성인여성들의 미용교육과정 만족도 및 개선에 관한 조사 연구 : 30세 이상 실업자 직업훈련생을 대상으로 The Research Study on Adult Women's Satisfaction with the Beauty Art Education Course and Its Improvement원문보기
우리나라의 경제 활동 인구 중 30세 이상 여성들의 비율은 날로 증가하고 있고, 직접 경제 활동에 참여하기 위한 방안으로 직업훈련을 선택하는 여성들도 남성에 비하여 월등히 많은 추세이다. 최근 미용은 새로운 고부가가치 산업으로 인정받아 학문으로 연구하는 교육기관과 전문 직업으로 훈련을 하는 직업훈련기관이 많이 활성화 되어 운영 중이다. 이런 직업훈련기관에서 미용을 선택하는 30세 이상의 성인여성들은 현저히 늘어나고 있는 상태인데, 미용에 대한 ...
우리나라의 경제 활동 인구 중 30세 이상 여성들의 비율은 날로 증가하고 있고, 직접 경제 활동에 참여하기 위한 방안으로 직업훈련을 선택하는 여성들도 남성에 비하여 월등히 많은 추세이다. 최근 미용은 새로운 고부가가치 산업으로 인정받아 학문으로 연구하는 교육기관과 전문 직업으로 훈련을 하는 직업훈련기관이 많이 활성화 되어 운영 중이다. 이런 직업훈련기관에서 미용을 선택하는 30세 이상의 성인여성들은 현저히 늘어나고 있는 상태인데, 미용에 대한 사회인식의 변화에도 불구하고 실제로 동일업종에 취업하는 비율은 낮다. 본 연구의 목적은, 성인여성 훈련생들의 미용훈련 선택 동기와 산업현장에 활용도가 높은 내용의 교육이 이루어 졌는지 파악하여 수료 후, 미용 산업 현장으로의 재취업을 위한 미용교육의 효과를 높이기 위한 개선방안을 찾고자 하는데 있다. 본 연구방법은 국내.외 선행연구와 단행본, 정부기관의 간행물 등을 수집, 분석하여 미용의 발달 배경과 교육기관, 훈련기관의 미용교육내용을 정리하였으며 미국, 일본의 직업훈련과 미용교육과정을 비교분석하였고, 이와 병행하여 직업훈련기관의 30세 이상 성인여성훈련생들과 졸업생들을 대상으로 설문조사를 병행하였다. 이를 바탕으로 다음과 같은 교과과정에 대한 개선방안을 도출하였다. 첫째, 미용교과 과정은 현장에서 실제 응용가능하고 시대에 맞는 교과편성이 필요하겠다. 그렇게 하기 위해서는 실업자직업훈련을 관할하고 있는 기관에서도 미용현장에서 요구하는 구인조건을 파악하여 직업훈련기관에서의 훈련생들의 취업요구 조건에 맞는 교과편성과 운영을 할 수 있도록 상호 의견 교환이 있어야 한다. 둘째, 교과과정에 서비스 교육과 인간관계, 그리고 경영에 대한 교과가 추가 되어야 한다. 미용은 대부분 고객에게 직접적으로 행해지는 시술이므로 고객을 대할 때 적절한 언어선택과 대화법을 익혀야 하고, 직원들과의 원만한 인간관계형성과 직장에서의 만족도를 높이기 위하여 인간관계에 도움을 줄 수 있는 교과도 편성하여야 한다. 그리고 창업과 경영에 관한 교육을 실시하여 미용관련업종 창업을 하려고 하는 훈련생들에게 도움을 줄 수 있어야 한다. 셋째, 취업에 대한 충분한 상담과 취업 연계가 이루어져야 한다. 그러기 위해서는 훈련생들의 상황을 이해해야 하고 그들의 취업요구조건을 잘 파악하여야 한다. 그리고 구인을 원하는 업체에는 현재 훈련생들의 연령 분포에 대한 충분한 설명을 해야 하고 그에 대한 근무시간이 탄력적으로 조절 가능하도록 이해와 설득을 하여야 하며, 취업을 앞둔 훈련생에게는 미용업종에 대한 충분한 사전 교육을 실시하고, 직장에서의 적응이 빨리 될 수 있도록 사전교육을 충분히 하여야한다. 넷째, 훈련생 선발 기준과 취업의무에 관한 규정이 있어야 한다. 훈련생 선발 기준이 강화된다면 훈련생들의 수료 후 취업률도 높아지고 정부정책에 부합되는 실업자 직업훈련이 이루어질 수 있을 것으로 본다.
