주택청약제도는 1977. 8. 18 「국민주택 우선공급에 관한 규칙」에서 출발하여 30년이 경과하였으며, 주택청약제도 중 중요한 부분을 차지하고 있는 청약가점제는 2007. 8. 24 「주택공급에 관한 규칙」을 개정하여 도입하였다. 청약가점제는 1년간 시행한 결과 무주택 실수요자에게 주택이 공급되고 청약경쟁률이 완화되는 등 성공적인 제도로 평가받고 있다. 그럼에도 불구하고 청약가점제에 대한 이해부족으로 주택청약시 청약자들은 상당한 어려움을 겪고 있으며, 주택 분양업체에는 이와 관련한 민원이 많이 제기되고 있는 실정이다. 따라서 청...
주택청약제도는 1977. 8. 18 「국민주택 우선공급에 관한 규칙」에서 출발하여 30년이 경과하였으며, 주택청약제도 중 중요한 부분을 차지하고 있는 청약가점제는 2007. 8. 24 「주택공급에 관한 규칙」을 개정하여 도입하였다. 청약가점제는 1년간 시행한 결과 무주택 실수요자에게 주택이 공급되고 청약경쟁률이 완화되는 등 성공적인 제도로 평가받고 있다. 그럼에도 불구하고 청약가점제에 대한 이해부족으로 주택청약시 청약자들은 상당한 어려움을 겪고 있으며, 주택 분양업체에는 이와 관련한 민원이 많이 제기되고 있는 실정이다. 따라서 청약가점제 시행결과 나타난 문제점을 분석하고 이에 대한 개선방안을 제시하여 청약자들에게 편리한 제도로 발전되도록 함으로써 제도의 청착을 도모하고자 한다. 일반인에 대한 설문조사 및 가점제 운영 관계자와의 면담 등을 통한 조사 결과 개선해야할 가점제의 가장 큰 문제점은 다음과 같은 세 가지로 나타났다. 첫째, 가점제의 내용이 어려워 청약시 가점내역을 직접 기입하는데 어려움이 있다. 둘째, 집을 늘려가는데 가점제가 불리하다. 셋째, 가점기준이 불공평하다는 것이었다. 본 연구에서는 설문조사 결과를 바탕으로 이에 대한 개선방안을 검토한 결과 다음과 같은 대책을 제시하였다. 첫째, 가점 자동계산 청약시스템을 구축하여야 한다. 주택전산망·주민등록전산망·청약전산망 등의 연계시스템을 구축하여 청약자가 주민등록번호를 입력하면 가점이 자동계산 되도록 하는 방안을 모색할 필요가 있다. 둘째, 집을 늘려가려는 자에 대한 가점 불이익을 개선하여야 한다. 국민주택규모인 85㎡ 이하 주택소유까지는 가점제에서 무주택으로 간주하여 청약 불이익이 없도록 하는 것이 타당하다. 셋째, 가점항목에 자산 보유현황을 추가하고, 가점항목간의 점수 불균형을 개선하여야 하며, 가점제와 추첨제의 병행을 단일 가점제로 전환하여야 한다.
주택청약제도는 1977. 8. 18 「국민주택 우선공급에 관한 규칙」에서 출발하여 30년이 경과하였으며, 주택청약제도 중 중요한 부분을 차지하고 있는 청약가점제는 2007. 8. 24 「주택공급에 관한 규칙」을 개정하여 도입하였다. 청약가점제는 1년간 시행한 결과 무주택 실수요자에게 주택이 공급되고 청약경쟁률이 완화되는 등 성공적인 제도로 평가받고 있다. 그럼에도 불구하고 청약가점제에 대한 이해부족으로 주택청약시 청약자들은 상당한 어려움을 겪고 있으며, 주택 분양업체에는 이와 관련한 민원이 많이 제기되고 있는 실정이다. 따라서 청약가점제 시행결과 나타난 문제점을 분석하고 이에 대한 개선방안을 제시하여 청약자들에게 편리한 제도로 발전되도록 함으로써 제도의 청착을 도모하고자 한다. 일반인에 대한 설문조사 및 가점제 운영 관계자와의 면담 등을 통한 조사 결과 개선해야할 가점제의 가장 큰 문제점은 다음과 같은 세 가지로 나타났다. 첫째, 가점제의 내용이 어려워 청약시 가점내역을 직접 기입하는데 어려움이 있다. 둘째, 집을 늘려가는데 가점제가 불리하다. 셋째, 가점기준이 불공평하다는 것이었다. 본 연구에서는 설문조사 결과를 바탕으로 이에 대한 개선방안을 검토한 결과 다음과 같은 대책을 제시하였다. 첫째, 가점 자동계산 청약시스템을 구축하여야 한다. 주택전산망·주민등록전산망·청약전산망 등의 연계시스템을 구축하여 청약자가 주민등록번호를 입력하면 가점이 자동계산 되도록 하는 방안을 모색할 필요가 있다. 둘째, 집을 늘려가려는 자에 대한 가점 불이익을 개선하여야 한다. 국민주택규모인 85㎡ 이하 주택소유까지는 가점제에서 무주택으로 간주하여 청약 불이익이 없도록 하는 것이 타당하다. 셋째, 가점항목에 자산 보유현황을 추가하고, 가점항목간의 점수 불균형을 개선하여야 하며, 가점제와 추첨제의 병행을 단일 가점제로 전환하여야 한다.
