본 연구자는 산책 시 일어나는 영아들의 놀이에 중점을 두고 내제된 감정이 겉으로 들어나는 발현적인 놀이 과정과 특징에 대해서 알아보고자 하였다.
본 연구의 자료는 2007년 12월부터 2008년 2월 까지 총 3개월 동안 참여관찰을 통한 관찰일지, 사진촬영, 대화 녹음 등의 방법을 사용하여 질적 자료를 수집하였다. 산책활동과 놀이의 발현과정을 탐색하기 위해서 연구자가 설정한 연구문제와 그에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 영아의 산책활동을 통해 나타나는 놀이의 발현 과정은 어떠한가?
영아들은 주변의 환경을 ...
본 연구자는 산책 시 일어나는 영아들의 놀이에 중점을 두고 내제된 감정이 겉으로 들어나는 발현적인 놀이 과정과 특징에 대해서 알아보고자 하였다.
본 연구의 자료는 2007년 12월부터 2008년 2월 까지 총 3개월 동안 참여관찰을 통한 관찰일지, 사진촬영, 대화 녹음 등의 방법을 사용하여 질적 자료를 수집하였다. 산책활동과 놀이의 발현과정을 탐색하기 위해서 연구자가 설정한 연구문제와 그에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 영아의 산책활동을 통해 나타나는 놀이의 발현 과정은 어떠한가?
영아들은 주변의 환경을 자유롭게 탐색하고 탐색한 지식과 기술을 기초하여 놀이를 하면서 주변세계를 내면화 하고 확장하게 된다. 산책 놀이도 이와 동일하게 전개 되어, 자연을 느끼고, 우연하게 만나고, 익숙한 것을 새롭게 보는 충분한 경험이 축척되었다. 축척된 경험은 산책이라는 공간이 주는 안정감을 통하여 감정이 표현되면서 자연을 향하여 뛰거나, 자연물을 뿌리고, 대체물을 찾으며 점점 복잡하고 섬세한 놀이로 발달되어 생각이 겉으로 들어나는 구체적인 경험으로 까지 확장되었다. 이러한 경험적인 확장은 자연을 느끼는 것을 넘어서, 자연과 교감하는 놀이가 되고, 우연하게 만나는 경험을 넘어서 서로를 알아가며, 익숙한 것을 새롭게 보는 행동을 넘어서 새로운 의미를 부여하는 가상놀이로 주된 발현을 이루면서 보다 의미 있는 놀이가 발현되었다. 그러나 이는 놀이가 완전히 새롭게 변했다기 보다는 탐색과 놀이 과정이 조화롭게 톱니바퀴처럼 연결되면서 구체적인 놀이로 확장되었음을 의미한다.
둘째, 영아의 산책활동과 놀이의 발현 과정에서 나타난 놀이의 특징들은 어떠한가?
본 연구자는 산책의 발현과정에서 나타난 놀이를 도입과 형성단계로 구분하였다. 놀이의 도입단계의 특징은 우연하게 만나게 되는 주위 환경이나 자연물에 대해서 능동적인 탐색과정을 이루는 단계로 자연을 통하여 마음의 안정을 경험하고 자연이 하는 말을 조용하게 들어보는 시간이었으며, 내제된 감정이 겉으로 들어나고, 새로운 기쁨이 되었다. 그러나 아직까지는 예전 기억을 회상하거나 비슷한 성질을 연관 짓는 단순한 형태의 놀이이다.
놀이의 형성단계의 특징은 영아들이 자신만의 발현과정을 만들어 보다 새롭고 복잡한 경험을 하게 되었다는 것이다. 나의 마음을 열어 하나 된 자연과 교감하고, 즐거운 상호작용의 지속으로 서로 간에 생긴 거리를 좁혀가는 동일한 감정적인 교류를 통해서 서로를 이해하게 되었다. 또한 놀이 중 우연하게 정형화된 놀잇감을 영아들에게 익숙한 놀이로 바꾸면서 새로운 세계로의 움직임을 격려하는 가상놀이도 전개되었다.
