한나의 노래(삼상 2:1-10)는 하나님이 낮은 자를 높이시며 교만한 자를 낮추시고, 그가 왕을 통해 지상을 통치하시고 이후 보좌를 상속하실 것에 대한 메시야 사상을 담고 있다. 이는 곧 사무엘서 전체의 주제이며 또한 성경의 중심 사상이기도 하다. 즉 하나님의 아들이 메시야, 곧 그리스도로 오셔서 그가 낮추심으로 인해 높이심을 받는 승귀(昇貴)와 하나님을 대적한 자, 마귀의 심판 그리고 인간 구원이 바로 그것이다. 구약성서에 나타난 메시야 사상에 대하여는 그동안 많은 연구가 있었다. 메시야(משׁיח)는 ‘기름 부음 받은 자’란 뜻으로 제사장, 선지자 그리고 왕과 그의 직분을 의미한다. 이 같은 메시야에 대한 언약은 성경을 통해 점진적(漸進的)으로 계시(啓示)되어 왔다. 사무엘서에서는 왕(מלך)으로 오실 메시야가 나타나는데, 이 예언이 바로 한나의 노래(2:10)에 처음으로 등장한다. 결국 하나님의 아들, 예수 그리스도께서 다윗의 자손으로 오셔서 그가 침례를 받음으로 다윗의 구주가 되셨고(요 8:56), 죄를 정결케 하시며 마귀의 일을 멸하시고 만왕의 왕으로서 하늘 보좌에 오르셨다. 그러므로 예수는 구약의 메시야에 대한 모든 예언을 성취하셨다(눅 24:44). 한나의 노래에 대한 연구는 과거의 통시적 접근을 벗어나 공시적 방법으로 새롭게 고찰되고 있다. 특히 최근에는 최종 본문과 독자와의 관계 를 고려하여 메시지에 주목하는 정경비평적인 연구 방법이 적용되고 있다. 그러나 이러한 정경적 연구는 본문에 등장하는 ‘낮은 자’ 또는 ‘가난한 자’를 사회적, 경제적 그리고 정치적으로 소외된 계층으로 해석하므로 성경 전체의 주제를 포괄하기에는 어려움이 있다. 본 논문은 하나님 중심적인 관점에서 한나의 노래를 재조명하였다. 특히 본문은 대칭 구조로 볼 때 핵심이 되는 6-7절을 중심으로 앞뒤 절에 신적 반전(divine reversal)이 전개된다. 즉 4-5절에는 하나님이 강한 자, 스스로 만족한 자는 낮추시고 넘어진 자, 주리던 자는 높이시는 데 반해, 8절은 가난한 자는 일으키시고 낮은 자를 높이시는 반전을 묘사하고 있다. 여기서 본 논문은 ‘교만한 자’에 대하여 창세 전에 이미 하늘에서 하나님을 대적한 원수로 해석하였다. 이 ‘원수’는 하늘에서 땅으로 쫓겨나 하나님께 속한 자를 괴롭히는 자의 배후에서 역사한다(계 12:9-10). 하나님은 이를 자신을 대적하는 자로 여기시고 심판하신다. 반면, ‘낮은 자’의 개념에 대해서는 가난하며 자신을 스스로 낮추고 이 땅에 ...