우리나라의 경제 활동 인구 중 30세 이상 여성들의 비율은 날로 증가하고 있고, 직접 경제 활동에 참여하기 위한 방안으로 직업훈련을 선택하는 여성들도 남성에 비하여 월등히 많은 추세이다. 최근 미용은 새로운 고부가가치 산업으로 인정받아 학문으로 연구하는 교육기관과 전문 직업으로 훈련을 하는 직업훈련기관이 많이 활성화 되어 운영 중이다. 이런 직업훈련기관에서 미용을 선택하는 30세 이상의 성인여성들은 현저히 늘어나고 있는 상태인데, 미용에 대한 사회인식의 변화에도 불구하고 실제로 동일업종에 취업하는 비율은 낮다. 본 연구의 목적은, 성인여성 훈련생들의 미용훈련 선택 동기와 산업현장에 활용도가 높은 내용의 교육이 이루어 졌는지 파악하여 수료 후, 미용 산업 현장으로의 재취업을 위한 미용교육의 효과를 높이기 위한 개선방안을 찾고자 하는데 있다. 본 연구방법은 국내.외 선행연구와 단행본, 정부기관의 간행물 등을 수집, 분석하여 미용의 발달 배경과 교육기관, 훈련기관의 미용교육내용을 정리하였으며 미국, 일본의 직업훈련과 미용교육과정을 비교분석하였고, 이와 병행하여 직업훈련기관의 30세 이상 성인여성훈련생들과 졸업생들을 대상으로 설문조사를 병행하였다. 이를 바탕으로 다음과 같은 교과과정에 대한 개선방안을 도출하였다. 첫째, 미용교과 과정은 현장에서 실제 응용가능하고 시대에 맞는 교과편성이 필요하겠다. 그렇게 하기 위해서는 실업자직업훈련을 관할하고 있는 기관에서도 미용현장에서 요구하는 구인조건을 파악하여 직업훈련기관에서의 훈련생들의 취업요구 조건에 맞는 교과편성과 운영을 할 수 있도록 상호 의견 교환이 있어야 한다. 둘째, 교과과정에 서비스 교육과 인간관계, 그리고 경영에 대한 교과가 추가 되어야 한다. 미용은 대부분 고객에게 직접적으로 행해지는 시술이므로 고객을 대할 때 적절한 언어선택과 대화법을 익혀야 하고, 직원들과의 원만한 인간관계형성과 직장에서의 만족도를 높이기 위하여 인간관계에 도움을 줄 수 있는 교과도 편성하여야 한다. 그리고 창업과 경영에 관한 교육을 실시하여 미용관련업종 창업을 하려고 하는 훈련생들에게 도움을 줄 수 있어야 한다. 셋째, 취업에 대한 충분한 상담과 취업 연계가 이루어져야 한다. 그러기 위해서는 훈련생들의 상황을 이해해야 하고 그들의 취업요구조건을 잘 파악하여야 한다. 그리고 구인을 원하는 업체에는 현재 훈련생들의 연령 분포에 대한 충분한 설명을 해야 하고 그에 대한 근무시간이 탄력적으로 조절 가능하도록 이해와 설득을 하여야 하며, 취업을 앞둔 훈련생에게는 미용업종에 대한 충분한 사전 교육을 실시하고, 직장에서의 적응이 빨리 될 수 있도록 사전교육을 충분히 하여야한다. 넷째, 훈련생 선발 기준과 취업의무에 관한 규정이 있어야 한다. 훈련생 선발 기준이 강화된다면 훈련생들의 수료 후 취업률도 높아지고 정부정책에 부합되는 실업자 직업훈련이 이루어질 수 있을 것으로 본다.
The proportion of women aged above 30 years in the Korean population engaged in economic activities is increasing day by day, and the women choosing the vocational training as a scheme to involve themselves in economic activities are proportionally strikingly higher than men. Beauty art has recently...
