대중문화의 범위가 끊임없이 확대되고 있는 가운데 영화는 여전히 광범위하게 영향을 미치고 있다. 한국의 영화 산업은 최근 몇 년 동안 높은 성장률을 지속해 오고 있으며 브랜드 가치가 높아졌고 해외 진출도 활발하게 이루어지고 있다. 이렇듯 한국영화 시장의 규모가 질적, 양적으로 확대되고 산업적인 측면 또한 강조되면서 영화 마케팅 역시 중요성이 부각되고 있다. 이에 새로운 홍보 방법으로 인터넷이 주목을 받고 있다. 이제 영화제작사들은 필수적으로 영화사이트를 제작하고 있다. 영화사이트는 영화의 기본적인 정보를 제공하고 네티즌과의 커뮤니케이션이 이루어지며 즐거움을 줄 수 있는 컨텐츠로 구성되어 있는 영화의 또 다른 공간이다. 영화사이트는 영화 홍보라는 주목적을 가지고 있기 때문에 네티즌들의 관심을 이끌어내어 관람을 유도해야 한다. 현재 오픈 되어 있는 대부분의 영화사이트들은 네티즌들의 관심과 흥미를 끌기 위해 영화 관련 컨텐츠를 ...
대중문화의 범위가 끊임없이 확대되고 있는 가운데 영화는 여전히 광범위하게 영향을 미치고 있다. 한국의 영화 산업은 최근 몇 년 동안 높은 성장률을 지속해 오고 있으며 브랜드 가치가 높아졌고 해외 진출도 활발하게 이루어지고 있다. 이렇듯 한국영화 시장의 규모가 질적, 양적으로 확대되고 산업적인 측면 또한 강조되면서 영화 마케팅 역시 중요성이 부각되고 있다. 이에 새로운 홍보 방법으로 인터넷이 주목을 받고 있다. 이제 영화제작사들은 필수적으로 영화사이트를 제작하고 있다. 영화사이트는 영화의 기본적인 정보를 제공하고 네티즌과의 커뮤니케이션이 이루어지며 즐거움을 줄 수 있는 컨텐츠로 구성되어 있는 영화의 또 다른 공간이다. 영화사이트는 영화 홍보라는 주목적을 가지고 있기 때문에 네티즌들의 관심을 이끌어내어 관람을 유도해야 한다. 현재 오픈 되어 있는 대부분의 영화사이트들은 네티즌들의 관심과 흥미를 끌기 위해 영화 관련 컨텐츠를 모션그래픽을 이용하여 역동적이거나 부드럽게 표현하고 있다. 모션그래픽은 그래픽 요소인 사진이나 이미지, 일러스트레이션, 텍스트 등에 움직임(Motion)을 줌으로써 정보 전달을 극대화 시킬 뿐만 아니라 흥미를 유발하고 풍부한 감성을 발생시킬 수 있기 때문이다. 본 논문은 2008년에 제작된 모션그래픽이 적용된 국내 영화사이트에 모션그래픽 구성요소 이론을 적용시켜 모션그래픽의 현황 및 효과에 대해 분석하였다. 영화사이트에 사용된 모션그래픽의 요소들은 크게 공간적 차원, 시간적 차원, 인터랙티비티적 차원으로 나누어 생각해 볼 수 있다. 공간적 차원에서는 2차원 평면의 x, y축과 공간적 깊이를 연출하는 z축으로 형성되는 구조적 공간과 모션그래픽의 구성에 영향을 미치는 프레임 공간으로 구분되며, 시간적 차원에서는 화면에서 하나의 요소의 움직임, 키네틱스와 두 개 이상의 요소가 연속으로 움직이는 시퀀스로 구분된다. 그리고, 인터랙티비티적 차원에서는 인포메이션 디자인, 센소리얼 디자인, 인터랙션 디자인으로 구분된다. 연구결과, 현재 오픈되어 있는 영화사이트들은 이러한 세 가지 차원의 구성요소를 모두 사용하는 모션그래픽에 힘입어, 소비자의 영화에 대한 사전 호감도를 높일 수 있는 적절한 도구로 활용되어지고 있음을 볼 수 있었다. 영화의 특징에 맞는 모션그래픽 표현을 사이트에 부가하여줌으로써 영화의 잠재적 소비자가 그 영화에 더욱 흥미를 가질 수 있도록 하였고 영화를 보다 효과적으로 이해하고 기억하도록 돕는 역할을 하고 있는 것으로 분석되었다.