한나의 노래(삼상 2:1-10)는 하나님이 낮은 자를 높이시며 교만한 자를 낮추시고, 그가 왕을 통해 지상을 통치하시고 이후 보좌를 상속하실 것에 대한 메시야 사상을 담고 있다. 이는 곧 사무엘서 전체의 주제이며 또한 성경의 중심 사상이기도 하다. 즉 하나님의 아들이 메시야, 곧 그리스도로 오셔서 그가 낮추심으로 인해 높이심을 받는 승귀(昇貴)와 하나님을 대적한 자, 마귀의 심판 그리고 인간 구원이 바로 그것이다. 구약성서에 나타난 메시야 사상에 대하여는 그동안 많은 연구가 있었다. 메시야(משׁיח)는 ‘기름 부음 받은 자’란 뜻으로 제사장, 선지자 그리고 왕과 그의 직분을 의미한다. 이 같은 메시야에 대한 언약은 성경을 통해 점진적(漸進的)으로 계시(啓示)되어 왔다. 사무엘서에서는 왕(מלך)으로 오실 메시야가 나타나는데, 이 예언이 바로 한나의 노래(2:10)에 처음으로 등장한다. 결국 하나님의 아들, 예수 그리스도께서 다윗의 자손으로 오셔서 그가 침례를 받음으로 다윗의 구주가 되셨고(요 8:56), 죄를 정결케 하시며 마귀의 일을 멸하시고 만왕의 왕으로서 하늘 보좌에 오르셨다. 그러므로 예수는 구약의 메시야에 대한 모든 예언을 성취하셨다(눅 24:44). 한나의 노래에 대한 연구는 과거의 통시적 접근을 벗어나 공시적 방법으로 새롭게 고찰되고 있다. 특히 최근에는 최종 본문과 독자와의 관계 를 고려하여 메시지에 주목하는 정경비평적인 연구 방법이 적용되고 있다. 그러나 이러한 정경적 연구는 본문에 등장하는 ‘낮은 자’ 또는 ‘가난한 자’를 사회적, 경제적 그리고 정치적으로 소외된 계층으로 해석하므로 성경 전체의 주제를 포괄하기에는 어려움이 있다. 본 논문은 하나님 중심적인 관점에서 한나의 노래를 재조명하였다. 특히 본문은 대칭 구조로 볼 때 핵심이 되는 6-7절을 중심으로 앞뒤 절에 신적 반전(divine reversal)이 전개된다. 즉 4-5절에는 하나님이 강한 자, 스스로 만족한 자는 낮추시고 넘어진 자, 주리던 자는 높이시는 데 반해, 8절은 가난한 자는 일으키시고 낮은 자를 높이시는 반전을 묘사하고 있다. 여기서 본 논문은 ‘교만한 자’에 대하여 창세 전에 이미 하늘에서 하나님을 대적한 원수로 해석하였다. 이 ‘원수’는 하늘에서 땅으로 쫓겨나 하나님께 속한 자를 괴롭히는 자의 배후에서 역사한다(계 12:9-10). 하나님은 이를 자신을 대적하는 자로 여기시고 심판하신다. 반면, ‘낮은 자’의 개념에 대해서는 가난하며 자신을 스스로 낮추고 이 땅에 오신 하나님의 아들 곧 예수 그리스도로 해석하였다. 하나님은 그를 만왕의 왕으로 높이시고 하늘 보좌에 앉게 하셨으며, 그에게 속한 자 역시 아들과 같이 보좌에 앉게 하실 것이다. 이와 같이 한나의 노래는 성경에 계시된 하나님의 의도를 모두 내포하고 있다. 결국 본 논문은 한나의 노래가 개인의 구원에 대해 전인격적으로 감사하고, 하나님을 대적하는 자, 곧 원수에 대한 심판과 미래의 왕이신 메시야의 통치 그리고 그와 그에게 속한 자의 보좌 상속에 대해 예언한 찬양시임을 논증하였다.