This study was intended to present the improvement scheme to raise the housing subscription scoring system enforced since Sept 1, 2007. The improvement scheme is based on the results of the questionnaire research and the interview with those concerned with the agency related to the operation of the ...
This study was intended to present the improvement scheme to raise the housing subscription scoring system enforced since Sept 1, 2007. The improvement scheme is based on the results of the questionnaire research and the interview with those concerned with the agency related to the operation of the housing subscription scoring system. Its contents are as follows: First, it is necessary to construct the automated calculation subscription system. And it is necessary to build up the linking system of the computer network for real estate registration, the computer network for resident registration and the computer network for the housing subscription passbook. It lead to the automatical calculation of the add points for no residence, the add points for dependent family, the add points for the participating period of the subscription passbook if the name and resident registration number of the subscriber is entered. By doing so, the difficulty and side effect the subscriber personally calculates and enters the particulars of add points should be resolved. Second, it is necessary to improve the disadvantage of add points for those who move to the larger house. It is valid to require that people have the disadvantage of subscription by regarding the ownership of the house with less than 85㎡ , the size of national housing, as no housing in the subscription add point system. Doing this would be the housing supply policy for a majority of common people to intend to move to the larger house gradually by saving money after having a small-sized house at first. Third, the purpose of asset reallocation should be served by adding the present situation of asset holdings to the item of add points and including the real estate other than land and building in the item of current add points and annual income in the item of negative add points. And the operating institution of the subscription add point system should investigate what item of add points has a crucial effect on lottery based on data on housing subscription after the enforcement of the add point system and adjust the score of this item to meet equity with other items if there is any item of add points corresponding to this. Fourth, it is necessary to complement the housing subscription system to prevent an unqualified lottery winner from occurring. It is necessary to reduce the burden of the housing subscriber and alleviate civil petition by constructing the linkage system of the computer networks for housing, for resident registration and for lottery winners and preventing any unqualified lottery winner from occurring though maintaining the current unqualified lottery winner system. In addition, it is necessary to reduce civil petitions raised to the housing sale business firm in relation to this. Fifth, it is necessary to integrate the add point system and the lottery system into an unitary add point system. Seeing that the problem of the lottery system and the effect of the add point system have already sufficiently been proved, it is necessary predict that they will be integrated after the passage of a given period(three years after its enforcement) beforehand and have them integrated automatically after the passage of time limit.
This study was intended to present the improvement scheme to raise the housing subscription scoring system enforced since Sept 1, 2007. The improvement scheme is based on the results of the questionnaire research and the interview with those concerned with the agency related to the operation of the housing subscription scoring system. Its contents are as follows: First, it is necessary to construct the automated calculation subscription system. And it is necessary to build up the linking system of the computer network for real estate registration, the computer network for resident registration and the computer network for the housing subscription passbook. It lead to the automatical calculation of the add points for no residence, the add points for dependent family, the add points for the participating period of the subscription passbook if the name and resident registration number of the subscriber is entered. By doing so, the difficulty and side effect the subscriber personally calculates and enters the particulars of add points should be resolved. Second, it is necessary to improve the disadvantage of add points for those who move to the larger house. It is valid to require that people have the disadvantage of subscription by regarding the ownership of the house with less than 85㎡ , the size of national housing, as no housing in the subscription add point system. Doing this would be the housing supply policy for a majority of common people to intend to move to the larger house gradually by saving money after having a small-sized house at first. Third, the purpose of asset reallocation should be served by adding the present situation of asset holdings to the item of add points and including the real estate other than land and building in the item of current add points and annual income in the item of negative add points. And the operating institution of the subscription add point system should investigate what item of add points has a crucial effect on lottery based on data on housing subscription after the enforcement of the add point system and adjust the score of this item to meet equity with other items if there is any item of add points corresponding to this. Fourth, it is necessary to complement the housing subscription system to prevent an unqualified lottery winner from occurring. It is necessary to reduce the burden of the housing subscriber and alleviate civil petition by constructing the linkage system of the computer networks for housing, for resident registration and for lottery winners and preventing any unqualified lottery winner from occurring though maintaining the current unqualified lottery winner system. In addition, it is necessary to reduce civil petitions raised to the housing sale business firm in relation to this. Fifth, it is necessary to integrate the add point system and the lottery system into an unitary add point system. Seeing that the problem of the lottery system and the effect of the add point system have already sufficiently been proved, it is necessary predict that they will be integrated after the passage of a given period(three years after its enforcement) beforehand and have them integrated automatically after the passage of time limit.
주제어
#주택청약 가점제 개선방안
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