오늘날의 다양한 한국문화의 시작으로 신세대에 대한 통솔에 문제는 어제 오늘의 문제는 아닌 것이다. 군내에 각종 리더십과 관련된 많은 논문을 보면 지휘관 즉, 대위급이상을 대상으로 한 리더십관련 자료는 많이 찾아 볼 수 있었으나, 신세대 장병의 다양성으로 인해 초급지휘자에 대한 연구 리더십에 관심이 절실하다.이렇듯 다양한 문화속에서 자란 수많은 병사들이 국방의 의무를 책임지고 있는 상급자가 소대장 즉, 초급장교인 것이다.
자료수집을 위한 설문지구성에서 다른 논문에서 발췌한 설문서를 토대로 독립변수를 지휘통솔 능력과 참모업무수행능력, 교관능력, 업무수행 방식, 군인정신을 변수로 선정하였다. 그 결과 초급지휘자의 지휘통솔능력은 계급이 높을수록 높게 나타났는데, 대위(4.2692), 중위(4.1061), 소위(3.8535)순으로 나타났으며, 부대유형에서는 전투부대(4.0711), 전투지원부대(3.7762), 전투근무지원부대(3.4444)보다 높게 나타났다.
초급장교들의 참모수행능력도 계급이 높을수록 높게 나타났는데, 대위(4.1667), 중위(4.0758), 소위(3.7609)순으로 나타났으며, 참모수행능력도 지휘통솔능력과 유사하게 나이가 많을수록, 복무년수가 많을수록 참모수행능력이 높게 나타났다. 참모업무수행능력은 전문적인 지식을 갖고 있다(130명, 68%)가 보통 또는 그렇지 않다보다 높게 나타났다.
초급장교들에 있어서 중요시하는 교관수행능력은 중위(4.2667)가 오히려 대위(4.2385)보다 높게 나타났고, 부대유형에서는 전투지원부대(4.1143)가 전투부대(4.0560)보다 높게 나타났으며, 군인정신에 대한 분석결과, 계급이 높을수록 높게 나타났는데 대위(4.3269), 중위(4.0909), 소위(3.9899)순으로 나타났다. 부대유형에서는 전투근무지원부대에서 근무하는 장교보다 전투부대에서 근무하는 장교가 군인정신이 높은 것으로 나타났으며, 나이와 복무년수는 많을수록 높게 나타났다.
이러한 분석결과에 비추어 볼 때 군 초급 지휘자의 리더십 역량을 강화하기 위해서는 다음과 같은 노력이 기울여질 필요가 있다고 본다.
첫째, 부대유형에 맞는 리더십 교육이다. 수많은 부대의 유형에 따라 제각기 하는 업무가 상이하고 부대의 특성이 다르므로 Case Study식의 문제 해결식의 리더십교육이 요구된다고 할 것이다.
둘째, 전투력 발휘는 효율적인 병력관리와 운용이다. 먼저 기술한바와 같이 다양한 신세대 병사들을 적시적이고 재능에 맞는 보직과 특기를 부여할 수 있는 안목을 키우는 것이다.
셋째, 리더십은 감독자가 아니라 선도자이다. 솔선수범을 해야 한다는 것이다. 초급지휘자는 가장 중요한 장소와 시간의 중심에서 뛰어야 할 동반자이자 리더인 것이다. 훈육지도시 자발적인 행동실천을 더욱 강조하여야 할 것이며, 현재 활용하고 있는 부대관리 Know-How등을 활용하여 병사들을 관리할 수 있는 능력을 키워야 할 것이다.
끝으로 학군단에서는 투철한 국가관과 안보관을 형성할 수 있는 경험적인 요소를 강화하기 위해 안보현장견학, 충혼탑 참배, 전적지 답사등을 의미 있게 계획하여 느낄 수 있도록 해야 할 것이다.
이번 논문의 제목을 군 초급지휘자의 리더십 강화방안 연구라는 제목으로 연구를 시작하였으나 몇 가지의 한계점이 있었다.
신세대 병사의 다양성에 비춰 좀 더 구체적인 리더십 프로그램, 리더십 교육방향등의 새로운 패러다임에 대한 연구를 그려내지 못한 한계점과 인구통계학적 변수를 ...