The proportion of women aged above 30 years in the Korean population engaged in economic activities is increasing day by day, and the women choosing the vocational training as a scheme to involve themselves in economic activities are proportionally strikingly higher than men. Beauty art has recently been recognized as a new high value-added industry, and educational institutions studying it as a science and vocational training institutions providing the training for it have much been revitalized and operated. The adult women choosing beauty art at these vocational training institutions have remarkably increased in numbers. In spite of a shift in social consciousness of beauty art, the proportion of the population actually employed in this business category is low. The purpose of this study was to identify the female adult trainees' motive for choosing the training in beauty art and whether the content of high availability in the industrial field is provided and find out the improvement scheme to raise the effect of beauty art education for reemployment in the field of beauty art industry after the completion of the training course. This study attempted to collect and analyze previous studies, books and government agency publications at home and abroad and synthesize the background of beauty art development and the contents of beauty art education provided in educational institutions and training institution of beauty art and make a comparative analysis of vocational training and educational course of beauty art in the US and Japan. In addition, it sought to conduct the questionnaire research for female adult graduates and trainees aged above 30 years enrolled in the vocational training center. Based on this, this study attempted to elicit the following improvement scheme for the curriculum of beauty art: First, it is necessary to apply the curriculum of beauty art to the field actually and organize the curriculum to fit the times. To do so, the agency governing the vocational training for the unemployed should identify the conditions for employment required on the beauty art field and mutually exchange opinions so that the vocational training institution may organize and operate the subject suited to the requirements for trainees to get employed. Second, it is necessary that the subjects relating to service education, human relations and management should be added to the curriculum. As beauty art is mostly directly administered to clients, trainees should learn how to choose proper language and converse with them in dealing with them. And to form smooth human relations with employees and raise the level of satisfaction, it is necessary to organize the subjects that can be helpful for human relations. And it is necessary to provide assistance for the trainees that intend to start the business related to beauty art by affording the education relating to the commencement of an enterprise and its management. Third, it is necessary to link sufficient counseling about employment with it. For this purpose, it is necessary to understand the trainees' situation and identify the requirements for their employment well. And the firms wanting to employ trainees should offer a full explanation of the current age distribution of trainees, and understand and persuade them that the working hours may be elastically adjustable to them. And they should offer trainees full prior education about beauty art business before they are employed and so they may become well-adapted to the workplace. Fourth, it is necessary to establish the criterion for selection of trainees and regulations on the obligation of employment. If the criterion for selection of trainees is reinforced, they could be employed after completion of the vocational training and the vocational training for the unemployed corresponding to government policy could be achieved.
The proportion of women aged above 30 years in the Korean population engaged in economic activities is increasing day by day, and the women choosing the vocational training as a scheme to involve themselves in economic activities are proportionally strikingly higher than men. Beauty art has recently been recognized as a new high value-added industry, and educational institutions studying it as a science and vocational training institutions providing the training for it have much been revitalized and operated. The adult women choosing beauty art at these vocational training institutions have remarkably increased in numbers. In spite of a shift in social consciousness of beauty art, the proportion of the population actually employed in this business category is low. The purpose of this study was to identify the female adult trainees' motive for choosing the training in beauty art and whether the content of high availability in the industrial field is provided and find out the improvement scheme to raise the effect of beauty art education for reemployment in the field of beauty art industry after the completion of the training course. This study attempted to collect and analyze previous studies, books and government agency publications at home and abroad and synthesize the background of beauty art development and the contents of beauty art education provided in educational institutions and training institution of beauty art and make a comparative analysis of vocational training and educational course of beauty art in the US and Japan. In addition, it sought to conduct the questionnaire research for female adult graduates and trainees aged above 30 years enrolled in the vocational training center. Based on this, this study attempted to elicit the following improvement scheme for the curriculum of beauty art: First, it is necessary to apply the curriculum of beauty art to the field actually and organize the curriculum to fit the times. To do so, the agency governing the vocational training for the unemployed should identify the conditions for employment required on the beauty art field and mutually exchange opinions so that the vocational training institution may organize and operate the subject suited to the requirements for trainees to get employed. Second, it is necessary that the subjects relating to service education, human relations and management should be added to the curriculum. As beauty art is mostly directly administered to clients, trainees should learn how to choose proper language and converse with them in dealing with them. And to form smooth human relations with employees and raise the level of satisfaction, it is necessary to organize the subjects that can be helpful for human relations. And it is necessary to provide assistance for the trainees that intend to start the business related to beauty art by affording the education relating to the commencement of an enterprise and its management. Third, it is necessary to link sufficient counseling about employment with it. For this purpose, it is necessary to understand the trainees' situation and identify the requirements for their employment well. And the firms wanting to employ trainees should offer a full explanation of the current age distribution of trainees, and understand and persuade them that the working hours may be elastically adjustable to them. And they should offer trainees full prior education about beauty art business before they are employed and so they may become well-adapted to the workplace. Fourth, it is necessary to establish the criterion for selection of trainees and regulations on the obligation of employment. If the criterion for selection of trainees is reinforced, they could be employed after completion of the vocational training and the vocational training for the unemployed corresponding to government policy could be achieved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.