현대사회에서 금융이 차지하는 비중은 가히 절대적이며 금융변화에 능동적으로 대처하는 금융소비자로서의 역할은 그 만큼 중요하다. 하지만, 현대인들은 제대로 된 금융소비자교육을 받지 못하고 있다. 따라서 금융소비자교육에 대한 요구도는 점차 증가되어지고 있고, 특히 학교의 교육과정 내에서 금융소비자교육의 필요성이 대두되고 있다. 이에 금융감독원에서는 교육관계부처와 협력을 통하여 교과서의 개정을 통한 금융소비자교육의 확대를 주도하고 있다. 더 나아가 금융교육시범학교를 운영하여 청소년의 금융소비자교육강화에 대한 모색을 하고 있다. 또한, 정...
현대사회에서 금융이 차지하는 비중은 가히 절대적이며 금융변화에 능동적으로 대처하는 금융소비자로서의 역할은 그 만큼 중요하다. 하지만, 현대인들은 제대로 된 금융소비자교육을 받지 못하고 있다. 따라서 금융소비자교육에 대한 요구도는 점차 증가되어지고 있고, 특히 학교의 교육과정 내에서 금융소비자교육의 필요성이 대두되고 있다. 이에 금융감독원에서는 교육관계부처와 협력을 통하여 교과서의 개정을 통한 금융소비자교육의 확대를 주도하고 있다. 더 나아가 금융교육시범학교를 운영하여 청소년의 금융소비자교육강화에 대한 모색을 하고 있다. 또한, 정기적으로 청소년의 금융이해력을 측정하여 청소년의 금융소비자교육에 대한 향상도를 측정하고 있다. 이외에도 금융소비자교육의 확대방안에 관한 많은 연구들이 계속 진행되고 있다. 이들 연구 중의 상당수는 금융이해력측정문항과 그 결과를 도구로 사용하고 있다. 하지만, 그 문항에 대한 분석은 이루어지지 않고 있다. 측정문항과 측정결과의 신뢰도가 확보되어야 금융소비자 교육의 올바른 방향을 설정할 수 있음에도 불구하고 이에 대한 검증은 잘 이루어지지 않고 있는 것이다. 이에 본 연구에서는 먼저 금융소비자교육에 대한 개념을 도출했고, 현행 학교에서 이루어지는 금융소비자교육내용에 대해 살펴보았으며 금융감독원에서 실시하고 있는 금융시범학교와 금융이해력 측정결과에 대해 알아보았다. 금융이해력측정문항을 분석하여 결과의 오류와 문항의 오류에 대해 살펴보아, 금융이해력측정의 개선사항 및 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구방법은 문헌연구 방법을 이용하였다. 국내외의 각종 연구서, 관련기관의 보고서와 각종 논문 등을 검토하였다. 금융이해력측정문항을 분석하기 위하여 각 문항에 대한 면밀히 비교대조 하였으며, 결과지에 대해서도 대한 면밀한 분석을 하였다. 또한 모든 문항의 검증을 위하여 각종 금융서적과 홈페이지를 검색하여 대조작업을 했으며, 금융기관에 실제 내방하는 등의 방법으로 문항에 대한 실사도 병행하였다. 본 연구를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 2003년 측정문항과 2006년 측정문항을 비교해 본 결과, 23%의 해당하는 문항에서 수정이 이루어 졌고, 이것은 난이도의 변화로 나타났다. 따라서 수정된 문항의 정답률에 대한 등락이 수정하지 않은 문항에 비해 컸다. 이는 2006년의 측정이 2003년의 측정결과와의 비교를 위해 유사한 난이도를 적용하였다는 금융감독원의 자료에 크게 어긋나는 것이다. 둘째, 수정에 의한 난이도 변경으로 인해 금융감독원에서 발표 했던 ‘점수향상과 이 것의 원인으로 지목된 지속적인 금융교육 확대노력’ 부분과 ‘재무관리 영역에서 큰 폭의 점수향상이 있었다’ 고하는 측정결과에 대해 신뢰성이 매우 부족하다. 셋째, 문항을 검증한 결과, 문항의 수정을 요하는 문항은 5문항으로 이에 대한 재수정이 필요하다. 이와 같은 결과를 통해 개선점을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 금융이해력을 측정하기 위한 문항을 개선해야 한다. 미국의 Jump$tart의 문제는 참고만 하고, 한국의 실정에 맞는 체계와 문항의 개발이 시급하다. 또한 많은 문항을 만들어 문제은행방식으로 개발하는 것이 필요하다. 둘째, 측정시 문항의 개수도 늘리고 영역별 측정문항의 수도 고르게 조정을 하여 왜곡될 수 있는 측정결과를 최대한 줄이는 것이 필요하다. 마지막으로 그 동안 금융이해력측정 문항과 그의 결과를 바탕으로 한 많은 연구의 재정비가 필요하다고 할 것이다. 이러한 제안들이 청소년의 금융소비자교육을 다시 한번 검증하고, 종국적으로 활성화시키는데 도움이 되었으면 한다.