대중문화의 범위가 끊임없이 확대되고 있는 가운데 영화는 여전히 광범위하게 영향을 미치고 있다. 한국의 영화 산업은 최근 몇 년 동안 높은 성장률을 지속해 오고 있으며 브랜드 가치가 높아졌고 해외 진출도 활발하게 이루어지고 있다. 이렇듯 한국영화 시장의 규모가 질적, 양적으로 확대되고 산업적인 측면 또한 강조되면서 영화 마케팅 역시 중요성이 부각되고 있다. 이에 새로운 홍보 방법으로 인터넷이 주목을 받고 있다. 이제 영화제작사들은 필수적으로 영화사이트를 제작하고 있다. 영화사이트는 영화의 기본적인 정보를 제공하고 네티즌과의 커뮤니케이션이 이루어지며 즐거움을 줄 수 있는 컨텐츠로 구성되어 있는 영화의 또 다른 공간이다. 영화사이트는 영화 홍보라는 주목적을 가지고 있기 때문에 네티즌들의 관심을 이끌어내어 관람을 유도해야 한다. 현재 오픈 되어 있는 대부분의 영화사이트들은 네티즌들의 관심과 흥미를 끌기 위해 영화 관련 컨텐츠를 모션그래픽을 이용하여 역동적이거나 부드럽게 표현하고 있다. 모션그래픽은 그래픽 요소인 사진이나 이미지, 일러스트레이션, 텍스트 등에 움직임(Motion)을 줌으로써 정보 전달을 극대화 시킬 뿐만 아니라 흥미를 유발하고 풍부한 감성을 발생시킬 수 있기 때문이다. 본 논문은 2008년에 제작된 모션그래픽이 적용된 국내 영화사이트에 모션그래픽 구성요소 이론을 적용시켜 모션그래픽의 현황 및 효과에 대해 분석하였다. 영화사이트에 사용된 모션그래픽의 요소들은 크게 공간적 차원, 시간적 차원, 인터랙티비티적 차원으로 나누어 생각해 볼 수 있다. 공간적 차원에서는 2차원 평면의 x, y축과 공간적 깊이를 연출하는 z축으로 형성되는 구조적 공간과 모션그래픽의 구성에 영향을 미치는 프레임 공간으로 구분되며, 시간적 차원에서는 화면에서 하나의 요소의 움직임, 키네틱스와 두 개 이상의 요소가 연속으로 움직이는 시퀀스로 구분된다. 그리고, 인터랙티비티적 차원에서는 인포메이션 디자인, 센소리얼 디자인, 인터랙션 디자인으로 구분된다. 연구결과, 현재 오픈되어 있는 영화사이트들은 이러한 세 가지 차원의 구성요소를 모두 사용하는 모션그래픽에 힘입어, 소비자의 영화에 대한 사전 호감도를 높일 수 있는 적절한 도구로 활용되어지고 있음을 볼 수 있었다. 영화의 특징에 맞는 모션그래픽 표현을 사이트에 부가하여줌으로써 영화의 잠재적 소비자가 그 영화에 더욱 흥미를 가질 수 있도록 하였고 영화를 보다 효과적으로 이해하고 기억하도록 돕는 역할을 하고 있는 것으로 분석되었다.
With the rapid expansion of the pop culture, movies are still widely influential. The Korean movie industry has been growing at a remarkable rate in recent years, enhancing its brand value and also showing an energetic approach to foreign markets. Since Korean movies are expanding in quality and qua...
With the rapid expansion of the pop culture, movies are still widely influential. The Korean movie industry has been growing at a remarkable rate in recent years, enhancing its brand value and also showing an energetic approach to foreign markets. Since Korean movies are expanding in quality and quantity while the industrial aspect is being emphasized, the importance of movie marketing is also being highlighted. In this respect, people are paying attention to the internet as a new means of advertisement. Nowadays, it is a must for movie makers to construct web sites for their movies. A movie's site is an another space of the movie composed of contents for providing basic information, communication with netizens, and presenting pleasure. Since the main purpose of a movie's site is advertisement, movie makers need to induce interest in the netizens to see the target movie. Most of the current movie web sites are expressing movie-related contents dynamically, or softly taking advantage of motion graphics in order to attract concern and interest from the netizens. That is because motion graphics can arouse interest and abundant emotions as well as maximize information delivery by giving motion to images, illustrations, and texts, which are originally graphic factors. The purpose of this thesis is to analyze the current status and effect of motion graphics by applying the theory of motion graphics to Korean movie sites that were designed in 2008 and contains motion graphic skills. In the aspect of space, the space is classified into structural space where the x- and y-axes show the two-dimensional plane, and the z-axis shows depth of the space and frame space that affects construction of motion graphics while in the aspect of time, it is classified into Kinetics, a movement of one component, and Sequence, where more than two components move in a row. In the aspect of interaction, the space is classified into Information Design, Sensorial Design, and Interaction Design. During the research phase of the study, it was discovered that the current movie sites were taking advantage of motion graphics that adopted all three of these components to attract favorable response from consumers. The final analysis is that the expression of proper motion graphics suitable for movie web sites made potential movie consumers more interested in the movies and helped them to understand and remember the movies more effectively.
With the rapid expansion of the pop culture, movies are still widely influential. The Korean movie industry has been growing at a remarkable rate in recent years, enhancing its brand value and also showing an energetic approach to foreign markets. Since Korean movies are expanding in quality and quantity while the industrial aspect is being emphasized, the importance of movie marketing is also being highlighted. In this respect, people are paying attention to the internet as a new means of advertisement. Nowadays, it is a must for movie makers to construct web sites for their movies. A movie's site is an another space of the movie composed of contents for providing basic information, communication with netizens, and presenting pleasure. Since the main purpose of a movie's site is advertisement, movie makers need to induce interest in the netizens to see the target movie. Most of the current movie web sites are expressing movie-related contents dynamically, or softly taking advantage of motion graphics in order to attract concern and interest from the netizens. That is because motion graphics can arouse interest and abundant emotions as well as maximize information delivery by giving motion to images, illustrations, and texts, which are originally graphic factors. The purpose of this thesis is to analyze the current status and effect of motion graphics by applying the theory of motion graphics to Korean movie sites that were designed in 2008 and contains motion graphic skills. In the aspect of space, the space is classified into structural space where the x- and y-axes show the two-dimensional plane, and the z-axis shows depth of the space and frame space that affects construction of motion graphics while in the aspect of time, it is classified into Kinetics, a movement of one component, and Sequence, where more than two components move in a row. In the aspect of interaction, the space is classified into Information Design, Sensorial Design, and Interaction Design. During the research phase of the study, it was discovered that the current movie sites were taking advantage of motion graphics that adopted all three of these components to attract favorable response from consumers. The final analysis is that the expression of proper motion graphics suitable for movie web sites made potential movie consumers more interested in the movies and helped them to understand and remember the movies more effectively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.