs and wants of the audience. The artists’ message with artistic creativeness and social issues are conveyed through the performing arts. In this respect, the success of performing arts marketing’s ultimate goal is a matter of, how to blend the issue of commercialization and its roles in the society in harmony. Fine tuning is needed for marketing strategies that encompasses the social purposes with specific genres and topics that each performance pursues. Appropriate conventional marketing strategies must be applied to performing arts along with imagination and creativeness.
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