한나의 노래(삼상 2:1-10)는 하나님이 낮은 자를 높이시며 교만한 자를 낮추시고, 그가 왕을 통해 지상을 통치하시고 이후 보좌를 상속하실 것에 대한 메시야 사상을 담고 있다. 이는 곧 사무엘서 전체의 주제이며 또한 성경의 중심 사상이기도 하다. 즉 하나님의 아들이 메시야, 곧 그리스도로 오셔서 그가 낮추심으로 인해 높이심을 받는 승귀(昇貴)와 하나님을 대적한 자, 마귀의 심판 그리고 인간 구원이 바로 그것이다. 구약성서에 나타난 메시야 사상에 대하여는 그동안 많은 연구가 있었다. 메시야(משׁיח)는 ‘기름 부음 받은 자’란 뜻으로 제사장, 선지자 그리고 왕과 그의 직분을 의미한다. 이 같은 메시야에 대한 언약은 성경을 통해 점진적(漸進的)으로 계시(啓示)되어 왔다. 사무엘서에서는 왕(מלך)으로 오실 메시야가 나타나는데, 이 예언이 바로 한나의 노래(2:10)에 처음으로 등장한다. 결국 하나님의 아들, 예수 그리스도께서 다윗의 자손으로 오셔서 그가 침례를 받음으로 다윗의 구주가 되셨고(요 8:56), 죄를 정결케 하시며 마귀의 일을 멸하시고 만왕의 왕으로서 하늘 보좌에 오르셨다. 그러므로 예수는 구약의 메시야에 대한 모든 예언을 성취하셨다(눅 24:44). 한나의 노래에 대한 연구는 과거의 통시적 접근을 벗어나 공시적 방법으로 새롭게 고찰되고 있다. 특히 최근에는 최종 본문과 독자와의 관계 를 고려하여 메시지에 주목하는 정경비평적인 연구 방법이 적용되고 있다. 그러나 이러한 정경적 연구는 본문에 등장하는 ‘낮은 자’ 또는 ‘가난한 자’를 사회적, 경제적 그리고 정치적으로 소외된 계층으로 해석하므로 성경 전체의 주제를 포괄하기에는 어려움이 있다. 본 논문은 하나님 중심적인 관점에서 한나의 노래를 재조명하였다. 특히 본문은 대칭 구조로 볼 때 핵심이 되는 6-7절을 중심으로 앞뒤 절에 신적 반전(divine reversal)이 전개된다. 즉 4-5절에는 하나님이 강한 자, 스스로 만족한 자는 낮추시고 넘어진 자, 주리던 자는 높이시는 데 반해, 8절은 가난한 자는 일으키시고 낮은 자를 높이시는 반전을 묘사하고 있다. 여기서 본 논문은 ‘교만한 자’에 대하여 창세 전에 이미 하늘에서 하나님을 대적한 원수로 해석하였다. 이 ‘원수’는 하늘에서 땅으로 쫓겨나 하나님께 속한 자를 괴롭히는 자의 배후에서 역사한다(계 12:9-10). 하나님은 이를 자신을 대적하는 자로 여기시고 심판하신다. 반면, ‘낮은 자’의 개념에 대해서는 가난하며 자신을 스스로 낮추고 이 땅에 오신 하나님의 아들 곧 예수 그리스도로 해석하였다. 하나님은 그를 만왕의 왕으로 높이시고 하늘 보좌에 앉게 하셨으며, 그에게 속한 자 역시 아들과 같이 보좌에 앉게 하실 것이다. 이와 같이 한나의 노래는 성경에 계시된 하나님의 의도를 모두 내포하고 있다. 결국 본 논문은 한나의 노래가 개인의 구원에 대해 전인격적으로 감사하고, 하나님을 대적하는 자, 곧 원수에 대한 심판과 미래의 왕이신 메시야의 통치 그리고 그와 그에게 속한 자의 보좌 상속에 대해 예언한 찬양시임을 논증하였다.
The Song of Hannah in 1 Sam 2:1-10 contains a theme of elevation for the lowly, abasement for the lofty and succession of throne for the King, who is to come as the Messiah and reign over the world. This is what the book of Samuel mentions and this is the main theme of the Bible. It talks about the ...
