지방자치단체에 있어서 지방공무원의 정원은 주민들에 대한 서비스의 질에 직접적으로 관계되어 있는 중요한 변수 중 하나이고, 더 크게는 지방자치단체의 효율성과 생산성에 연관 지을 수 있다. 따라서 본 연구에서는 먼저 적정정원관리의 개념을 정립하고 정원 산정에 관한 여러 방법들에 대하여 검토해 보았다. 이어서 우리나라의 지방공무원 적정정원 산정방법의 변화를 살펴보고, 지방공무원에 대한 의식조사를 실시함으로써 실증분석을 통해 현행 지방공무원 적정정원 산정방법인 총액인건비제가 지니고 있는 문제점을 지적하고 그 대안을 도출하는데 그 목적이 있다. 먼저 선행연구를 통해 적정정원 관리의 개념을 정립한 결과 적정정원의 산정은 조직의 목표 및 전략을 달성을 위해 요구되는 활동들을 가장 효과적으로 수행할 수 있도록 업무의 양과 질에 따라 조직별, 직무별로 합리적으로 인원을 산정하는 것을 말하며 이들을 관리하고 조직의 변화에 따라 정원을 적정하게 유지하는 활동까지 포함한 것이 적정정원 관리이다. 우리나라 지방공무원의 정원 산정의 제도는 1988년 이전에는 내무부에 의한 개별승인제에서 지방자치제가 본격적으로 시작된 1988년 이후에는 기준정원제로 전환되었다. 이후 총정원관리제, 표준정원제를 거쳐 현재에는 총액인건비제가 시행되고 있으며, 이 방법들은 모두 ...
지방자치단체에 있어서 지방공무원의 정원은 주민들에 대한 서비스의 질에 직접적으로 관계되어 있는 중요한 변수 중 하나이고, 더 크게는 지방자치단체의 효율성과 생산성에 연관 지을 수 있다. 따라서 본 연구에서는 먼저 적정정원관리의 개념을 정립하고 정원 산정에 관한 여러 방법들에 대하여 검토해 보았다. 이어서 우리나라의 지방공무원 적정정원 산정방법의 변화를 살펴보고, 지방공무원에 대한 의식조사를 실시함으로써 실증분석을 통해 현행 지방공무원 적정정원 산정방법인 총액인건비제가 지니고 있는 문제점을 지적하고 그 대안을 도출하는데 그 목적이 있다. 먼저 선행연구를 통해 적정정원 관리의 개념을 정립한 결과 적정정원의 산정은 조직의 목표 및 전략을 달성을 위해 요구되는 활동들을 가장 효과적으로 수행할 수 있도록 업무의 양과 질에 따라 조직별, 직무별로 합리적으로 인원을 산정하는 것을 말하며 이들을 관리하고 조직의 변화에 따라 정원을 적정하게 유지하는 활동까지 포함한 것이 적정정원 관리이다. 우리나라 지방공무원의 정원 산정의 제도는 1988년 이전에는 내무부에 의한 개별승인제에서 지방자치제가 본격적으로 시작된 1988년 이후에는 기준정원제로 전환되었다. 이후 총정원관리제, 표준정원제를 거쳐 현재에는 총액인건비제가 시행되고 있으며, 이 방법들은 모두 회귀분석모형에서 도출된 산식을 적용하여 지방자치단체의 정원을 산정하였다. 현재의 총액인건비제의 문제점으로는 지방자치단체의 특성을 차별화하지 못한다는 점과 미래수요를 반영하지 못하는 정원 결정요인, 회귀분석모형의 한계 등을 꼽을 수 있다. 현재 지방자치단체의 정원 산정방법에 대한 인식을 실증적으로 분석하고자 설문조사를 실시하였는데, 설문조사 결과 대체로 지방자치단체 지방공무원의 현재 정원이 적정하지 않다고 생각하고 있었다. 여기에는 총액인건비제가 적정 정원을 산정하고 있지 못한다고 인식하는 것이 하나의 큰 요인으로 작용하고 있었다. 또한 우리나라 지방자치단체의 정원관리에 대한 평가에 대하여 지방자치단체와 행정안전부가 전반적으로 인식의 차이를 가지고 있었다. 본 연구에서는 이와 같은 선행 연구와 설문 분석 결과를 토대로 하여 향후 지방자치단체의 지방공무원의 적정정원 산정방법에 대한 개선방향을 제시하였으며 현행 정원 산정방법이 지방자치 발전에 기여할 수 있는 모습으로 발전할 수 있는 토대를 만드는 데 그 의의가 있다.
