우리나라 피아노 교육과정 중 중급단계의 레퍼토리의 양을 살펴보면 초급에서의 다양한 레퍼토리에 비해 많이 부족한 것이 사실이다. 그중 중급단계에서 집중적으로 훈련받게 되는 연습곡 목록들을 살펴보면 20~30년 전부터 사용해 오는 교재와 별로 다르지 않다는 것을 알 수 있다. 중급과정에서의 레퍼토리를 소화해낼 수 있는 테크닉을 얼마나 체계적으로 공부하고 고급 수준의 작품을 접하는지에 따라 연주자의 기량 차이는 확연히 드러나게 되어 있다. 그럼에도 불구하고 중급에서 사용하고 있는 하농이나 체르니, 크라머 등의 한정된 연습곡에서 반복적인 패턴의 테크닉만 중점적으로 연습하다가 고급으로 입문하게 되면 쇼팽 에튀드의 비교적 쉬운 곡인 작품 10의 5번 연습곡이나 작품 25의 1번 또는 2번과 같은 곡을 연습하게 된다. 그러나 쇼팽 연습곡은 아무리 쉬운 악곡이라 하더라도 하농이나 체르니의 연습만으로는 소화하기 어려운 테크닉의 차이가 나타나게 된다. 본 논문에서는 이러한 중급 과정의 테크닉 연습의 난이도를 조절하기 위한 방안으로 모셀레스의 연습곡 작품 70(Ignaz Moscheles - 24 Etudes, Op.70)을 제시하여 본다. 모셀레스의 작품 70번은 그의 연습곡 중 가장 유명하면서도 쉬운 작품이다. 하지만 그의 작품은 체르니처럼 손가락 기교를 중심으로 쓰여지기 보다는 테크닉 연습과정에서도 분명히 예술적인 가치가 있어야 한다는 그의 철학적 신념에 의해 쓰여졌다. 따라서 모셀레스의 연습곡은 쇼팽 연습곡의 고급 예술 테크닉을 입문하기 위한 전 단계의 연습곡으로 효율적인 작품이 될 것이다. 이에 따라 본 논문에서는 모셀레스에 대해 알아보고 그의 작품을 분석한 후, 효과적인 테크닉 지도방안을 제시하여 본다. 본론에서는 모셀레스 연습곡의 효과적인 테크닉의 지도방안을 위해 죠르지 산도르의 다섯 가지 기본 테크닉 패턴들을 적용하여 테크닉을 유형별로 분류하여 살펴본다. 죠르지 산도르는 그의 저서 『On piano playing』에서 테크닉이란 ‘신체의 구조와 피아노의 특징들을 바탕으로 한 잘, 협동 및 조정되는 신체적인 기술’이라고 말한다. 훌륭한 연주를 하는데 필수적인 신체적 기술을 발달시키기 위한 아주 논리적이고 쉬운 방법들을 제시하고 있다. 어떠한 수준의 피아니스트에게나 나름대로의 총체적 피아노 연주에 관한 새로운 이해의 지평을 열어주며 원숙의 경지에 이르게 한다고 말하고 있다. 그러므로 죠르지 산도르의 테크닉적 기준은 중급은 물론이며 초급에서 고급까지 테크닉의 기준을 정해주는 유용한 테크닉 지침서라 할 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서 적용할 다섯 가지 기본 테크닉 패턴들은 다음과 같다. 첫째, 자연낙하 둘째, 다섯 손가락, 스케일과 ...
