슈베르트는 18세기 말기 고전주의에서 19세기 초기의 낭만주의로 이어지는 시대에 활동한 작곡가로, 600여곡에 달하는 가곡으로 가장 널리 알려져 있으며, 또한 많은 기악작품을 남겼다. 그는 11곡의 완성된 피아노 소나타를 작곡하였으며, 소나타는 고전주의 형식에 기초하면서 슈베르트만의 서정적이며 가곡적인 특징이 나타난다. 슈베르트 소나타 D. 959 제 4악장은 베토벤 소나타 Op. 31 - 1 제 3악장을 모델로 작곡한 곡으로, 본 논문에서는 슈베르트의 소나타가 베토벤의 곡과 어떻게 유사하며 어떤 점에서 슈베르트가 자신만의 음악기...
슈베르트는 18세기 말기 고전주의에서 19세기 초기의 낭만주의로 이어지는 시대에 활동한 작곡가로, 600여곡에 달하는 가곡으로 가장 널리 알려져 있으며, 또한 많은 기악작품을 남겼다. 그는 11곡의 완성된 피아노 소나타를 작곡하였으며, 소나타는 고전주의 형식에 기초하면서 슈베르트만의 서정적이며 가곡적인 특징이 나타난다. 슈베르트 소나타 D. 959 제 4악장은 베토벤 소나타 Op. 31 - 1 제 3악장을 모델로 작곡한 곡으로, 본 논문에서는 슈베르트의 소나타가 베토벤의 곡과 어떻게 유사하며 어떤 점에서 슈베르트가 자신만의 음악기법으로 자신의 곡을 더 발전시켰는지 두 곡의 형식, 선율, 화성, 리듬 등의 작품 분석을 하였다. 두 곡은 모두 론도 소나타 형식으로 슈베르트는 베토벤의 곡에서 선율을 모방하지는 않고 형식적인 구성만을 모델로 삼았다. 그것은 곡의 길이에서 나타나는데 두 곡의 주제가 같은 길이임에도 불구하고 슈베르트의 곡이 베토벤의 곡보다 훨씬 길다. 이것은 슈베르트가 주제를 발전시키는 방법에서 변화를 주었다는 것을 의미하는데, 슈베르트는 가곡의 영향으로 서정적인 선율을 중요하게 생각하여 곡 전체에 선율이 축소되거나 길게 확장되어 반복진행 하는 것이 특징적이다. 이러한 긴 선율의 반복에서 비롯되는 단조로움을 피하기 위해 반음계적 진행, 증 6 화음, 감 7 화음과 같은 변화화음, 등을 사용하였고, 이명동음적 전조, 반음계적 전조, 갑작스러운 전조 등의 빈번한 전조를 하였다. 또한 슈베르트는 베토벤보다 코다의 역할을 더욱 강조하였는데, 코다의 비중이 더 커지고 길이도 길어졌으며, 베토벤이 곡을 마무리하는 역할로 코다를 쓴 것에 비해 슈베르트는 곡 전체를 다시 상기시키며 마무리하는 역할로 코다를 썼다. 그 외에도 슈베르트는 피아노의 음역을 넓게 사용하였으며, 강약의 대비가 더욱 대조적이며 극적으로 표현하며 피아노의 기법을 충분히 활용하였다. 이와 같이 슈베르트는 D. 959에서 베토벤 소타나의 형식을 따르고 있지만, 낭만주의 음악의 특징을 사용하여 자신만의 독창적인 작품 세계를 보여주고 있다. 이러한 슈베르트의 업적은 낭만주의 음악의 선구자로서 이후 작곡가들에게 큰 영향을 끼쳤다.
슈베르트는 18세기 말기 고전주의에서 19세기 초기의 낭만주의로 이어지는 시대에 활동한 작곡가로, 600여곡에 달하는 가곡으로 가장 널리 알려져 있으며, 또한 많은 기악작품을 남겼다. 그는 11곡의 완성된 피아노 소나타를 작곡하였으며, 소나타는 고전주의 형식에 기초하면서 슈베르트만의 서정적이며 가곡적인 특징이 나타난다. 슈베르트 소나타 D. 959 제 4악장은 베토벤 소나타 Op. 31 - 1 제 3악장을 모델로 작곡한 곡으로, 본 논문에서는 슈베르트의 소나타가 베토벤의 곡과 어떻게 유사하며 어떤 점에서 슈베르트가 자신만의 음악기법으로 자신의 곡을 더 발전시켰는지 두 곡의 형식, 선율, 화성, 리듬 등의 작품 분석을 하였다. 두 곡은 모두 론도 소나타 형식으로 슈베르트는 베토벤의 곡에서 선율을 모방하지는 않고 형식적인 구성만을 모델로 삼았다. 그것은 곡의 길이에서 나타나는데 두 곡의 주제가 같은 길이임에도 불구하고 슈베르트의 곡이 베토벤의 곡보다 훨씬 길다. 이것은 슈베르트가 주제를 발전시키는 방법에서 변화를 주었다는 것을 의미하는데, 슈베르트는 가곡의 영향으로 서정적인 선율을 중요하게 생각하여 곡 전체에 선율이 축소되거나 길게 확장되어 반복진행 하는 것이 특징적이다. 이러한 긴 선율의 반복에서 비롯되는 단조로움을 피하기 위해 반음계적 진행, 증 6 화음, 감 7 화음과 같은 변화화음, 등을 사용하였고, 이명동음적 전조, 반음계적 전조, 갑작스러운 전조 등의 빈번한 전조를 하였다. 또한 슈베르트는 베토벤보다 코다의 역할을 더욱 강조하였는데, 코다의 비중이 더 커지고 길이도 길어졌으며, 베토벤이 곡을 마무리하는 역할로 코다를 쓴 것에 비해 슈베르트는 곡 전체를 다시 상기시키며 마무리하는 역할로 코다를 썼다. 그 외에도 슈베르트는 피아노의 음역을 넓게 사용하였으며, 강약의 대비가 더욱 대조적이며 극적으로 표현하며 피아노의 기법을 충분히 활용하였다. 이와 같이 슈베르트는 D. 959에서 베토벤 소타나의 형식을 따르고 있지만, 낭만주의 음악의 특징을 사용하여 자신만의 독창적인 작품 세계를 보여주고 있다. 이러한 슈베르트의 업적은 낭만주의 음악의 선구자로서 이후 작곡가들에게 큰 영향을 끼쳤다.
