본 연구는 5세 유아의 발달적 특성에서 성별에 따른 성역할 선호성과 또래 유능성이 어떻게 나타나는지 알아보고, 성별에 따라 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는지를 알아보는 데에 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성은 어떻게 나타나는가? 2. 5세 유아의 성별에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3. 5세 유아의 성별에 따라 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3-1. 5세 유아의 성별 집단 내에서 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3-2. 5세 유아의 성별 집단 간에서 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 연구 대상은 강원도 춘천시, 원주시, 속초시에 소재하고 있는 공·사립 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 297명(남아: 154명, 여아: 143명) 중 성역할 선호성 검사를 실시하여 성역할 선호성 검사에서 제시한 어떤 아이(It)의 성을 자신의 성과 같은 성으로 보았다고 반응한 유아 229명(남아: 125명, 여아: 104명)을 최종 연구의 대상으로 하였다. 연구 대상 유아의 평균 연령은 5년 11개월(남아: 5년 11개월, 여아: 5년 11개월)이었다. 연구 도구는 유아의 성역할 선호성을 알아보기 위하여 Brown(1956)에 의해 제작된 ITSC(It Scale for Children)를 한국행동과학연구소(1977)에서 한국 아동에게 맞게 수정하여 제작한 것을 사용하였다. 유아의 또래 유능성을 알아보기 위하여 박주희와 이은해(2001)가 취학 전 유아용으로 제작한 또래 유능성 척도를 사용하였다. 자료 처리는 연구 문제에 따라 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 유아의 성역할 선호성 점수의 평균과 ...
본 연구는 5세 유아의 발달적 특성에서 성별에 따른 성역할 선호성과 또래 유능성이 어떻게 나타나는지 알아보고, 성별에 따라 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는지를 알아보는 데에 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성은 어떻게 나타나는가? 2. 5세 유아의 성별에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3. 5세 유아의 성별에 따라 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3-1. 5세 유아의 성별 집단 내에서 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3-2. 5세 유아의 성별 집단 간에서 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 연구 대상은 강원도 춘천시, 원주시, 속초시에 소재하고 있는 공·사립 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 297명(남아: 154명, 여아: 143명) 중 성역할 선호성 검사를 실시하여 성역할 선호성 검사에서 제시한 어떤 아이(It)의 성을 자신의 성과 같은 성으로 보았다고 반응한 유아 229명(남아: 125명, 여아: 104명)을 최종 연구의 대상으로 하였다. 연구 대상 유아의 평균 연령은 5년 11개월(남아: 5년 11개월, 여아: 5년 11개월)이었다. 연구 도구는 유아의 성역할 선호성을 알아보기 위하여 Brown(1956)에 의해 제작된 ITSC(It Scale for Children)를 한국행동과학연구소(1977)에서 한국 아동에게 맞게 수정하여 제작한 것을 사용하였다. 유아의 또래 유능성을 알아보기 위하여 박주희와 이은해(2001)가 취학 전 유아용으로 제작한 또래 유능성 척도를 사용하였다. 자료 처리는 연구 문제에 따라 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 유아의 성역할 선호성 점수의 평균과 표준편차를 산출하고 성별 집단 간의 성역할 선호성의 차이를 t검증 하였다. 성역할 선호 에 따라 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 F검증과 사후 검증(Scheffe')을 하였다. 5세 유아의 성별에 따른 또래 유능성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 t검증 하였다. 5세 유아의 성별 집단 내, 성별 집단 간 성역할 선호성에 따른 또래 유능성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 t검증, F검증, 사후 검증(Scheffe')을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성은 남아와 여아 사이에 비교적 뚜렷하고 양분되는 형태를 보이고 있는 것으로 나타났으며, 남아와 여아 모두 자신의 성과 동일한 성역할을 선호하는 것으로 나타났다. 남아의 성역할 선호성은 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .001), 사후 검증 결과, 극단적 남성역할 선호와 남성역할 선호, 극단적 남성역할 선호와 여성역할 선호, 남성역할 선호와 여성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 성역할 선호성 검사의 하위 영역에서 남아와 여아의 성역할 선호성의 경향은 남아의 경우 장난감 그림, 짝진 그림, 네 아이 그림 영역 모두에서 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .001. 여아의 성역할 선호성은 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .001), 사후 검증 결과, 극단적 여성역할 선호와 남성역할 선호, 극단적 여성역할 선호와 여성역할 선호, 극단적 여성역할 선호와 남성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 여아의 경우 장난감 그림, 짝진 그림 영역에서 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .001), 네 아이 그림 영역에서는 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 5세 유아의 성별에 따른 또래 유능성은 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .01. 유아의 또래 유능성은 또래 유능성의 하위 요소인 사교성, 친사회성, 주도성 모두에서 여아가 남아보다 높게 나타났으며, 성별 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 셋째, 5세 유아의 성별 집단 내 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 남아의 경우 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여아의 경우 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 또래 유능성의 하위 요소인 사교성과 친사회성에서 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .05), 사후 검증 결과 극단적 여성역할 선호와 여성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 5세 유아의 성별 집단 간 성역할 선호성에 따른 또래 유능성을 살펴본 결과, 남성역할 선호에 따른 또래 유능성은 남아보다 여아가 조금 더 높게 나타났으며, 성별 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 또래 유능성의 하위 요소인 친사회성에서 성별 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 여성역할 선호에 따른 또래 유능성은 여아보다 남아가 조금 더 높게 나타났으며, 성별 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 또래 유능성의 하위 요소인 사교성, 친사회성, 주도성 모두 성별 집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
