본 연구의 목적은 신문 기사문 쓰기를 활용하여 중학생들의 쓰기 태도에 대한 거부감을 낮춤으로 긍정적인 쓰기 태도를 형성시키고, 글의 내용, 조직, 표현, 형식과 어법면의 향상을 통해 쓰기 능력을 신장시키는 데 있다. 국어 교육의 궁극적 목적이 언어 사용 능력의 신장이며, 현대 사회에서 날로 쓰기 교육의 중요성이 강조됨에도 불구하고 학생들이 쓰기 활동을 힘들어 하고 교사 또한 쓰기지도에 어려움을 겪고 있는 현실이다. 이에 현대 사회의 각종 정보를 담고 있는 신문의 기사문을 활용하므로 학생들의 관심을 높이고, 간단한 기사문의 형식을 ...
본 연구의 목적은 신문 기사문 쓰기를 활용하여 중학생들의 쓰기 태도에 대한 거부감을 낮춤으로 긍정적인 쓰기 태도를 형성시키고, 글의 내용, 조직, 표현, 형식과 어법면의 향상을 통해 쓰기 능력을 신장시키는 데 있다. 국어 교육의 궁극적 목적이 언어 사용 능력의 신장이며, 현대 사회에서 날로 쓰기 교육의 중요성이 강조됨에도 불구하고 학생들이 쓰기 활동을 힘들어 하고 교사 또한 쓰기지도에 어려움을 겪고 있는 현실이다. 이에 현대 사회의 각종 정보를 담고 있는 신문의 기사문을 활용하므로 학생들의 관심을 높이고, 간단한 기사문의 형식을 사용해 표현하고자 하는 내용을 씀으로써 적극적인 쓰기 지도가 될 수 있다. 신문을 활용한 교육은 국어과 전 영역의 지도와 학습이 가능하지만, 학생들은 일관된 글쓰기 자체에 두려움을 갖고 있기에 본 연구에서는, 기존의 신문 활용 학습에 관한 연구를 참고하여 다양한 방법을 통해 신문 기사문 쓰기 활동을 하였다. 쓰기 능력 향상을 위한 신문기사문 쓰기 프로그램을 구안·적용한 후 학습자의 쓰기 태도 및 쓰기 능력에 어떤 영향이 있는가를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구 문제를 해결하기 위한 절차로 Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성을 밝히고 선행 연구를 살펴보았다. 이론적 배경을 탐색하는 Ⅱ장에서는, 신문 활용 교육의 필요성, 교재로서의 신문의 가치, 유의점, 국어 교육의 목표와 성격, 신문 활용 교육의 적용 가능성을 탐색하고 신문을 활용한 국어과 쓰기 지도 전략에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 신문 기사문을 활용한 교수·학습 프로그램을 개발하여, 제7학년에 해당하는 중학교 1학년 학생들에게 적용시키는 학습 지도 과정을 총 18차시에 걸쳐 제시하였다. Ⅳ장에서는 기사문 쓰기를 활용한 쓰기 지도가 학습자의 쓰기 능력과 쓰기 태도의 변화에 유의미한 효과가 있는지를 검증하였다. 마지막 Ⅴ장에서는 본 연구의 결론을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신문 기사문을 활용하여 프로그램을 구안하고 수업에 투입하는 것이 중학생들에게는 쓰기 능력의 향상이라는 면에서 전체적으로 유의미한 결과를 가져왔으며, 중학1학년 중·하위 학생들의 표현하고자 하는 내용을 정확히 전달하는 쓰기 능력을 신장시키기 위한 방법으로 기사문 쓰기는 충분한 가치가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 신문 기사문을 활용한 교수·학습이 내용, 조직, 표현, 어법 부분에서 매우 의미 있는 활동임이 증명되었다. 따라서 신문을 활용한 교수·학습 프로그램의 지속적인 투입은 긍정적이고 적극적인 태도를 형성하여 궁극적으로 쓰기 부분의 능력이 향상될 수 있으리라는 가능성을 제시하였다. 셋째, 기사문 쓰기를 활용한 쓰기 지도가 학생들의 정의적 측면의 쓰기 태도를 긍정적으로 변화시키는 데 효과적이었다. 특히 문학적인 글쓰기에 비해 객관적이고 논리적인 글쓰기에 대한 거부감이 높았으나 다양한 정보가 가득한 기사문 읽기를 통해 쓰기에 대한 자신감과 함께 두려움이 낮아짐으로 인해 쓰기 태도에서 긍정적인 변화를 보이고 있음이 확인되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 판단할 때, 학습자의 수준과 흥미를 고려한 다양한 신문 기사문을 활용한 교수·학습 프로그램이 지속적으로 개발되어 교육 현장에 적용될 필요가 있다.
