영상예술의 형식과 요구는 빠르게 변화해왔고 그에 따른 접근 방식 또한 새롭고 다양하게 추구되고 있다. 그만큼 우리의 다각적인 감각이 새로운 영상언어의 형태와 의미들을 진화시켰다고 말할 수 있다. 우리는 기계 빛이 자아내는 환상성속에서 새로운 생명력의 움직임을 창조하고 발견하게 된다. 영상예술 중 스크린을 통해 볼 수 있는 영화나 애니메이션은 잘 짜여진 프레임 안의 프레임과 같은 구조의 형태를 지니고 있다. 우리가 프레임 안을 통해 보는 모든 이야기는 현실이면서도 현실이 아닌 ...
영상예술의 형식과 요구는 빠르게 변화해왔고 그에 따른 접근 방식 또한 새롭고 다양하게 추구되고 있다. 그만큼 우리의 다각적인 감각이 새로운 영상언어의 형태와 의미들을 진화시켰다고 말할 수 있다. 우리는 기계 빛이 자아내는 환상성속에서 새로운 생명력의 움직임을 창조하고 발견하게 된다. 영상예술 중 스크린을 통해 볼 수 있는 영화나 애니메이션은 잘 짜여진 프레임 안의 프레임과 같은 구조의 형태를 지니고 있다. 우리가 프레임 안을 통해 보는 모든 이야기는 현실이면서도 현실이 아닌 가상세계로 들어가는 것으로 그렇게 프레임이라는 사각 화면 틀 안에서 창작자와 관객들의 시 지각적인 넘나들기 실험과 경험들이 반복되고 있다. 이야기의 중대한 임무를 수행하는 캐릭터의 주변엔 항상 그의 특수성과 효과를 극대화 시켜주는 공간, 배경, 장소, 시간 등이 존재한다. 실사 영화와는 달리 캐릭터와 극의 내러티브 전개에 따라 배경 공간의 역할 비중이 중요하게 적용되고 변화가 용이하다는 것이 애니메이션만의 특징이라 할 수 있다. 애니메이션에서의 이상적인 공간이란, 우리가 의식하기 전 세계로의 생경한 체험을 안겨다 주고 관객의 상상을 불러일으키는 약속의 공간으로 이루어져야 한다. 단순한 재현의 의미를 넘어서서 독특한 양식을 창조하면서 낯설면서도 친밀한 극적 재미를 전달해주어야 한다. 그것은 제2,3의 주인공의 역할을 하게 되기도 하고 다양한 내러티브들과 극적 효과의 가능성을 지니게 된다. 공간 배경을 단순히 재생과 복사, 구축의 기능이 아닌 확장된 의미 안에서 다양한 시각적인 요소들과의 적합한 조합과 함께 그것을 구체화하고 밀도 있게 의미화 하는 과정이 필요하다. 그만큼 배경구성의 다양화와 필요성을 인식하고 심도 있는 연구 분석으로서 보다 효과적이고 진보적인 창작을 위해 기여와 기대를 높여나가야 하겠다.
