오늘날의 사회는 지식과 정보가 매우 급격하게 변화하고 있다. 이에 따라 지식과 학습을 바라보는 관점에 있어서도 이전의 객관주의적 관점에서 벗어나 학습자가 스스로 지식을 구성해 가는 과정을 중시하는 구성주의적 학습관이 새로운 교육적 패러다임으로 등장하였다. 독서교육의 방향도 이러한 현실과 더불어 새롭게 변화하고 있는데, 다양한 주제와 내용의 글을 주어진 상황과 목적에 맞게 제대로 읽어낼 수 있는 능력이 강조되면서 최근 내용교과 독서가 부각되고 있다. 본 연구는 고등학교에서 이루어지고 있는 내용교과 독서의 실태를 분석하고, 바람직한 내용교과 독서 지도 개선 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 고등학교 내용교과 독서 실태를 교사 요인, 학생 요인, 상황 요인, 독서 자료 요인 등으로 나누어 살펴보았는데, 그 결과 다음과 같은 문제점을 발견할 수 있었다. 첫째, 교사는 자신의 전공 관련 독서를 선호하긴 하지만, 교과와 관련하여 학생들이 읽을 만한 책을 찾아 읽고, 그것을 교과 시간과 연계하여 독서 지도를 하는 교사는 매우 적었다. 둘째, 학생들은 내용교과 독서의 필요성을 잘 알고 있고, 내용교과 독서를 잘 하고 싶어 했다. 그러나 적절한 전략을 사용하지 못하고 있고 내용교과 독서 자체를 매우 어려워하고 있다. 또한 내용교과 독서를 할 때 교과와 관련 있는 책을 선택하기보다는 호기심이나 흥미를 우선적으로 고려하여 책을 선택하여 읽고 있었다. 셋째, 학교 현장에서는 내용교과 독서와 관련하여 독서 지도가 제대로 이루어지지 못하고 있었으며, 독서 지도를 하더라도 활동을 거의 하지 않거나 아주 간략한 활동을 하는 데 그치고 있었다. 그리고 학생들에게 책 읽을 시간을 주는 것이 내용교과 독서의 문제점을 개선하는 방법이라고 생각하고 있었으며, 학교에서 실시하는 다양한 독서 관련 행사는 일시적인 행사에 그치는 경우가 많았다. 넷째, 내용교과 독서와 관련하여 교사가 선호하는 독서 자료와 학생이 선호하는 독서 자료가 매우 달랐으며, 교사가 독서 자료를 수업 시간에 활용할 때에도 책의 제목이나 내용의 일부분을 언급하는 데 그치고 있었다. 또한 학교에서는 전체 학생들을 대상으로 다양한 형태의 권장도서목록을 제작, 배부하고 있었고, 여기에는 내용교과 독서 자료가 차지하는 비중이 매우 컸다. 따라서 이러한 문제를 해결하고, 내용교가 독서를 활성화하기 위해 고등학교 내용교과 교사는 다음과 같은 점을 개선해야 한다. 첫째, 교사는 스스로 긍정적인 독서 경험을 쌓고 강화해야 한다. 교사 커뮤니티를 형성하여 독서 경험을 공유하거나, 참여형 연수를 통해 내용교과 독서 방법과 전략을 몸소 체험해 보는 것이 좋다. 둘째, 교사는 학생들의 독서 활동에서 비계(...
