본 논문의 연구 목적은, 도덕적 사고력을 발전시키기 위하여 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 교수학습 방법을 제시하는 데 있다. 소크라테스 대화법이 도덕적 사고력의 발전에 효과적인 방법임을 밝히고, 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 수업의 전개방향과 구체적인 수업 방안의 예를 제시하였다. 소크라테스대화법을 통해 도덕적 사고력의 발전이 이루어짐을 본 연구에서는 다음과 같이 밝히고 있다. 첫째, 소크라테스 대화법은 이성적 사고를 발전하게 하고, 이를 통해 정의적·행동적 도덕성의 발전을 가져오며, 비판적 사고를 바탕으로 배려적사고까지 발전하게 한다. 소크라테스는 계속적인 질문으로 대화상대자가 스스로 자신의 오류를 깨닫게 한다. 소크라테스는 이러한 무지의 자각을 통해 대화상대자 스스로의 오류를 제거하여, 도덕적 행동의 변화를 가져오고자 한다. 이것은 도덕교육에 대한 인지적 접근을 통해 정의적·행동적인 발전을 추구하는 것으로 볼 수 있다. 또한 도덕적 사고능력의 측면으로 보면, 립맨의 다차원적 사고의 비판적 사고와 창의적 사고의 발전을 통해 배려적 사고의 발전까지 통합적으로 추구하는 것이다. 둘째, 소크라테스 대화법의 전개과정을 분석하여 사고능력의 향상을 가져오는 요소들이 있음을 밝혔다. 소크라테스 대화법은 일반적으로 아이러니, 엘렌쿠스, 아포리아 단계로 진행된다. 엘렌쿠스는 구체적 생활 속의 윤리적 문제를 배경으로 한다. 엘렌쿠스는 ‘X란 무엇인가?’형태의 질문으로 판단 기준을 묻는다. 이 질문에 대한 대화상대자의 대답에 대한 논박을 통해 그 속에 숨겨있는 전제가 드러난다. 그리고 그 전제에서 추론된 새로운 결론과 원래의 주장이 모순됨이 밝혀짐으로써, 원래 주장의 오류가 밝혀지는 순으로 진행된다. 이것은 비판적 사고의 과정들과 관계가 깊은 과정이다. 그리고 소크라테스 대화법의 과정에는 각 단계마다 일정한 유형의 질문이 나타난다. ‘문제물음’, ‘무엇물음’, ‘어떤무엇물음’ 등의 질문이 나타난다. 위의 논의를 바탕으로, 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 수업의 방향을 다음과 같이 제시하였다. 구체적인 생활 속에서의 1)학생들의 관심과 도덕적 수준을 고려해야 한다. 또 대화법의 전개순서와 그 전개에 들어있는 비판적 사고의 실현을 위해서, 2)근거에 따라 주장하기와, 전제의 명료화와 검토를 해야 한다. 그리고 대화법의 진행단계에 따라 일정한 질문의 유형이 나타나듯이, 각 진행단계와 학생들의 응답 등의 3)상황에 알맞은 질문을 해야 한다. 그리고 소크라테스의 대화법을 적용한 도덕수업은 소크라테스 대화법 자체와 교수활동 면과 학생활동 면에서의 문제점을 고려해야한다. 이 문제들의 해결을 위해서는, 적절한 교수학습을 운영하는 ...