본 연구는 5세 유아의 발달적 특성에서 성별에 따른 성역할 선호성과 또래 유능성이 어떻게 나타나는지 알아보고, 성별에 따라 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는지를 알아보는 데에 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성은 어떻게 나타나는가? 2. 5세 유아의 성별에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3. 5세 유아의 성별에 따라 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3-1. 5세 유아의 성별 집단 내에서 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 3-2. 5세 유아의 성별 집단 간에서 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 어떻게 나타나는가? 연구 대상은 강원도 춘천시, 원주시, 속초시에 소재하고 있는 공·사립 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 297명(남아: 154명, 여아: 143명) 중 성역할 선호성 검사를 실시하여 성역할 선호성 검사에서 제시한 어떤 아이(It)의 성을 자신의 성과 같은 성으로 보았다고 반응한 유아 229명(남아: 125명, 여아: 104명)을 최종 연구의 대상으로 하였다. 연구 대상 유아의 평균 연령은 5년 11개월(남아: 5년 11개월, 여아: 5년 11개월)이었다. 연구 도구는 유아의 성역할 선호성을 알아보기 위하여 Brown(1956)에 의해 제작된 ITSC(It Scale for Children)를 한국행동과학연구소(1977)에서 한국 아동에게 맞게 수정하여 제작한 것을 사용하였다. 유아의 또래 유능성을 알아보기 위하여 박주희와 이은해(2001)가 취학 전 유아용으로 제작한 또래 유능성 척도를 사용하였다. 자료 처리는 연구 문제에 따라 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 유아의 성역할 선호성 점수의 평균과 표준편차를 산출하고 성별 집단 간의 성역할 선호성의 차이를 t검증 하였다. 성역할 선호 에 따라 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 F검증과 사후 검증(Scheffe')을 하였다. 5세 유아의 성별에 따른 또래 유능성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 t검증 하였다. 5세 유아의 성별 집단 내, 성별 집단 간 성역할 선호성에 따른 또래 유능성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위하여 t검증, F검증, 사후 검증(Scheffe')을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 5세 유아의 성별에 따른 성역할 선호성은 남아와 여아 사이에 비교적 뚜렷하고 양분되는 형태를 보이고 있는 것으로 나타났으며, 남아와 여아 모두 자신의 성과 동일한 성역할을 선호하는 것으로 나타났다. 남아의 성역할 선호성은 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .001), 사후 검증 결과, 극단적 남성역할 선호와 남성역할 선호, 극단적 남성역할 선호와 여성역할 선호, 남성역할 선호와 여성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 성역할 선호성 검사의 하위 영역에서 남아와 여아의 성역할 선호성의 경향은 남아의 경우 장난감 그림, 짝진 그림, 네 아이 그림 영역 모두에서 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .001. 여아의 성역할 선호성은 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .001), 사후 검증 결과, 극단적 여성역할 선호와 남성역할 선호, 극단적 여성역할 선호와 여성역할 선호, 극단적 여성역할 선호와 남성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 여아의 경우 장난감 그림, 짝진 그림 영역에서 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .001), 네 아이 그림 영역에서는 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 5세 유아의 성별에 따른 또래 유능성은 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .01. 유아의 또래 유능성은 또래 유능성의 하위 요소인 사교성, 친사회성, 주도성 모두에서 여아가 남아보다 높게 나타났으며, 성별 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 셋째, 5세 유아의 성별 집단 내 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 남아의 경우 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여아의 경우 성역할 선호성에 따른 또래 유능성은 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 또래 유능성의 하위 요소인 사교성과 친사회성에서 성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며(p < .05), 사후 검증 결과 극단적 여성역할 선호와 여성역할 선호 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 5세 유아의 성별 집단 간 성역할 선호성에 따른 또래 유능성을 살펴본 결과, 남성역할 선호에 따른 또래 유능성은 남아보다 여아가 조금 더 높게 나타났으며, 성별 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 또래 유능성의 하위 요소인 친사회성에서 성별 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다, p < .05. 여성역할 선호에 따른 또래 유능성은 여아보다 남아가 조금 더 높게 나타났으며, 성별 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 또래 유능성의 하위 요소인 사교성, 친사회성, 주도성 모두 성별 집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
This study was to find out how five-year-old children's sex-role preference and peer competence appear and to investigate how five-year-old children's peer competence appears by their sex-role preference according to their sex. For the purposes, following research questions were set up: 1. How does ...