오늘날의 사회는 지식과 정보가 매우 급격하게 변화하고 있다. 이에 따라 지식과 학습을 바라보는 관점에 있어서도 이전의 객관주의적 관점에서 벗어나 학습자가 스스로 지식을 구성해 가는 과정을 중시하는 구성주의적 학습관이 새로운 교육적 패러다임으로 등장하였다. 독서교육의 방향도 이러한 현실과 더불어 새롭게 변화하고 있는데, 다양한 주제와 내용의 글을 주어진 상황과 목적에 맞게 제대로 읽어낼 수 있는 능력이 강조되면서 최근 내용교과 독서가 부각되고 있다. 본 연구는 고등학교에서 이루어지고 있는 내용교과 독서의 실태를 분석하고, 바람직한 내용교과 독서 지도 개선 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 고등학교 내용교과 독서 실태를 교사 요인, 학생 요인, 상황 요인, 독서 자료 요인 등으로 나누어 살펴보았는데, 그 결과 다음과 같은 문제점을 발견할 수 있었다. 첫째, 교사는 자신의 전공 관련 독서를 선호하긴 하지만, 교과와 관련하여 학생들이 읽을 만한 책을 찾아 읽고, 그것을 교과 시간과 연계하여 독서 지도를 하는 교사는 매우 적었다. 둘째, 학생들은 내용교과 독서의 필요성을 잘 알고 있고, 내용교과 독서를 잘 하고 싶어 했다. 그러나 적절한 전략을 사용하지 못하고 있고 내용교과 독서 자체를 매우 어려워하고 있다. 또한 내용교과 독서를 할 때 교과와 관련 있는 책을 선택하기보다는 호기심이나 흥미를 우선적으로 고려하여 책을 선택하여 읽고 있었다. 셋째, 학교 현장에서는 내용교과 독서와 관련하여 독서 지도가 제대로 이루어지지 못하고 있었으며, 독서 지도를 하더라도 활동을 거의 하지 않거나 아주 간략한 활동을 하는 데 그치고 있었다. 그리고 학생들에게 책 읽을 시간을 주는 것이 내용교과 독서의 문제점을 개선하는 방법이라고 생각하고 있었으며, 학교에서 실시하는 다양한 독서 관련 행사는 일시적인 행사에 그치는 경우가 많았다. 넷째, 내용교과 독서와 관련하여 교사가 선호하는 독서 자료와 학생이 선호하는 독서 자료가 매우 달랐으며, 교사가 독서 자료를 수업 시간에 활용할 때에도 책의 제목이나 내용의 일부분을 언급하는 데 그치고 있었다. 또한 학교에서는 전체 학생들을 대상으로 다양한 형태의 권장도서목록을 제작, 배부하고 있었고, 여기에는 내용교과 독서 자료가 차지하는 비중이 매우 컸다. 따라서 이러한 문제를 해결하고, 내용교가 독서를 활성화하기 위해 고등학교 내용교과 교사는 다음과 같은 점을 개선해야 한다. 첫째, 교사는 스스로 긍정적인 독서 경험을 쌓고 강화해야 한다. 교사 커뮤니티를 형성하여 독서 경험을 공유하거나, 참여형 연수를 통해 내용교과 독서 방법과 전략을 몸소 체험해 보는 것이 좋다. 둘째, 교사는 학생들의 독서 활동에서 비계(scaffolding)로서의 역할을 충실히 해야 한다. 학생들에게 독서 자료를 제시하는 데 그치지 말고, 끊임없이 대화를 통해 학생들의 독서 능력을 신장할 수 있도록 협력자의 역할을 수행해야 한다. 그러기 위해서는 학교의 문식성 환경을 개선해야 한다. 셋째, 교사는 학교의 다양한 상황 맥락과 수업 방식에 부합하는 독서 방법과 독서 전략을 개발해야 한다. 학교에서 이루어지는 다양한 방식의 교육 활동에 적절한 독서 방법을 적용하고, 독서 자료의 특성을 잘 고려하여 효율적인 독서 전략을 활성화해야 한다. 넷째, 교사는 독서 자료를 선정할 때, 학생들의 수준과 흥미를 우선적으로 고려해야 한다. 그리고 독서 자료를 체계화, 다양화하여 제시함으로써 학생들로 하여금 선택의 기회를 줄 수 있어야 하며, 책에 대한 이해를 돕는 안내 글을 함께 제시하는 것이 좋다. 또한 목록을 제시하는 데 그치지 말고, 다양한 맥락에 적용 가능한 방법을 강구해야 하며, 이를 위해 교사는 수시로 독서 자료에 대한 정보를 수집하고 공유해야 한다. 내용교과 독서는 그동안 국어과를 중심으로 이루어져 왔던 독서 교육의 문제점과 한계를 극복하고 진정한 의미의 독서 교육의 목표에 부합하는 독서이다. 따라서 국어 교과 교사뿐만 아니라 내용교과 교사들도 독서 지도의 필요성과 실천 방안을 강구해야 한다. 이에 본 연구는 고등학교 현장의 내용교과 독서의 실태를 분석함으로써 교사들이 구체적으로 어떤 점을 개선해야 할 것인가를 고찰하였다는 점에서 그 의의가 있다.
