오프닝 타이틀은 영화가 관객과 처음 만나는 영화의 일부분이라 할 수 있다. 오프닝 타이틀을 통하여 영화 전체의 내용과 의도, 감정을 표현한 것이며, 영화가 시작하기 전 오프닝 타이틀은 영화의 내용을 함축적이며 상징적으로 암시하고 짧은 시간 동안 관객의 기대감을 유발시키며 분위기를 조성하고, 영화의 이미지를 형성하는 중요한 역할을 한다. 영화를 시작하기 전 관객을 집중 할 수 있게 하기 위해 함축적인 내용과 메시지를 전달하기에 모션그래픽의 이용도가 더욱 높아진 것이라 할 수 있다. 그것은 영화를 보고자 하는 관객과의 사이에 커뮤니케이션 역할을 하는 것이다. 오프닝 타이틀은 영화와는 별개로 그 자체만으로도 디자인적이며 하나의 독립된 영역이라 할 수 있다. 본 논문은 이러한 독립적이며 관객과의 원활한 커뮤니케이션을 이룰 수 있는 오프닝 타이틀을 위해 모션그래픽의 구성요소가 어떻게 적용되었는지 분석하여 보고자 한다. 분석을 위해 Matt Woolman의 Motion Design을 중심으로 ...
오프닝 타이틀은 영화가 관객과 처음 만나는 영화의 일부분이라 할 수 있다. 오프닝 타이틀을 통하여 영화 전체의 내용과 의도, 감정을 표현한 것이며, 영화가 시작하기 전 오프닝 타이틀은 영화의 내용을 함축적이며 상징적으로 암시하고 짧은 시간 동안 관객의 기대감을 유발시키며 분위기를 조성하고, 영화의 이미지를 형성하는 중요한 역할을 한다. 영화를 시작하기 전 관객을 집중 할 수 있게 하기 위해 함축적인 내용과 메시지를 전달하기에 모션그래픽의 이용도가 더욱 높아진 것이라 할 수 있다. 그것은 영화를 보고자 하는 관객과의 사이에 커뮤니케이션 역할을 하는 것이다. 오프닝 타이틀은 영화와는 별개로 그 자체만으로도 디자인적이며 하나의 독립된 영역이라 할 수 있다. 본 논문은 이러한 독립적이며 관객과의 원활한 커뮤니케이션을 이룰 수 있는 오프닝 타이틀을 위해 모션그래픽의 구성요소가 어떻게 적용되었는지 분석하여 보고자 한다. 분석을 위해 Matt Woolman의 Motion Design을 중심으로 모션그래픽에 대한 개념과 구성요소를 살펴보고, 모션그래픽이 활용된 최근 영화의 오프닝 타이틀의 사례를 조사하고 분석, 기술하고자 한다. 이러한 분석을 통하여 모션그래픽이 오프닝 타이틀에 효과적인 방법이라는 점을 예시하고 디지털 환경에서 모션그래픽의 발전 가능성을 알아보고자 한다. 모션그래픽의 시작은 오프닝 타이틀 이라할 수 있으며, 디지털 기술의 발달은 모션그래픽의 표현을 광범위하고 자유롭게 만들었고 활용 범위는 오프닝 타이틀뿐만 아니라 TV Staion ID, Web, Game Title, DMB(Digital Multimedia Broadcasting), Mobile, IPTV(Internet Protocol Television) 등의 다매체 시대에 시각적 아이덴티티 정보 전달의 효율적 적용과 다양화에 대비해야 할 것이다. 영화와 상호 보완적인 관계로서 타이틀 시퀀스 디자인만의 독자적인 전문 영역을 확보하는데 모션 그래픽이 그 바탕을 마련함은 물론 영화의 타이틀 시퀀스 디자인에 있어서 모션 그래픽의 위치와 그 변화와 발전성을 찾아보고자 한다.
