본 연구는 알바로 시자가 그의 작품 안에서 어떠한 건축언어로 공간을 창조해 내는가 하는 것에 주목하여 알바로 시자 건축의 표현요소를 살펴보고자 하는 의도에서 시작되었다. 다양한 비평가들에 의해 시자의 작품들이 연구되었고, 시자가 언급한 ‘건축가는 아무 것도 창조하지 않는다. 단지 현실을 변형(Transformation)할 뿐이다.’의 ‘변형’은 많은 비평가들의 핵심어였다. 하지만 이러한 추상적이고 포괄적인 단어로 시자의 건축을 연구하기에는 한계가 있다. 또한 다양한 연구가 진행되었지만, 시자 건축의 한 단편들만을 다루고 있고, 추상적인 표현으로 설명하고 있다. 따라서 본 연구에서는 시자의 건축 표현이 어떻게 형성되었고 현재까지의 시자의 건축 작품 분석을 통해 시자의 작품 속에 나타나는 주요 건축 표현 요소를 파악하고자 함에 중점을 두었다. 이러한 흐름의 따른 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 알바로 시자의 건축은 시자의 시대적·지역적 상황과 근대 건축의 연구를 통해 형성되었다. 시대적·지역적인 상황으로 인해 ...
본 연구는 알바로 시자가 그의 작품 안에서 어떠한 건축언어로 공간을 창조해 내는가 하는 것에 주목하여 알바로 시자 건축의 표현요소를 살펴보고자 하는 의도에서 시작되었다. 다양한 비평가들에 의해 시자의 작품들이 연구되었고, 시자가 언급한 ‘건축가는 아무 것도 창조하지 않는다. 단지 현실을 변형(Transformation)할 뿐이다.’의 ‘변형’은 많은 비평가들의 핵심어였다. 하지만 이러한 추상적이고 포괄적인 단어로 시자의 건축을 연구하기에는 한계가 있다. 또한 다양한 연구가 진행되었지만, 시자 건축의 한 단편들만을 다루고 있고, 추상적인 표현으로 설명하고 있다. 따라서 본 연구에서는 시자의 건축 표현이 어떻게 형성되었고 현재까지의 시자의 건축 작품 분석을 통해 시자의 작품 속에 나타나는 주요 건축 표현 요소를 파악하고자 함에 중점을 두었다. 이러한 흐름의 따른 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 알바로 시자의 건축은 시자의 시대적·지역적 상황과 근대 건축의 연구를 통해 형성되었다. 시대적·지역적인 상황으로 인해 지역주의(Regionalism)적인 경향이었던 시자의 건축은 포르투갈의 개방 이후 보편성을 찾아가기 시작하면서 지역주의(Regionalism)와 보편주의(Universalism)를 통합해가는 경향이 나타난다. 알바로 시자 건축의 형태적, 공간구성어휘는 꼬르뷔제, 알토, 라이트, 로스, 아우트 등의 모더니즘기의 건축가의 건축을 연구를 통해 형성 되었다. 시자는 일의 도구인 드로잉을 통해 공간을 연구하고, 특히 투시도 스케치를 통해 내·외부 공간을 관찰자의 입장에서 연구하고 있다. 9개의 사례작품의 분석을 토대로 알바로 시자 건축의 표현요소를 평면, 입면, 단면에서 나타나는 주요 특징인 U-shape, 흰 벽, 천창에 관하여 정리하였다. 첫 번째, U-shape의 형태는 80년대 중반이후로 자주 나타나는 시자의 형태어휘이며, 시자는 U-shape를 통해 외부로부터 내부를 보호하고 내·외부의 관계를 긴밀하게 하고, 주변의 공간이나 풍경을 향해 수렴하는 공간을 창출한다. 두 번째, 흰 벽은 아돌프 로스의 영향으로 두드러지게 나타나는데, 많은 시자 건축 작품들에서 나타나고 있음을 확인 할 수 있다. 세 번째, 천창은 빛을 조정하는 주요 요소인데, 시자는 빛을 조정함으로써 극적인 공간적 장면을 연출하며, 공간적 풍만함을 제공하고 있다. 결론적으로 알바로 시자 건축의 배경을 이해하고 사례작품 분석을 통해 시자 공간에 나타나는 건축 표현 요소들을 살펴봄으로써, 알바로 시자의 건축의지를 살펴보았다. 이러한 요소들로 공간을 만들어내는 알바로 시자의 작업은 우리에게 시사하는 바가 크다.