오늘날의 사회는 지식과 정보가 매우 급격하게 변화하고 있다. 이에 따라 지식과 학습을 바라보는 관점에 있어서도 이전의 객관주의적 관점에서 벗어나 학습자가 스스로 지식을 구성해 가는 과정을 중시하는 구성주의적 학습관이 새로운 교육적 패러다임으로 등장하였다. 독서교육의 방향도 이러한 현실과 더불어 새롭게 변화하고 있는데, 다양한 주제와 내용의 글을 주어진 상황과 목적에 맞게 제대로 읽어낼 수 있는 능력이 강조되면서 최근 내용교과 독서가 부각되고 있다. 본 연구는 고등학교에서 이루어지고 있는 내용교과 독서의 실태를 분석하고, 바람직한 내용교과 독서 지도 개선 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 고등학교 내용교과 독서 실태를 교사 요인, 학생 요인, 상황 요인, 독서 자료 요인 등으로 나누어 살펴보았는데, 그 결과 다음과 같은 문제점을 발견할 수 있었다. 첫째, 교사는 자신의 전공 관련 독서를 선호하긴 하지만, 교과와 관련하여 학생들이 읽을 만한 책을 찾아 읽고, 그것을 교과 시간과 연계하여 독서 지도를 하는 교사는 매우 적었다. 둘째, 학생들은 내용교과 독서의 필요성을 잘 알고 있고, 내용교과 독서를 잘 하고 싶어 했다. 그러나 적절한 전략을 사용하지 못하고 있고 내용교과 독서 자체를 매우 어려워하고 있다. 또한 내용교과 독서를 할 때 교과와 관련 있는 책을 선택하기보다는 호기심이나 흥미를 우선적으로 고려하여 책을 선택하여 읽고 있었다. 셋째, 학교 현장에서는 내용교과 독서와 관련하여 독서 지도가 제대로 이루어지지 못하고 있었으며, 독서 지도를 하더라도 활동을 거의 하지 않거나 아주 간략한 활동을 하는 데 그치고 있었다. 그리고 학생들에게 책 읽을 시간을 주는 것이 내용교과 독서의 문제점을 개선하는 방법이라고 생각하고 있었으며, 학교에서 실시하는 다양한 독서 관련 행사는 일시적인 행사에 그치는 경우가 많았다. 넷째, 내용교과 독서와 관련하여 교사가 선호하는 독서 자료와 학생이 선호하는 독서 자료가 매우 달랐으며, 교사가 독서 자료를 수업 시간에 활용할 때에도 책의 제목이나 내용의 일부분을 언급하는 데 그치고 있었다. 또한 학교에서는 전체 학생들을 대상으로 다양한 형태의 권장도서목록을 제작, 배부하고 있었고, 여기에는 내용교과 독서 자료가 차지하는 비중이 매우 컸다. 따라서 이러한 문제를 해결하고, 내용교가 독서를 활성화하기 위해 고등학교 내용교과 교사는 다음과 같은 점을 개선해야 한다. 첫째, 교사는 스스로 긍정적인 독서 경험을 쌓고 강화해야 한다. 교사 커뮤니티를 형성하여 독서 경험을 공유하거나, 참여형 연수를 통해 내용교과 독서 방법과 전략을 몸소 체험해 보는 것이 좋다. 둘째, 교사는 학생들의 독서 활동에서 비계(scaffolding)로서의 역할을 충실히 해야 한다. 학생들에게 독서 자료를 제시하는 데 그치지 말고, 끊임없이 대화를 통해 학생들의 독서 능력을 신장할 수 있도록 협력자의 역할을 수행해야 한다. 그러기 위해서는 학교의 문식성 환경을 개선해야 한다. 셋째, 교사는 학교의 다양한 상황 맥락과 수업 방식에 부합하는 독서 방법과 독서 전략을 개발해야 한다. 학교에서 이루어지는 다양한 방식의 교육 활동에 적절한 독서 방법을 적용하고, 독서 자료의 특성을 잘 고려하여 효율적인 독서 전략을 활성화해야 한다. 넷째, 교사는 독서 자료를 선정할 때, 학생들의 수준과 흥미를 우선적으로 고려해야 한다. 그리고 독서 자료를 체계화, 다양화하여 제시함으로써 학생들로 하여금 선택의 기회를 줄 수 있어야 하며, 책에 대한 이해를 돕는 안내 글을 함께 제시하는 것이 좋다. 또한 목록을 제시하는 데 그치지 말고, 다양한 맥락에 적용 가능한 방법을 강구해야 하며, 이를 위해 교사는 수시로 독서 자료에 대한 정보를 수집하고 공유해야 한다. 내용교과 독서는 그동안 국어과를 중심으로 이루어져 왔던 독서 교육의 문제점과 한계를 극복하고 진정한 의미의 독서 교육의 목표에 부합하는 독서이다. 따라서 국어 교과 교사뿐만 아니라 내용교과 교사들도 독서 지도의 필요성과 실천 방안을 강구해야 한다. 이에 본 연구는 고등학교 현장의 내용교과 독서의 실태를 분석함으로써 교사들이 구체적으로 어떤 점을 개선해야 할 것인가를 고찰하였다는 점에서 그 의의가 있다.
Our society has come to face rapid changes over the field of knowledge and information. Therefore, the constructivism's knowledge viewpoint, which focuses on the process of constructing meaning, has become our new educational paradigm, taking over the previous objectivism's point of view. These chan...
Our society has come to face rapid changes over the field of knowledge and information. Therefore, the constructivism's knowledge viewpoint, which focuses on the process of constructing meaning, has become our new educational paradigm, taking over the previous objectivism's point of view. These changes are reflected on recent reading education as well. Content area reading has been brought up by the necessity to read passages of varied contents and subjects appropriately in the given conditions and purposes. This paper aims to survey the current status of high school content area reading and the ways of improvement for teaching content area reading. The current status of high school content area reading is analyzed considering 4 factors; teacher factor, student factor, school condition factor, and reading material factor. First, in spite of teachers' inclination