전자무역은 종이서류의 발행비용 및 관리비용을 절감하고, 무역거래에 있어서 물리적 제약, 외국과의 교역에서 오는 지리적·시간적 한계를 극복하여 더욱 효율적인 글로벌 마케팅을 가능하게 할 수 있다. 또한 대기업에 편중된 상대적 우위를 중소기업까지 확대시킬 수 있어 중소기업의 수출증진을 위한 수단으로 기대되어 현재 많은 업체들이 관심을 가지고 전자무역의 도입을 추진하는 중이며, 향후 전자무역의 활용이 확대될 전망이다. 전자무역 완성의 핵심은 ‘단일창구(Single Window) 시스템’ 구축에 있다. 단일창구란 ‘무역업체가 수출입관련 모든 요구사항을 단일 채널을 통하여 정보를 제출할 수 있는 시스템’을 말한다. 즉, 무역의 일부 또는 전부가 컴퓨터 등 정보처리능력을 가진 장치에 의하여 정보통신망을 이용하여 이루어지는 거래로서 바이어의 발굴과 계약체결 등의 무역마케팅은 물론, 상역·물류·통관·결제·인증 등 계약체결 이후의 모든 무역거래과정이 인터넷, ...
전자무역은 종이서류의 발행비용 및 관리비용을 절감하고, 무역거래에 있어서 물리적 제약, 외국과의 교역에서 오는 지리적·시간적 한계를 극복하여 더욱 효율적인 글로벌 마케팅을 가능하게 할 수 있다. 또한 대기업에 편중된 상대적 우위를 중소기업까지 확대시킬 수 있어 중소기업의 수출증진을 위한 수단으로 기대되어 현재 많은 업체들이 관심을 가지고 전자무역의 도입을 추진하는 중이며, 향후 전자무역의 활용이 확대될 전망이다. 전자무역 완성의 핵심은 ‘단일창구(Single Window) 시스템’ 구축에 있다. 단일창구란 ‘무역업체가 수출입관련 모든 요구사항을 단일 채널을 통하여 정보를 제출할 수 있는 시스템’을 말한다. 즉, 무역의 일부 또는 전부가 컴퓨터 등 정보처리능력을 가진 장치에 의하여 정보통신망을 이용하여 이루어지는 거래로서 바이어의 발굴과 계약체결 등의 무역마케팅은 물론, 상역·물류·통관·결제·인증 등 계약체결 이후의 모든 무역거래과정이 인터넷, EDI 등 네트워크를 통하여 One Stop으로 처리되는 새로운 형태의 무역거래라 할 수 있다. 본 연구는 이러한 영세한 중소무역회사의 인건비 절감과 이용 활성화를 통한 경쟁력 증가와 성과 극대화를 위해, 이들 유관기관들의 이용실태 파악을 통한 적극적인 운영상의 활성화 방안을 모색하고자 한다. 전자무역의 도입은 크게 활용 측면과 서비스절차 측면에서 효율성이 높아야 성과를 높일 수 있다. 이런 점에서 활용요인으로 무역프로세스 요인, 기업특성 요인, 정보활용 요인 등으로 나누어 살펴보고, 서비스 절차로 요건확인, 수입신고, 인증에 이르기까지 이용성과와 유용성에 따른 직·간접 효과를 중심으로 살펴보았다. 본 연구는 정보통신기술의 발달과 문서 전자화의 확산으로 현재 실용화 단계에 있는 관세청 통관전자화에 대한 문제점과 유용함을 제시하여 전자무역의 활성화에 기여하는데 그 목적을 두고 연구하였으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 가설1(전자무역 활용요인은 수출입통관 유용성에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 물류·통관, 마케팅 및 상역에서 정보활용과 무역프로세스 요인이 채택되었고, 외환·결제에서는 기업특성과 무역프로세스 요인이 채택되었다. 가설2(전자무역 활용요인은 서비스 이용성과에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 마케팅 및 상역, 외환·결제에서 공인인증준비기관과 수입신고 요인이 채택되었고, 물류·통관에서는 네트워크환경, 수입신고, 요건절차확인 요인이 채택되었다. 가설3(전자무역 서비스절차는 수출입통관 유용성에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 물류·통관, 외환·결제에서 각각 무역프로세스 요인이 채택되었고, 마케팅 및 상역에서는 기업특성 요인이 채택되었다. 가설4(전자무역 서비스절차는 서비스 이용성과에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 물류·통관, 외환·결제에서 수입신고, 요건절차확인 요인이 채택되었고, 마케팅 및 상역에서는 공인인증준비기관, 수입신고, 요건절차확인 요인 등이 채택되었다. 이상의 가설검증 결과를 볼 때 전자무역의 활용요인으로서 무역프로세스의 유용성과 정보활용은 물류통관시 중요한 요인이 되었으며, 서비스 절차적 요인으로서의 수입신고, 요건절차 확인, 외환·결제 과정에서 기존의 과정에 비해 인터넷상에서의 기능향상과 안전성 및 전문성에 따라 서비스 절차와 활용 동기가 보다 신속하고 일반화되었음을 알 수 있다.