오늘날의 다양한 한국문화의 시작으로 신세대에 대한 통솔에 문제는 어제 오늘의 문제는 아닌 것이다. 군내에 각종 리더십과 관련된 많은 논문을 보면 지휘관 즉, 대위급이상을 대상으로 한 리더십관련 자료는 많이 찾아 볼 수 있었으나, 신세대 장병의 다양성으로 인해 초급지휘자에 대한 연구 리더십에 관심이 절실하다.이렇듯 다양한 문화속에서 자란 수많은 병사들이 국방의 의무를 책임지고 있는 상급자가 소대장 즉, 초급장교인 것이다.
자료수집을 위한 설문지구성에서 다른 논문에서 발췌한 설문서를 토대로 독립변수를 지휘통솔 능력과 참모업무수행능력, 교관능력, 업무수행 방식, 군인정신을 변수로 선정하였다. 그 결과 초급지휘자의 지휘통솔능력은 계급이 높을수록 높게 나타났는데, 대위(4.2692), 중위(4.1061), 소위(3.8535)순으로 나타났으며, 부대유형에서는 전투부대(4.0711), 전투지원부대(3.7762), 전투근무지원부대(3.4444)보다 높게 나타났다.
초급장교들의 참모수행능력도 계급이 높을수록 높게 나타났는데, 대위(4.1667), 중위(4.0758), 소위(3.7609)순으로 나타났으며, 참모수행능력도 지휘통솔능력과 유사하게 나이가 많을수록, 복무년수가 많을수록 참모수행능력이 높게 나타났다. 참모업무수행능력은 전문적인 지식을 갖고 있다(130명, 68%)가 보통 또는 그렇지 않다보다 높게 나타났다.
초급장교들에 있어서 중요시하는 교관수행능력은 중위(4.2667)가 오히려 대위(4.2385)보다 높게 나타났고, 부대유형에서는 전투지원부대(4.1143)가 전투부대(4.0560)보다 높게 나타났으며, 군인정신에 대한 분석결과, 계급이 높을수록 높게 나타났는데 대위(4.3269), 중위(4.0909), 소위(3.9899)순으로 나타났다. 부대유형에서는 전투근무지원부대에서 근무하는 장교보다 전투부대에서 근무하는 장교가 군인정신이 높은 것으로 나타났으며, 나이와 복무년수는 많을수록 높게 나타났다.
이러한 분석결과에 비추어 볼 때 군 초급 지휘자의 리더십 역량을 강화하기 위해서는 다음과 같은 노력이 기울여질 필요가 있다고 본다.
첫째, 부대유형에 맞는 리더십 교육이다. 수많은 부대의 유형에 따라 제각기 하는 업무가 상이하고 부대의 특성이 다르므로 Case Study식의 문제 해결식의 리더십교육이 요구된다고 할 것이다.
둘째, 전투력 발휘는 효율적인 병력관리와 운용이다. 먼저 기술한바와 같이 다양한 신세대 병사들을 적시적이고 재능에 맞는 보직과 특기를 부여할 수 있는 안목을 키우는 것이다.
셋째, 리더십은 감독자가 아니라 선도자이다. 솔선수범을 해야 한다는 것이다. 초급지휘자는 가장 중요한 장소와 시간의 중심에서 뛰어야 할 동반자이자 리더인 것이다. 훈육지도시 자발적인 행동실천을 더욱 강조하여야 할 것이며, 현재 활용하고 있는 부대관리 Know-How등을 활용하여 병사들을 관리할 수 있는 능력을 키워야 할 것이다.
끝으로 학군단에서는 투철한 국가관과 안보관을 형성할 수 있는 경험적인 요소를 강화하기 위해 안보현장견학, 충혼탑 참배, 전적지 답사등을 의미 있게 계획하여 느낄 수 있도록 해야 할 것이다.
이번 논문의 제목을 군 초급지휘자의 리더십 강화방안 연구라는 제목으로 연구를 시작하였으나 몇 가지의 한계점이 있었다.
신세대 병사의 다양성에 비춰 좀 더 구체적인 리더십 프로그램, 리더십 교육방향등의 새로운 패러다임에 대한 연구를 그려내지 못한 한계점과 인구통계학적 변수를 요인분석으로 하여 타 장교과정 출신의 리더십과 비교분석을 통해 좀 더 구체적인 초급지휘자의 리더십교육의 본질을 파악하고, 무엇을 교육하고 지도해야 하는 지는 명확하게 그려내지를 못했다.