This study was to find out how five-year-old children's sex-role preference and peer competence appear and to investigate how five-year-old children's peer competence appears by their sex-role preference according to their sex. For the purposes, following research questions were set up: 1. How does five-year-old children's sex-role preference appear by their sex? 2. How does five-year-old children's peer competence appear by their sex? 3.How does five-year-old children's peer competence appear by their sex-role preference according to their sex? 3-1. How does five-year-old children's peer competence appear by their sex-role preference within boys or girls? 3-2. How does five-year-old children's peer competence appear by their sex-role preference between boys and girls? Participants for this study were 229 five-year-old children (125 boys and 104 girls) attending public or private kindergartens in Chuncheon, Wonju, and Sokcho of Gangwon-do. They were the selected children who had perceived the sex of "It" on the "Sex-role Preference Test" to be the same as their sex. The average age of them was five years and eleven months (five years and eleven months for boys and girls). The "ITSC" developed by Brown (1956) and revised by Korean Institute for Research in the Behavioral Sciences (1977) was used to measure young children's sex-role preference. The "Peer Competence Scale" (Park and Lee, 2001) was used for measuring young children's peer competence. For the obtained data, the means and standard deviations of sex-role preference scores were calculated and the t-tests on the mean difference between boys' and girls' sex-role preferences were executed in order to find out how five-year-old children's sex-role preference appears by their sex. F-tests and post-hoc Scheffe' tests were also run for the group differences among sex-role preference levels. To detect group differences of peer competence between boys and girls, t-tests were performed. A series of t-tests, F-tests, and post-hoc Scheffe' tests were additionally performed to detect group differences of peer competence by sex-role preference levels within or between boys and girls. Results of this study were as follows: First, the distributions of five-year-old children's sex-role preference scores by their sex were saliently dichotomized between boys and girls. It was found that both boys and girls preferred the same sex as their own sex. Specific tendencies of boys' and girls' sex-role preferences revealed that boys showed significant differences of the toy pictures, the eight paired pictures, and the four child figures among sex-role preference groups (p < .001). These significant group differences were shown between extreme masculine preference and masculine preference groups, extreme masculine preference and feminine preference groups, and masculine preference and feminine preference groups according to the post-hoc tests. For girls, significant differences of toy pictures and paired pictures were found among sex-role preference groups (p < .001), and these significant group differences were shown between extreme feminine preference and masculine preference groups, extreme feminine preference and feminine preference groups, extreme feminine preference and extreme masculine preference groups. No significant group differences of the four child figures were found among sex-role preference groups. Second, five-year-old children's peer competence significantly differed by their sex (p < .05) and these significant differences between boys and girls were found in sub-factors including 'sociability', 'prosocial behaviors', and 'leadership'. Third, regarding five-year-old children's peer competence by sex-role preference within boys or girls, there was no significant difference among sex-role preference groups for boys. Girls had significant differences of peer competence among sex-role preference groups (p < .05). These significant group differences were true in the sub-factors including 'sociability' and 'prosocial behaviors' between extreme feminine preference and feminine preference groups. With regard to five-year-old children's peer competence by sex-role preference between boys and girls, boys' peer competence by masculine preference, specifically 'prosocial behaviors', was significantly higher than girls' (p < .05). Girls' peer competence by feminine preference including all sub-factors, however, was slightly but insignificantly higher than boys'.