to read in relation with their major subjects, few teachers searched for books suitable for students and conducted reading lessons during class time. Second, students were fully aware of the necessities of content area reading and wanted to be good at it. However, they were not using appropriate strategies and regarded content area reading very difficult. Besides, they chose books based on interest and curiosity, not in relation with subjects. Third, at schools reading lessons concerning content area reading were rarely conducted, if ever, very briefly. Also, to give students time for reading was considered the best way to resolve problems concerning reading. Various forms of reading events at schools were in many cases merely temporary. Fourth, concerning content area reading, teacher preferred materials were very different from student preferred materials. When reading materials were used for classes, only the titles or small parts of the book were introduced. Schools made and distributed recommendation books lists for the whole student and content area reading materials took up a very large portion of the lists. Therefore, in order to solve these problems and to activate content area reading, high school content area reading teachers should work for improvement as follows. First, teachers themselves should accumulated and enhance positive reading experiences. Teachers are recommended to share reading experiences through teacher communities. They may also learn the methods and strategies of content area reading by actual experience in participational training programs. Second, teachers should provide scaffolding for students' reading activities. Teachers should be collaborators who enhance students' reading ability by maintaining continuous communication, not by merely presenting reading materials. In order to do that, literacy environment of schools should be improved. Third, teachers should develop diverse reading methods and strategies corresponding to lesson forms and school environment. Appropriate reading methods should be applied to various educational activities conducted at schools and effective reading strategies should be actively adapted regarding characteristics of the reading materials. Fourth, teachers should select reading materials based on students' interest and reading level. Also, reading materials should be systematized and diversified so that students will be given a wide range of choices. It is recommended that guiding notes be provided to help understanding the book. Besides, teachers should not only provide recommendation books lists but also look for their applications. In order to do that, teachers should constantly collect and share information about reading materials. Content area reading corresponds to the authentic meaning of reading education and overcomes the limitations of current reading education. Therefore, teachers of content area subjects as well as Korean teachers should realize the necessity of reading education and devise a means for teaching content area reading. This paper has meaning in that it has studied the present status of high school content area reading and, based on that analysis, has suggested the specific ways of improvement for teachers.