As a composer, Franz Peter Schubert represented a period of transition connecting the end of 18th century Classicism to Romanticism of the beginning of 19th century. Schubert was most known for his six hundreds lieds and a substantial amount of instrumental works. He composed and published eleven pi...
As a composer, Franz Peter Schubert represented a period of transition connecting the end of 18th century Classicism to Romanticism of the beginning of 19th century. Schubert was most known for his six hundreds lieds and a substantial amount of instrumental works. He composed and published eleven piano sonatas which displayed his lyrical style and romantic musicianship. Schubert's dependence on classical models can be seen most clearly in the 4th movement of the late A major Sonata which is based on the Rondo Finale of Beethoven's Sonata Op. 31, No. 1, in G major. This analyzed study is done on both work's form, melody, harmony, rhythm in order to understand how closely this scheme parallels and what the influence of Beethoven Sonata meant to Schubert Sonata as a pioneer of Romanticism. Both works are in rondo sonata form. Though Schubert did not borrowed any thematic shape but he strictly used Beethoven's formal structure. In time length, Schubert's movement is much longer than Beethoven's, although the opening themes of both are exactly the same measure length. This proves that Schubert altered composition technique and style in developing the main theme. Because the melodic theme is very important to him, the sonata has the characteristics that the melody becomes short or long in repeated progression. To escape the monotonous repetitions of the same melodic, the compositional key is continually modulating to another key. Schubert sometimes used sudden direct modulation as well as Chromatic modulation, Enharmonic modulation and Diatonic modulation. Also, he uses various harmony techniques such as chromatic progression, altered chords and diminished 7th chords. In particular, Schubert took more advantage in emphasizing the role of the coda in comparison to Beethoven. Beethoven used the coda to finalize his compositions but Schubert makes use of the coda as a summarized recall of all thematic material. Which makes his coda become much longer. Schubert's dramatic musical expression is created by using a wide range of dynamics making it possible to display the maximum capacity of piano. Through this use of wide musical and technical range it brings out the contrast of strong and weak characteristics of his music. Schubert presented a unique transitional style of music by freely grafting the characteristics of Romanticism following the form of Beethoven's Sonata into his Sonata D. 959. Because of this he is recognized as one of the key originators of the new romantic style. The achievement of Schubert was a great influence on composers who followed after him in th Romantic period.
As a composer, Franz Peter Schubert represented a period of transition connecting the end of 18th century Classicism to Romanticism of the beginning of 19th century. Schubert was most known for his six hundreds lieds and a substantial amount of instrumental works. He composed and published eleven piano sonatas which displayed his lyrical style and romantic musicianship. Schubert's dependence on classical models can be seen most clearly in the 4th movement of the late A major Sonata which is based on the Rondo Finale of Beethoven's Sonata Op. 31, No. 1, in G major. This analyzed study is done on both work's form, melody, harmony, rhythm in order to understand how closely this scheme parallels and what the influence of Beethoven Sonata meant to Schubert Sonata as a pioneer of Romanticism. Both works are in rondo sonata form. Though Schubert did not borrowed any thematic shape but he strictly used Beethoven's formal structure. In time length, Schubert's movement is much longer than Beethoven's, although the opening themes of both are exactly the same measure length. This proves that Schubert altered composition technique and style in developing the main theme. Because the melodic theme is very important to him, the sonata has the characteristics that the melody becomes short or long in repeated progression. To escape the monotonous repetitions of the same melodic, the compositional key is continually modulating to another key. Schubert sometimes used sudden direct modulation as well as Chromatic modulation, Enharmonic modulation and Diatonic modulation. Also, he uses various harmony techniques such as chromatic progression, altered chords and diminished 7th chords. In particular, Schubert took more advantage in emphasizing the role of the coda in comparison to Beethoven. Beethoven used the coda to finalize his compositions but Schubert makes use of the coda as a summarized recall of all thematic material. Which makes his coda become much longer. Schubert's dramatic musical expression is created by using a wide range of dynamics making it possible to display the maximum capacity of piano. Through this use of wide musical and technical range it brings out the contrast of strong and weak characteristics of his music. Schubert presented a unique transitional style of music by freely grafting the characteristics of Romanticism following the form of Beethoven's Sonata into his Sonata D. 959. Because of this he is recognized as one of the key originators of the new romantic style. The achievement of Schubert was a great influence on composers who followed after him in th Romantic period.
주제어
#슈베르트
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.