오프닝 타이틀은 영화가 관객과 처음 만나는 영화의 일부분이라 할 수 있다. 오프닝 타이틀을 통하여 영화 전체의 내용과 의도, 감정을 표현한 것이며, 영화가 시작하기 전 오프닝 타이틀은 영화의 내용을 함축적이며 상징적으로 암시하고 짧은 시간 동안 관객의 기대감을 유발시키며 분위기를 조성하고, 영화의 이미지를 형성하는 중요한 역할을 한다. 영화를 시작하기 전 관객을 집중 할 수 있게 하기 위해 함축적인 내용과 메시지를 전달하기에 모션그래픽의 이용도가 더욱 높아진 것이라 할 수 있다. 그것은 영화를 보고자 하는 관객과의 사이에 커뮤니케이션 역할을 하는 것이다. 오프닝 타이틀은 영화와는 별개로 그 자체만으로도 디자인적이며 하나의 독립된 영역이라 할 수 있다. 본 논문은 이러한 독립적이며 관객과의 원활한 커뮤니케이션을 이룰 수 있는 오프닝 타이틀을 위해 모션그래픽의 구성요소가 어떻게 적용되었는지 분석하여 보고자 한다. 분석을 위해 Matt Woolman의 Motion Design을 중심으로 모션그래픽에 대한 개념과 구성요소를 살펴보고, 모션그래픽이 활용된 최근 영화의 오프닝 타이틀의 사례를 조사하고 분석, 기술하고자 한다. 이러한 분석을 통하여 모션그래픽이 오프닝 타이틀에 효과적인 방법이라는 점을 예시하고 디지털 환경에서 모션그래픽의 발전 가능성을 알아보고자 한다. 모션그래픽의 시작은 오프닝 타이틀 이라할 수 있으며, 디지털 기술의 발달은 모션그래픽의 표현을 광범위하고 자유롭게 만들었고 활용 범위는 오프닝 타이틀뿐만 아니라 TV Staion ID, Web, Game Title, DMB(Digital Multimedia Broadcasting), Mobile, IPTV(Internet Protocol Television) 등의 다매체 시대에 시각적 아이덴티티 정보 전달의 효율적 적용과 다양화에 대비해야 할 것이다. 영화와 상호 보완적인 관계로서 타이틀 시퀀스 디자인만의 독자적인 전문 영역을 확보하는데 모션 그래픽이 그 바탕을 마련함은 물론 영화의 타이틀 시퀀스 디자인에 있어서 모션 그래픽의 위치와 그 변화와 발전성을 찾아보고자 한다.
The opening title is the first part of the movie that encounters with its audience. It expresses the content, intention and emotion of the movie as a whole, and it suggests the content of the movie implicatively and symbolically before the movie starts and triggers the audiences to have some sorts o...
The opening title is the first part of the movie that encounters with its audience. It expresses the content, intention and emotion of the movie as a whole, and it suggests the content of the movie implicatively and symbolically before the movie starts and triggers the audiences to have some sorts of expectations within short period of time and forms its unique atmosphere and plays an important role in forming the image of the movie. In order for the audiences to pay attention to the movie before running the movie, it delivers implicative contents and messages so that the use of motion graphics has been further increased. It plays a role in letting the audiences who intend to watch the movie communicate with each other. The opening title is design-oriented with its own entity, and it is an independent field regardless of its movie. This study aimed to analyze how the components of motion graphics were applied for the opening title that could be independent and communicate with the audiences smoothly. For the analysis, the study investigated the concepts and components for motion graphics centering on Matt Woolman's Motion Design and attempted to examine, analyze and describe the cases of opening titles of recent movies utilizing motion graphics. Through this analysis, it predicted that motion graphics would be an effective method for the opening title and looked closely into the possible development of motion graphics in digital environments. The beginning of motion graphics could be stemming from the opening title, and the development of digital technology has widened and freed the expressions of motion graphics. Meanwhile, in terms of the scope of its utilization, it would be necessary to be prepared for the efficient application and diversity of visual identity information transmission in the age of multimedia such as TV Station ID, Web, Game Title, DMB(Digital Multimedia Broadcasting), Mobile, IPTV(Internet Protocol Television) as well as the opening title. This study attempted to ensure the role of establishing a foundation for motion graphics in terms of obtaining the unique professional areas of exclusive title sequence design along with the mutually supplementary relationship with the movie and to search for the status, change and potential development of motion graphics in title sequence design in the movie.
The opening title is the first part of the movie that encounters with its audience. It expresses the content, intention and emotion of the movie as a whole, and it suggests the content of the movie implicatively and symbolically before the movie starts and triggers the audiences to have some sorts of expectations within short period of time and forms its unique atmosphere and plays an important role in forming the image of the movie. In order for the audiences to pay attention to the movie before running the movie, it delivers implicative contents and messages so that the use of motion graphics has been further increased. It plays a role in letting the audiences who intend to watch the movie communicate with each other. The opening title is design-oriented with its own entity, and it is an independent field regardless of its movie. This study aimed to analyze how the components of motion graphics were applied for the opening title that could be independent and communicate with the audiences smoothly. For the analysis, the study investigated the concepts and components for motion graphics centering on Matt Woolman's Motion Design and attempted to examine, analyze and describe the cases of opening titles of recent movies utilizing motion graphics. Through this analysis, it predicted that motion graphics would be an effective method for the opening title and looked closely into the possible development of motion graphics in digital environments. The beginning of motion graphics could be stemming from the opening title, and the development of digital technology has widened and freed the expressions of motion graphics. Meanwhile, in terms of the scope of its utilization, it would be necessary to be prepared for the efficient application and diversity of visual identity information transmission in the age of multimedia such as TV Station ID, Web, Game Title, DMB(Digital Multimedia Broadcasting), Mobile, IPTV(Internet Protocol Television) as well as the opening title. This study attempted to ensure the role of establishing a foundation for motion graphics in terms of obtaining the unique professional areas of exclusive title sequence design along with the mutually supplementary relationship with the movie and to search for the status, change and potential development of motion graphics in title sequence design in the movie.
주제어
#타이틀 시퀀스 모션그래픽 몽타주이론 title sequence motion graphic
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