현대사회에서 금융이 차지하는 비중은 가히 절대적이며 금융변화에 능동적으로 대처하는 금융소비자로서의 역할은 그 만큼 중요하다. 하지만, 현대인들은 제대로 된 금융소비자교육을 받지 못하고 있다. 따라서 금융소비자교육에 대한 요구도는 점차 증가되어지고 있고, 특히 학교의 교육과정 내에서 금융소비자교육의 필요성이 대두되고 있다. 이에 금융감독원에서는 교육관계부처와 협력을 통하여 교과서의 개정을 통한 금융소비자교육의 확대를 주도하고 있다. 더 나아가 금융교육시범학교를 운영하여 청소년의 금융소비자교육강화에 대한 모색을 하고 있다. 또한, 정기적으로 청소년의 금융이해력을 측정하여 청소년의 금융소비자교육에 대한 향상도를 측정하고 있다. 이외에도 금융소비자교육의 확대방안에 관한 많은 연구들이 계속 진행되고 있다. 이들 연구 중의 상당수는 금융이해력측정문항과 그 결과를 도구로 사용하고 있다. 하지만, 그 문항에 대한 분석은 이루어지지 않고 있다. 측정문항과 측정결과의 신뢰도가 확보되어야 금융소비자 교육의 올바른 방향을 설정할 수 있음에도 불구하고 이에 대한 검증은 잘 이루어지지 않고 있는 것이다. 이에 본 연구에서는 먼저 금융소비자교육에 대한 개념을 도출했고, 현행 학교에서 이루어지는 금융소비자교육내용에 대해 살펴보았으며 금융감독원에서 실시하고 있는 금융시범학교와 금융이해력 측정결과에 대해 알아보았다. 금융이해력측정문항을 분석하여 결과의 오류와 문항의 오류에 대해 살펴보아, 금융이해력측정의 개선사항 및 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구방법은 문헌연구 방법을 이용하였다. 국내외의 각종 연구서, 관련기관의 보고서와 각종 논문 등을 검토하였다. 금융이해력측정문항을 분석하기 위하여 각 문항에 대한 면밀히 비교대조 하였으며, 결과지에 대해서도 대한 면밀한 분석을 하였다. 또한 모든 문항의 검증을 위하여 각종 금융서적과 홈페이지를 검색하여 대조작업을 했으며, 금융기관에 실제 내방하는 등의 방법으로 문항에 대한 실사도 병행하였다. 본 연구를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 2003년 측정문항과 2006년 측정문항을 비교해 본 결과, 23%의 해당하는 문항에서 수정이 이루어 졌고, 이것은 난이도의 변화로 나타났다. 따라서 수정된 문항의 정답률에 대한 등락이 수정하지 않은 문항에 비해 컸다. 이는 2006년의 측정이 2003년의 측정결과와의 비교를 위해 유사한 난이도를 적용하였다는 금융감독원의 자료에 크게 어긋나는 것이다. 둘째, 수정에 의한 난이도 변경으로 인해 금융감독원에서 발표 했던 ‘점수향상과 이 것의 원인으로 지목된 지속적인 금융교육 확대노력’ 부분과 ‘재무관리 영역에서 큰 폭의 점수향상이 있었다’ 고하는 측정결과에 대해 신뢰성이 매우 부족하다. 셋째, 문항을 검증한 결과, 문항의 수정을 요하는 문항은 5문항으로 이에 대한 재수정이 필요하다. 이와 같은 결과를 통해 개선점을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 금융이해력을 측정하기 위한 문항을 개선해야 한다. 미국의 Jump$tart의 문제는 참고만 하고, 한국의 실정에 맞는 체계와 문항의 개발이 시급하다. 또한 많은 문항을 만들어 문제은행방식으로 개발하는 것이 필요하다. 둘째, 측정시 문항의 개수도 늘리고 영역별 측정문항의 수도 고르게 조정을 하여 왜곡될 수 있는 측정결과를 최대한 줄이는 것이 필요하다. 마지막으로 그 동안 금융이해력측정 문항과 그의 결과를 바탕으로 한 많은 연구의 재정비가 필요하다고 할 것이다. 이러한 제안들이 청소년의 금융소비자교육을 다시 한번 검증하고, 종국적으로 활성화시키는데 도움이 되었으면 한다.
Finance is given a great deal of weight and imperative in the modern society. And the role as financial customers who have to be react actively to the financial change is also very important as much. Nevertheless modern people do not have an opportunity to learn a formal financial education. So, the...