이번연구 논문에서 전투병과 위주의 대상자들로 하여 유의성이 다소 떨어지는 결과를 초래하였는데 향후 더 효과적인 리더십 강화방안 연구를 위해 첫째, 향후 더 많은 인원과 다양한 대상을 선정하고, 둘째 학군단 교육이후 초군반에서 교육하는 내용을 혼돈하는 경향이 생기지 않도록 하여 신뢰도를 높일 것이다. 셋째, 양성기관에서의 효과적인 리더십교육은 어떠한 패러다임인지를 모색해야 할 것이다.
오늘날의 다양한 한국문화의 시작으로 신세대에 대한 통솔에 문제는 어제 오늘의 문제는 아닌 것이다. 군내에 각종 리더십과 관련된 많은 논문을 보면 지휘관 즉, 대위급이상을 대상으로 한 리더십관련 자료는 많이 찾아 볼 수 있었으나, 신세대 장병의 다양성으로 인해 초급지휘자에 대한 연구 리더십에 관심이 절실하다.이렇듯 다양한 문화속에서 자란 수많은 병사들이 국방의 의무를 책임지고 있는 상급자가 소대장 즉, 초급장교인 것이다.
자료수집을 위한 설문지구성에서 다른 논문에서 발췌한 설문서를 토대로 독립변수를 지휘통솔 능력과 참모업무수행능력, 교관능력, 업무수행 방식, 군인정신을 변수로 선정하였다. 그 결과 초급지휘자의 지휘통솔능력은 계급이 높을수록 높게 나타났는데, 대위(4.2692), 중위(4.1061), 소위(3.8535)순으로 나타났으며, 부대유형에서는 전투부대(4.0711), 전투지원부대(3.7762), 전투근무지원부대(3.4444)보다 높게 나타났다.
초급장교들의 참모수행능력도 계급이 높을수록 높게 나타났는데, 대위(4.1667), 중위(4.0758), 소위(3.7609)순으로 나타났으며, 참모수행능력도 지휘통솔능력과 유사하게 나이가 많을수록, 복무년수가 많을수록 참모수행능력이 높게 나타났다. 참모업무수행능력은 전문적인 지식을 갖고 있다(130명, 68%)가 보통 또는 그렇지 않다보다 높게 나타났다.
초급장교들에 있어서 중요시하는 교관수행능력은 중위(4.2667)가 오히려 대위(4.2385)보다 높게 나타났고, 부대유형에서는 전투지원부대(4.1143)가 전투부대(4.0560)보다 높게 나타났으며, 군인정신에 대한 분석결과, 계급이 높을수록 높게 나타났는데 대위(4.3269), 중위(4.0909), 소위(3.9899)순으로 나타났다. 부대유형에서는 전투근무지원부대에서 근무하는 장교보다 전투부대에서 근무하는 장교가 군인정신이 높은 것으로 나타났으며, 나이와 복무년수는 많을수록 높게 나타났다.
이러한 분석결과에 비추어 볼 때 군 초급 지휘자의 리더십 역량을 강화하기 위해서는 다음과 같은 노력이 기울여질 필요가 있다고 본다.
첫째, 부대유형에 맞는 리더십 교육이다. 수많은 부대의 유형에 따라 제각기 하는 업무가 상이하고 부대의 특성이 다르므로 Case Study식의 문제 해결식의 리더십교육이 요구된다고 할 것이다.
둘째, 전투력 발휘는 효율적인 병력관리와 운용이다. 먼저 기술한바와 같이 다양한 신세대 병사들을 적시적이고 재능에 맞는 보직과 특기를 부여할 수 있는 안목을 키우는 것이다.
셋째, 리더십은 감독자가 아니라 선도자이다. 솔선수범을 해야 한다는 것이다. 초급지휘자는 가장 중요한 장소와 시간의 중심에서 뛰어야 할 동반자이자 리더인 것이다. 훈육지도시 자발적인 행동실천을 더욱 강조하여야 할 것이며, 현재 활용하고 있는 부대관리 Know-How등을 활용하여 병사들을 관리할 수 있는 능력을 키워야 할 것이다.
끝으로 학군단에서는 투철한 국가관과 안보관을 형성할 수 있는 경험적인 요소를 강화하기 위해 안보현장견학, 충혼탑 참배, 전적지 답사등을 의미 있게 계획하여 느낄 수 있도록 해야 할 것이다.
