문화적 · 경제적 발전에 의한 한국의 민주주의 발전과 그에 따른 시민들의 의식수준의 성장에 따라 현대사회에서 도서관의 사회적 개념은 재해석 되고 있으며, 정보화 사회로의 변화에 따른 정보와 매체의 다양성은 지식 전달 역할의 대표 기간인 도서관과, 기존세대들의 독서와 그 교육방법에도 영향을 미치고 있다. 그러나 실제로 한국의 도서관이 보여주는 상황은 공공도서관의 정보수집 · 전달 기능보다 열람실 기능의 강화로 인한 ‘공부방’의 이미지로 시민들에게 인식되고 있다. 또한 한국 공공도서관의 성인 중심 인프라 확충과 시스템화는 ‘어린이실’과 같은 공간을 도서관의 부속적인 시스템으로 인식하는 현상을 보이며, 성인 중심의 공간구성은, 어린이 문고 및 어린이도서관이 생겨나게 된 배경이 된다고 볼 수 있다. 물리적 공간의 확보라는 측면에서 만들어진 어린이도서관은 언론사와 ‘책읽는사회만들기국민운동’이 합작으로 추진했던 어린이전용도서관인 ‘기적의 도서관’ 건립으로 사람들의 이목을 끌기 시작 하였고, 점차 한국 사회에서 아동의 독서 교육 및 독서환경의 중요성이 부각되면서 어린이전용도서관의 수는 매년 증가하고 있으나, 이 또한 도시권을 중심으로 집중되어 있고, 어린이 독서활동을 지원해 줄 수 있는 독서환경으로서의 물리적 공간에 관한 어린이전용도서관의 연구는 아직 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 한국 도서관의 역사에서 최초로 어린이 전용 학습공간에 대한 연구와 실제적 디자인이 이루어진 사례이며, 그 건축적 공간의 다양한 시도와 지역의 특성에 맞는 맥락적 건축 디자인이 고려된 ‘기적의 도서관’의 건축적 특성에 대한 연구를 통해 어린이전용도서관 계획에 대한 건축적 ...
문화적 · 경제적 발전에 의한 한국의 민주주의 발전과 그에 따른 시민들의 의식수준의 성장에 따라 현대사회에서 도서관의 사회적 개념은 재해석 되고 있으며, 정보화 사회로의 변화에 따른 정보와 매체의 다양성은 지식 전달 역할의 대표 기간인 도서관과, 기존세대들의 독서와 그 교육방법에도 영향을 미치고 있다. 그러나 실제로 한국의 도서관이 보여주는 상황은 공공도서관의 정보수집 · 전달 기능보다 열람실 기능의 강화로 인한 ‘공부방’의 이미지로 시민들에게 인식되고 있다. 또한 한국 공공도서관의 성인 중심 인프라 확충과 시스템화는 ‘어린이실’과 같은 공간을 도서관의 부속적인 시스템으로 인식하는 현상을 보이며, 성인 중심의 공간구성은, 어린이 문고 및 어린이도서관이 생겨나게 된 배경이 된다고 볼 수 있다. 물리적 공간의 확보라는 측면에서 만들어진 어린이도서관은 언론사와 ‘책읽는사회만들기국민운동’이 합작으로 추진했던 어린이전용도서관인 ‘기적의 도서관’ 건립으로 사람들의 이목을 끌기 시작 하였고, 점차 한국 사회에서 아동의 독서 교육 및 독서환경의 중요성이 부각되면서 어린이전용도서관의 수는 매년 증가하고 있으나, 이 또한 도시권을 중심으로 집중되어 있고, 어린이 독서활동을 지원해 줄 수 있는 독서환경으로서의 물리적 공간에 관한 어린이전용도서관의 연구는 아직 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 한국 도서관의 역사에서 최초로 어린이 전용 학습공간에 대한 연구와 실제적 디자인이 이루어진 사례이며, 그 건축적 공간의 다양한 시도와 지역의 특성에 맞는 맥락적 건축 디자인이 고려된 ‘기적의 도서관’의 건축적 특성에 대한 연구를 통해 어린이전용도서관 계획에 대한 건축적 기초 데이터를 제시하였으며, 아동행태를 고려한 공간구성 방식 및 각 영역별 특성을 유형적으로 분석하였다. 먼저 어린이도서관에 관한 일반적 고찰을 통해 어린이도서관이 가지는 의의와 ‘기적의 도서관’이 가지는 사회적 의미를 살펴보고, 아동 행태의 특성을 파악하여 아동 행태에 따른 어린이전용도서관의 역할을 알아보았다. 또한 국내에서 어린이를 대상으로 한 도서관서비스의 종류와 현황을 살펴보았으며, 어린이전용도서관의 계획에 필요한 일반적인 사항들로 공간구성요소 현황과 기준을 파악하였다. 이어 분석대상으로 선정한 어린이전용도서관들인 8개의 ‘기적의도서관’에 대한 건축적 현황 및 특성을 살펴보고, 분석을 통해 어린이전용도서관에서 요구하는 기능과 기능별 공간 비율에 대해 고찰하였으며, ‘기적의 도서관’을 공간구성방식에 따라 건축적 특성 및 공간구성체계를 분석하였다. ‘기적의 도서관’의 공간 구성별 특성은 평면형태 및 공간적 특성, 입면형태 및 특성, 단면형태 및 특성등의 측면에서 분석하였으며, 영역별 세부계획에 있어서는 주출입구 및 진입공간 계획, 영역별 형태 분석, 영역별 조닝 계획, 동선 구성 체계, 외부 공간 계획을 중심으로 각 영역의 세부구성 및 공간구성상의 특성 등을 분석하였다.
