단편적인 메시지를 담거나, 감정을 전달하는 일반 대중음악과 달리 뮤지컬 음악은 극의 흐름을 전달해 관객들에게 극의 방향을 알려줘야 한다. 이런 뮤지컬 음악의 목표는 반복으로 인한 형식의 미를 갖춘 일반적인 음악 형태에 반하는 것으로, 극의 진행과 음악 형식의 안정성을 동시에 보여 주며 만족스러운 결과를 얻기 위해 뮤지컬 음악은 다양하게 변형되고, 확대되어야 했다. 이렇게 변형되고 확대되어 주 내러티브를 담은 수단이 된 뮤지컬 음악은 극의 흐름을...
단편적인 메시지를 담거나, 감정을 전달하는 일반 대중음악과 달리 뮤지컬 음악은 극의 흐름을 전달해 관객들에게 극의 방향을 알려줘야 한다. 이런 뮤지컬 음악의 목표는 반복으로 인한 형식의 미를 갖춘 일반적인 음악 형태에 반하는 것으로, 극의 진행과 음악 형식의 안정성을 동시에 보여 주며 만족스러운 결과를 얻기 위해 뮤지컬 음악은 다양하게 변형되고, 확대되어야 했다. 이렇게 변형되고 확대되어 주 내러티브를 담은 수단이 된 뮤지컬 음악은 극의 흐름을 자연스럽게 전달할 뿐 아니라, 다양한 음악 형식을 양산하는 기회가 되기도 했다. 음악적 어법과 뮤지컬, 더 나아가 음악극에 대한 문법을 익힌 작곡가들의 작품에서 이러한 음악 형식이 나타남을 알 수 있는데, 뮤지컬의 모태가 된 18세기 오페라 부파(Opera Buffa)의 대표적인 형식인 앙상블 피날레가 그와 같다. 앙상블 피날레형식으로 작곡된 모차르트의 오페라「피가로의 결혼」을 분석한 후, 뮤지컬이란 장르가 탄생하기까지 영향을 준 예술 양식과 뮤지컬의 역사를 살펴보고 뮤지컬 장르의 다양성과 특수성을 살펴보았다. 또한 노래 형식을 이루는 Song Form의 기본단위와 전형적인 형식, 변형된 형식, 발전된 형식 등 다양한 형식들을 연구하였다. 1900년대 초반 뮤지컬의 황금기와 1960∼80년대 쇠퇴기를 거친 후, 뮤지컬 문법을 착실히 이행해 80년대 중반에 구원투수로 등장한 카메론 매킨토시(Cameron Mackintosh, 1946∼)가 제작한 뮤지컬 「레 미제라블」중에서 와 1990년대 뮤지컬 세대와 M-net세대를 이어주고 에이즈, 물질주의 등 시대의 흐름을 정확히 읽고, 다양한 음악 형식을 담은 조나단 라슨(Jonathan Larson, 1960∼1996)의 뮤지컬 「렌트」에 나온 를 분석했다. 뮤지컬 「레 미제라블」의 는 극 중 다섯 곡의 유도동기(Leitmotiv)를 바탕으로 각 인물의 모티브가 유기적으로 결합하여 인물들의 갈등 상황을 보여 주며 발전한 후, 처음 나왔던 곡의 모티브를 합창으로 부르며 마무리 되는 것을 볼 수 있었다. 뮤지컬 「렌트」의 는 크리스마스라는 시간적 배경을 연상시키는 캐럴과 거리의 거지, 장사꾼, 마약 중독자들의 대사를 음악화시킨 독특한 창법인 담화적 서창(Sprechstimme)과 등장인물의 개성을 담은 유도동기들을 보여주고 처음 등장했던 모티브에 맞춰 자신의 모티브를 부른 후, 모두 같은 멜로디를 합창으로 불러 마무리 되는 것을 알 수 있었다. 뮤지컬의 전성기라고 할 수 있는 요즘의 뮤지컬 시장은 수입 뮤지컬과 창작 뮤지컬로 양분화 되어있다. 오랜 창작시기와 제작시기를 거쳐 완성도 높은 작품이 대부분인 수입 뮤지컬에 비해 창작 뮤지컬의 생명력과 작품성은 이에 미치지 못하고 있다. 특히 음악적인 면에서 더욱 취약한 것을 알 수 있는데, 뮤지컬 음악의 형식적 특수성을 연구한 본고가 한국 창작 뮤지컬 음악에 조금이나마 도움이 되기를 기대한다.