This study was to find out how five-year-old children's sex-role preference and peer competence appear and to investigate how five-year-old children's peer competence appears by their sex-role preference according to their sex. For the purposes, following research questions were set up: 1. How does five-year-old children's sex-role preference appear by their sex? 2. How does five-year-old children's peer competence appear by their sex? 3.How does five-year-old children's peer competence appear by their sex-role preference according to their sex? 3-1. How does five-year-old children's peer competence appear by their sex-role preference within boys or girls? 3-2. How does five-year-old children's peer competence appear by their sex-role preference between boys and girls? Participants for this study were 229 five-year-old children (125 boys and 104 girls) attending public or private kindergartens in Chuncheon, Wonju, and Sokcho of Gangwon-do. They were the selected children who had perceived the sex of "It" on the "Sex-role Preference Test" to be the same as their sex. The average age of them was five years and eleven months (five years and eleven months for boys and girls). The "ITSC" developed by Brown (1956) and revised by Korean Institute for Research in the Behavioral Sciences (1977) was used to measure young children's sex-role preference. The "Peer Competence Scale" (Park and Lee, 2001) was used for measuring young children's peer competence. For the obtained data, the means and standard deviations of sex-role preference scores were calculated and the t-tests on the mean difference between boys' and girls' sex-role preferences were executed in order to find out how five-year-old children's sex-role preference appears by their sex. F-tests and post-hoc Scheffe' tests were also run for the group differences among sex-role preference levels. To detect group differences of peer competence between boys and girls, t-tests were performed. A series of t-tests, F-tests, and post-hoc Scheffe' tests were additionally performed to detect group differences of peer competence by sex-role preference levels within or between boys and girls. Results of this study were as follows: First, the distributions of five-year-old children's sex-role preference scores by their sex were saliently dichotomized between boys and girls. It was found that both boys and girls preferred the same sex as their own sex. Specific tendencies of boys' and girls' sex-role preferences revealed that boys showed significant differences of the toy pictures, the eight paired pictures, and the four child figures among sex-role preference groups (p < .001). These significant group differences were shown between extreme masculine preference and masculine preference groups, extreme masculine preference and feminine preference groups, and masculine preference and feminine preference groups according to the post-hoc tests. For girls, significant differences of toy pictures and paired pictures were found among sex-role preference groups (p < .001), and these significant group differences were shown between extreme feminine preference and masculine preference groups, extreme feminine preference and feminine preference groups, extreme feminine preference and extreme masculine preference groups. No significant group differences of the four child figures were found among sex-role preference groups. Second, five-year-old children's peer competence significantly differed by their sex (p < .05) and these significant differences between boys and girls were found in sub-factors including 'sociability', 'prosocial behaviors', and 'leadership'. Third, regarding five-year-old children's peer competence by sex-role preference within boys or girls, there was no significant difference among sex-role preference groups for boys. Girls had significant differences of peer competence among sex-role preference groups (p < .05). These significant group differences were true in the sub-factors including 'sociability' and 'prosocial behaviors' between extreme feminine preference and feminine preference groups. With regard to five-year-old children's peer competence by sex-role preference between boys and girls, boys' peer competence by masculine preference, specifically 'prosocial behaviors', was significantly higher than girls' (p < .05). Girls' peer competence by feminine preference including all sub-factors, however, was slightly but insignificantly higher than boys'.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.