본 연구는 알바로 시자가 그의 작품 안에서 어떠한 건축언어로 공간을 창조해 내는가 하는 것에 주목하여 알바로 시자 건축의 표현요소를 살펴보고자 하는 의도에서 시작되었다. 다양한 비평가들에 의해 시자의 작품들이 연구되었고, 시자가 언급한 ‘건축가는 아무 것도 창조하지 않는다. 단지 현실을 변형(Transformation)할 뿐이다.’의 ‘변형’은 많은 비평가들의 핵심어였다. 하지만 이러한 추상적이고 포괄적인 단어로 시자의 건축을 연구하기에는 한계가 있다. 또한 다양한 연구가 진행되었지만, 시자 건축의 한 단편들만을 다루고 있고, 추상적인 표현으로 설명하고 있다. 따라서 본 연구에서는 시자의 건축 표현이 어떻게 형성되었고 현재까지의 시자의 건축 작품 분석을 통해 시자의 작품 속에 나타나는 주요 건축 표현 요소를 파악하고자 함에 중점을 두었다. 이러한 흐름의 따른 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 알바로 시자의 건축은 시자의 시대적·지역적 상황과 근대 건축의 연구를 통해 형성되었다. 시대적·지역적인 상황으로 인해 지역주의(Regionalism)적인 경향이었던 시자의 건축은 포르투갈의 개방 이후 보편성을 찾아가기 시작하면서 지역주의(Regionalism)와 보편주의(Universalism)를 통합해가는 경향이 나타난다. 알바로 시자 건축의 형태적, 공간구성어휘는 꼬르뷔제, 알토, 라이트, 로스, 아우트 등의 모더니즘기의 건축가의 건축을 연구를 통해 형성 되었다. 시자는 일의 도구인 드로잉을 통해 공간을 연구하고, 특히 투시도 스케치를 통해 내·외부 공간을 관찰자의 입장에서 연구하고 있다. 9개의 사례작품의 분석을 토대로 알바로 시자 건축의 표현요소를 평면, 입면, 단면에서 나타나는 주요 특징인 U-shape, 흰 벽, 천창에 관하여 정리하였다. 첫 번째, U-shape의 형태는 80년대 중반이후로 자주 나타나는 시자의 형태어휘이며, 시자는 U-shape를 통해 외부로부터 내부를 보호하고 내·외부의 관계를 긴밀하게 하고, 주변의 공간이나 풍경을 향해 수렴하는 공간을 창출한다. 두 번째, 흰 벽은 아돌프 로스의 영향으로 두드러지게 나타나는데, 많은 시자 건축 작품들에서 나타나고 있음을 확인 할 수 있다. 세 번째, 천창은 빛을 조정하는 주요 요소인데, 시자는 빛을 조정함으로써 극적인 공간적 장면을 연출하며, 공간적 풍만함을 제공하고 있다. 결론적으로 알바로 시자 건축의 배경을 이해하고 사례작품 분석을 통해 시자 공간에 나타나는 건축 표현 요소들을 살펴봄으로써, 알바로 시자의 건축의지를 살펴보았다. 이러한 요소들로 공간을 만들어내는 알바로 시자의 작업은 우리에게 시사하는 바가 크다.
This study looks into design elements in the architecture of Alvaro Siza. Previous studies on Siza's architecture have been introduced and the word 'trasformation' from his mention 'Architects don't invent anything, they transform reality'. has been a critical word. however, it is hard to study with...
This study looks into design elements in the architecture of Alvaro Siza. Previous studies on Siza's architecture have been introduced and the word 'trasformation' from his mention 'Architects don't invent anything, they transform reality'. has been a critical word. however, it is hard to study with such an abstract concept and most of studies are focusing on specific themes or periods. In order to supplement these existing studies, This thesis focuses on understanding on design elements in the architecture of Alvaro Siza with the study of background of Siza's architecture and his projects. The results of this study can be summarized as follows. The architecture of Alvaro Siza has been formed with periodical and regional background and is also characterized by a continuous crticl dialogue with the tradition on contemporary architecture. His buildings display an non-systematic proliferation of citations and more or less cryptic allusions to Frank Lloyd Wright, Le Corbusier, Loos, Oud, Aalto. Drawing, especially perspective sketch, is the critical working tool in his design process and he tries to see the space with the point of objective view. Through the analysis of 9 finished works, the critical design elements -U-shape, the white wall, and top light- in Siza's architecture has been summarized. First, U-shape that appears many times in Siza's work after mid 80s is a configuration of form that wakes in us a chain of associations with other like configurations. it protects inner space from surrounding and opens to landscape or adjacent space. Second, the white walled projects, which is influenced by Aldof Loos, can be seen in various projects. Third, top light is a critical element on controlling light in Siza's architecture. Siza tries to use the light to make a dramatic space. In conclusion, design elements on Siza's architecture can be understood by understanding on background of Siza's architecture and analysing projects. therefore it can be translated into Siza's architectural will and it is very suggestive to us.
This study looks into design elements in the architecture of Alvaro Siza. Previous studies on Siza's architecture have been introduced and the word 'trasformation' from his mention 'Architects don't invent anything, they transform reality'. has been a critical word. however, it is hard to study with such an abstract concept and most of studies are focusing on specific themes or periods. In order to supplement these existing studies, This thesis focuses on understanding on design elements in the architecture of Alvaro Siza with the study of background of Siza's architecture and his projects. The results of this study can be summarized as follows. The architecture of Alvaro Siza has been formed with periodical and regional background and is also characterized by a continuous crticl dialogue with the tradition on contemporary architecture. His buildings display an non-systematic proliferation of citations and more or less cryptic allusions to Frank Lloyd Wright, Le Corbusier, Loos, Oud, Aalto. Drawing, especially perspective sketch, is the critical working tool in his design process and he tries to see the space with the point of objective view. Through the analysis of 9 finished works, the critical design elements -U-shape, the white wall, and top light- in Siza's architecture has been summarized. First, U-shape that appears many times in Siza's work after mid 80s is a configuration of form that wakes in us a chain of associations with other like configurations. it protects inner space from surrounding and opens to landscape or adjacent space. Second, the white walled projects, which is influenced by Aldof Loos, can be seen in various projects. Third, top light is a critical element on controlling light in Siza's architecture. Siza tries to use the light to make a dramatic space. In conclusion, design elements on Siza's architecture can be understood by understanding on background of Siza's architecture and analysing projects. therefore it can be translated into Siza's architectural will and it is very suggestive to us.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.