문화적 · 경제적 발전에 의한 한국의 민주주의 발전과 그에 따른 시민들의 의식수준의 성장에 따라 현대사회에서 도서관의 사회적 개념은 재해석 되고 있으며, 정보화 사회로의 변화에 따른 정보와 매체의 다양성은 지식 전달 역할의 대표 기간인 도서관과, 기존세대들의 독서와 그 교육방법에도 영향을 미치고 있다. 그러나 실제로 한국의 도서관이 보여주는 상황은 공공도서관의 정보수집 · 전달 기능보다 열람실 기능의 강화로 인한 ‘공부방’의 이미지로 시민들에게 인식되고 있다. 또한 한국 공공도서관의 성인 중심 인프라 확충과 시스템화는 ‘어린이실’과 같은 공간을 도서관의 부속적인 시스템으로 인식하는 현상을 보이며, 성인 중심의 공간구성은, 어린이 문고 및 어린이도서관이 생겨나게 된 배경이 된다고 볼 수 있다. 물리적 공간의 확보라는 측면에서 만들어진 어린이도서관은 언론사와 ‘책읽는사회만들기국민운동’이 합작으로 추진했던 어린이전용도서관인 ‘기적의 도서관’ 건립으로 사람들의 이목을 끌기 시작 하였고, 점차 한국 사회에서 아동의 독서 교육 및 독서환경의 중요성이 부각되면서 어린이전용도서관의 수는 매년 증가하고 있으나, 이 또한 도시권을 중심으로 집중되어 있고, 어린이 독서활동을 지원해 줄 수 있는 독서환경으로서의 물리적 공간에 관한 어린이전용도서관의 연구는 아직 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 한국 도서관의 역사에서 최초로 어린이 전용 학습공간에 대한 연구와 실제적 디자인이 이루어진 사례이며, 그 건축적 공간의 다양한 시도와 지역의 특성에 맞는 맥락적 건축 디자인이 고려된 ‘기적의 도서관’의 건축적 특성에 대한 연구를 통해 어린이전용도서관 계획에 대한 건축적 기초 데이터를 제시하였으며, 아동행태를 고려한 공간구성 방식 및 각 영역별 특성을 유형적으로 분석하였다. 먼저 어린이도서관에 관한 일반적 고찰을 통해 어린이도서관이 가지는 의의와 ‘기적의 도서관’이 가지는 사회적 의미를 살펴보고, 아동 행태의 특성을 파악하여 아동 행태에 따른 어린이전용도서관의 역할을 알아보았다. 또한 국내에서 어린이를 대상으로 한 도서관서비스의 종류와 현황을 살펴보았으며, 어린이전용도서관의 계획에 필요한 일반적인 사항들로 공간구성요소 현황과 기준을 파악하였다. 이어 분석대상으로 선정한 어린이전용도서관들인 8개의 ‘기적의도서관’에 대한 건축적 현황 및 특성을 살펴보고, 분석을 통해 어린이전용도서관에서 요구하는 기능과 기능별 공간 비율에 대해 고찰하였으며, ‘기적의 도서관’을 공간구성방식에 따라 건축적 특성 및 공간구성체계를 분석하였다. ‘기적의 도서관’의 공간 구성별 특성은 평면형태 및 공간적 특성, 입면형태 및 특성, 단면형태 및 특성등의 측면에서 분석하였으며, 영역별 세부계획에 있어서는 주출입구 및 진입공간 계획, 영역별 형태 분석, 영역별 조닝 계획, 동선 구성 체계, 외부 공간 계획을 중심으로 각 영역의 세부구성 및 공간구성상의 특성 등을 분석하였다.
Since modernization, Korean society has developed rapidly in culture and economy and established the base of overall modernized thanks to the improved consciousness of democracy of citizen triggered by such development. Contrary to this overall development, however, the public facilities of Korea te...