본 논문의 연구 목적은, 도덕적 사고력을 발전시키기 위하여 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 교수학습 방법을 제시하는 데 있다. 소크라테스 대화법이 도덕적 사고력의 발전에 효과적인 방법임을 밝히고, 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 수업의 전개방향과 구체적인 수업 방안의 예를 제시하였다. 소크라테스대화법을 통해 도덕적 사고력의 발전이 이루어짐을 본 연구에서는 다음과 같이 밝히고 있다. 첫째, 소크라테스 대화법은 이성적 사고를 발전하게 하고, 이를 통해 정의적·행동적 도덕성의 발전을 가져오며, 비판적 사고를 바탕으로 배려적사고까지 발전하게 한다. 소크라테스는 계속적인 질문으로 대화상대자가 스스로 자신의 오류를 깨닫게 한다. 소크라테스는 이러한 무지의 자각을 통해 대화상대자 스스로의 오류를 제거하여, 도덕적 행동의 변화를 가져오고자 한다. 이것은 도덕교육에 대한 인지적 접근을 통해 정의적·행동적인 발전을 추구하는 것으로 볼 수 있다. 또한 도덕적 사고능력의 측면으로 보면, 립맨의 다차원적 사고의 비판적 사고와 창의적 사고의 발전을 통해 배려적 사고의 발전까지 통합적으로 추구하는 것이다. 둘째, 소크라테스 대화법의 전개과정을 분석하여 사고능력의 향상을 가져오는 요소들이 있음을 밝혔다. 소크라테스 대화법은 일반적으로 아이러니, 엘렌쿠스, 아포리아 단계로 진행된다. 엘렌쿠스는 구체적 생활 속의 윤리적 문제를 배경으로 한다. 엘렌쿠스는 ‘X란 무엇인가?’형태의 질문으로 판단 기준을 묻는다. 이 질문에 대한 대화상대자의 대답에 대한 논박을 통해 그 속에 숨겨있는 전제가 드러난다. 그리고 그 전제에서 추론된 새로운 결론과 원래의 주장이 모순됨이 밝혀짐으로써, 원래 주장의 오류가 밝혀지는 순으로 진행된다. 이것은 비판적 사고의 과정들과 관계가 깊은 과정이다. 그리고 소크라테스 대화법의 과정에는 각 단계마다 일정한 유형의 질문이 나타난다. ‘문제물음’, ‘무엇물음’, ‘어떤무엇물음’ 등의 질문이 나타난다. 위의 논의를 바탕으로, 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 수업의 방향을 다음과 같이 제시하였다. 구체적인 생활 속에서의 1)학생들의 관심과 도덕적 수준을 고려해야 한다. 또 대화법의 전개순서와 그 전개에 들어있는 비판적 사고의 실현을 위해서, 2)근거에 따라 주장하기와, 전제의 명료화와 검토를 해야 한다. 그리고 대화법의 진행단계에 따라 일정한 질문의 유형이 나타나듯이, 각 진행단계와 학생들의 응답 등의 3)상황에 알맞은 질문을 해야 한다. 그리고 소크라테스의 대화법을 적용한 도덕수업은 소크라테스 대화법 자체와 교수활동 면과 학생활동 면에서의 문제점을 고려해야한다. 이 문제들의 해결을 위해서는, 적절한 교수학습을 운영하는 교사의 역할이 강조되어야 한다. 교사는 학생의 도덕성 발달과 이성적 발달을 고려하여 교사가 그 운영방안을 선택해야 한다. 교사의 논리적 사고능력, 발문능력 발전을 위한 노력이 필요하다. 그리고 교사는 학생들의 참여를 위한 분위기 조성을 하고, 다양한 교수활동으로 학생의 참여와 흥미를 증진시켜야 한다. 앞의 적용전략과 수업운영을 위한 교사의 역할논의를 바탕으로 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 교수학습방안의 한 예를 제시하였다. 이 교수학습 방법은 학생들의 이성적 사고능력의 발전을 가져오고, 이를 통해 배려적 사고도 발전시키고, 자율적 도덕성을 신장시키는데 도움을 줄 것이다.
본 논문의 연구 목적은, 도덕적 사고력을 발전시키기 위하여 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 교수학습 방법을 제시하는 데 있다. 소크라테스 대화법이 도덕적 사고력의 발전에 효과적인 방법임을 밝히고, 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 수업의 전개방향과 구체적인 수업 방안의 예를 제시하였다. 소크라테스대화법을 통해 도덕적 사고력의 발전이 이루어짐을 본 연구에서는 다음과 같이 밝히고 있다. 첫째, 소크라테스 대화법은 이성적 사고를 발전하게 하고, 이를 통해 정의적·행동적 도덕성의 발전을 가져오며, 비판적 사고를 바탕으로 배려적사고까지 발전하게 한다. 소크라테스는 계속적인 질문으로 대화상대자가 스스로 자신의 오류를 깨닫게 한다. 소크라테스는 이러한 무지의 자각을 통해 대화상대자 스스로의 오류를 제거하여, 도덕적 행동의 변화를 가져오고자 한다. 이것은 도덕교육에 대한 인지적 접근을 통해 정의적·행동적인 발전을 추구하는 것으로 볼 수 있다. 또한 도덕적 사고능력의 측면으로 보면, 립맨의 다차원적 사고의 비판적 사고와 창의적 사고의 발전을 통해 배려적 사고의 발전까지 통합적으로 추구하는 것이다. 둘째, 소크라테스 대화법의 전개과정을 분석하여 사고능력의 향상을 가져오는 요소들이 있음을 밝혔다. 소크라테스 대화법은 일반적으로 아이러니, 엘렌쿠스, 아포리아 단계로 진행된다. 엘렌쿠스는 구체적 생활 속의 윤리적 문제를 배경으로 한다. 엘렌쿠스는 ‘X란 무엇인가?’형태의 질문으로 판단 기준을 묻는다. 이 질문에 대한 대화상대자의 대답에 대한 논박을 통해 그 속에 숨겨있는 전제가 드러난다. 그리고 그 전제에서 추론된 새로운 결론과 원래의 주장이 모순됨이 밝혀짐으로써, 원래 주장의 오류가 밝혀지는 순으로 진행된다. 이것은 비판적 사고의 과정들과 관계가 깊은 과정이다. 그리고 소크라테스 대화법의 과정에는 각 단계마다 일정한 유형의 질문이 나타난다. ‘문제물음’, ‘무엇물음’, ‘어떤무엇물음’ 등의 질문이 나타난다. 위의 논의를 바탕으로, 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 수업의 방향을 다음과 같이 제시하였다. 구체적인 생활 속에서의 1)학생들의 관심과 도덕적 수준을 고려해야 한다. 또 대화법의 전개순서와 그 전개에 들어있는 비판적 사고의 실현을 위해서, 2)근거에 따라 주장하기와, 전제의 명료화와 검토를 해야 한다. 그리고 대화법의 진행단계에 따라 일정한 질문의 유형이 나타나듯이, 각 진행단계와 학생들의 응답 등의 3)상황에 알맞은 질문을 해야 한다. 그리고 소크라테스의 대화법을 적용한 도덕수업은 소크라테스 대화법 자체와 교수활동 면과 학생활동 면에서의 문제점을 고려해야한다. 이 문제들의 해결을 위해서는, 적절한 교수학습을 운영하는 교사의 역할이 강조되어야 한다. 교사는 학생의 도덕성 발달과 이성적 발달을 고려하여 교사가 그 운영방안을 선택해야 한다. 교사의 논리적 사고능력, 발문능력 발전을 위한 노력이 필요하다. 그리고 교사는 학생들의 참여를 위한 분위기 조성을 하고, 다양한 교수활동으로 학생의 참여와 흥미를 증진시켜야 한다. 앞의 적용전략과 수업운영을 위한 교사의 역할논의를 바탕으로 소크라테스 대화법을 적용한 도덕과 교수학습방안의 한 예를 제시하였다. 이 교수학습 방법은 학생들의 이성적 사고능력의 발전을 가져오고, 이를 통해 배려적 사고도 발전시키고, 자율적 도덕성을 신장시키는데 도움을 줄 것이다.
The purpose of this study is to propose teaching & learning methods of moral education that socratic dialogue method is applied in order to develop the power of moral thinking. For this purpose, this thesis shows the efficiency of socratic dialogue method in developing the moral thinking power and p...