산책공간은 익숙하지만 새로운 환경 속에서 자유로움과 편안함을 느낄 수 있는 자연물이 가득한 자유로운 공간으로, 영아들이 자신만의 놀이를 찾을 수 있도록 다양한 만남의 장을 제공한다. 산책활동을 통하여 만나게 되는 대상과 자연물, 자연적인 현상에 대한 이해를 통하여 영아들은 공간을 놀이를 위해 최적의 장소로 바꾸어 간다. 이는 놀이의 발현과정을 통해서 나타나는 것으로 영아들을 주체자의 모습으로 변하게 도와준다. 이러한 영아들의 주체성의 발달로 인하여 나의 감정이 자연스럽게 드러나게 되고, 나와 상대를 이해하는 마음이 생겨 모든 것을 동일시하려는 능동적인 관계가 형성된다.
본 연구자는 산책 시 일어나는 영아들의 놀이에 중점을 두고 내제된 감정이 겉으로 들어나는 발현적인 놀이 과정과 특징에 대해서 알아보고자 하였다.
본 연구의 자료는 2007년 12월부터 2008년 2월 까지 총 3개월 동안 참여관찰을 통한 관찰일지, 사진촬영, 대화 녹음 등의 방법을 사용하여 질적 자료를 수집하였다. 산책활동과 놀이의 발현과정을 탐색하기 위해서 연구자가 설정한 연구문제와 그에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 영아의 산책활동을 통해 나타나는 놀이의 발현 과정은 어떠한가?
영아들은 주변의 환경을 자유롭게 탐색하고 탐색한 지식과 기술을 기초하여 놀이를 하면서 주변세계를 내면화 하고 확장하게 된다. 산책 놀이도 이와 동일하게 전개 되어, 자연을 느끼고, 우연하게 만나고, 익숙한 것을 새롭게 보는 충분한 경험이 축척되었다. 축척된 경험은 산책이라는 공간이 주는 안정감을 통하여 감정이 표현되면서 자연을 향하여 뛰거나, 자연물을 뿌리고, 대체물을 찾으며 점점 복잡하고 섬세한 놀이로 발달되어 생각이 겉으로 들어나는 구체적인 경험으로 까지 확장되었다. 이러한 경험적인 확장은 자연을 느끼는 것을 넘어서, 자연과 교감하는 놀이가 되고, 우연하게 만나는 경험을 넘어서 서로를 알아가며, 익숙한 것을 새롭게 보는 행동을 넘어서 새로운 의미를 부여하는 가상놀이로 주된 발현을 이루면서 보다 의미 있는 놀이가 발현되었다. 그러나 이는 놀이가 완전히 새롭게 변했다기 보다는 탐색과 놀이 과정이 조화롭게 톱니바퀴처럼 연결되면서 구체적인 놀이로 확장되었음을 의미한다.
둘째, 영아의 산책활동과 놀이의 발현 과정에서 나타난 놀이의 특징들은 어떠한가?
본 연구자는 산책의 발현과정에서 나타난 놀이를 도입과 형성단계로 구분하였다. 놀이의 도입단계의 특징은 우연하게 만나게 되는 주위 환경이나 자연물에 대해서 능동적인 탐색과정을 이루는 단계로 자연을 통하여 마음의 안정을 경험하고 자연이 하는 말을 조용하게 들어보는 시간이었으며, 내제된 감정이 겉으로 들어나고, 새로운 기쁨이 되었다. 그러나 아직까지는 예전 기억을 회상하거나 비슷한 성질을 연관 짓는 단순한 형태의 놀이이다.
놀이의 형성단계의 특징은 영아들이 자신만의 발현과정을 만들어 보다 새롭고 복잡한 경험을 하게 되었다는 것이다. 나의 마음을 열어 하나 된 자연과 교감하고, 즐거운 상호작용의 지속으로 서로 간에 생긴 거리를 좁혀가는 동일한 감정적인 교류를 통해서 서로를 이해하게 되었다. 또한 놀이 중 우연하게 정형화된 놀잇감을 영아들에게 익숙한 놀이로 바꾸면서 새로운 세계로의 움직임을 격려하는 가상놀이도 전개되었다.