우리나라 피아노 교육과정 중 중급단계의 레퍼토리의 양을 살펴보면 초급에서의 다양한 레퍼토리에 비해 많이 부족한 것이 사실이다. 그중 중급단계에서 집중적으로 훈련받게 되는 연습곡 목록들을 살펴보면 20~30년 전부터 사용해 오는 교재와 별로 다르지 않다는 것을 알 수 있다. 중급과정에서의 레퍼토리를 소화해낼 수 있는 테크닉을 얼마나 체계적으로 공부하고 고급 수준의 작품을 접하는지에 따라 연주자의 기량 차이는 확연히 드러나게 되어 있다. 그럼에도 불구하고 중급에서 사용하고 있는 하농이나 체르니, 크라머 등의 한정된 연습곡에서 반복적인 패턴의 테크닉만 중점적으로 연습하다가 고급으로 입문하게 되면 쇼팽 에튀드의 비교적 쉬운 곡인 작품 10의 5번 연습곡이나 작품 25의 1번 또는 2번과 같은 곡을 연습하게 된다. 그러나 쇼팽 연습곡은 아무리 쉬운 악곡이라 하더라도 하농이나 체르니의 연습만으로는 소화하기 어려운 테크닉의 차이가 나타나게 된다. 본 논문에서는 이러한 중급 과정의 테크닉 연습의 난이도를 조절하기 위한 방안으로 모셀레스의 연습곡 작품 70(Ignaz Moscheles - 24 Etudes, Op.70)을 제시하여 본다. 모셀레스의 작품 70번은 그의 연습곡 중 가장 유명하면서도 쉬운 작품이다. 하지만 그의 작품은 체르니처럼 손가락 기교를 중심으로 쓰여지기 보다는 테크닉 연습과정에서도 분명히 예술적인 가치가 있어야 한다는 그의 철학적 신념에 의해 쓰여졌다. 따라서 모셀레스의 연습곡은 쇼팽 연습곡의 고급 예술 테크닉을 입문하기 위한 전 단계의 연습곡으로 효율적인 작품이 될 것이다. 이에 따라 본 논문에서는 모셀레스에 대해 알아보고 그의 작품을 분석한 후, 효과적인 테크닉 지도방안을 제시하여 본다. 본론에서는 모셀레스 연습곡의 효과적인 테크닉의 지도방안을 위해 죠르지 산도르의 다섯 가지 기본 테크닉 패턴들을 적용하여 테크닉을 유형별로 분류하여 살펴본다. 죠르지 산도르는 그의 저서 『On piano playing』에서 테크닉이란 ‘신체의 구조와 피아노의 특징들을 바탕으로 한 잘, 협동 및 조정되는 신체적인 기술’이라고 말한다. 훌륭한 연주를 하는데 필수적인 신체적 기술을 발달시키기 위한 아주 논리적이고 쉬운 방법들을 제시하고 있다. 어떠한 수준의 피아니스트에게나 나름대로의 총체적 피아노 연주에 관한 새로운 이해의 지평을 열어주며 원숙의 경지에 이르게 한다고 말하고 있다. 그러므로 죠르지 산도르의 테크닉적 기준은 중급은 물론이며 초급에서 고급까지 테크닉의 기준을 정해주는 유용한 테크닉 지침서라 할 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서 적용할 다섯 가지 기본 테크닉 패턴들은 다음과 같다. 첫째, 자연낙하 둘째, 다섯 손가락, 스케일과 아르페지오 셋째, 로테이션 넷째, 스타카토 다섯째, 순간밀기 본 연구를 통해 위의 다섯 가지 테크닉 패턴에 따라 모셀레스의 작품을 분석하여 보다 효과적인 테크닉 지도방안에 도움이 되기를 바란다.
