본 연구는 제 7차 국어과 교육과정에서의 매체 활용과 그 의의와 한계점을 연구하는데 그 목적을 두었다. 이에 따라 제 7차 국어과 교육과정을 분석하고, 현재 중학교, 고등학교의 국어·생활국어·국어생활 교과서를 중심으로 매체 활용 양상을 살펴, 국어교육에서의 매체활용의 의의와 문제점을 제시하였다. Ⅰ장에서는 현대 사회는 고도로 발달하고 있는 과학기술로 인해 생활 양식 전반에 커다란 변화를 겪고 있고, 이러한 변화의 핵심에는 매체가 자리잡고 있기 때문에 교육에서의 매체 교육은 불가피함을 들어 매체 교육의 필요성을 주장하였다. 그리고 교육의 주체가 학습자 중심으로 옮겨가면서 지금의 학습자들이 영상세대라는 점에서, 이들에게 맞는 수업과 이들의 미래를 교육한다는 관점에서라도 매체교육을 교육에 반영해야 하는 절대적 필요성이 성립함을 밝혔다. 이러한 필요성의 인식해 제 7차 교육과정의 국어교육에서의 매체 활용의 의의와 문제점을 제시하였다. Ⅱ장에서는 먼저 매체 교육과 국어교육의 관계에 대해서 살펴보았다. 국어교육에서 매체를 다루어야 하는 이유를 밝히기 위해 매체교육의 개념을 알아보았다. 매체에 대한 보다 상세한 이해를 위해 매체의 종류를 인쇄매체, 방송매체, 인터넷 매체로 나누어 개념과 특성들을 알아보았다. 인쇄매체는 다시 세분하여 신문·만화, 방송매체는 TV뉴스·드라마·토론/토의 프로그램·광고 등으로 나누어 그 개념과 특성을 살펴보았다. 그리고 이들의 국어교육적 활용방안에 대해서도 알아보았다. 이를 바탕으로 매체와 국어교육에서는 매체를 국어 교육에 받아들일 수 있는 의의를 ...
본 연구는 제 7차 국어과 교육과정에서의 매체 활용과 그 의의와 한계점을 연구하는데 그 목적을 두었다. 이에 따라 제 7차 국어과 교육과정을 분석하고, 현재 중학교, 고등학교의 국어·생활국어·국어생활 교과서를 중심으로 매체 활용 양상을 살펴, 국어교육에서의 매체활용의 의의와 문제점을 제시하였다. Ⅰ장에서는 현대 사회는 고도로 발달하고 있는 과학기술로 인해 생활 양식 전반에 커다란 변화를 겪고 있고, 이러한 변화의 핵심에는 매체가 자리잡고 있기 때문에 교육에서의 매체 교육은 불가피함을 들어 매체 교육의 필요성을 주장하였다. 그리고 교육의 주체가 학습자 중심으로 옮겨가면서 지금의 학습자들이 영상세대라는 점에서, 이들에게 맞는 수업과 이들의 미래를 교육한다는 관점에서라도 매체교육을 교육에 반영해야 하는 절대적 필요성이 성립함을 밝혔다. 이러한 필요성의 인식해 제 7차 교육과정의 국어교육에서의 매체 활용의 의의와 문제점을 제시하였다. Ⅱ장에서는 먼저 매체 교육과 국어교육의 관계에 대해서 살펴보았다. 국어교육에서 매체를 다루어야 하는 이유를 밝히기 위해 매체교육의 개념을 알아보았다. 매체에 대한 보다 상세한 이해를 위해 매체의 종류를 인쇄매체, 방송매체, 인터넷 매체로 나누어 개념과 특성들을 알아보았다. 