산책공간은 익숙하지만 새로운 환경 속에서 자유로움과 편안함을 느낄 수 있는 자연물이 가득한 자유로운 공간으로, 영아들이 자신만의 놀이를 찾을 수 있도록 다양한 만남의 장을 제공한다. 산책활동을 통하여 만나게 되는 대상과 자연물, 자연적인 현상에 대한 이해를 통하여 영아들은 공간을 놀이를 위해 최적의 장소로 바꾸어 간다. 이는 놀이의 발현과정을 통해서 나타나는 것으로 영아들을 주체자의 모습으로 변하게 도와준다. 이러한 영아들의 주체성의 발달로 인하여 나의 감정이 자연스럽게 드러나게 되고, 나와 상대를 이해하는 마음이 생겨 모든 것을 동일시하려는 능동적인 관계가 형성된다.
I studied about the features of the children's inner feelings observing during their plays in walk time. The data for the study was collected for 3 months from December 2007 to February 2008, including observation diaries, photos and dialogue recordings. I researched the following questions and got ...
I studied about the features of the children's inner feelings observing during their plays in walk time. The data for the study was collected for 3 months from December 2007 to February 2008, including observation diaries, photos and dialogue recordings. I researched the following questions and got the possible answers for them.
First, how do the plays develop in the infants walk?
Infants research their environments freely and internalize and expand their knowledges and skills based on what they learn from it. This phenomenon also happens during the walks and plays. They feel and meet nature and accumulate experiences. These accumulated experiences are expanded and articulated to the complex states until they can express their thoughts and feelings clearly. They run to the nature and scatter the natural materials and seek for the substitutes for them. These experiences start from the simple feelings but develop to the state that they can play with the nature in the process of communication. More and more they happen to find the meanings and grow to form virtual games and meaningful plays which giving new identity to their experiences. This means their plays become rather changed differently than enlarged to concrete and supplicated plays.
Second, what are the features of the plays observed in the process of the infants walk and play development?
I divided two steps as entering phase and forming phase for the developmental plays in infants walk. The feature of the entering state is that infants actively and accidentally search for the environments and nature. Through the process, they experience the stabilization of their hearts and listen to their mind without saying anything. These times their inner emotion springs from their heart and become pleasure for their own. But still the play remains the state that they can remind and connect only their past with similar experiences.
The unique features of the forming phase is that infants construct new and complex experiences. They open their minds and connect their hearts to the nature closing the distance for each other. They deepen the understanding through communication. They reform the existing plays into new forms and develop the virtual plays which leading them to the new world.
Walk place is the space where natural creatures overflow and give infants opportunities to find their own plays with freedom. Infants are not the passive beings but active beings to make use of their own walk place creatively in the sense of that they change common place to unique place. These are the phenomenons which we can find in the process of infants plays. Infants develop their independence through the efforts of understanding I and You(environment).
I studied about the features of the children's inner feelings observing during their plays in walk time. The data for the study was collected for 3 months from December 2007 to February 2008, including observation diaries, photos and dialogue recordings. I researched the following questions and got the possible answers for them.
First, how do the plays develop in the infants walk?
Infants research their environments freely and internalize and expand their knowledges and skills based on what they learn from it. This phenomenon also happens during the walks and plays. They feel and meet nature and accumulate experiences. These accumulated experiences are expanded and articulated to the complex states until they can express their thoughts and feelings clearly. They run to the nature and scatter the natural materials and seek for the substitutes for them. These experiences start from the simple feelings but develop to the state that they can play with the nature in the process of communication. More and more they happen to find the meanings and grow to form virtual games and meaningful plays which giving new identity to their experiences. This means their plays become rather changed differently than enlarged to concrete and supplicated plays.
Second, what are the features of the plays observed in the process of the infants walk and play development?
I divided two steps as entering phase and forming phase for the developmental plays in infants walk. The feature of the entering state is that infants actively and accidentally search for the environments and nature. Through the process, they experience the stabilization of their hearts and listen to their mind without saying anything. These times their inner emotion springs from their heart and become pleasure for their own. But still the play remains the state that they can remind and connect only their past with similar experiences.
The unique features of the forming phase is that infants construct new and complex experiences. They open their minds and connect their hearts to the nature closing the distance for each other. They deepen the understanding through communication. They reform the existing plays into new forms and develop the virtual plays which leading them to the new world.
Walk place is the space where natural creatures overflow and give infants opportunities to find their own plays with freedom. Infants are not the passive beings but active beings to make use of their own walk place creatively in the sense of that they change common place to unique place. These are the phenomenons which we can find in the process of infants plays. Infants develop their independence through the efforts of understanding I and You(environment).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.