SCM의 목적은 비용절감, 리드타임 단축과 함께 고객만족의 향상에 있어서 유통측면의 지원기능 등 다양한 역할을 수행하고 있다. 오늘날 세계적 화경변화에 따라 많은 글로벌 기업들이 자신의 경쟁우위확보를 위해 효율적 SCM의 구축에 주력하고 있다. 또한 2001년 WTO에 기입한 중국은 세계적 공장이면서 최대구매력을 지닌 세계적 시장으로 성장함인 동시에 가장 선호되는 투자대상국으로도 부상하고 있다. 이에 따라 공급체인에서는 중국의 위상변화로 인해 중국진출 한국기업이 한중 SCM의 중요성에 대한 인식이 높아짐으로써 한중 SCM은 오늘날 큰 이슈가 되고 있다. 그리고 한국 업체들이 해외에 설립한 총 법인 수를 살펴보면 중국에 설립한 법인 수의 비율이 가장 높은 것을 볼 수 있다. 한편, 중국에 진출한 외국 제조업체들 중에서 한국제조업체가 차지하는 비중이 역시 도 매우 크다. 또한 세계화 시대 치열한 경쟁으로 인해 상품의 라이프 사이클은 크게 단축되고 있어서 개별기업의 상품 경쟁력만으로는 수익성을 보장 받기 어렵다. 그러므로 한국기업들이 중국에 성공하게 진출하려면 중국시장에 대해 정확하게 파악해야 해서 “제3의 수익원”이라는 SCM을 통해서 최대한 이익을 창출할 수 있다. 이에 따라 중국진출 한국기업들이 성공할 수 있는 SCM전략을 찾아보기 위한 연구의 필요성이 대두되었다. 이러한 현실 인식을 바탕으로 본 연구는 우선 제2장에서 SCM의 배경과 관련된 선행연구를 검토하였고, 제3장에서는 한중양국 교역과 SCM의 현황을 살펴본 후에 한중 SCM의 모델을 제시하였다. 제4장에서 중국에 진출한 한국기업들, 특히 한국 대표적 ...
SCM의 목적은 비용절감, 리드타임 단축과 함께 고객만족의 향상에 있어서 유통측면의 지원기능 등 다양한 역할을 수행하고 있다. 오늘날 세계적 화경변화에 따라 많은 글로벌 기업들이 자신의 경쟁우위확보를 위해 효율적 SCM의 구축에 주력하고 있다. 또한 2001년 WTO에 기입한 중국은 세계적 공장이면서 최대구매력을 지닌 세계적 시장으로 성장함인 동시에 가장 선호되는 투자대상국으로도 부상하고 있다. 이에 따라 공급체인에서는 중국의 위상변화로 인해 중국진출 한국기업이 한중 SCM의 중요성에 대한 인식이 높아짐으로써 한중 SCM은 오늘날 큰 이슈가 되고 있다. 그리고 한국 업체들이 해외에 설립한 총 법인 수를 살펴보면 중국에 설립한 법인 수의 비율이 가장 높은 것을 볼 수 있다. 한편, 중국에 진출한 외국 제조업체들 중에서 한국제조업체가 차지하는 비중이 역시 도 매우 크다. 또한 세계화 시대 치열한 경쟁으로 인해 상품의 라이프 사이클은 크게 단축되고 있어서 개별기업의 상품 경쟁력만으로는 수익성을 보장 받기 어렵다. 그러므로 한국기업들이 중국에 성공하게 진출하려면 중국시장에 대해 정확하게 파악해야 해서 “제3의 수익원”이라는 SCM을 통해서 최대한 이익을 창출할 수 있다. 이에 따라 중국진출 한국기업들이 성공할 수 있는 SCM전략을 찾아보기 위한 연구의 필요성이 대두되었다. 이러한 현실 인식을 바탕으로 본 연구는 우선 제2장에서 SCM의 배경과 관련된 선행연구를 검토하였고, 제3장에서는 한중양국 교역과 SCM의 현황을 살펴본 후에 한중 SCM의 모델을 제시하였다. 제4장에서 중국에 진출한 한국기업들, 특히 한국 대표적 전자산업 기업인 LG디스플레이, LG전자와 삼성전자를 한중 SCM 구축의 성공적 사례로 분석함으로써 기업들이 SCM 구축을 통해서 어떤 사업성과가 있는지를 살펴보고 중국진출 한국기업의 공급체인 프로세스를 도출해 보았다. 이러한 연구는 한국기업들에게 최근 들어 가장 중요한 전략적 요소로 부상하는 SCM 문제를 중국 현재의 실제상황과 연결하여 파악함으로써 중국진출 한국기업들의 새로운 경쟁력 강화를 위한 구체적이고도 성과지향적인 접근을 기한다.