인쇄매체는 다시 세분하여 신문·만화, 방송매체는 TV뉴스·드라마·토론/토의 프로그램·광고 등으로 나누어 그 개념과 특성을 살펴보았다. 그리고 이들의 국어교육적 활용방안에 대해서도 알아보았다. 이를 바탕으로 매체와 국어교육에서는 매체를 국어 교육에 받아들일 수 있는 의의를 자기주도적 학습, 열린 교재관 실현, 국어생활문화 형성 측면에서 찾아보았다. 또 매체를 수용함에 있어 그 방향성 그리고 수용방법을 제시하였다. Ⅲ장에서는 7차 교육과정에 나타난 매체 교육을 분석하였다. 제 7차 교육과정의 성격과 이념, 국어과의 교육목표를 살펴보고 교육과정에 나타나 있는 매체를 다루고 있는 부분을 7-10학년의 내용을 중심으로 살펴보았다. 그 결과 전 학년에서 대부분 매체를 활용하고 있지만, 보조수단이나 정보 자료의 취득원으로 인식되고, 심화 수준의 활동에 치우쳐있는 것을 알 수 있었다. 교과서를 중심으로 중학교의 경우와 고등학교의 경우로 나누어 각각 국어·생활국어, 국어·국어생활을 분석하였다. 국어과목에서는 매체가 보조수단이나 정보제공원으로서 활용되었고, 반면에 국어생활에서는 본격적으로 매체의 여러 가지 작용을 이해, 매체의 텍스트화와 비판적 시각 그리고 매체를 이용한 효과적인 국어생활로의 영위를 다루고 있었다. 그러나 국어생활이 국어 과목에 비해 매체교육의 문제를 적극적으로 받아들인 점에서는 의의가 있지만 선택과목이라는 점에서 한계점을 갖는다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 분석한 내용을 바탕으로 제 7차 교육과정에서 매체활용의 의의와 그 한계점을 살펴보았다. 제 7차 교육과정이 갖는 의의는 무엇 보다 매체를 반영하였다는 점이다. 매체의 중요성이 부각되고 있는 시기에서 매체에 대한 관심과 중요성을 인식하게 했다는 점에서 미래 교육의 첫 걸음이라는 의미를 갖는다. 반면 매체의 적극적 변용이 없고, 보조자료나 읽기 텍스트로 활용하였다는 점과 매체 교육이 차지하는 비중이 다른 영역에 비해 적다는 점에서는 한계점을 갖는다. 이러한 한계점을 바탕으로 매체가 국어교육에 활용되어야 할 방향을 매체 텍스트의 적극적 교재화를 통해 보다 적극적이고 능동적인 활동과 비판적 사고능력을 함양할 수 있게 해야함을 밝혔다. 또 제 8차 교육과정에서는 '보기'영역의 신설로 매체에 대한 보다 체계적인 수용이 이루어져야 함을 밝혔다. 마지막으로 교사들의 적극적인 매체활용과 중요성 인식이 필요함을 강조하였다. 본 연구는 국어교육에서 매체활용의 실제를 점검해 봄으로써 미흡한 점과 앞으로 국어교육에서 매체를 수용해야할 방향에 대한 문제를 고찰해 보았다. 그 결과 아직까지 매체를 받아들임에 있어 그 움직임은 조심스럽고, 경직되어 있음을 알 수 있었다. 매체 교육은 이제 선택일 수가 없다. 기초적인 수준에 머물러 있는 지금의 매체 교육에서 보다 발전적이고 능동적인 연구가 이루어져 미래사회에 적응하고, 국어문화 창달에 이바지 할 수 있게 되기를 기대해 본다.