우리나라 피아노 교육과정 중 중급단계의 레퍼토리의 양을 살펴보면 초급에서의 다양한 레퍼토리에 비해 많이 부족한 것이 사실이다. 그중 중급단계에서 집중적으로 훈련받게 되는 연습곡 목록들을 살펴보면 20~30년 전부터 사용해 오는 교재와 별로 다르지 않다는 것을 알 수 있다. 중급과정에서의 레퍼토리를 소화해낼 수 있는 테크닉을 얼마나 체계적으로 공부하고 고급 수준의 작품을 접하는지에 따라 연주자의 기량 차이는 확연히 드러나게 되어 있다. 그럼에도 불구하고 중급에서 사용하고 있는 하농이나 체르니, 크라머 등의 한정된 연습곡에서 반복적인 패턴의 테크닉만 중점적으로 연습하다가 고급으로 입문하게 되면 쇼팽 에튀드의 비교적 쉬운 곡인 작품 10의 5번 연습곡이나 작품 25의 1번 또는 2번과 같은 곡을 연습하게 된다. 그러나 쇼팽 연습곡은 아무리 쉬운 악곡이라 하더라도 하농이나 체르니의 연습만으로는 소화하기 어려운 테크닉의 차이가 나타나게 된다. 본 논문에서는 이러한 중급 과정의 테크닉 연습의 난이도를 조절하기 위한 방안으로 모셀레스의 연습곡 작품 70(Ignaz Moscheles - 24 Etudes, Op.70)을 제시하여 본다. 모셀레스의 작품 70번은 그의 연습곡 중 가장 유명하면서도 쉬운 작품이다. 하지만 그의 작품은 체르니처럼 손가락 기교를 중심으로 쓰여지기 보다는 테크닉 연습과정에서도 분명히 예술적인 가치가 있어야 한다는 그의 철학적 신념에 의해 쓰여졌다. 따라서 모셀레스의 연습곡은 쇼팽 연습곡의 고급 예술 테크닉을 입문하기 위한 전 단계의 연습곡으로 효율적인 작품이 될 것이다. 이에 따라 본 논문에서는 모셀레스에 대해 알아보고 그의 작품을 분석한 후, 효과적인 테크닉 지도방안을 제시하여 본다. 본론에서는 모셀레스 연습곡의 효과적인 테크닉의 지도방안을 위해 죠르지 산도르의 다섯 가지 기본 테크닉 패턴들을 적용하여 테크닉을 유형별로 분류하여 살펴본다. 죠르지 산도르는 그의 저서 『On piano playing』에서 테크닉이란 ‘신체의 구조와 피아노의 특징들을 바탕으로 한 잘, 협동 및 조정되는 신체적인 기술’이라고 말한다. 훌륭한 연주를 하는데 필수적인 신체적 기술을 발달시키기 위한 아주 논리적이고 쉬운 방법들을 제시하고 있다. 어떠한 수준의 피아니스트에게나 나름대로의 총체적 피아노 연주에 관한 새로운 이해의 지평을 열어주며 원숙의 경지에 이르게 한다고 말하고 있다. 그러므로 죠르지 산도르의 테크닉적 기준은 중급은 물론이며 초급에서 고급까지 테크닉의 기준을 정해주는 유용한 테크닉 지침서라 할 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서 적용할 다섯 가지 기본 테크닉 패턴들은 다음과 같다. 첫째, 자연낙하 둘째, 다섯 손가락, 스케일과 아르페지오 셋째, 로테이션 넷째, 스타카토 다섯째, 순간밀기 본 연구를 통해 위의 다섯 가지 테크닉 패턴에 따라 모셀레스의 작품을 분석하여 보다 효과적인 테크닉 지도방안에 도움이 되기를 바란다.
Korea's piano curriculum for intermediate-level students is not well developed compared with the curriculum for beginner-level students. There was practically no improvement in the intermediate-level curriculum over the last 20-30 years since typical repertoire of etudes is just the same as the ones...