전자무역은 종이서류의 발행비용 및 관리비용을 절감하고, 무역거래에 있어서 물리적 제약, 외국과의 교역에서 오는 지리적·시간적 한계를 극복하여 더욱 효율적인 글로벌 마케팅을 가능하게 할 수 있다. 또한 대기업에 편중된 상대적 우위를 중소기업까지 확대시킬 수 있어 중소기업의 수출증진을 위한 수단으로 기대되어 현재 많은 업체들이 관심을 가지고 전자무역의 도입을 추진하는 중이며, 향후 전자무역의 활용이 확대될 전망이다. 전자무역 완성의 핵심은 ‘단일창구(Single Window) 시스템’ 구축에 있다. 단일창구란 ‘무역업체가 수출입관련 모든 요구사항을 단일 채널을 통하여 정보를 제출할 수 있는 시스템’을 말한다. 즉, 무역의 일부 또는 전부가 컴퓨터 등 정보처리능력을 가진 장치에 의하여 정보통신망을 이용하여 이루어지는 거래로서 바이어의 발굴과 계약체결 등의 무역마케팅은 물론, 상역·물류·통관·결제·인증 등 계약체결 이후의 모든 무역거래과정이 인터넷, EDI 등 네트워크를 통하여 One Stop으로 처리되는 새로운 형태의 무역거래라 할 수 있다. 본 연구는 이러한 영세한 중소무역회사의 인건비 절감과 이용 활성화를 통한 경쟁력 증가와 성과 극대화를 위해, 이들 유관기관들의 이용실태 파악을 통한 적극적인 운영상의 활성화 방안을 모색하고자 한다. 전자무역의 도입은 크게 활용 측면과 서비스절차 측면에서 효율성이 높아야 성과를 높일 수 있다. 이런 점에서 활용요인으로 무역프로세스 요인, 기업특성 요인, 정보활용 요인 등으로 나누어 살펴보고, 서비스 절차로 요건확인, 수입신고, 인증에 이르기까지 이용성과와 유용성에 따른 직·간접 효과를 중심으로 살펴보았다. 본 연구는 정보통신기술의 발달과 문서 전자화의 확산으로 현재 실용화 단계에 있는 관세청 통관전자화에 대한 문제점과 유용함을 제시하여 전자무역의 활성화에 기여하는데 그 목적을 두고 연구하였으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 가설1(전자무역 활용요인은 수출입통관 유용성에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 물류·통관, 마케팅 및 상역에서 정보활용과 무역프로세스 요인이 채택되었고, 외환·결제에서는 기업특성과 무역프로세스 요인이 채택되었다. 가설2(전자무역 활용요인은 서비스 이용성과에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 마케팅 및 상역, 외환·결제에서 공인인증준비기관과 수입신고 요인이 채택되었고, 물류·통관에서는 네트워크환경, 수입신고, 요건절차확인 요인이 채택되었다. 가설3(전자무역 서비스절차는 수출입통관 유용성에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 물류·통관, 외환·결제에서 각각 무역프로세스 요인이 채택되었고, 마케팅 및 상역에서는 기업특성 요인이 채택되었다. 가설4(전자무역 서비스절차는 서비스 이용성과에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다)에서는 물류·통관, 외환·결제에서 수입신고, 요건절차확인 요인이 채택되었고, 마케팅 및 상역에서는 공인인증준비기관, 수입신고, 요건절차확인 요인 등이 채택되었다. 이상의 가설검증 결과를 볼 때 전자무역의 활용요인으로서 무역프로세스의 유용성과 정보활용은 물류통관시 중요한 요인이 되었으며, 서비스 절차적 요인으로서의 수입신고, 요건절차 확인, 외환·결제 과정에서 기존의 과정에 비해 인터넷상에서의 기능향상과 안전성 및 전문성에 따라 서비스 절차와 활용 동기가 보다 신속하고 일반화되었음을 알 수 있다.