본 연구는 제 7차 국어과 교육과정에서의 매체 활용과 그 의의와 한계점을 연구하는데 그 목적을 두었다. 이에 따라 제 7차 국어과 교육과정을 분석하고, 현재 중학교, 고등학교의 국어·생활국어·국어생활 교과서를 중심으로 매체 활용 양상을 살펴, 국어교육에서의 매체활용의 의의와 문제점을 제시하였다. Ⅰ장에서는 현대 사회는 고도로 발달하고 있는 과학기술로 인해 생활 양식 전반에 커다란 변화를 겪고 있고, 이러한 변화의 핵심에는 매체가 자리잡고 있기 때문에 교육에서의 매체 교육은 불가피함을 들어 매체 교육의 필요성을 주장하였다. 그리고 교육의 주체가 학습자 중심으로 옮겨가면서 지금의 학습자들이 영상세대라는 점에서, 이들에게 맞는 수업과 이들의 미래를 교육한다는 관점에서라도 매체교육을 교육에 반영해야 하는 절대적 필요성이 성립함을 밝혔다. 이러한 필요성의 인식해 제 7차 교육과정의 국어교육에서의 매체 활용의 의의와 문제점을 제시하였다. Ⅱ장에서는 먼저 매체 교육과 국어교육의 관계에 대해서 살펴보았다. 국어교육에서 매체를 다루어야 하는 이유를 밝히기 위해 매체교육의 개념을 알아보았다. 매체에 대한 보다 상세한 이해를 위해 매체의 종류를 인쇄매체, 방송매체, 인터넷 매체로 나누어 개념과 특성들을 알아보았다. 인쇄매체는 다시 세분하여 신문·만화, 방송매체는 TV뉴스·드라마·토론/토의 프로그램·광고 등으로 나누어 그 개념과 특성을 살펴보았다. 그리고 이들의 국어교육적 활용방안에 대해서도 알아보았다. 이를 바탕으로 매체와 국어교육에서는 매체를 국어 교육에 받아들일 수 있는 의의를 자기주도적 학습, 열린 교재관 실현, 국어생활문화 형성 측면에서 찾아보았다. 또 매체를 수용함에 있어 그 방향성 그리고 수용방법을 제시하였다. Ⅲ장에서는 7차 교육과정에 나타난 매체 교육을 분석하였다. 제 7차 교육과정의 성격과 이념, 국어과의 교육목표를 살펴보고 교육과정에 나타나 있는 매체를 다루고 있는 부분을 7-10학년의 내용을 중심으로 살펴보았다. 그 결과 전 학년에서 대부분 매체를 활용하고 있지만, 보조수단이나 정보 자료의 취득원으로 인식되고, 심화 수준의 활동에 치우쳐있는 것을 알 수 있었다. 교과서를 중심으로 중학교의 경우와 고등학교의 경우로 나누어 각각 국어·생활국어, 국어·국어생활을 분석하였다. 국어과목에서는 매체가 보조수단이나 정보제공원으로서 활용되었고, 반면에 국어생활에서는 본격적으로 매체의 여러 가지 작용을 이해, 매체의 텍스트화와 비판적 시각 그리고 매체를 이용한 효과적인 국어생활로의 영위를 다루고 있었다. 그러나 국어생활이 국어 과목에 비해 매체교육의 문제를 적극적으로 받아들인 점에서는 의의가 있지만 선택과목이라는 점에서 한계점을 갖는다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 분석한 내용을 바탕으로 제 7차 교육과정에서 매체활용의 의의와 그 한계점을 살펴보았다. 제 7차 교육과정이 갖는 의의는 무엇 보다 매체를 반영하였다는 점이다. 매체의 중요성이 부각되고 있는 시기에서 매체에 대한 관심과 중요성을 인식하게 했다는 점에서 미래 교육의 첫 걸음이라는 의미를 갖는다. 반면 매체의 적극적 변용이 없고, 보조자료나 읽기 텍스트로 활용하였다는 점과 매체 교육이 차지하는 비중이 다른 영역에 비해 적다는 점에서는 한계점을 갖는다. 이러한 한계점을 바탕으로 매체가 국어교육에 활용되어야 할 방향을 매체 텍스트의 적극적 교재화를 통해 보다 적극적이고 능동적인 활동과 비판적 사고능력을 함양할 수 있게 해야함을 밝혔다. 또 제 8차 교육과정에서는 '보기'영역의 신설로 매체에 대한 보다 체계적인 수용이 이루어져야 함을 밝혔다. 마지막으로 교사들의 적극적인 매체활용과 중요성 인식이 필요함을 강조하였다. 본 연구는 국어교육에서 매체활용의 실제를 점검해 봄으로써 미흡한 점과 앞으로 국어교육에서 매체를 수용해야할 방향에 대한 문제를 고찰해 보았다. 그 결과 아직까지 매체를 받아들임에 있어 그 움직임은 조심스럽고, 경직되어 있음을 알 수 있었다. 매체 교육은 이제 선택일 수가 없다. 기초적인 수준에 머물러 있는 지금의 매체 교육에서 보다 발전적이고 능동적인 연구가 이루어져 미래사회에 적응하고, 국어문화 창달에 이바지 할 수 있게 되기를 기대해 본다.
