스마트기기를 활용한 SNS의 사용은 새로운 흐름을 만들어내고 변화의 흐름을 빠르게 만들었다. SNS는 온라인 구전 마케팅 수단으로 이용되고 있으며 정보 생성과 확산이 빨라 소비자에게 큰 파급효과를 미치고 있다. 화장품과 같은 경우 다양한 컨텐츠를 담은 블로그 후기가 많이 작성되고 있다. 본 연구는 화장품 소비자가 블로그를 활용하는 것이 각 구매의사결정과정과 구매 후 행동에 어떠한 영향을 미치는지 연구하여 화장품 기업의 블로그 마케팅 방안에 대해...
스마트기기를 활용한 SNS의 사용은 새로운 흐름을 만들어내고 변화의 흐름을 빠르게 만들었다. SNS는 온라인 구전 마케팅 수단으로 이용되고 있으며 정보 생성과 확산이 빨라 소비자에게 큰 파급효과를 미치고 있다. 화장품과 같은 경우 다양한 컨텐츠를 담은 블로그 후기가 많이 작성되고 있다. 본 연구는 화장품 소비자가 블로그를 활용하는 것이 각 구매의사결정과정과 구매 후 행동에 어떠한 영향을 미치는지 연구하여 화장품 기업의 블로그 마케팅 방안에 대해 시사점을 제공하고자 진행된 연구이다. 이를 위해 블로그, 카페 이용자 178명을 대상으로 조사하여 분석에 활용하였다. 본 조사는 화장품 소비자의 평소 블로그 활용 정도와 구매의사결정 시 블로그를 어느 정도 활용하며 도움이 된다고 생각하는지에 대해 진행하였다. 연구결과에 따르면 화장품 소비자들은 구매를 위한 검색의 도구로서 블로그를 소극적으로 활용하는 경우가 많은 것으로 나타났으며, 다른 사람의 글에 덧글을 달거나 관계를 형성하는 것보다는 직접 블로그의 글에 작성하는 경우가 더 많은 것으로 나타났다. 화장품 소비자들의 블로그 활용은 구매의사결정과정에 전체적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 블로그는 소비자들에게 화장품과 화장품 브랜드에 대한 관심을 불러일으키는 것으로 나타났다. 단순한 제품정보보다는 사용 전․후 비교 사진과 같은 효과를 확인할 수 있는 정보에 더 큰 관심을 보였다. 전문적인 블로거의 후기보다는 친근한 일반 소비자가 작성한 블로그 후기에 선호도가 큰 것으로 나타났다. 둘째, 정보탐색을 위한 블로그 활용이 가장 높았다. 정보탐색 과정에서 소비자가 이전에는 몰랐던 브랜드의 제품이 고려 상표군에 포함되는 경우가 많았다. 셋째, 화장품 소비자들은 블로그를 통해 제품을 평가하며 비교하는 것으로 나타났다. 브랜드 자체에 대한 평가보다는 제품에 대한 평가가 더 많이 이루어지고 있었으며 블로그 상에 단점이 언급되어 있는 경우 구매 고려대상에서 제외하는 경우보다 장점들을 비교하여 구매 고려대상에 포함시키는 경우가 더 많았다. 넷째, 블로그의 활용은 구매결정에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 평소에도 지속적인 정보탐색을 하는 소비자의 경우 블로그를 통해 구매결정을 하는 경우가 높았다. 다섯째, 블로그를 통한 구매 결정 후 만족도, 재구매 의사, 추천의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자들은 구매결정 후에도 화장품에 대한 블로그 후기를 계속적으로 탐색하는 것으로 나타났으며 이때의 블로그 후기는 구매한 화장품에 대한 긍정적인 이미지를 형성하는 것으로 나타났다.