Our society has come to face rapid changes over the field of knowledge and information. Therefore, the constructivism's knowledge viewpoint, which focuses on the process of constructing meaning, has become our new educational paradigm, taking over the previous objectivism's point of view. These changes are reflected on recent reading education as well. Content area reading has been brought up by the necessity to read passages of varied contents and subjects appropriately in the given conditions and purposes. This paper aims to survey the current status of high school content area reading and the ways of improvement for teaching content area reading. The current status of high school content area reading is analyzed considering 4 factors; teacher factor, student factor, school condition factor, and reading material factor. First, in spite of teachers' inclination to read in relation with their major subjects, few teachers searched for books suitable for students and conducted reading lessons during class time. Second, students were fully aware of the necessities of content area reading and wanted to be good at it. However, they were not using appropriate strategies and regarded content area reading very difficult. Besides, they chose books based on interest and curiosity, not in relation with subjects. Third, at schools reading lessons concerning content area reading were rarely conducted, if ever, very briefly. Also, to give students time for reading was considered the best way to resolve problems concerning reading. Various forms of reading events at schools were in many cases merely temporary. Fourth, concerning content area reading, teacher preferred materials were very different from student preferred materials. When reading materials were used for classes, only the titles or small parts of the book were introduced. Schools made and distributed recommendation books lists for the whole student and content area reading materials took up a very large portion of the lists. Therefore, in order to solve these problems and to activate content area reading, high school content area reading teachers should work for improvement as follows. First, teachers themselves should accumulated and enhance positive reading experiences. Teachers are recommended to share reading experiences through teacher communities. They may also learn the methods and strategies of content area reading by actual experience in participational training programs. Second, teachers should provide scaffolding for students' reading activities. Teachers should be collaborators who enhance students' reading ability by maintaining continuous communication, not by merely presenting reading materials. In order to do that, literacy environment of schools should be improved. Third, teachers should develop diverse reading methods and strategies corresponding to lesson forms and school environment. Appropriate reading methods should be applied to various educational activities conducted at schools and effective reading strategies should be actively adapted regarding characteristics of the reading materials. Fourth, teachers should select reading materials based on students' interest and reading level. Also, reading materials should be systematized and diversified so that students will be given a wide range of choices. It is recommended that guiding notes be provided to help understanding the book. Besides, teachers should not only provide recommendation books lists but also look for their applications. In order to do that, teachers should constantly collect and share information about reading materials. Content area reading corresponds to the authentic meaning of reading education and overcomes the limitations of current reading education. Therefore, teachers of content area subjects as well as Korean teachers should realize the necessity of reading education and devise a means for teaching content area reading. This paper has meaning in that it has studied the present status of high school content area reading and, based on that analysis, has suggested the specific ways of improvement for teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.