The goal of this study is to study the application, significance and uppermost limit of media in the 7th Korean curriculum. This researcher presented the significance and the points at issues of media application in Korean education by analyzing the 7th Korean curriculum and examining the aspect of ...
The goal of this study is to study the application, significance and uppermost limit of media in the 7th Korean curriculum. This researcher presented the significance and the points at issues of media application in Korean education by analyzing the 7th Korean curriculum and examining the aspect of media application centering around the Korean at middle schools and high schools, the life Korean and the textbooks for Korean life. In the chapter Ⅰ, as modern society is experiencing great change over the whole of lifestyle because of the technology which is developing to a high degree and media are settling in the core of this change, this researcher insisted on the necessity of media education by quoting that media education in education is inevitable. And, this researcher clarified that absolute necessity to have to reflect media education to education is formed even from the viewpoint to educate the lessons to be suitable for picture generation and the future of them in that present learners are picture generation, while the subject of education is transferred to learners. This researcher presented the significance and the points at issues of media application at Korean education in the 7th curriculum by recognizing this necessity. For more detailed understanding about media, this researcher examined concept and features by classifying media kinds into printing media, broadcast media, and internet media. After subdividing printing media into newspaper and cartoon again and classifying broadcast media into TVnews, drama, discussion/debate program and advertisement etc. And, this researcher examined the application scheme of these from the viewpoint of Korean education. This researcher tried to find the significance to be able to accept media to Korean education from the viewpoint of the self-leading-study, the experiment from open teaching material, and the formation of Korean life culture on the basis of it. And, this researcher presented the directivity and the acceptance method in accepting media. In the chapter Ⅲ, this researcher analyzed media education which appeared in the 7th curriculum. This researcher examined the character and idea of the 7th curriculum and the education goal of Korean subject and examined the part which is handling the media which are appearing in curriculum centering around the concents of the 7th - the 10th grades. As the result, this researcher could know that whole grades are utilizing media for the most but that they are being recognized as the assistant means or the acquisition source of information data and that thye are leaning to the activity of deep level. This researcher analyzed Korean, life Korean, Korean, and Korean life respectively by classifying into the case of middle school and the case of high school centering around textbooks. Media were utilized as assistant means or the source for offering information in Korean subject, whereas Korean life was handling making media into text, the critical view, and the management with effective Korean life to use media by understanding various actions of media on a full scale. However, there is significance in that Korean life accepts the problems of media education positively in comparison with Korean subject, but it has uppermost limit in that it is an elective. In the chapter Ⅳ, this researcher examined the significance and the uppermost limit of media application in the 7th curriculum on the basis of the contents analyzed in chapter Ⅲ. Significance that the 7th curriculum has is that it reflected media above all. It has the significance that it is the first step of future education in that it enabled one to recognize the interest and importance about media in the period when the importance of media is being embossed. On the contrary, it has the uppermost limit in that there is not the positive transformation of media and they were utilized as assistant data or reading text and in that the relative importance that media education occupies is small in comparison with other domain. On the basis of this uppermost limit, this researcher clarified that more positive and active activity and critical thinking power should be able to be cultivated through making media text into positve teaching material about the direction that media should be utilized in Korean education. And, in the 8th curriculum, this researcher clarified that more systematic acceptance for media should be made with the new establishment of seeing domain in the 8th curriculum. Lastly, this researcher emphasized that the positive media application and importance recognition of teachers are necessary. In this study, this researcher tried to study the insufficient point and the issue for the direction that future Korean education should accept media by inspecting the reality of media application in Korean education. As the result, this researcher could know that the movement is careful and stiff in accepting media yet. Media education may not be selection. This researcher tried to expect that the achievement of more developmental and active study from present media education which is staying at basic level may adapt to future society and contribute toward the advancement of Korean culture.