The Song of Hannah in 1 Sam 2:1-10 contains a theme of elevation for the lowly, abasement for the lofty and succession of throne for the King, who is to come as the Messiah and reign over the world. This is what the book of Samuel mentions and this is the main theme of the Bible. It talks about the Son of God, who humbled himself and was exalted to the throne, saved all human beings, came as the Messiah and judged the arrogant angel who became Satan. The Messianic concept in the Old Testament has been developed in various ways. The Hebrew word Messiah(משׁיח) means "anointed one," and can mean either: Priest, Prophet or King and the offices each term represents. This concept has been progressively revealed in the Bible. The Messiah-King appears in the Book of Samuel and describes in the Song of Hannah (2:10) for the first time. The Son of David, Jesus Christ came, was baptized by John the Baptist, became Abraham's Lord (John 8:56), destroyed the works of the devil, saved the mankind, and was finally raised up to the heavenly throne. Therefore, all the prophecies of the Messiah were fulfilled by Jesus (Luke 24:44). Thus most scholars have analyzed the Song of Hannah using primarily the diachronic method, but modern scholars tend to use the canonical viewpoint for their recherches. The canonical viewpoint considers the interactions between the text and readers. The theological interpretations of some conclude that "the poor" and "the lowly" refer to those with a low economic or social background or the politically oppressed, but such people and their troubling life situations are not the main theme of the Bible. This thesis attempts to see the Song of Hannah from a theocentric perspective. The chiastic structure reveals a theme that seems to be in contradiction, a divine reversal, which is divided by verse 6-7 and can be considered the key of the text. Verses 4-5 mention that the proud are to be debased and the needy are to be lifted. Verse 8 goes on to describe how the poor and the needy are raised by God. In addition, this thesis interprets "the proud" as the enemy of God who was against God before creation, and cast out from heaven to earth (Rev 12:9-10). This enemy provokes the wicked to oppress the saints. God also considers those who distresses his saints to be his enemies and will judge the whole world. In my thesis, I interpret "the lowly" as referring to Jesus Christ, the Son of God, who humbled himself and became poor by coming into the world. Therefore, God raised him up to the throne as King of kings, and is to deliver his saints from the wicked so that they sit on the throne of heaven as heirs too. The Song of Hannah implies the God's entire plan. Finally, this thesis proves that the Song of Hannah not only mentions the exaltation of God for personal salvation of humans, but also mentions the coming of the Messiah-King, who is to succeed the throne as heir in the form of prophetic character poetry.
The Song of Hannah in 1 Sam 2:1-10 contains a theme of elevation for the lowly, abasement for the lofty and succession of throne for the King, who is to come as the Messiah and reign over the world. This is what the book of Samuel mentions and this is the main theme of the Bible. It talks about the Son of God, who humbled himself and was exalted to the throne, saved all human beings, came as the Messiah and judged the arrogant angel who became Satan. The Messianic concept in the Old Testament has been developed in various ways. The Hebrew word Messiah(משׁיח) means "anointed one," and can mean either: Priest, Prophet or King and the offices each term represents. This concept has been progressively revealed in the Bible. The Messiah-King appears in the Book of Samuel and describes in the Song of Hannah (2:10) for the first time. The Son of David, Jesus Christ came, was baptized by John the Baptist, became Abraham's Lord (John 8:56), destroyed the works of the devil, saved the mankind, and was finally raised up to the heavenly throne. Therefore, all the prophecies of the Messiah were fulfilled by Jesus (Luke 24:44). Thus most scholars have analyzed the Song of Hannah using primarily the diachronic method, but modern scholars tend to use the canonical viewpoint for their recherches. The canonical viewpoint considers the interactions between the text and readers. The theological interpretations of some conclude that "the poor" and "the lowly" refer to those with a low economic or social background or the politically oppressed, but such people and their troubling life situations are not the main theme of the Bible. This thesis attempts to see the Song of Hannah from a theocentric perspective. The chiastic structure reveals a theme that seems to be in contradiction, a divine reversal, which is divided by verse 6-7 and can be considered the key of the text. Verses 4-5 mention that the proud are to be debased and the needy are to be lifted. Verse 8 goes on to describe how the poor and the needy are raised by God. In addition, this thesis interprets "the proud" as the enemy of God who was against God before creation, and cast out from heaven to earth (Rev 12:9-10). This enemy provokes the wicked to oppress the saints. God also considers those who distresses his saints to be his enemies and will judge the whole world. In my thesis, I interpret "the lowly" as referring to Jesus Christ, the Son of God, who humbled himself and became poor by coming into the world. Therefore, God raised him up to the throne as King of kings, and is to deliver his saints from the wicked so that they sit on the throne of heaven as heirs too. The Song of Hannah implies the God's entire plan. Finally, this thesis proves that the Song of Hannah not only mentions the exaltation of God for personal salvation of humans, but also mentions the coming of the Messiah-King, who is to succeed the throne as heir in the form of prophetic character poetry.
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