확률과 통계는 우리의 삶과 밀접한 관계를 맺고 있다. 또한 수학적인 유용성과 실생활의 활용을 강조하고 있는 최근 수학 교육의 세계적 추세에 따라 확률 및 통계 교육의 필요성은 날로 강조되고 있다. 실생활과 밀접한 관계는 학생의 사고력 향상에도 도움을 주는 것임에 틀림없다. 그럼에도 불구하고 학생들은 확률과 통계 단원을 다른 단원에 비해 어렵다고 생각하고 있으며 실생활과의 연관성을 현 교과과정에서 학습하지 못하고 있다. 이것은 우연적인 현상을 대상으로 하고 있기 때문에 정확하고 논리적 사고를 하지 못하며 지나친 이론 중심의 전개로 ...
확률과 통계는 우리의 삶과 밀접한 관계를 맺고 있다. 또한 수학적인 유용성과 실생활의 활용을 강조하고 있는 최근 수학 교육의 세계적 추세에 따라 확률 및 통계 교육의 필요성은 날로 강조되고 있다. 실생활과 밀접한 관계는 학생의 사고력 향상에도 도움을 주는 것임에 틀림없다. 그럼에도 불구하고 학생들은 확률과 통계 단원을 다른 단원에 비해 어렵다고 생각하고 있으며 실생활과의 연관성을 현 교과과정에서 학습하지 못하고 있다. 이것은 우연적인 현상을 대상으로 하고 있기 때문에 정확하고 논리적 사고를 하지 못하며 지나친 이론 중심의 전개로 학생들의 흥미를 유발하지 못하는 교과서의 요인이 크다고 할 수 있겠다.
이에 본 논문에서는 제7차 교육과정상의 교과서를 분석하여 수학사 및 흥미유발 자료의 도입현황을 살펴본 후, 2007년 개정 교육과정에서 나타난 확률과 통계 단원을 분석하여 학생들의 학업성취도를 높일 수 있는 수학사를 이용하여 흥미유발을 위한 자료를 개발하는데 목적을 두고 있다.
따라서 확률과 통계가 발생한 배경을 중심으로 확률과 통계의 기본적인 개념, 원리, 법칙과 그 상호 관련성을 이해하는데 도움을 주고 학습의 기본 자료인 교과서에 자료를 수록하므로 학생들에게 흥미유발과 성취도 향상에 도움을 주고자 한다.
확률과 통계는 우리의 삶과 밀접한 관계를 맺고 있다. 또한 수학적인 유용성과 실생활의 활용을 강조하고 있는 최근 수학 교육의 세계적 추세에 따라 확률 및 통계 교육의 필요성은 날로 강조되고 있다. 실생활과 밀접한 관계는 학생의 사고력 향상에도 도움을 주는 것임에 틀림없다. 그럼에도 불구하고 학생들은 확률과 통계 단원을 다른 단원에 비해 어렵다고 생각하고 있으며 실생활과의 연관성을 현 교과과정에서 학습하지 못하고 있다. 이것은 우연적인 현상을 대상으로 하고 있기 때문에 정확하고 논리적 사고를 하지 못하며 지나친 이론 중심의 전개로 학생들의 흥미를 유발하지 못하는 교과서의 요인이 크다고 할 수 있겠다.
이에 본 논문에서는 제7차 교육과정상의 교과서를 분석하여 수학사 및 흥미유발 자료의 도입현황을 살펴본 후, 2007년 개정 교육과정에서 나타난 확률과 통계 단원을 분석하여 학생들의 학업성취도를 높일 수 있는 수학사를 이용하여 흥미유발을 위한 자료를 개발하는데 목적을 두고 있다.
따라서 확률과 통계가 발생한 배경을 중심으로 확률과 통계의 기본적인 개념, 원리, 법칙과 그 상호 관련성을 이해하는데 도움을 주고 학습의 기본 자료인 교과서에 자료를 수록하므로 학생들에게 흥미유발과 성취도 향상에 도움을 주고자 한다.
Probability and Statistics is closely related to our life. Also worldwide, as mathematics education emphasizes the utility of mathematical and its application to everyday life, the need for probability and statistics education is increasing rapidly with the lapse of time. None the less, it is clear ...
Probability and Statistics is closely related to our life. Also worldwide, as mathematics education emphasizes the utility of mathematical and its application to everyday life, the need for probability and statistics education is increasing rapidly with the lapse of time. None the less, it is clear that the close relation of probability and statistics to real life stimulates the power of thinking, students find units of probability and statistics more difficult than other units, not realizing the connection. This is due the textbooks themselves which don't arouse students interest since they are filled with a good deal of illogical thoughts resulting from the occasional phenomena, fallacies and theories.
For this propose the 7th curriculum of textbooks were analyzed, the existing materials of the history of mathematics and other contents were examined, the goal which develops the data for the interest mortar which uses the history of mathematics which is the possibility which the studies accomplishing degree of the students probability and the statistics which appear from 2007 opening a court curriculum will analyze will raise is.
Hence, this study was aimed at helping students' understanding of the basic idea, principles, laws of probability and statistics and their correlation starting from the backgrounds of the appearance of probability and statistics, and boosting students' interest and achievement by adding interesting teaching materials in the existing textbooks.
Probability and Statistics is closely related to our life. Also worldwide, as mathematics education emphasizes the utility of mathematical and its application to everyday life, the need for probability and statistics education is increasing rapidly with the lapse of time. None the less, it is clear that the close relation of probability and statistics to real life stimulates the power of thinking, students find units of probability and statistics more difficult than other units, not realizing the connection. This is due the textbooks themselves which don't arouse students interest since they are filled with a good deal of illogical thoughts resulting from the occasional phenomena, fallacies and theories.
For this propose the 7th curriculum of textbooks were analyzed, the existing materials of the history of mathematics and other contents were examined, the goal which develops the data for the interest mortar which uses the history of mathematics which is the possibility which the studies accomplishing degree of the students probability and the statistics which appear from 2007 opening a court curriculum will analyze will raise is.
Hence, this study was aimed at helping students' understanding of the basic idea, principles, laws of probability and statistics and their correlation starting from the backgrounds of the appearance of probability and statistics, and boosting students' interest and achievement by adding interesting teaching materials in the existing textbooks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.