The purpose of this study is to propose teaching & learning methods of moral education that socratic dialogue method is applied in order to develop the power of moral thinking. For this purpose, this thesis shows the efficiency of socratic dialogue method in developing the moral thinking power and presents concrete examples of teaching strategies and moral education which the socratic dialogue method is applied. The socratic dialogue method develops teaching & learning methods of moral thinking in the two following ways. First, the socratic dialogue method helps develop people's rational thinking power. Through this, it generates improvement in emotional and behavioral morality, and also develops considerable thinking based on critical thinking power. Socrates's continuous questions makes the counterpart convinced of their ignorance and errors. His purpose of doing so is to bring changes in people's moral behavior by making them reduce their own errors. This is for the pursuit of emotional and behavioral morality of students through cognitive approach in moral education. Looking at the side of moral thinking power, the development of Lipman's critical thinking and creative thinking eventually leads to the development of caring thinking. Second, this study analyzes the process of Socratic dialogue method and proves that it involves essential elements of thinking power. The progress of socratic dialogue method is generally divided into the stages of eironeia, elenchus and aporia. The elenchus is usually based on ethical problems that are generated from everyday lives. Elenchus asks such question as "What is X?" as the standard of judgement and according to the arguments that come from the counterpart's answers, the hidden premises are drawn out. As the newly drawn results of premises and primary opinions conflict each other, the errors of previous opinions are revealed in an order. These progress is closely related to the progress of critical thinking. And in the process of Socratic dialogue method, there are typical types of questions in each step such as, “Problem-question”, “What-question”, and "Which-what-question". Based on the discussions mentioned above, the following are some teaching strategies of moral education that the socratic dialogue method is applied. In everyday lives, 1) the interests and moral development stage of students have to be considered. For the realization of the process of dialogue method and critical thinking involved in it, 2) making one's opinion with clear basis, and clarifying and examining one's premises are needed. As every step shows fixed question types, 3) teachers have to interrogate questions that are suitable to the situation, such as each step of socratic dialogue method and the student's answers. Additionally, moral classes in school that applies the Socratic dialogue method have to consider the Socratic dialogue method itself and problems in teaching activities and learning activities. To solve these problems, teachers' role in operating appropriate teaching method have to be emphasized. Teachers have to consider students' development of morality and rational thinking power and select the teaching stage & learning method of moral education of the students. Also, teachers have to generate atmosphere that brings out students' participation and enhance their participation and interests through various teaching activities. Based on the teaching strategies mentioned above and discussions about teachers' roles in their management of classes, an example of teaching & learning method of moral education that Socratic dialogue method is applied, will be shown in the following. This teaching and learning method will bring development of students' rational thinking power along with caring thinking power, and eventually helps student develop their moral autonomy.