지방자치단체에 있어서 지방공무원의 정원은 주민들에 대한 서비스의 질에 직접적으로 관계되어 있는 중요한 변수 중 하나이고, 더 크게는 지방자치단체의 효율성과 생산성에 연관 지을 수 있다. 따라서 본 연구에서는 먼저 적정정원관리의 개념을 정립하고 정원 산정에 관한 여러 방법들에 대하여 검토해 보았다. 이어서 우리나라의 지방공무원 적정정원 산정방법의 변화를 살펴보고, 지방공무원에 대한 의식조사를 실시함으로써 실증분석을 통해 현행 지방공무원 적정정원 산정방법인 총액인건비제가 지니고 있는 문제점을 지적하고 그 대안을 도출하는데 그 목적이 있다. 먼저 선행연구를 통해 적정정원 관리의 개념을 정립한 결과 적정정원의 산정은 조직의 목표 및 전략을 달성을 위해 요구되는 활동들을 가장 효과적으로 수행할 수 있도록 업무의 양과 질에 따라 조직별, 직무별로 합리적으로 인원을 산정하는 것을 말하며 이들을 관리하고 조직의 변화에 따라 정원을 적정하게 유지하는 활동까지 포함한 것이 적정정원 관리이다. 우리나라 지방공무원의 정원 산정의 제도는 1988년 이전에는 내무부에 의한 개별승인제에서 지방자치제가 본격적으로 시작된 1988년 이후에는 기준정원제로 전환되었다. 이후 총정원관리제, 표준정원제를 거쳐 현재에는 총액인건비제가 시행되고 있으며, 이 방법들은 모두 회귀분석모형에서 도출된 산식을 적용하여 지방자치단체의 정원을 산정하였다. 현재의 총액인건비제의 문제점으로는 지방자치단체의 특성을 차별화하지 못한다는 점과 미래수요를 반영하지 못하는 정원 결정요인, 회귀분석모형의 한계 등을 꼽을 수 있다. 현재 지방자치단체의 정원 산정방법에 대한 인식을 실증적으로 분석하고자 설문조사를 실시하였는데, 설문조사 결과 대체로 지방자치단체 지방공무원의 현재 정원이 적정하지 않다고 생각하고 있었다. 여기에는 총액인건비제가 적정 정원을 산정하고 있지 못한다고 인식하는 것이 하나의 큰 요인으로 작용하고 있었다. 또한 우리나라 지방자치단체의 정원관리에 대한 평가에 대하여 지방자치단체와 행정안전부가 전반적으로 인식의 차이를 가지고 있었다. 본 연구에서는 이와 같은 선행 연구와 설문 분석 결과를 토대로 하여 향후 지방자치단체의 지방공무원의 적정정원 산정방법에 대한 개선방향을 제시하였으며 현행 정원 산정방법이 지방자치 발전에 기여할 수 있는 모습으로 발전할 수 있는 토대를 만드는 데 그 의의가 있다.
In Local Government, the Appropriate Personnel of Local Employees is one of the most significant variable things which is directly connected with service quality for residents, and moreover it can be related on productivity and efficiency of Local Government. According to this study, we established ...
