한국기독교장로회 교단은 교회교육의 목적을 다음과 같이 밝히고 있다. "교회 교육의 궁극적 목적은 교인들로 하여금 이미 예수 그리스도를 통해서 이룩하셨고 또 계속 성령을 통해서 이룩하고 계시는 하나님의 재창초의 역사를 깨달아 알게 하고 이에 믿음과 소망과 사랑으로 응답하게 도와 그리스도를 머리로 한 새 질서 창조의 전위대적인 백성이 되게 할 뿐 아니라 저희들에게 맡겨진 사명을 다할 수 있도록 육성하고 훈련하는 일이다. 교회의 처음 시작은 분명 성령의 역사와 뜻 가운데 시작되었다. 교회는 예수 그리스도를 머리로 한 그리스도의 몸이다....
한국기독교장로회 교단은 교회교육의 목적을 다음과 같이 밝히고 있다. "교회 교육의 궁극적 목적은 교인들로 하여금 이미 예수 그리스도를 통해서 이룩하셨고 또 계속 성령을 통해서 이룩하고 계시는 하나님의 재창초의 역사를 깨달아 알게 하고 이에 믿음과 소망과 사랑으로 응답하게 도와 그리스도를 머리로 한 새 질서 창조의 전위대적인 백성이 되게 할 뿐 아니라 저희들에게 맡겨진 사명을 다할 수 있도록 육성하고 훈련하는 일이다. 교회의 처음 시작은 분명 성령의 역사와 뜻 가운데 시작되었다. 교회는 예수 그리스도를 머리로 한 그리스도의 몸이다. 이런 성격을 가진 참된 교회는 교회 자체에 관심을 두는 교회가 아닌 이웃과 세상을 위해 존재하는 '남을 위해 존재하는 교회 이어야 한다. 한국기독교장로회는 1969년 교회교육정책을 선언하고 교회교육의 방향성과 기능이 양적 성장을 위해 교육을 활용하기 보다는, 하나님의 구원역사를 올바르게 인식할 수 있는 열린 마음을 갖게 하고, 이 땅에 하나님의 나라를 건설하는 사명을 가진 일꾼을 육성하는 것을 목적으로 삼았다. 이것은 하나님의 선교(Missio Dei) 신학에 바탕을 두어 교회교육의 목표와 방향을 제시하고 있는 것이다. 그러나 이러한 교단교육정책들의 중요성에도 불과하고 교단 산하의 대부분의 개 교회에서는 이에 근거한 교육이 체계적으로 시행되지 못하고 있는 것도 사실이다. 아직도 개 교회에서의 교리주입에 머무르는 교회의 신앙교육은 각자의 삶의 현장과 분리됨으로 말미암아 신앙과 생활이 분리되는 현상을 초래하고 있는 것이다. 교회 내에서는 신앙대로 살지만 생활 속에서는 신앙대로 살지 않는다는 부정적인 시각들도 간과할 수 없게 되었다. 이는 곧 대다수의 한국교회가 교리적 답습에 의한 객관적인 신앙의 삶을 살도록 교육되어져 왔으며, 이는 곧 이러한 문제점으로 들어나게 되는 것이다. 이러한 시점에서 우리에게 가장 중요하게 요구되는 것은 한국기독교장로회 소속의 교회의 교회교육에 대한 올바른 교육 신학적 이해와 현 교단의 교회교육의 현황, 문제점 등을 파악하여 교단의 교육신학에 따른 교회교육 프로그램의 다양화를 시도하는 노력과 교육정책에 있어서도 교단의 지도자적인 위치에 있는 사람에게 뿐만 아니라 기장교회의 평신도에까지 기장 신앙고백에 대한 교육들이 이루어져야 할 것이다. 이는 곧 교단의 미래이며 현장 교육을 책임지고 있는 교사교육에 대한 시급한 과제인 것이다.
한국기독교장로회 교단은 교회교육의 목적을 다음과 같이 밝히고 있다. "교회 교육의 궁극적 목적은 교인들로 하여금 이미 예수 그리스도를 통해서 이룩하셨고 또 계속 성령을 통해서 이룩하고 계시는 하나님의 재창초의 역사를 깨달아 알게 하고 이에 믿음과 소망과 사랑으로 응답하게 도와 그리스도를 머리로 한 새 질서 창조의 전위대적인 백성이 되게 할 뿐 아니라 저희들에게 맡겨진 사명을 다할 수 있도록 육성하고 훈련하는 일이다. 교회의 처음 시작은 분명 성령의 역사와 뜻 가운데 시작되었다. 교회는 예수 그리스도를 머리로 한 그리스도의 몸이다. 이런 성격을 가진 참된 교회는 교회 자체에 관심을 두는 교회가 아닌 이웃과 세상을 위해 존재하는 '남을 위해 존재하는 교회 이어야 한다. 한국기독교장로회는 1969년 교회교육정책을 선언하고 교회교육의 방향성과 기능이 양적 성장을 위해 교육을 활용하기 보다는, 하나님의 구원역사를 올바르게 인식할 수 있는 열린 마음을 갖게 하고, 이 땅에 하나님의 나라를 건설하는 사명을 가진 일꾼을 육성하는 것을 목적으로 삼았다. 이것은 하나님의 선교(Missio Dei) 신학에 바탕을 두어 교회교육의 목표와 방향을 제시하고 있는 것이다. 그러나 이러한 교단교육정책들의 중요성에도 불과하고 교단 산하의 대부분의 개 교회에서는 이에 근거한 교육이 체계적으로 시행되지 못하고 있는 것도 사실이다. 아직도 개 교회에서의 교리주입에 머무르는 교회의 신앙교육은 각자의 삶의 현장과 분리됨으로 말미암아 신앙과 생활이 분리되는 현상을 초래하고 있는 것이다. 교회 내에서는 신앙대로 살지만 생활 속에서는 신앙대로 살지 않는다는 부정적인 시각들도 간과할 수 없게 되었다. 이는 곧 대다수의 한국교회가 교리적 답습에 의한 객관적인 신앙의 삶을 살도록 교육되어져 왔으며, 이는 곧 이러한 문제점으로 들어나게 되는 것이다. 이러한 시점에서 우리에게 가장 중요하게 요구되는 것은 한국기독교장로회 소속의 교회의 교회교육에 대한 올바른 교육 신학적 이해와 현 교단의 교회교육의 현황, 문제점 등을 파악하여 교단의 교육신학에 따른 교회교육 프로그램의 다양화를 시도하는 노력과 교육정책에 있어서도 교단의 지도자적인 위치에 있는 사람에게 뿐만 아니라 기장교회의 평신도에까지 기장 신앙고백에 대한 교육들이 이루어져야 할 것이다. 이는 곧 교단의 미래이며 현장 교육을 책임지고 있는 교사교육에 대한 시급한 과제인 것이다.