단편적인 메시지를 담거나, 감정을 전달하는 일반 대중음악과 달리 뮤지컬 음악은 극의 흐름을 전달해 관객들에게 극의 방향을 알려줘야 한다. 이런 뮤지컬 음악의 목표는 반복으로 인한 형식의 미를 갖춘 일반적인 음악 형태에 반하는 것으로, 극의 진행과 음악 형식의 안정성을 동시에 보여 주며 만족스러운 결과를 얻기 위해 뮤지컬 음악은 다양하게 변형되고, 확대되어야 했다. 이렇게 변형되고 확대되어 주 내러티브를 담은 수단이 된 뮤지컬 음악은 극의 흐름을 자연스럽게 전달할 뿐 아니라, 다양한 음악 형식을 양산하는 기회가 되기도 했다. 음악적 어법과 뮤지컬, 더 나아가 음악극에 대한 문법을 익힌 작곡가들의 작품에서 이러한 음악 형식이 나타남을 알 수 있는데, 뮤지컬의 모태가 된 18세기 오페라 부파(Opera Buffa)의 대표적인 형식인 앙상블 피날레가 그와 같다. 앙상블 피날레형식으로 작곡된 모차르트의 오페라「피가로의 결혼」을 분석한 후, 뮤지컬이란 장르가 탄생하기까지 영향을 준 예술 양식과 뮤지컬의 역사를 살펴보고 뮤지컬 장르의 다양성과 특수성을 살펴보았다. 또한 노래 형식을 이루는 Song Form의 기본단위와 전형적인 형식, 변형된 형식, 발전된 형식 등 다양한 형식들을 연구하였다. 1900년대 초반 뮤지컬의 황금기와 1960∼80년대 쇠퇴기를 거친 후, 뮤지컬 문법을 착실히 이행해 80년대 중반에 구원투수로 등장한 카메론 매킨토시(Cameron Mackintosh, 1946∼)가 제작한 뮤지컬 「레 미제라블」중에서 와 1990년대 뮤지컬 세대와 M-net세대를 이어주고 에이즈, 물질주의 등 시대의 흐름을 정확히 읽고, 다양한 음악 형식을 담은 조나단 라슨(Jonathan Larson, 1960∼1996)의 뮤지컬 「렌트」에 나온 를 분석했다. 뮤지컬 「레 미제라블」의 는 극 중 다섯 곡의 유도동기(Leitmotiv)를 바탕으로 각 인물의 모티브가 유기적으로 결합하여 인물들의 갈등 상황을 보여 주며 발전한 후, 처음 나왔던 곡의 모티브를 합창으로 부르며 마무리 되는 것을 볼 수 있었다. 뮤지컬 「렌트」의 는 크리스마스라는 시간적 배경을 연상시키는 캐럴과 거리의 거지, 장사꾼, 마약 중독자들의 대사를 음악화시킨 독특한 창법인 담화적 서창(Sprechstimme)과 등장인물의 개성을 담은 유도동기들을 보여주고 처음 등장했던 모티브에 맞춰 자신의 모티브를 부른 후, 모두 같은 멜로디를 합창으로 불러 마무리 되는 것을 알 수 있었다. 뮤지컬의 전성기라고 할 수 있는 요즘의 뮤지컬 시장은 수입 뮤지컬과 창작 뮤지컬로 양분화 되어있다. 오랜 창작시기와 제작시기를 거쳐 완성도 높은 작품이 대부분인 수입 뮤지컬에 비해 창작 뮤지컬의 생명력과 작품성은 이에 미치지 못하고 있다. 특히 음악적인 면에서 더욱 취약한 것을 알 수 있는데, 뮤지컬 음악의 형식적 특수성을 연구한 본고가 한국 창작 뮤지컬 음악에 조금이나마 도움이 되기를 기대한다.
Musical number should let audiences know what is happening and what is going to be happened in a play delivering the flow of a play, which is different from popular music delivering short messages and expressing simple feelings. The object of this Musical number is showing both the flow of a play an...