The purpose of this study is to propose teaching & learning methods of moral education that socratic dialogue method is applied in order to develop the power of moral thinking. For this purpose, this thesis shows the efficiency of socratic dialogue method in developing the moral thinking power and presents concrete examples of teaching strategies and moral education which the socratic dialogue method is applied. The socratic dialogue method develops teaching & learning methods of moral thinking in the two following ways. First, the socratic dialogue method helps develop people's rational thinking power. Through this, it generates improvement in emotional and behavioral morality, and also develops considerable thinking based on critical thinking power. Socrates's continuous questions makes the counterpart convinced of their ignorance and errors. His purpose of doing so is to bring changes in people's moral behavior by making them reduce their own errors. This is for the pursuit of emotional and behavioral morality of students through cognitive approach in moral education. Looking at the side of moral thinking power, the development of Lipman's critical thinking and creative thinking eventually leads to the development of caring thinking. Second, this study analyzes the process of Socratic dialogue method and proves that it involves essential elements of thinking power. The progress of socratic dialogue method is generally divided into the stages of eironeia, elenchus and aporia. The elenchus is usually based on ethical problems that are generated from everyday lives. Elenchus asks such question as "What is X?" as the standard of judgement and according to the arguments that come from the counterpart's answers, the hidden premises are drawn out. As the newly drawn results of premises and primary opinions conflict each other, the errors of previous opinions are revealed in an order. These progress is closely related to the progress of critical thinking. And in the process of Socratic dialogue method, there are typical types of questions in each step such as, “Problem-question”, “What-question”, and "Which-what-question". Based on the discussions mentioned above, the following are some teaching strategies of moral education that the socratic dialogue method is applied. In everyday lives, 1) the interests and moral development stage of students have to be considered. For the realization of the process of dialogue method and critical thinking involved in it, 2) making one's opinion with clear basis, and clarifying and examining one's premises are needed. As every step shows fixed question types, 3) teachers have to interrogate questions that are suitable to the situation, such as each step of socratic dialogue method and the student's answers. Additionally, moral classes in school that applies the Socratic dialogue method have to consider the Socratic dialogue method itself and problems in teaching activities and learning activities. To solve these problems, teachers' role in operating appropriate teaching method have to be emphasized. Teachers have to consider students' development of morality and rational thinking power and select the teaching stage & learning method of moral education of the students. Also, teachers have to generate atmosphere that brings out students' participation and enhance their participation and interests through various teaching activities. Based on the teaching strategies mentioned above and discussions about teachers' roles in their management of classes, an example of teaching & learning method of moral education that Socratic dialogue method is applied, will be shown in the following. This teaching and learning method will bring development of students' rational thinking power along with caring thinking power, and eventually helps student develop their moral autonomy.
주제어
#윤리교육 도덕과 교수학습방법 교수전략 질문의 종류 도덕적 사고능력 주지주의 교사의 역할 소크라테스 대화법
학위논문 정보
저자
김철호
학위수여기관
한국교원대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
윤리교육학과철학교육전공
발행연도
2009
총페이지
iii, 82 p.
키워드
윤리교육 도덕과 교수학습방법 교수전략 질문의 종류 도덕적 사고능력 주지주의 교사의 역할 소크라테스 대화법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.