본 논문은 베토벤의 초기 피아노 소나타 중 대표적인 곡인 Piano Sonata Op.13 “Pathe'tique”에 관한 분석 연구이다. 베토벤은 1798년 그의 청력에 이상을 발견하게 되는데 비창 소나타의 작곡연대가 이 시기에 해당하여 제 1악장의 비탄의 동기가 나타나는 서주부는 그의 비통함을 나타낸다고 볼 수 있고, 제 3악장의 역동적이고 명확한 느낌의 종지부는 비관적인 삶에 굴하지 않고 앞으로 많은 창작 활동의 암시를 보여주는 부분이라 할 수 있겠다. “Pathetique”은 베토벤이 스스로 제목을 붙이는 등...
본 논문은 베토벤의 초기 피아노 소나타 중 대표적인 곡인 Piano Sonata Op.13 “Pathe'tique”에 관한 분석 연구이다. 베토벤은 1798년 그의 청력에 이상을 발견하게 되는데 비창 소나타의 작곡연대가 이 시기에 해당하여 제 1악장의 비탄의 동기가 나타나는 서주부는 그의 비통함을 나타낸다고 볼 수 있고, 제 3악장의 역동적이고 명확한 느낌의 종지부는 비관적인 삶에 굴하지 않고 앞으로 많은 창작 활동의 암시를 보여주는 부분이라 할 수 있겠다. “Pathetique”은 베토벤이 스스로 제목을 붙이는 등 적극성을 보이고 있으며 곡 전체의 비장감을 표현하고 있다. 제 1악장의 서주부의 Grave는 소나타 형식의 Allegro di molto e con brio의 빠르기를 가진 부분과 대조를 이루어 극적인 효과를 보여주고, c단조의 조성은 서주부의 비통함을 더 극대화 시켜준다. 제 2악장은 가요 악장인 Adagio cantabile의 론도 형식이며 극적인 1악장과는 대조적인 서정적인 분위기의 곡이다. 제 3악장은 Rondo Allegro로 론도 형식인 동시에 발전적인 주제들로 구성되어 소나타 형식으로도 볼 수 있다. 첫 주제에서는 각 악장의 주제들과 연관되어져 있고 이는 1악장의 서주부의 쓰임와 함께 낭만주의적인 시도라 할 수 있다. 베토벤의 초기 작품이면서도 고전주의 양식의 형식의 틀을 벗어나는 그의 창작 태도는 고전적인 면의 탈피와 베토벤 자신의 독자적인 모습을 보여주며 낭만주의로의 길을 열어 주고 있다.
본 논문은 베토벤의 초기 피아노 소나타 중 대표적인 곡인 Piano Sonata Op.13 “Pathe'tique”에 관한 분석 연구이다. 베토벤은 1798년 그의 청력에 이상을 발견하게 되는데 비창 소나타의 작곡연대가 이 시기에 해당하여 제 1악장의 비탄의 동기가 나타나는 서주부는 그의 비통함을 나타낸다고 볼 수 있고, 제 3악장의 역동적이고 명확한 느낌의 종지부는 비관적인 삶에 굴하지 않고 앞으로 많은 창작 활동의 암시를 보여주는 부분이라 할 수 있겠다. “Pathetique”은 베토벤이 스스로 제목을 붙이는 등 적극성을 보이고 있으며 곡 전체의 비장감을 표현하고 있다. 제 1악장의 서주부의 Grave는 소나타 형식의 Allegro di molto e con brio의 빠르기를 가진 부분과 대조를 이루어 극적인 효과를 보여주고, c단조의 조성은 서주부의 비통함을 더 극대화 시켜준다. 제 2악장은 가요 악장인 Adagio cantabile의 론도 형식이며 극적인 1악장과는 대조적인 서정적인 분위기의 곡이다. 제 3악장은 Rondo Allegro로 론도 형식인 동시에 발전적인 주제들로 구성되어 소나타 형식으로도 볼 수 있다. 첫 주제에서는 각 악장의 주제들과 연관되어져 있고 이는 1악장의 서주부의 쓰임와 함께 낭만주의적인 시도라 할 수 있다. 베토벤의 초기 작품이면서도 고전주의 양식의 형식의 틀을 벗어나는 그의 창작 태도는 고전적인 면의 탈피와 베토벤 자신의 독자적인 모습을 보여주며 낭만주의로의 길을 열어 주고 있다.
The aim of this study was to examine L.v. Beethoven's early representative piano sonata op.13, “Pathe'tique”. Beethoven was found to be abnormal in hearing in 1798 and the Pathe'tique Sonata was composed in that period. Therefore, the first chapter's intro in which the motive of grief appears seems ...
The aim of this study was to examine L.v. Beethoven's early representative piano sonata op.13, “Pathe'tique”. Beethoven was found to be abnormal in hearing in 1798 and the Pathe'tique Sonata was composed in that period. Therefore, the first chapter's intro in which the motive of grief appears seems to present his pathos and the third chapter's end that gives dynamic and definite sense seems to suggest his indomitable creative activity in the future. The title “Pathe'tique” is named by Beethoven himself. Thus, he actively expresses his pathetic feeling throughout the sonata. The Grave in the first chapter's intro is stark contrast to the part that has sonata-style tempo of allegro di molto e con brio and presents a dramatic effect, and its c minor key maximizes the pathos of the first chapter's intro. The second chapter is a ballad movement, namely a rondo form of adagio cantabile, and produces a lyrical mood, thus being contrastive to the dynamic first chapter. The third chapter is rondo allegro and a rondo form and consists of developmental themes, thus making this music a sonata form. The first theme is connected with other themes in other chapters, and this together with its use in the first chapter's intro seems to be a romantic attempt. Although it is Beethoven's early music, “Pathe'tique” reveals his such a creative attitude that is free from a classic frame. Therefore, “Pathe'ique” shows Beethoven's independent style that is free from classical aspects and opens a road to Romanticism.
The aim of this study was to examine L.v. Beethoven's early representative piano sonata op.13, “Pathe'tique”. Beethoven was found to be abnormal in hearing in 1798 and the Pathe'tique Sonata was composed in that period. Therefore, the first chapter's intro in which the motive of grief appears seems to present his pathos and the third chapter's end that gives dynamic and definite sense seems to suggest his indomitable creative activity in the future. The title “Pathe'tique” is named by Beethoven himself. Thus, he actively expresses his pathetic feeling throughout the sonata. The Grave in the first chapter's intro is stark contrast to the part that has sonata-style tempo of allegro di molto e con brio and presents a dramatic effect, and its c minor key maximizes the pathos of the first chapter's intro. The second chapter is a ballad movement, namely a rondo form of adagio cantabile, and produces a lyrical mood, thus being contrastive to the dynamic first chapter. The third chapter is rondo allegro and a rondo form and consists of developmental themes, thus making this music a sonata form. The first theme is connected with other themes in other chapters, and this together with its use in the first chapter's intro seems to be a romantic attempt. Although it is Beethoven's early music, “Pathe'tique” reveals his such a creative attitude that is free from a classic frame. Therefore, “Pathe'ique” shows Beethoven's independent style that is free from classical aspects and opens a road to Romanticism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.