Since modernization, Korean society has developed rapidly in culture and economy and established the base of overall modernized thanks to the improved consciousness of democracy of citizen triggered by such development. Contrary to this overall development, however, the public facilities of Korea tend to keep the structural form of the past as it is. Among public facilities, the public library related to education, culture and community tends to be recognized by citizen in the image of 'study room' due to enhancement of the function of reference room instead of the function to collect and deliver information, notwithstanding its importance. Even in the situation where diverse information and users are required, the public library in Korea shows the same and overall changing process through infra expansion and systemization based on adult, thereby showing the propensity that space such as 'children's room' is recognized as incidental system of library. Thus, such problem of library in Korea became the background on which children's books and children's reading space were born. Especially, children's reading space which was made to prepare physical space became the motive to realize the importance of reading education and reading environment for children which was overlooked in the past through the construction of 'miracle library' which was jointly carried on by press and 'national campaign of making book-reading society.' Though the quantitative problem is solved as the library dedicated for children is increasing each year with such change, however, such increase is mainly concentrated in urban area and the research on children's library as physical space for reading environment to support children's reading activity is still deficient. Thus, this research collected basic architectural data on the plan of library dedicated for children by studying the architectural property of 'miracle library' which is the case where the research and actual design for learning space dedicated for children was first realized in the history of Korean library and the contextual architectural design proper to the diverse attempts of the architectural space and regional property is considered and analyzed the space composition mode and the property of each area for each type in consideration of children's behavior. To begin with, the significance of children's reading space and social meaning of 'miracle library' were checked through general investigation and the role of children's library was checked by grasping the property of children's behavior. Further, the types and situation of library service for children in the country was checked and the situation and standard of factor of space composition was grasped as general matters necessary to plan the library for children only. Then, architectural situation and property of 8 'miracle libraries' selected as target of analysis were checked and the function and spatial rate for function required by the children's library was investigated through analysis. The architectural property and spatial composition system of 'miracle library' was analyzed on the basis of spatial composition mode. The spatial composition property of 'miracle library' was analyzed in the aspect of plane form, spatial property, cubic form and property, cross form and property. In the detailed plan for each area, the detailed composition of each area and the property of spatial composition was analyzed mainly on the basis of main exit and entrance plan, analysis of each area form, zoning plan for each area, moving line system and outer space plan.
Since modernization, Korean society has developed rapidly in culture and economy and established the base of overall modernized thanks to the improved consciousness of democracy of citizen triggered by such development. Contrary to this overall development, however, the public facilities of Korea tend to keep the structural form of the past as it is. Among public facilities, the public library related to education, culture and community tends to be recognized by citizen in the image of 'study room' due to enhancement of the function of reference room instead of the function to collect and deliver information, notwithstanding its importance. Even in the situation where diverse information and users are required, the public library in Korea shows the same and overall changing process through infra expansion and systemization based on adult, thereby showing the propensity that space such as 'children's room' is recognized as incidental system of library. Thus, such problem of library in Korea became the background on which children's books and children's reading space were born. Especially, children's reading space which was made to prepare physical space became the motive to realize the importance of reading education and reading environment for children which was overlooked in the past through the construction of 'miracle library' which was jointly carried on by press and 'national campaign of making book-reading society.' Though the quantitative problem is solved as the library dedicated for children is increasing each year with such change, however, such increase is mainly concentrated in urban area and the research on children's library as physical space for reading environment to support children's reading activity is still deficient. Thus, this research collected basic architectural data on the plan of library dedicated for children by studying the architectural property of 'miracle library' which is the case where the research and actual design for learning space dedicated for children was first realized in the history of Korean library and the contextual architectural design proper to the diverse attempts of the architectural space and regional property is considered and analyzed the space composition mode and the property of each area for each type in consideration of children's behavior. To begin with, the significance of children's reading space and social meaning of 'miracle library' were checked through general investigation and the role of children's library was checked by grasping the property of children's behavior. Further, the types and situation of library service for children in the country was checked and the situation and standard of factor of space composition was grasped as general matters necessary to plan the library for children only. Then, architectural situation and property of 8 'miracle libraries' selected as target of analysis were checked and the function and spatial rate for function required by the children's library was investigated through analysis. The architectural property and spatial composition system of 'miracle library' was analyzed on the basis of spatial composition mode. The spatial composition property of 'miracle library' was analyzed in the aspect of plane form, spatial property, cubic form and property, cross form and property. In the detailed plan for each area, the detailed composition of each area and the property of spatial composition was analyzed mainly on the basis of main exit and entrance plan, analysis of each area form, zoning plan for each area, moving line system and outer space plan.
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