In Local Government, the Appropriate Personnel of Local Employees is one of the most significant variable things which is directly connected with service quality for residents, and moreover it can be related on productivity and efficiency of Local Government. According to this study, we established the conception of the Appropriate Personnel management, and examined several methods of Estimating the Appropriate Personnel. Following this estimation, we'll examine a change of Estimating the Appropriate Personnel in Local Government of South Korea, and survey an attitude of Local Employees in Local Government. The main purpose of this study is, pointing out problems under the sum total personnel expenses system which is a method of Estimating the Appropriate Personnel of Local Employees In Local Government and making an alternative idea. As a result of conception of the Appropriate Personnel management through a leading study, estimating the Appropriate Personnel is separating personnel by quality and quantity of business and locating reasonably to achieve organization's object and strategy most effectively. Furthermore, management and an action of keeping appropriated personnel by organization's change are included in the Appropriate Personnel Management. Before 1988, South korea's system of Estimating the Appropriate Personnel for Local Employees in Local Government was done by an individual approval from the Ministry of Home Affairs. After 1988, it was changed to a basis regular staff system. After this, the sum total personnel expense system is now in use, passing by total regular staff system and standard regular staff system. These all methods adapted regression analysis to Estimate the Appropriate Personnel in Local Government. the problems of the sum total personnel expenses system are that disableness of differentiating local self governments' characteristics, poor function of reflecting future demand, and limitation of regression analysis. From the result of the survey for more actual analysis, most of the respondents showed negative response to a number of Local Employees in Local Government. One of the primary factors was the awareness of an ill matched pair of the sum total personnel expenses system with Estimate the Appropriate Personnel. Also, there was a gap of awareness in appraisal the Appropriate Personnel management in South Korea Local Government between Local Government and Ministry of Public Administration and Security. This study, based on those leading research and results of survey suggest improvement plan which is the method of Estimating the Appropriate Personnel in Local Government. Finally, it is meaningful that the current method can contribute to development of local self government.
In Local Government, the Appropriate Personnel of Local Employees is one of the most significant variable things which is directly connected with service quality for residents, and moreover it can be related on productivity and efficiency of Local Government. According to this study, we established the conception of the Appropriate Personnel management, and examined several methods of Estimating the Appropriate Personnel. Following this estimation, we'll examine a change of Estimating the Appropriate Personnel in Local Government of South Korea, and survey an attitude of Local Employees in Local Government. The main purpose of this study is, pointing out problems under the sum total personnel expenses system which is a method of Estimating the Appropriate Personnel of Local Employees In Local Government and making an alternative idea. As a result of conception of the Appropriate Personnel management through a leading study, estimating the Appropriate Personnel is separating personnel by quality and quantity of business and locating reasonably to achieve organization's object and strategy most effectively. Furthermore, management and an action of keeping appropriated personnel by organization's change are included in the Appropriate Personnel Management. Before 1988, South korea's system of Estimating the Appropriate Personnel for Local Employees in Local Government was done by an individual approval from the Ministry of Home Affairs. After 1988, it was changed to a basis regular staff system. After this, the sum total personnel expense system is now in use, passing by total regular staff system and standard regular staff system. These all methods adapted regression analysis to Estimate the Appropriate Personnel in Local Government. the problems of the sum total personnel expenses system are that disableness of differentiating local self governments' characteristics, poor function of reflecting future demand, and limitation of regression analysis. From the result of the survey for more actual analysis, most of the respondents showed negative response to a number of Local Employees in Local Government. One of the primary factors was the awareness of an ill matched pair of the sum total personnel expenses system with Estimate the Appropriate Personnel. Also, there was a gap of awareness in appraisal the Appropriate Personnel management in South Korea Local Government between Local Government and Ministry of Public Administration and Security. This study, based on those leading research and results of survey suggest improvement plan which is the method of Estimating the Appropriate Personnel in Local Government. Finally, it is meaningful that the current method can contribute to development of local self government.
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