The goal of this study is to study the application, significance and uppermost limit of media in the 7th Korean curriculum. This researcher presented the significance and the points at issues of media application in Korean education by analyzing the 7th Korean curriculum and examining the aspect of media application centering around the Korean at middle schools and high schools, the life Korean and the textbooks for Korean life. In the chapter Ⅰ, as modern society is experiencing great change over the whole of lifestyle because of the technology which is developing to a high degree and media are settling in the core of this change, this researcher insisted on the necessity of media education by quoting that media education in education is inevitable. And, this researcher clarified that absolute necessity to have to reflect media education to education is formed even from the viewpoint to educate the lessons to be suitable for picture generation and the future of them in that present learners are picture generation, while the subject of education is transferred to learners. This researcher presented the significance and the points at issues of media application at Korean education in the 7th curriculum by recognizing this necessity. For more detailed understanding about media, this researcher examined concept and features by classifying media kinds into printing media, broadcast media, and internet media. After subdividing printing media into newspaper and cartoon again and classifying broadcast media into TVnews, drama, discussion/debate program and advertisement etc. And, this researcher examined the application scheme of these from the viewpoint of Korean education. This researcher tried to find the significance to be able to accept media to Korean education from the viewpoint of the self-leading-study, the experiment from open teaching material, and the formation of Korean life culture on the basis of it. And, this researcher presented the directivity and the acceptance method in accepting media. In the chapter Ⅲ, this researcher analyzed media education which appeared in the 7th curriculum. This researcher examined the character and idea of the 7th curriculum and the education goal of Korean subject and examined the part which is handling the media which are appearing in curriculum centering around the concents of the 7th - the 10th grades. As the result, this researcher could know that whole grades are utilizing media for the most but that they are being recognized as the assistant means or the acquisition source of information data and that thye are leaning to the activity of deep level. This researcher analyzed Korean, life Korean, Korean, and Korean life respectively by classifying into the case of middle school and the case of high school centering around textbooks. Media were utilized as assistant means or the source for offering information in Korean subject, whereas Korean life was handling making media into text, the critical view, and the management with effective Korean life to use media by understanding various actions of media on a full scale. However, there is significance in that Korean life accepts the problems of media education positively in comparison with Korean subject, but it has uppermost limit in that it is an elective. In the chapter Ⅳ, this researcher examined the significance and the uppermost limit of media application in the 7th curriculum on the basis of the contents analyzed in chapter Ⅲ. Significance that the 7th curriculum has is that it reflected media above all. It has the significance that it is the first step of future education in that it enabled one to recognize the interest and importance about media in the period when the importance of media is being embossed. On the contrary, it has the uppermost limit in that there is not the positive transformation of media and they were utilized as assistant data or reading text and in that the relative importance that media education occupies is small in comparison with other domain. On the basis of this uppermost limit, this researcher clarified that more positive and active activity and critical thinking power should be able to be cultivated through making media text into positve teaching material about the direction that media should be utilized in Korean education. And, in the 8th curriculum, this researcher clarified that more systematic acceptance for media should be made with the new establishment of seeing domain in the 8th curriculum. Lastly, this researcher emphasized that the positive media application and importance recognition of teachers are necessary. In this study, this researcher tried to study the insufficient point and the issue for the direction that future Korean education should accept media by inspecting the reality of media application in Korean education. As the result, this researcher could know that the movement is careful and stiff in accepting media yet. Media education may not be selection. This researcher tried to expect that the achievement of more developmental and active study from present media education which is staying at basic level may adapt to future society and contribute toward the advancement of Korean culture.
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