본 연구의 목적은 신문 기사문 쓰기를 활용하여 중학생들의 쓰기 태도에 대한 거부감을 낮춤으로 긍정적인 쓰기 태도를 형성시키고, 글의 내용, 조직, 표현, 형식과 어법면의 향상을 통해 쓰기 능력을 신장시키는 데 있다. 국어 교육의 궁극적 목적이 언어 사용 능력의 신장이며, 현대 사회에서 날로 쓰기 교육의 중요성이 강조됨에도 불구하고 학생들이 쓰기 활동을 힘들어 하고 교사 또한 쓰기지도에 어려움을 겪고 있는 현실이다. 이에 현대 사회의 각종 정보를 담고 있는 신문의 기사문을 활용하므로 학생들의 관심을 높이고, 간단한 기사문의 형식을 사용해 표현하고자 하는 내용을 씀으로써 적극적인 쓰기 지도가 될 수 있다. 신문을 활용한 교육은 국어과 전 영역의 지도와 학습이 가능하지만, 학생들은 일관된 글쓰기 자체에 두려움을 갖고 있기에 본 연구에서는, 기존의 신문 활용 학습에 관한 연구를 참고하여 다양한 방법을 통해 신문 기사문 쓰기 활동을 하였다. 쓰기 능력 향상을 위한 신문기사문 쓰기 프로그램을 구안·적용한 후 학습자의 쓰기 태도 및 쓰기 능력에 어떤 영향이 있는가를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구 문제를 해결하기 위한 절차로 Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성을 밝히고 선행 연구를 살펴보았다. 이론적 배경을 탐색하는 Ⅱ장에서는, 신문 활용 교육의 필요성, 교재로서의 신문의 가치, 유의점, 국어 교육의 목표와 성격, 신문 활용 교육의 적용 가능성을 탐색하고 신문을 활용한 국어과 쓰기 지도 전략에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 신문 기사문을 활용한 교수·학습 프로그램을 개발하여, 제7학년에 해당하는 중학교 1학년 학생들에게 적용시키는 학습 지도 과정을 총 18차시에 걸쳐 제시하였다. Ⅳ장에서는 기사문 쓰기를 활용한 쓰기 지도가 학습자의 쓰기 능력과 쓰기 태도의 변화에 유의미한 효과가 있는지를 검증하였다. 마지막 Ⅴ장에서는 본 연구의 결론을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신문 기사문을 활용하여 프로그램을 구안하고 수업에 투입하는 것이 중학생들에게는 쓰기 능력의 향상이라는 면에서 전체적으로 유의미한 결과를 가져왔으며, 중학1학년 중·하위 학생들의 표현하고자 하는 내용을 정확히 전달하는 쓰기 능력을 신장시키기 위한 방법으로 기사문 쓰기는 충분한 가치가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 신문 기사문을 활용한 교수·학습이 내용, 조직, 표현, 어법 부분에서 매우 의미 있는 활동임이 증명되었다. 따라서 신문을 활용한 교수·학습 프로그램의 지속적인 투입은 긍정적이고 적극적인 태도를 형성하여 궁극적으로 쓰기 부분의 능력이 향상될 수 있으리라는 가능성을 제시하였다. 셋째, 기사문 쓰기를 활용한 쓰기 지도가 학생들의 정의적 측면의 쓰기 태도를 긍정적으로 변화시키는 데 효과적이었다. 특히 문학적인 글쓰기에 비해 객관적이고 논리적인 글쓰기에 대한 거부감이 높았으나 다양한 정보가 가득한 기사문 읽기를 통해 쓰기에 대한 자신감과 함께 두려움이 낮아짐으로 인해 쓰기 태도에서 긍정적인 변화를 보이고 있음이 확인되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 판단할 때, 학습자의 수준과 흥미를 고려한 다양한 신문 기사문을 활용한 교수·학습 프로그램이 지속적으로 개발되어 교육 현장에 적용될 필요가 있다.
The purpose of this study was to apply newspaper article writing to middle school writing education in an attempt to help improve the writing attitude of students and their writing skills in terms of content, structure, description, form and diction. The ultimate object of Korean language education ...