영상예술의 형식과 요구는 빠르게 변화해왔고 그에 따른 접근 방식 또한 새롭고 다양하게 추구되고 있다. 그만큼 우리의 다각적인 감각이 새로운 영상언어의 형태와 의미들을 진화시켰다고 말할 수 있다. 우리는 기계 빛이 자아내는 환상성속에서 새로운 생명력의 움직임을 창조하고 발견하게 된다. 영상예술 중 스크린을 통해 볼 수 있는 영화나 애니메이션은 잘 짜여진 프레임 안의 프레임과 같은 구조의 형태를 지니고 있다. 우리가 프레임 안을 통해 보는 모든 이야기는 현실이면서도 현실이 아닌 가상세계로 들어가는 것으로 그렇게 프레임이라는 사각 화면 틀 안에서 창작자와 관객들의 시 지각적인 넘나들기 실험과 경험들이 반복되고 있다. 이야기의 중대한 임무를 수행하는 캐릭터의 주변엔 항상 그의 특수성과 효과를 극대화 시켜주는 공간, 배경, 장소, 시간 등이 존재한다. 실사 영화와는 달리 캐릭터와 극의 내러티브 전개에 따라 배경 공간의 역할 비중이 중요하게 적용되고 변화가 용이하다는 것이 애니메이션만의 특징이라 할 수 있다. 애니메이션에서의 이상적인 공간이란, 우리가 의식하기 전 세계로의 생경한 체험을 안겨다 주고 관객의 상상을 불러일으키는 약속의 공간으로 이루어져야 한다. 단순한 재현의 의미를 넘어서서 독특한 양식을 창조하면서 낯설면서도 친밀한 극적 재미를 전달해주어야 한다. 그것은 제2,3의 주인공의 역할을 하게 되기도 하고 다양한 내러티브들과 극적 효과의 가능성을 지니게 된다. 공간 배경을 단순히 재생과 복사, 구축의 기능이 아닌 확장된 의미 안에서 다양한 시각적인 요소들과의 적합한 조합과 함께 그것을 구체화하고 밀도 있게 의미화 하는 과정이 필요하다. 그만큼 배경구성의 다양화와 필요성을 인식하고 심도 있는 연구 분석으로서 보다 효과적이고 진보적인 창작을 위해 기여와 기대를 높여나가야 하겠다.
The form and demand of visual art have been changed rapidly and the approach to it also has been diversified. The multi-angled human senses have advanced the new language, form and meaning of visual images. Human beings create and find out the motion of new life force through the vision of machi...
The form and demand of visual art have been changed rapidly and the approach to it also has been diversified. The multi-angled human senses have advanced the new language, form and meaning of visual images. Human beings create and find out the motion of new life force through the vision of machinery light. Among visual art, films and animations which can be seen through screens have the structural pattern of a frame within the well-organized frames. All the stories seen through a frame are the things in a virtual world which is unreal realty. Thus, within a frame, namely a rectangular screen, visual and intellectual experiments and experiences between producers and audience are repeated. Around the characters which play an important role of carrying out the story, there are always space, backgrounds, places and time which maximize specificity and effects. Different from an actuality film, an animation is distinctive in that the role of background space becomes important in the course of development of characters and dramatic narratives and is easy to change. An ideal space in an animation must consist of a promised space which brings a crude experience in the preconscious world and evokes the imaginations of audience. Beyond the sense of simple reproduction, it must create unique modality and deliver dramatic pleasure which is strange but familiar. The ideal space can either play the second or the third leading role or bear the possibility of various narratives and dramatic effects. It is necessary to concretize and intensively signify spatial backgrounds with the proper combination of diverse visual elements not within the sense of simple reproduction, copy or construction but within an extended meaning. Thus, one must recognize the diversification and necessity of background structure and through in-depth studies and analyses on it one must enhance its contribution to effective and advanced creation and audience's expectation toward it as well.
The form and demand of visual art have been changed rapidly and the approach to it also has been diversified. The multi-angled human senses have advanced the new language, form and meaning of visual images. Human beings create and find out the motion of new life force through the vision of machinery light. Among visual art, films and animations which can be seen through screens have the structural pattern of a frame within the well-organized frames. All the stories seen through a frame are the things in a virtual world which is unreal realty. Thus, within a frame, namely a rectangular screen, visual and intellectual experiments and experiences between producers and audience are repeated. Around the characters which play an important role of carrying out the story, there are always space, backgrounds, places and time which maximize specificity and effects. Different from an actuality film, an animation is distinctive in that the role of background space becomes important in the course of development of characters and dramatic narratives and is easy to change. An ideal space in an animation must consist of a promised space which brings a crude experience in the preconscious world and evokes the imaginations of audience. Beyond the sense of simple reproduction, it must create unique modality and deliver dramatic pleasure which is strange but familiar. The ideal space can either play the second or the third leading role or bear the possibility of various narratives and dramatic effects. It is necessary to concretize and intensively signify spatial backgrounds with the proper combination of diverse visual elements not within the sense of simple reproduction, copy or construction but within an extended meaning. Thus, one must recognize the diversification and necessity of background structure and through in-depth studies and analyses on it one must enhance its contribution to effective and advanced creation and audience's expectation toward it as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.