스마트기기를 활용한 SNS의 사용은 새로운 흐름을 만들어내고 변화의 흐름을 빠르게 만들었다. SNS는 온라인 구전 마케팅 수단으로 이용되고 있으며 정보 생성과 확산이 빨라 소비자에게 큰 파급효과를 미치고 있다. 화장품과 같은 경우 다양한 컨텐츠를 담은 블로그 후기가 많이 작성되고 있다. 본 연구는 화장품 소비자가 블로그를 활용하는 것이 각 구매의사결정과정과 구매 후 행동에 어떠한 영향을 미치는지 연구하여 화장품 기업의 블로그 마케팅 방안에 대해 시사점을 제공하고자 진행된 연구이다. 이를 위해 블로그, 카페 이용자 178명을 대상으로 조사하여 분석에 활용하였다. 본 조사는 화장품 소비자의 평소 블로그 활용 정도와 구매의사결정 시 블로그를 어느 정도 활용하며 도움이 된다고 생각하는지에 대해 진행하였다. 연구결과에 따르면 화장품 소비자들은 구매를 위한 검색의 도구로서 블로그를 소극적으로 활용하는 경우가 많은 것으로 나타났으며, 다른 사람의 글에 덧글을 달거나 관계를 형성하는 것보다는 직접 블로그의 글에 작성하는 경우가 더 많은 것으로 나타났다. 화장품 소비자들의 블로그 활용은 구매의사결정과정에 전체적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 블로그는 소비자들에게 화장품과 화장품 브랜드에 대한 관심을 불러일으키는 것으로 나타났다. 단순한 제품정보보다는 사용 전․후 비교 사진과 같은 효과를 확인할 수 있는 정보에 더 큰 관심을 보였다. 전문적인 블로거의 후기보다는 친근한 일반 소비자가 작성한 블로그 후기에 선호도가 큰 것으로 나타났다. 둘째, 정보탐색을 위한 블로그 활용이 가장 높았다. 정보탐색 과정에서 소비자가 이전에는 몰랐던 브랜드의 제품이 고려 상표군에 포함되는 경우가 많았다. 셋째, 화장품 소비자들은 블로그를 통해 제품을 평가하며 비교하는 것으로 나타났다. 브랜드 자체에 대한 평가보다는 제품에 대한 평가가 더 많이 이루어지고 있었으며 블로그 상에 단점이 언급되어 있는 경우 구매 고려대상에서 제외하는 경우보다 장점들을 비교하여 구매 고려대상에 포함시키는 경우가 더 많았다. 넷째, 블로그의 활용은 구매결정에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 평소에도 지속적인 정보탐색을 하는 소비자의 경우 블로그를 통해 구매결정을 하는 경우가 높았다. 다섯째, 블로그를 통한 구매 결정 후 만족도, 재구매 의사, 추천의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자들은 구매결정 후에도 화장품에 대한 블로그 후기를 계속적으로 탐색하는 것으로 나타났으며 이때의 블로그 후기는 구매한 화장품에 대한 긍정적인 이미지를 형성하는 것으로 나타났다.
Today, more consumers rely on social networking sites, such as blogs, to help them decide on what products to buy and which brand is best suitable for their needs. With that said, most cosmetic consumers turn to product reviews on blog sites to help them decide on which cosmetic brand fit their need...
Today, more consumers rely on social networking sites, such as blogs, to help them decide on what products to buy and which brand is best suitable for their needs. With that said, most cosmetic consumers turn to product reviews on blog sites to help them decide on which cosmetic brand fit their needs. This study focuses on the effects of consumers’ purchase decision-making and post-purchase behavior after reading certain cosmetic product reviews on blog sites. This study also enlightens cosmetic companies on the implications that results in their blog marketing plan. 178 cafe users were part of the analysis, according to a blog survey. The purpose of this survey is to determine how much and how often consumers rely on cosmetic product reviews on blog sites before they decided on which product to buy. Further results showed that more consumers utilize blogs as a big part of their cosmetics search tool. Consumers with blog sites post their own cosmetic reviews for others to read and comment on, resulting in a friendly relationship between bloggers and cosmetic consumers. In short, blog cosmetic reviews are a big influence on consumers’ purchase decision-making process. The following is a summary of this study’s result: The blog cosmetic reviews seem to arouse consumer interests on certain cosmetic brands. Consumers rely more on product reviews than simple product description. Consumers today prefer the honest blog product reviews instead of the biased professional reviews. Many consumers use blog product reviews as a great way to find new cosmetic brands that will fit their needs and budget. Consumers evaluate cosmetic products through blog product reviews. Furthermore, blogs help consumers decide which cosmetic brands best fit their needs and budget. The pros and cons of cosmetic product reviews on blog sites help consumers make the right purchase. Cosmetic product satisfaction, recommendation and re-purchase rates from blog product reviews significantly influence consumers’ purchase decision-making. Cosmetic product reviews from blog sites have helped create a positive image on purchased cosmetic brands.
Today, more consumers rely on social networking sites, such as blogs, to help them decide on what products to buy and which brand is best suitable for their needs. With that said, most cosmetic consumers turn to product reviews on blog sites to help them decide on which cosmetic brand fit their needs. This study focuses on the effects of consumers’ purchase decision-making and post-purchase behavior after reading certain cosmetic product reviews on blog sites. This study also enlightens cosmetic companies on the implications that results in their blog marketing plan. 178 cafe users were part of the analysis, according to a blog survey. The purpose of this survey is to determine how much and how often consumers rely on cosmetic product reviews on blog sites before they decided on which product to buy. Further results showed that more consumers utilize blogs as a big part of their cosmetics search tool. Consumers with blog sites post their own cosmetic reviews for others to read and comment on, resulting in a friendly relationship between bloggers and cosmetic consumers. In short, blog cosmetic reviews are a big influence on consumers’ purchase decision-making process. The following is a summary of this study’s result: The blog cosmetic reviews seem to arouse consumer interests on certain cosmetic brands. Consumers rely more on product reviews than simple product description. Consumers today prefer the honest blog product reviews instead of the biased professional reviews. Many consumers use blog product reviews as a great way to find new cosmetic brands that will fit their needs and budget. Consumers evaluate cosmetic products through blog product reviews. Furthermore, blogs help consumers decide which cosmetic brands best fit their needs and budget. The pros and cons of cosmetic product reviews on blog sites help consumers make the right purchase. Cosmetic product satisfaction, recommendation and re-purchase rates from blog product reviews significantly influence consumers’ purchase decision-making. Cosmetic product reviews from blog sites have helped create a positive image on purchased cosmetic brands.
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