Electronic trade reduces additional costs generated from the issuing and management of paper documents, and overcomes the physical limitations of commercial transactions as well as the geographical and time limitations resulting from trading with foreign countries. These characteristics of electroni...
Electronic trade reduces additional costs generated from the issuing and management of paper documents, and overcomes the physical limitations of commercial transactions as well as the geographical and time limitations resulting from trading with foreign countries. These characteristics of electronic trade guarantees better and more effective global marketing for companies. In addition, by expanding relative superiority of large corporations to medium-small sized companies, many medium-small companies have shown great interest in electronic trade to promote its exporting businesses, and implementing changes to facilitate electronic trade into their business system. Therefore, it is expected that the electronic trade will be more widely distributed and utilized by businesses of all sizes in the future. The most important factor in the successful application of the electronic trade system is the construction of the ‘Single Window System’. Single Window System refers to a system which can ‘process all information and demands regarding a company’s export affairs through a single channel’. In other words, it is a transaction of business, where the entirety or partial of the trade is transformed through an information communication line equipped with a device like a computer processing all necessary information in the transaction. This is a new form of trade utilizing the ‘One Stop Processing Mechanism’ where everything from searching for new buyers, signing contracts and other regular trade marketing process as well as ex post trade transaction process resulting from trade, logistics, customs clearance, payment, authorization and other related contract signing affairs through a network operated through the internet or the EDI. This research examines the current practice of electronic trade in other relevant fields of business to propose a scheme to actively implement the electronic trade system into the business transactions of medium-small sized businesses, which will in effect, enhance their market competition and productivity. The adaptation and implementation of the electronic trade system can only have prosperous effects when there is a high efficiency in the utilization and service process of the concerned company. Under this premise, this research first examined electronic trade, characteristics of the company and information utilization as the key elements to determine the effectiveness of the utility aspect. Then it examines confirmation of product demand, registration of revenues, and authorization as the key elements to determine the level of service process. This research also highlighted the problems and merits of the currently implemented electronic customs clearance service from the Korea Customs Service, which was devised in response to the development of the information communication technology and the expansion of electronic documents. The sole purpose behind these analyses was to promote further development of electronic trade in the future, and the results are as follows. In hypothesis I (The utilization elements in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of customs clearance for importation and exportation), information utilization and trade process have been chosen in terms of logistics, customs clearance, marketing and trade. In foreign exchange and authorization, on the contrary, characteristics of company and trade process have been adopted. In hypothesis II (The utilization elements in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of service), official authorization organization and registration of revenues have been chosen in terms of marketing, trade, foreign exchange and payment. In logistics and customs clearance, network environment, on the other hand, registration of revenues and confirmation of product demand procedure have been adopted. In hypothesis III (The service procedure in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of customs clearance for importation and exportation), trade process has been chosen in terms of logistics, customs clearance, foreign exchange and payment. In marketing and trade, on the contrary, the characteristics of company has been adopted. In hypothesis IV (The service procedure in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of service'), confirmation of product demand procedure and registration of revenues have been chosen in terms of logistics, customs clearance, foreign exchange and payment. In marketing and trade, on the other hand, official authorization organization, registration of revenues and confirmation of product demand procedure have been adopted. Based on the results of the said hypotheses, it's been confirmed that the utility and information utilization of trade process play an important role in customs clearance as utilization elements in electronic trade. Due to improvement of function, safety and efficiency of online service in registration of revenues, confirmation of produce demand procedure, foreign exchange and payment, futhermore, the service procedure and utilization motive have been faster and further generalized.