SCM의 목적은 비용절감, 리드타임 단축과 함께 고객만족의 향상에 있어서 유통측면의 지원기능 등 다양한 역할을 수행하고 있다. 오늘날 세계적 화경변화에 따라 많은 글로벌 기업들이 자신의 경쟁우위확보를 위해 효율적 SCM의 구축에 주력하고 있다. 또한 2001년 WTO에 기입한 중국은 세계적 공장이면서 최대구매력을 지닌 세계적 시장으로 성장함인 동시에 가장 선호되는 투자대상국으로도 부상하고 있다. 이에 따라 공급체인에서는 중국의 위상변화로 인해 중국진출 한국기업이 한중 SCM의 중요성에 대한 인식이 높아짐으로써 한중 SCM은 오늘날 큰 이슈가 되고 있다. 그리고 한국 업체들이 해외에 설립한 총 법인 수를 살펴보면 중국에 설립한 법인 수의 비율이 가장 높은 것을 볼 수 있다. 한편, 중국에 진출한 외국 제조업체들 중에서 한국제조업체가 차지하는 비중이 역시 도 매우 크다. 또한 세계화 시대 치열한 경쟁으로 인해 상품의 라이프 사이클은 크게 단축되고 있어서 개별기업의 상품 경쟁력만으로는 수익성을 보장 받기 어렵다. 그러므로 한국기업들이 중국에 성공하게 진출하려면 중국시장에 대해 정확하게 파악해야 해서 “제3의 수익원”이라는 SCM을 통해서 최대한 이익을 창출할 수 있다. 이에 따라 중국진출 한국기업들이 성공할 수 있는 SCM전략을 찾아보기 위한 연구의 필요성이 대두되었다. 이러한 현실 인식을 바탕으로 본 연구는 우선 제2장에서 SCM의 배경과 관련된 선행연구를 검토하였고, 제3장에서는 한중양국 교역과 SCM의 현황을 살펴본 후에 한중 SCM의 모델을 제시하였다. 제4장에서 중국에 진출한 한국기업들, 특히 한국 대표적 전자산업 기업인 LG디스플레이, LG전자와 삼성전자를 한중 SCM 구축의 성공적 사례로 분석함으로써 기업들이 SCM 구축을 통해서 어떤 사업성과가 있는지를 살펴보고 중국진출 한국기업의 공급체인 프로세스를 도출해 보았다. 이러한 연구는 한국기업들에게 최근 들어 가장 중요한 전략적 요소로 부상하는 SCM 문제를 중국 현재의 실제상황과 연결하여 파악함으로써 중국진출 한국기업들의 새로운 경쟁력 강화를 위한 구체적이고도 성과지향적인 접근을 기한다.
The aims of supply chain management are to reduce the cost, shorten the lead time and improve the customers’satisfaction, so supply chain management plays a support role in aspect of circulation. With changes of world business circumstances, many global corporation companies all focus on the constru...
The aims of supply chain management are to reduce the cost, shorten the lead time and improve the customers’satisfaction, so supply chain management plays a support role in aspect of circulation. With changes of world business circumstances, many global corporation companies all focus on the construction of the most effective supply chain management in order to improve their competitive advantage. China’s entry into the WTO in 2001 makes china which was the world factory the strongest consumption power market in the world. At the same time it is also one of most popular investment-object country. Therefore, the improvement of position in the supply chain management made the Korean companies which entered the china market improved the understanding of importance of supply chain management. Korea-china supply chain management becomes a today’s hot topic. Besides, seeing from the number of Korean corporation which were found oversea, the rate of which was found in china is the most highest. On the other hand, Korean manufacturing industry is also higher than others foreign manufacturing industry in china. Because of fierce competition in time of globalization, the life cycle of goods was significantly shortened so that it is difficult for individual company to guarantee their profit just depending on goods competitiveness. If Korean companies want to enter the china market successfully, they should take advantage of SCM which was called "the third resource of profit" to make profit as much as possible based on the full understanding of china market. Therefore, the research on successful SCM strategy of Korean companies which entered china market is necessary. Under such circumstance, firstly this thesis examines the background and related literature on SCM in chapter 2 and in chapter 3 take a close look at the current situation of trade and SCM between Korea and china, shows the model of SCM. In chapter 4 analyzes the successful case of construction of Korea-china SCM in representative company: LG Display, LG Electronics and Samsung Electronics, examine what they get through the construction of SCM, them get the chart of Korean companies process of SCM. The research in this field already draws attention to scholars. As an important strategic factor on SCM, integrating with reality in Korea, it is concrete and achievement-directionality lessonto strengthen the competitive power of Korean companies which entered china market.
The aims of supply chain management are to reduce the cost, shorten the lead time and improve the customers’satisfaction, so supply chain management plays a support role in aspect of circulation. With changes of world business circumstances, many global corporation companies all focus on the construction of the most effective supply chain management in order to improve their competitive advantage. China’s entry into the WTO in 2001 makes china which was the world factory the strongest consumption power market in the world. At the same time it is also one of most popular investment-object country. Therefore, the improvement of position in the supply chain management made the Korean companies which entered the china market improved the understanding of importance of supply chain management. Korea-china supply chain management becomes a today’s hot topic. Besides, seeing from the number of Korean corporation which were found oversea, the rate of which was found in china is the most highest. On the other hand, Korean manufacturing industry is also higher than others foreign manufacturing industry in china. Because of fierce competition in time of globalization, the life cycle of goods was significantly shortened so that it is difficult for individual company to guarantee their profit just depending on goods competitiveness. If Korean companies want to enter the china market successfully, they should take advantage of SCM which was called "the third resource of profit" to make profit as much as possible based on the full understanding of china market. Therefore, the research on successful SCM strategy of Korean companies which entered china market is necessary. Under such circumstance, firstly this thesis examines the background and related literature on SCM in chapter 2 and in chapter 3 take a close look at the current situation of trade and SCM between Korea and china, shows the model of SCM. In chapter 4 analyzes the successful case of construction of Korea-china SCM in representative company: LG Display, LG Electronics and Samsung Electronics, examine what they get through the construction of SCM, them get the chart of Korean companies process of SCM. The research in this field already draws attention to scholars. As an important strategic factor on SCM, integrating with reality in Korea, it is concrete and achievement-directionality lessonto strengthen the competitive power of Korean companies which entered china market.
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