본 연구는 소비자 의사결정 과정의 구매 이후 단계에서 소비자는 광고를 무엇으로 생각하고 있으며, 구매 이후 소비자행동에 광고가 어떠한 역할을 하는지에 대해 알아 본 연구이다. 기존의 대부분 연구들이 구매 이전과 이후의 소비자 의사결정 단계의 차이를 구분하지 않을뿐더러 구매 가능성을 높이기 위한 구매 이전 단계에만 주력하고 있어 기존고객에 대한 효율적 관리와 마케팅 활동을 위해 구매 이후의 소비자행동에 대해 살펴본 본 연구는 의의가 있다. 본 연구는 이와 같이 구매 이후 광고의 의미와 구매 이후 소비자행동에 미치는 광고의 영향을 연구하기 위하여 ...
본 연구는 소비자 의사결정 과정의 구매 이후 단계에서 소비자는 광고를 무엇으로 생각하고 있으며, 구매 이후 소비자행동에 광고가 어떠한 역할을 하는지에 대해 알아 본 연구이다. 기존의 대부분 연구들이 구매 이전과 이후의 소비자 의사결정 단계의 차이를 구분하지 않을뿐더러 구매 가능성을 높이기 위한 구매 이전 단계에만 주력하고 있어 기존고객에 대한 효율적 관리와 마케팅 활동을 위해 구매 이후의 소비자행동에 대해 살펴본 본 연구는 의의가 있다. 본 연구는 이와 같이 구매 이후 광고의 의미와 구매 이후 소비자행동에 미치는 광고의 영향을 연구하기 위하여 질적 연구 방법을 활용하였으며, 14명의 심층면접과 온라인 심층인터뷰를 통하여 소비자의 반응에 대한 연구를 하였다. 연구결과, 소비자가 구매 이전과 이후 광고에 부여하는 의미 변화를 발견할 수 있었으며, 이는 행동적 측면과 인지적 측면에서 긍정적 의미로 변화하였다. 소비자가 구매 이후 광고에 부여하는 의미를 형성함에 있어서 소비자 개인이 지니고 있는 기존 제품 경험이 가장 크게 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 그리고 광고는 구매 이후 소비자행동에 순차적으로 영향을 끼쳐 최종적으로 재구매를 돕고 더 나아가서는 적극적인 제언을 하는 것을 발견할 수 있었다. 반면, 구매한 제품에 만족하지 못했던 소비자는 경쟁사 제품의 광고를 보면서 전환을 고려하는 것으로 나타났다.
본 연구는 소비자 의사결정 과정의 구매 이후 단계에서 소비자는 광고를 무엇으로 생각하고 있으며, 구매 이후 소비자행동에 광고가 어떠한 역할을 하는지에 대해 알아 본 연구이다. 기존의 대부분 연구들이 구매 이전과 이후의 소비자 의사결정 단계의 차이를 구분하지 않을뿐더러 구매 가능성을 높이기 위한 구매 이전 단계에만 주력하고 있어 기존고객에 대한 효율적 관리와 마케팅 활동을 위해 구매 이후의 소비자행동에 대해 살펴본 본 연구는 의의가 있다. 본 연구는 이와 같이 구매 이후 광고의 의미와 구매 이후 소비자행동에 미치는 광고의 영향을 연구하기 위하여 질적 연구 방법을 활용하였으며, 14명의 심층면접과 온라인 심층인터뷰를 통하여 소비자의 반응에 대한 연구를 하였다. 연구결과, 소비자가 구매 이전과 이후 광고에 부여하는 의미 변화를 발견할 수 있었으며, 이는 행동적 측면과 인지적 측면에서 긍정적 의미로 변화하였다. 소비자가 구매 이후 광고에 부여하는 의미를 형성함에 있어서 소비자 개인이 지니고 있는 기존 제품 경험이 가장 크게 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 그리고 광고는 구매 이후 소비자행동에 순차적으로 영향을 끼쳐 최종적으로 재구매를 돕고 더 나아가서는 적극적인 제언을 하는 것을 발견할 수 있었다. 반면, 구매한 제품에 만족하지 못했던 소비자는 경쟁사 제품의 광고를 보면서 전환을 고려하는 것으로 나타났다.
This study investigates the meaning and roles of advertising with post-purchase consumer processes. Little previous studies have divided pre- and post-purchase process of consumers, only focusing on pre-purchase process to make more instant customers. This study, on the other hand, deals with po...
This study investigates the meaning and roles of advertising with post-purchase consumer processes. Little previous studies have divided pre- and post-purchase process of consumers, only focusing on pre-purchase process to make more instant customers. This study, on the other hand, deals with post-purchase consumer process, emphasizing the effective consumer management and marketing activities. This study with a qualitative approach explored the meaning of post advertising and the effect of advertising with post-purchase consumer processes by data collected through fourteen depth interviews and online depth-interviews about consumer's response to post advertising. This study finds that the meaning of advertising to consumer is different between pre and post-purchase processes. It should finally be changed to positive meaning with both emotional and cognitive states. What is the most important factor for customer that makes an impression on each advertising is how s/he had satisfied with the product. And advertising could discover that influence of process on consumer behavior after purchase sequentially and finally helps repurchase. The study also shows that consumers who were not satisfied to buying product, on the other hand, consider rival company's product's purchase, favoring their advertisement.
This study investigates the meaning and roles of advertising with post-purchase consumer processes. Little previous studies have divided pre- and post-purchase process of consumers, only focusing on pre-purchase process to make more instant customers. This study, on the other hand, deals with post-purchase consumer process, emphasizing the effective consumer management and marketing activities. This study with a qualitative approach explored the meaning of post advertising and the effect of advertising with post-purchase consumer processes by data collected through fourteen depth interviews and online depth-interviews about consumer's response to post advertising. This study finds that the meaning of advertising to consumer is different between pre and post-purchase processes. It should finally be changed to positive meaning with both emotional and cognitive states. What is the most important factor for customer that makes an impression on each advertising is how s/he had satisfied with the product. And advertising could discover that influence of process on consumer behavior after purchase sequentially and finally helps repurchase. The study also shows that consumers who were not satisfied to buying product, on the other hand, consider rival company's product's purchase, favoring their advertisement.
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