Finance is given a great deal of weight and imperative in the modern society. And the role as financial customers who have to be react actively to the financial change is also very important as much. Nevertheless modern people do not have an opportunity to learn a formal financial education. So, the needs for its education are being increased and emerged a necessity of education for the financial customers. The Financial Supervisory Service is taking initiative for enlarging the education for financial customers through revision of the textbook in cooperation of the education relevant authorities. Futhermore, they are searching a measure for enforcing education for the youth through establishment of a model school for the financial education. Periodically, they are evaluating the improvement of financial literacy for the youth Besides, many researches are being made for enlarging the finance customer education opportunities. Most of the researches are using some questionnaires of financial literacy test and its results as a tool. But it is not analysed for each questionnaire itself. Although the right way to the education can be set through guarantee of credibility of the questionnaires themselves with the result, its verification does not doing well for now. Firstly, this report defines a concept about financial customer education and we reviewed current education status at schools. furthermore reviewed the results of financial literacy test for the youth and financial education model school by the Financial Supervisory Service. This report is intend to propose an improvement and implication about evaluation of financial literacy through study about faults of the questionnaires and its results. The study method is used a document research method. I reviewed many research papers, articles, reports of relevant authorities and thesis. I did a comparative study with a fine-toothcomb about each questionnaire, the result with many financial books and home pages of some financial institutes for verification of the all questionaires. Additionally, I visited some banking organs for actual survey. The result of this report is as follows. Firstly, In 2006, the adjusted 23% questionnaire of 2003 year version is resulted in the change of the degree of difficulty. Accordingly, the fluctuation of the adjusted questionnaire is larger than that of the unadjusted questionnaire in a percentage of correct answers. This result means a big discordance between the result and a policy of The Financial Supervisory Service who said "applying similar degree of difficulty to the 2003 result in the evaluation of 2006". Secondly, there is lack of credibility of the evaluation comment that was "there was enlarging efforts consistently in financial education and a great improvement of score in financial management area.". hirdly, after verifying all questionnaires, 5 questionnaires have to be adjusted. This report is intend to propose as follows. Firstly, some questionnaires for evaluating financial literacy test have to be revised. The questionnaire have to be made in consideration of Korea's situation with reference to JumpStart's questionnaires, not duplicating it but only referencing it. And It is also need to introduce an item pool system for questionnaire. Secondly, when evaluating, it is need to be increased the number of questionnaire and balanced the each section's questionnaire with each other to minimize an error of the result such as a distortion. Finally, we have to review the result of research from the evaluation and supplement the research. I wish this report will be helpful to verify the current financial customer education again for the youth and in conclusion to improve the education system.
Finance is given a great deal of weight and imperative in the modern society. And the role as financial customers who have to be react actively to the financial change is also very important as much. Nevertheless modern people do not have an opportunity to learn a formal financial education. So, the needs for its education are being increased and emerged a necessity of education for the financial customers. The Financial Supervisory Service is taking initiative for enlarging the education for financial customers through revision of the textbook in cooperation of the education relevant authorities. Futhermore, they are searching a measure for enforcing education for the youth through establishment of a model school for the financial education. Periodically, they are evaluating the improvement of financial literacy for the youth Besides, many researches are being made for enlarging the finance customer education opportunities. Most of the researches are using some questionnaires of financial literacy test and its results as a tool. But it is not analysed for each questionnaire itself. Although the right way to the education can be set through guarantee of credibility of the questionnaires themselves with the result, its verification does not doing well for now. Firstly, this report defines a concept about financial customer education and we reviewed current education status at schools. furthermore reviewed the results of financial literacy test for the youth and financial education model school by the Financial Supervisory Service. This report is intend to propose an improvement and implication about evaluation of financial literacy through study about faults of the questionnaires and its results. The study method is used a document research method. I reviewed many research papers, articles, reports of relevant authorities and thesis. I did a comparative study with a fine-toothcomb about each questionnaire, the result with many financial books and home pages of some financial institutes for verification of the all questionaires. Additionally, I visited some banking organs for actual survey. The result of this report is as follows. Firstly, In 2006, the adjusted 23% questionnaire of 2003 year version is resulted in the change of the degree of difficulty. Accordingly, the fluctuation of the adjusted questionnaire is larger than that of the unadjusted questionnaire in a percentage of correct answers. This result means a big discordance between the result and a policy of The Financial Supervisory Service who said "applying similar degree of difficulty to the 2003 result in the evaluation of 2006". Secondly, there is lack of credibility of the evaluation comment that was "there was enlarging efforts consistently in financial education and a great improvement of score in financial management area.". hirdly, after verifying all questionnaires, 5 questionnaires have to be adjusted. This report is intend to propose as follows. Firstly, some questionnaires for evaluating financial literacy test have to be revised. The questionnaire have to be made in consideration of Korea's situation with reference to JumpStart's questionnaires, not duplicating it but only referencing it. And It is also need to introduce an item pool system for questionnaire. Secondly, when evaluating, it is need to be increased the number of questionnaire and balanced the each section's questionnaire with each other to minimize an error of the result such as a distortion. Finally, we have to review the result of research from the evaluation and supplement the research. I wish this report will be helpful to verify the current financial customer education again for the youth and in conclusion to improve the education system.
주제어
#청소년 금융소비자교육 금융이해력측정
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