The purpose of this study was to apply newspaper article writing to middle school writing education in an attempt to help improve the writing attitude of students and their writing skills in terms of content, structure, description, form and diction. The ultimate object of Korean language education is improving Korean proficiency. Despite the growing importance of writing education in modern society, writing activities are elusive for students, and teachers face difficulties in providing writing guidance as well. The utilization of newspaper articles that contain all sorts of information could be one of efficient teaching methods that ignite the interest of students and provides an opportunity for them to describe what's on their mind in the form of a simple article. NIE is possible to conduct in every segment of language arts, but students dread writing itself. Therefore it's meant in this study to devise a newspaper article writing program by utilizing a variety of writing activities based on existing studies of NIE, and to examine its impact on the writing attitude and skills of learners. Chapter 1 described the necessity of the study and looked into earlier studies. Chapter II discussed the need for NIE, the worth of newspaper as teaching materials, the object and nature of language arts education, the applicability of NIE and newspaper-in writing instruction strategies to lay the theoretical foundation for the study. Chapter III developed an article-based teaching-learning program and applied it in 18 sessions to students in the first year of middle school, who were seventh graders. Chapter Ⅳ examined whether the article-based writing guidance had any significant effect on the writing skills and attitude of the learners. Finally, Chapter V reached a conclusion. The findings of the study were as follows: First, the application of the article-based teaching program produced significant results by boosting the writing skills of the students. Article writing was identified as one of efficient teaching methods to instruct the seventh graders in the middle and lower tiers to exactly describe what's on their mind. Second, the article-based teaching-learning activities turned out to be very significant as a means to foster their writing skills in terms of content, structure, description and diction. Hence the sustained application of the newspaper-in teaching program is expected to stir up the positive and active writing attitude of learners and ultimately to bolster their writing skills. Third, the article-based writing guidance was effective at changing their affective writing attitude for the better. They felt more rejective toward objective and logical writing than literary writing at first, but they got to be less apprehensive of writing and had confidence in the middle of reading articles involving various kinds of information, and they eventually underwent a positive change in writing attitude. The above-mentioned findings suggested that sustained research efforts should be channeled in the future into developing and applying a wide variety of article-based teaching-learning programs tailored to learner level and interest.
The purpose of this study was to apply newspaper article writing to middle school writing education in an attempt to help improve the writing attitude of students and their writing skills in terms of content, structure, description, form and diction. The ultimate object of Korean language education is improving Korean proficiency. Despite the growing importance of writing education in modern society, writing activities are elusive for students, and teachers face difficulties in providing writing guidance as well. The utilization of newspaper articles that contain all sorts of information could be one of efficient teaching methods that ignite the interest of students and provides an opportunity for them to describe what's on their mind in the form of a simple article. NIE is possible to conduct in every segment of language arts, but students dread writing itself. Therefore it's meant in this study to devise a newspaper article writing program by utilizing a variety of writing activities based on existing studies of NIE, and to examine its impact on the writing attitude and skills of learners. Chapter 1 described the necessity of the study and looked into earlier studies. Chapter II discussed the need for NIE, the worth of newspaper as teaching materials, the object and nature of language arts education, the applicability of NIE and newspaper-in writing instruction strategies to lay the theoretical foundation for the study. Chapter III developed an article-based teaching-learning program and applied it in 18 sessions to students in the first year of middle school, who were seventh graders. Chapter Ⅳ examined whether the article-based writing guidance had any significant effect on the writing skills and attitude of the learners. Finally, Chapter V reached a conclusion. The findings of the study were as follows: First, the application of the article-based teaching program produced significant results by boosting the writing skills of the students. Article writing was identified as one of efficient teaching methods to instruct the seventh graders in the middle and lower tiers to exactly describe what's on their mind. Second, the article-based teaching-learning activities turned out to be very significant as a means to foster their writing skills in terms of content, structure, description and diction. Hence the sustained application of the newspaper-in teaching program is expected to stir up the positive and active writing attitude of learners and ultimately to bolster their writing skills. Third, the article-based writing guidance was effective at changing their affective writing attitude for the better. They felt more rejective toward objective and logical writing than literary writing at first, but they got to be less apprehensive of writing and had confidence in the middle of reading articles involving various kinds of information, and they eventually underwent a positive change in writing attitude. The above-mentioned findings suggested that sustained research efforts should be channeled in the future into developing and applying a wide variety of article-based teaching-learning programs tailored to learner level and interest.
주제어
#기사문 쓰기 쓰기능력향상
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