이번 논문의 제목을 군 초급지휘자의 리더십 강화방안 연구라는 제목으로 연구를 시작하였으나 몇 가지의 한계점이 있었다.
신세대 병사의 다양성에 비춰 좀 더 구체적인 리더십 프로그램, 리더십 교육방향등의 새로운 패러다임에 대한 연구를 그려내지 못한 한계점과 인구통계학적 변수를 요인분석으로 하여 타 장교과정 출신의 리더십과 비교분석을 통해 좀 더 구체적인 초급지휘자의 리더십교육의 본질을 파악하고, 무엇을 교육하고 지도해야 하는 지는 명확하게 그려내지를 못했다.
이번연구 논문에서 전투병과 위주의 대상자들로 하여 유의성이 다소 떨어지는 결과를 초래하였는데 향후 더 효과적인 리더십 강화방안 연구를 위해 첫째, 향후 더 많은 인원과 다양한 대상을 선정하고, 둘째 학군단 교육이후 초군반에서 교육하는 내용을 혼돈하는 경향이 생기지 않도록 하여 신뢰도를 높일 것이다. 셋째, 양성기관에서의 효과적인 리더십교육은 어떠한 패러다임인지를 모색해야 할 것이다.
The subject of leading new generation men, including various Korean cultures, are not in connection with only yesterday or today. A lot of theses related with various kinds of leadership in the army deal with many issues related with leadership on the higher rank officers than captain, but nowadays ...
The subject of leading new generation men, including various Korean cultures, are not in connection with only yesterday or today. A lot of theses related with various kinds of leadership in the army deal with many issues related with leadership on the higher rank officers than captain, but nowadays the concernments on primary officers' leadership are necessary without fail because new generation soldiers have variety in many aspects. A lot of soldiers growing up in various cultures take charge of national protection. Their seniors are platoon leaders, that is, primary officers.
When it comes to questionnaire structures, this thesis selected independent variables at the basis on the questionnaires selected from the other theses, and as variables, this thesis selected leading abilities, staffs' affair education abilities, drill instructors' abilities, affair execution methods, and soldiers' spirits. As a result, this thesis found that the higher the ranks were, the higher primary officers' leading abilities were; captain(4.2692), first lieutenant(4.1061), and second lieutenant(3.8535) in rank and battle troops(4.0711), battle assistance troops(3.7762), and battle service assistance troops(3.4444) in troops.
In addition, the higher the ranks were, the higher the primary officers' staff execution abilities were; in order captain(4.1667), first lieutenant(4.0758), and second lieutenant(3.7609). When it comes to staff execution abilities, the older primary officers were and the longer primary officers served, the higher their staff execution abilities were. It was similar to leading and controlling abilities. When it comes to staff affair execution abilities, 'They have expert knowledges(130 persons, 68%)' was higher than medium or not.
When it comes to drill instructors' execution abilities, emphasized in primary officers, first lieutenant(4,2607) was higher than captain(4.2385), different from inference, when it comes to troop types, combat assistance troops(4.1143) were higher than combat troops(4.0560), when it comes to solider spirits, the higher the ranks were, the soldier spirits were; in order captain(4.369), first lieutenant(4.090), and second lieutenant(3.9899), when it comes to troop kinds, the officers serving at combat troops had the higher solider spirits than the officers serving at combat assistance troops, and when it comes to age and service years, the longer they were, the higher the spirits were.
The analysis results say that a lot of efforts have to be made as followings to reinforce primary military leaders' leadership capabilities.
First, leadership education has to be appropriate to troop types. Affair kinds and troop traits depend on troop types, which says that the leadership education on problem solving, according to case study styles, is necessary.
Second, battle power is displayed through effective military force management and operation. As mentioned above, officers have to hold views to give new generation soldiers positions and specials which are appropriate to time and talents.
Third, leaders are not so much related with supervisors, as with guides; leaders have to give the more of a lead. Primary leaders are the companions as well as leaders who have to run at the most important places and time. They have to give more emphases on voluntary behavioral practices when they give instructions. In addition, they have to put into practical use troop management know-hows and improve abilities to manage soldiers.
In the end, reserve officers' training corps have to plan to visit security sites, patriot tops, and memorial battle fields to reinforce experimental factors so that they can establish national viewpoints and security viewpoints.