Musical number should let audiences know what is happening and what is going to be happened in a play delivering the flow of a play, which is different from popular music delivering short messages and expressing simple feelings. The object of this Musical number is showing both the flow of a play and the stability of musical formality at the same time, in contrast to popular music just carrying the beauty of form caused by repetitions of same phrases. To achieve the object, Musical number should have been variously modified and extended. This modified and extended Musical number which has been the method to contain main narratives, not only delivers the flow of play smoothly but provides the chance to produce various forms of music. This kind of Musical form has been expressed on the work of composers who had not only the grammar of music but the grammar of play with music, and 'Ensemble Finale', the representative form of 'Opera Buffa' in 18th centuries, which is the origin of musical, is one of good examples. After analyzing the form of 'Ensemble Finale' in Mozart's 「Le Nozze di Figaro」, this thesis examined the variety and the characteristics of musical genre, with looking over the history of musical and the art forms that affected to the birth of musical genre. In addition, it studied the basic unit of Song Form constituting the form of a song and studied various forms, such as traditional forms, modified forms, developed forms and etc. This thesis analyzed in musical 「Les Miserables」, producted by Cameron Mackintosh(1946∼ ) who came up as a relief pitcher in the middle of 1980s fulfilling the grammar of musical reliably when musical was at an ebb, and in musical 「Rent」(which has the various forms of music), composed by Jonathan Larson(1960~1996) who connected the musical generation with the M-net generation, and understood the stream exactly, such as Materialism and AIDS. in musical 「Les Miserables」, is developed by showing the situation of conflicts among the each characters based on the leitmotiv of five songs in the performance which are harmoniously combined. And then, it is finished singing the very first song's motive together. in musical「Rent」 is playing caroles that remind the Christmas, is showing sprechstimme that musicalize the speech of beggers in street, merchant and drug addicts, and is showing the leitmotiv that expresses the personality of characters. And then, it is finished singing the same melody all together after singing each one's motive that is appeared at the first stage. Musical market, which is in the period of prosperity, divided into two segments; the imported musical and the Korean original musical. The Korean original musical still cannot be matched for most of the imported musicals with high completeness, in terms of vitality and quality. Especially, it's much weaker in music aspect. So, The author expects this thesis studying on the distinctiveness of the musical music to help to the Korean original musical number.
Musical number should let audiences know what is happening and what is going to be happened in a play delivering the flow of a play, which is different from popular music delivering short messages and expressing simple feelings. The object of this Musical number is showing both the flow of a play and the stability of musical formality at the same time, in contrast to popular music just carrying the beauty of form caused by repetitions of same phrases. To achieve the object, Musical number should have been variously modified and extended. This modified and extended Musical number which has been the method to contain main narratives, not only delivers the flow of play smoothly but provides the chance to produce various forms of music. This kind of Musical form has been expressed on the work of composers who had not only the grammar of music but the grammar of play with music, and 'Ensemble Finale', the representative form of 'Opera Buffa' in 18th centuries, which is the origin of musical, is one of good examples. After analyzing the form of 'Ensemble Finale' in Mozart's 「Le Nozze di Figaro」, this thesis examined the variety and the characteristics of musical genre, with looking over the history of musical and the art forms that affected to the birth of musical genre. In addition, it studied the basic unit of Song Form constituting the form of a song and studied various forms, such as traditional forms, modified forms, developed forms and etc. This thesis analyzed in musical 「Les Miserables」, producted by Cameron Mackintosh(1946∼ ) who came up as a relief pitcher in the middle of 1980s fulfilling the grammar of musical reliably when musical was at an ebb, and in musical 「Rent」(which has the various forms of music), composed by Jonathan Larson(1960~1996) who connected the musical generation with the M-net generation, and understood the stream exactly, such as Materialism and AIDS. in musical 「Les Miserables」, is developed by showing the situation of conflicts among the each characters based on the leitmotiv of five songs in the performance which are harmoniously combined. And then, it is finished singing the very first song's motive together. in musical「Rent」 is playing caroles that remind the Christmas, is showing sprechstimme that musicalize the speech of beggers in street, merchant and drug addicts, and is showing the leitmotiv that expresses the personality of characters. And then, it is finished singing the same melody all together after singing each one's motive that is appeared at the first stage. Musical market, which is in the period of prosperity, divided into two segments; the imported musical and the Korean original musical. The Korean original musical still cannot be matched for most of the imported musicals with high completeness, in terms of vitality and quality. Especially, it's much weaker in music aspect. So, The author expects this thesis studying on the distinctiveness of the musical music to help to the Korean original musical number.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.