The Presbyterian Church in the Republic of Korea has declared the following goal of church education. "The ultimate goal of church education is to help followers to realize the history of recreation God achieved through Jesus Christ and continues to achieve through the Holy Spirit and to respond wit...
The Presbyterian Church in the Republic of Korea has declared the following goal of church education. "The ultimate goal of church education is to help followers to realize the history of recreation God achieved through Jesus Christ and continues to achieve through the Holy Spirit and to respond with belief, hope and love, leading them to become the aggressive followers of the creation of new order headed by Christ, and fostering and training them to fulfill their missions." It is certain that church first emerged amid the history and meaning of the Holy Spirit. With Jesus Christ being the head, church is considered as the body of Christ. Therefore, true church should exist not for itself, but for neighbors and the world. That is, true church should be 'one that exists for others.' The Presbyterian Church in the Republic of Korea declared its church education policy in 1969, and aimed at cultivating workers who can appropriately perceive God's salvation history and have a mission to establish God's nation, rather than utilizing education for the direction of church education and the quantitative growth of the function of church education. This shows the Presbyterian Church in the Republic of Korea presented the goal and direction of its church education based on God's missio Dei theology. In spite of such importance of the education policies of the Presbyterian Church in the Republic of Korea, most Presbyterian churches are failing to systematically deliver such education. Churches' religious education, that still focuses on learning religious tenets by rote, is detached from individuals' real lives, causing a separation phenomenon of their religion and daily lives. In addition, it has become difficult to turn a blind eye to negative views that people follow their religious teachings only in church, not in real life. Most churches in Korea have taught their followers to live objective religious lives following religious tenets, and as a result, problems above have occurred. Under these circumstances, churches under the Presbyterian Church in the Republic of Korea are required to appropriately understand church education in terms of theology education and to grasp the conditions and problems of current church education, making attempts to diversify church education programs. Besides, education on religious confession should be delivered to everyone from church leaders to laymen at Gijang churches. This is a task that decides the future of churches and should be carried out urgently with regard to educating teachers in charge of education in the field.
The Presbyterian Church in the Republic of Korea has declared the following goal of church education. "The ultimate goal of church education is to help followers to realize the history of recreation God achieved through Jesus Christ and continues to achieve through the Holy Spirit and to respond with belief, hope and love, leading them to become the aggressive followers of the creation of new order headed by Christ, and fostering and training them to fulfill their missions." It is certain that church first emerged amid the history and meaning of the Holy Spirit. With Jesus Christ being the head, church is considered as the body of Christ. Therefore, true church should exist not for itself, but for neighbors and the world. That is, true church should be 'one that exists for others.' The Presbyterian Church in the Republic of Korea declared its church education policy in 1969, and aimed at cultivating workers who can appropriately perceive God's salvation history and have a mission to establish God's nation, rather than utilizing education for the direction of church education and the quantitative growth of the function of church education. This shows the Presbyterian Church in the Republic of Korea presented the goal and direction of its church education based on God's missio Dei theology. In spite of such importance of the education policies of the Presbyterian Church in the Republic of Korea, most Presbyterian churches are failing to systematically deliver such education. Churches' religious education, that still focuses on learning religious tenets by rote, is detached from individuals' real lives, causing a separation phenomenon of their religion and daily lives. In addition, it has become difficult to turn a blind eye to negative views that people follow their religious teachings only in church, not in real life. Most churches in Korea have taught their followers to live objective religious lives following religious tenets, and as a result, problems above have occurred. Under these circumstances, churches under the Presbyterian Church in the Republic of Korea are required to appropriately understand church education in terms of theology education and to grasp the conditions and problems of current church education, making attempts to diversify church education programs. Besides, education on religious confession should be delivered to everyone from church leaders to laymen at Gijang churches. This is a task that decides the future of churches and should be carried out urgently with regard to educating teachers in charge of education in the field.
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