Electronic trade reduces additional costs generated from the issuing and management of paper documents, and overcomes the physical limitations of commercial transactions as well as the geographical and time limitations resulting from trading with foreign countries. These characteristics of electronic trade guarantees better and more effective global marketing for companies. In addition, by expanding relative superiority of large corporations to medium-small sized companies, many medium-small companies have shown great interest in electronic trade to promote its exporting businesses, and implementing changes to facilitate electronic trade into their business system. Therefore, it is expected that the electronic trade will be more widely distributed and utilized by businesses of all sizes in the future. The most important factor in the successful application of the electronic trade system is the construction of the ‘Single Window System’. Single Window System refers to a system which can ‘process all information and demands regarding a company’s export affairs through a single channel’. In other words, it is a transaction of business, where the entirety or partial of the trade is transformed through an information communication line equipped with a device like a computer processing all necessary information in the transaction. This is a new form of trade utilizing the ‘One Stop Processing Mechanism’ where everything from searching for new buyers, signing contracts and other regular trade marketing process as well as ex post trade transaction process resulting from trade, logistics, customs clearance, payment, authorization and other related contract signing affairs through a network operated through the internet or the EDI. This research examines the current practice of electronic trade in other relevant fields of business to propose a scheme to actively implement the electronic trade system into the business transactions of medium-small sized businesses, which will in effect, enhance their market competition and productivity. The adaptation and implementation of the electronic trade system can only have prosperous effects when there is a high efficiency in the utilization and service process of the concerned company. Under this premise, this research first examined electronic trade, characteristics of the company and information utilization as the key elements to determine the effectiveness of the utility aspect. Then it examines confirmation of product demand, registration of revenues, and authorization as the key elements to determine the level of service process. This research also highlighted the problems and merits of the currently implemented electronic customs clearance service from the Korea Customs Service, which was devised in response to the development of the information communication technology and the expansion of electronic documents. The sole purpose behind these analyses was to promote further development of electronic trade in the future, and the results are as follows. In hypothesis I (The utilization elements in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of customs clearance for importation and exportation), information utilization and trade process have been chosen in terms of logistics, customs clearance, marketing and trade. In foreign exchange and authorization, on the contrary, characteristics of company and trade process have been adopted. In hypothesis II (The utilization elements in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of service), official authorization organization and registration of revenues have been chosen in terms of marketing, trade, foreign exchange and payment. In logistics and customs clearance, network environment, on the other hand, registration of revenues and confirmation of product demand procedure have been adopted. In hypothesis III (The service procedure in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of customs clearance for importation and exportation), trade process has been chosen in terms of logistics, customs clearance, foreign exchange and payment. In marketing and trade, on the contrary, the characteristics of company has been adopted. In hypothesis IV (The service procedure in electronic trade would have a statistically significant positive impact on the utility of service'), confirmation of product demand procedure and registration of revenues have been chosen in terms of logistics, customs clearance, foreign exchange and payment. In marketing and trade, on the other hand, official authorization organization, registration of revenues and confirmation of product demand procedure have been adopted. Based on the results of the said hypotheses, it's been confirmed that the utility and information utilization of trade process play an important role in customs clearance as utilization elements in electronic trade. Due to improvement of function, safety and efficiency of online service in registration of revenues, confirmation of produce demand procedure, foreign exchange and payment, futhermore, the service procedure and utilization motive have been faster and further generalized.
주제어
#전자무역 EDI 단일창구 전자통관 Electronic Trad Single Window Electronic Customs Clearance
학위논문 정보
저자
임천혁
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
국제무역학과 전자무역 전공
지도교수
박남규
발행연도
2009
총페이지
x, 163 p.
키워드
전자무역 EDI 단일창구 전자통관 Electronic Trad Single Window Electronic Customs Clearance
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