Korea's piano curriculum for intermediate-level students is not well developed compared with the curriculum for beginner-level students. There was practically no improvement in the intermediate-level curriculum over the last 20-30 years since typical repertoire of etudes is just the same as the ones used in those days. The systematic and proper education of more advanced works is critical for intermediate-level students to improve their skill. However, today's curriculum only teache students to repetitively practice technique patterns in the limited set of etudes, which includes Hanon, Czerny, Cramer that are typical repertoires of etudes. Then the students entering into the advanced-level start to learn Op.10 no.5 or Op.25 no.1/no.2 in Chopin's etudes, which are considered to be relatively easy compared with other chopin's etudes. However, there is a big gap in artistic and technical level even between Chipin's easiest etude and the most difficult one in Czerny. This dissertation presents Moscheles's etude op.70 as a method to bridge the level difference in technique practice between the intermediate-level curriculum and the advanced one. Moscheles's Op.70 is most famous among his etudes, and easy. But, the work was written based on Moscheles's philosophy that etudes should embrace artistic value in the cource of technique traning, rather than just being tailored to mere practice of fingering techinique such as in Czerny. Therefore, Moscheles's Op.70 is a effective learning method for intermediate-level students before they start to learn more advanced artistic techniques of Chopin's etudes. For this purpose, the dissertation analyzes Moscheles's works in the context of his life and suggests effective teaching methods for the techniques in his works, based on basic technique patterns of G. Sandor. In the dissertation, basic techniques are classified based on five technique patterns of G. Sandor. In his writing, 'On piano playing', G. Sandor claimed that the technique is well-organized and coordinated physical movement skill based on the understanding of piano and human body. He also suggested effective and easy ways to improve physical movement skill that is essential for noble piano playing. Basic technique patterns of G.Sandor is a useful guide book that states universal technique standard covering from beginner-level to advanced-level curriculum. The five basic technique patterns of G. Sandor are as below. First, free fall Second, five fingers, scale and arpeggio Third, rotation Fourts, staccato Fifth, thrust This dissertation studies several works of Moscheles and suggests teaching methods for each work, based on above five technique patterns. The main theme of this study is to present Moscheles's etude Op.70 as a effective way of bridging the technical gap between Czerny and Chopin etudes and to suggest effective teaching methods for the Moscheles's etude by analyzing it based on five basic techinique patterns of G. Sandor. This study is expected to contribute to alleviate unbalance between the intermediate-level curriculum and the advanced one.
Korea's piano curriculum for intermediate-level students is not well developed compared with the curriculum for beginner-level students. There was practically no improvement in the intermediate-level curriculum over the last 20-30 years since typical repertoire of etudes is just the same as the ones used in those days. The systematic and proper education of more advanced works is critical for intermediate-level students to improve their skill. However, today's curriculum only teache students to repetitively practice technique patterns in the limited set of etudes, which includes Hanon, Czerny, Cramer that are typical repertoires of etudes. Then the students entering into the advanced-level start to learn Op.10 no.5 or Op.25 no.1/no.2 in Chopin's etudes, which are considered to be relatively easy compared with other chopin's etudes. However, there is a big gap in artistic and technical level even between Chipin's easiest etude and the most difficult one in Czerny. This dissertation presents Moscheles's etude op.70 as a method to bridge the level difference in technique practice between the intermediate-level curriculum and the advanced one. Moscheles's Op.70 is most famous among his etudes, and easy. But, the work was written based on Moscheles's philosophy that etudes should embrace artistic value in the cource of technique traning, rather than just being tailored to mere practice of fingering techinique such as in Czerny. Therefore, Moscheles's Op.70 is a effective learning method for intermediate-level students before they start to learn more advanced artistic techniques of Chopin's etudes. For this purpose, the dissertation analyzes Moscheles's works in the context of his life and suggests effective teaching methods for the techniques in his works, based on basic technique patterns of G. Sandor. In the dissertation, basic techniques are classified based on five technique patterns of G. Sandor. In his writing, 'On piano playing', G. Sandor claimed that the technique is well-organized and coordinated physical movement skill based on the understanding of piano and human body. He also suggested effective and easy ways to improve physical movement skill that is essential for noble piano playing. Basic technique patterns of G.Sandor is a useful guide book that states universal technique standard covering from beginner-level to advanced-level curriculum. The five basic technique patterns of G. Sandor are as below. First, free fall Second, five fingers, scale and arpeggio Third, rotation Fourts, staccato Fifth, thrust This dissertation studies several works of Moscheles and suggests teaching methods for each work, based on above five technique patterns. The main theme of this study is to present Moscheles's etude Op.70 as a effective way of bridging the technical gap between Czerny and Chopin etudes and to suggest effective teaching methods for the Moscheles's etude by analyzing it based on five basic techinique patterns of G. Sandor. This study is expected to contribute to alleviate unbalance between the intermediate-level curriculum and the advanced one.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.