This thesis began under the title, "A Study on the Ways to Reinforce the Leadership of Primary Military Leaders", but had limitation in some aspects. This thesis didn't investigate new paradigms such as concrete leadership programs and leadership directions, by reflecting new generation soldiers' diversities, didn't grasp concrete essences of leadership education, targeting primary leaders, through the comparative analyses with the leadership of other course officers and factor analyses with demographic variables, and didn't describe what has to be educated and guided.
This thesis investigated the soldiers belonging to combat divisions, but didn't have so high significance. In the future, it is necessary to investigate the way to reinforce leadership more effectively. So, first an investigation expected to be performed in the future has to select many persons and various subjects. Second, has to elevate trust so that they are not confused of education contents for the education in primary soldier teams after they complete educations for reserve officers' training corps. Third, has to grope for what paradigms can educate leadership effectively at educational organizations.
The subject of leading new generation men, including various Korean cultures, are not in connection with only yesterday or today. A lot of theses related with various kinds of leadership in the army deal with many issues related with leadership on the higher rank officers than captain, but nowadays the concernments on primary officers' leadership are necessary without fail because new generation soldiers have variety in many aspects. A lot of soldiers growing up in various cultures take charge of national protection. Their seniors are platoon leaders, that is, primary officers.
When it comes to questionnaire structures, this thesis selected independent variables at the basis on the questionnaires selected from the other theses, and as variables, this thesis selected leading abilities, staffs' affair education abilities, drill instructors' abilities, affair execution methods, and soldiers' spirits. As a result, this thesis found that the higher the ranks were, the higher primary officers' leading abilities were; captain(4.2692), first lieutenant(4.1061), and second lieutenant(3.8535) in rank and battle troops(4.0711), battle assistance troops(3.7762), and battle service assistance troops(3.4444) in troops.
In addition, the higher the ranks were, the higher the primary officers' staff execution abilities were; in order captain(4.1667), first lieutenant(4.0758), and second lieutenant(3.7609). When it comes to staff execution abilities, the older primary officers were and the longer primary officers served, the higher their staff execution abilities were. It was similar to leading and controlling abilities. When it comes to staff affair execution abilities, 'They have expert knowledges(130 persons, 68%)' was higher than medium or not.
When it comes to drill instructors' execution abilities, emphasized in primary officers, first lieutenant(4,2607) was higher than captain(4.2385), different from inference, when it comes to troop types, combat assistance troops(4.1143) were higher than combat troops(4.0560), when it comes to solider spirits, the higher the ranks were, the soldier spirits were; in order captain(4.369), first lieutenant(4.090), and second lieutenant(3.9899), when it comes to troop kinds, the officers serving at combat troops had the higher solider spirits than the officers serving at combat assistance troops, and when it comes to age and service years, the longer they were, the higher the spirits were.
The analysis results say that a lot of efforts have to be made as followings to reinforce primary military leaders' leadership capabilities.
First, leadership education has to be appropriate to troop types. Affair kinds and troop traits depend on troop types, which says that the leadership education on problem solving, according to case study styles, is necessary.
Second, battle power is displayed through effective military force management and operation. As mentioned above, officers have to hold views to give new generation soldiers positions and specials which are appropriate to time and talents.
Third, leaders are not so much related with supervisors, as with guides; leaders have to give the more of a lead. Primary leaders are the companions as well as leaders who have to run at the most important places and time. They have to give more emphases on voluntary behavioral practices when they give instructions. In addition, they have to put into practical use troop management know-hows and improve abilities to manage soldiers.
In the end, reserve officers' training corps have to plan to visit security sites, patriot tops, and memorial battle fields to reinforce experimental factors so that they can establish national viewpoints and security viewpoints.
This thesis began under the title, "A Study on the Ways to Reinforce the Leadership of Primary Military Leaders", but had limitation in some aspects. This thesis didn't investigate new paradigms such as concrete leadership programs and leadership directions, by reflecting new generation soldiers' diversities, didn't grasp concrete essences of leadership education, targeting primary leaders, through the comparative analyses with the leadership of other course officers and factor analyses with demographic variables, and didn't describe what has to be educated and guided.
This thesis investigated the soldiers belonging to combat divisions, but didn't have so high significance. In the future, it is necessary to investigate the way to reinforce leadership more effectively. So, first an investigation expected to be performed in the future has to select many persons and various subjects. Second, has to elevate trust so that they are not confused of education contents for the education in primary soldier teams after they complete educations for reserve officers' training corps. Third, has to grope for what paradigms can educate leadership effectively at educational organizations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.