사회과 환경교육에서 오감체험활동을 통한 환경친화적 태도 함양 : 초등학교 5학년을 대상으로 The cultivation of pro-environmental attitudes through the five senses experience activity of environmental education in the social studies원문보기
본 연구는 사회과 환경교육에서 오감체험활동이 환경친화적 태도의 인지적·정의적·행동적 경험에 어느 정도 긍정적인지 알아보고자 하였다. 연구를 위하여 사천시에 위치한 S초등학교 5학년 2개 학급 61명을 실험집단과 비교집단으로 나누어, 환경에 대한 설문지를 사용하여 사전 검사를 실시한 후, 실험집단 학생들에게는 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 활용한 11차시 수업을 한 후 사후 검사를 실시하여 결과를 분석하였다. 연구를 통하여 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 통한 환경친화적 태도 함양에 대한 설문 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경친화적 태도의 인지적 요소의 ‘신념’, ‘사상’에서 실험집단이 유의하게 긍정적이고 인지적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 환경친화적 태도의 정의적 요소의 ‘환경에 대해 좋아하는 것’에서 실험집단이 유의하게 긍정적이고 정의적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 환경친화적 태도의 행동적 요소의 ‘시각적 행동경향’에서 유의하게 긍정적이고 행동적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 또 실험집단의 수업과정, 학습지, 면담을 통해 학생들의 태도변화를 살펴보았다. 수질오염을 시키지 않으며 염색하는 조상의 지혜, 자연에서 찾은 먹거리로 건강지키기, 채소를 기르는 즐거움과 제철음식의 좋은 점, 쓰레기를 자원으로 활용하는 기쁨, ...
본 연구는 사회과 환경교육에서 오감체험활동이 환경친화적 태도의 인지적·정의적·행동적 경험에 어느 정도 긍정적인지 알아보고자 하였다. 연구를 위하여 사천시에 위치한 S초등학교 5학년 2개 학급 61명을 실험집단과 비교집단으로 나누어, 환경에 대한 설문지를 사용하여 사전 검사를 실시한 후, 실험집단 학생들에게는 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 활용한 11차시 수업을 한 후 사후 검사를 실시하여 결과를 분석하였다. 연구를 통하여 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 통한 환경친화적 태도 함양에 대한 설문 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경친화적 태도의 인지적 요소의 ‘신념’, ‘사상’에서 실험집단이 유의하게 긍정적이고 인지적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 환경친화적 태도의 정의적 요소의 ‘환경에 대해 좋아하는 것’에서 실험집단이 유의하게 긍정적이고 정의적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 환경친화적 태도의 행동적 요소의 ‘시각적 행동경향’에서 유의하게 긍정적이고 행동적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 또 실험집단의 수업과정, 학습지, 면담을 통해 학생들의 태도변화를 살펴보았다. 수질오염을 시키지 않으며 염색하는 조상의 지혜, 자연에서 찾은 먹거리로 건강지키기, 채소를 기르는 즐거움과 제철음식의 좋은 점, 쓰레기를 자원으로 활용하는 기쁨, 음식물쓰레기를 만들지 않기, 갯벌을 보호하는 마음, 자연을 통한 마음 치유, 공기오염을 시키지 않기, 논에 생물이 살 수 있는 환경만들기, 장소에 알맞은 소리내기, 쓰레기를 함부로 버리지 않기 등으로 환경에 대한 생각들이 바뀌었다. 따라서 본 연구에서 얻은 결과는 초등학교 5학년 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 통한 수업이 환경친화적 태도 함양에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 사회과 환경교육에서 오감체험활동이 환경친화적 태도의 인지적·정의적·행동적 경험에 어느 정도 긍정적인지 알아보고자 하였다. 연구를 위하여 사천시에 위치한 S초등학교 5학년 2개 학급 61명을 실험집단과 비교집단으로 나누어, 환경에 대한 설문지를 사용하여 사전 검사를 실시한 후, 실험집단 학생들에게는 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 활용한 11차시 수업을 한 후 사후 검사를 실시하여 결과를 분석하였다. 연구를 통하여 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 통한 환경친화적 태도 함양에 대한 설문 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경친화적 태도의 인지적 요소의 ‘신념’, ‘사상’에서 실험집단이 유의하게 긍정적이고 인지적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 환경친화적 태도의 정의적 요소의 ‘환경에 대해 좋아하는 것’에서 실험집단이 유의하게 긍정적이고 정의적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 환경친화적 태도의 행동적 요소의 ‘시각적 행동경향’에서 유의하게 긍정적이고 행동적 요소 전체에서 유의한 차이를 보였다. 또 실험집단의 수업과정, 학습지, 면담을 통해 학생들의 태도변화를 살펴보았다. 수질오염을 시키지 않으며 염색하는 조상의 지혜, 자연에서 찾은 먹거리로 건강지키기, 채소를 기르는 즐거움과 제철음식의 좋은 점, 쓰레기를 자원으로 활용하는 기쁨, 음식물쓰레기를 만들지 않기, 갯벌을 보호하는 마음, 자연을 통한 마음 치유, 공기오염을 시키지 않기, 논에 생물이 살 수 있는 환경만들기, 장소에 알맞은 소리내기, 쓰레기를 함부로 버리지 않기 등으로 환경에 대한 생각들이 바뀌었다. 따라서 본 연구에서 얻은 결과는 초등학교 5학년 사회과 환경교육에서 오감체험활동을 통한 수업이 환경친화적 태도 함양에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to establish to what extent the five senses experience activity has a positive effect on cognitive, affective, behavioral experiences of pro-environment attitudes. For this study, 61 students from two classes of 5th grade students were chosen at S elementary, Sacheon cit...
The purpose of this study is to establish to what extent the five senses experience activity has a positive effect on cognitive, affective, behavioral experiences of pro-environment attitudes. For this study, 61 students from two classes of 5th grade students were chosen at S elementary, Sacheon city. The students were divided into an experimental and a comparative group. Preliminary testing was done through a questionnaire on the environment. The experimental group had 11 classes that consisted of the five senses experience activity of environmental education in Social Studies. The results were then analyzed. The results of were as follow: The firstly, the experimental group showed a significant positive reaction in 'beliefs' and 'thoughts' among cognitive components of pro-environmental attitude, as well as a remarkable difference from the comparative group's entire cognitive components. The secondly, the experimental group showed a significant positive reaction in their 'favorite things about the environment' from the affective component in pro-environmental attitude, as well as a remarkable difference in the entire affective components. The thirdly, the experimental group showed a significant positive reaction in 'visible behavioral tendency' of the behavioral component in pro-environmental attitude, as well as a remarkable difference in the entire affective components. In addition to the changes in the students' behavior, a close look was taken at the lesson procedure, lesson papers and interviews of the experimental group. The ideas toward the environment changed ; the ancients' wisdom of dying something without polluting the water, keeping our health by eating food from nature, pleasure from growing plants and recycling, the advantages of fruits in season, minimizing food garbage and air pollution, protecting the seashore, psychological treatments through nature, making a proper environment for living things in rice paddies, making an appropriate sound for a place and not dumping wastes. From the results, it is clear that the five senses experience activity of environmental education in the Social Studies for 5th grade students has a positive effect on cultivating pro-environmental attitudes.
The purpose of this study is to establish to what extent the five senses experience activity has a positive effect on cognitive, affective, behavioral experiences of pro-environment attitudes. For this study, 61 students from two classes of 5th grade students were chosen at S elementary, Sacheon city. The students were divided into an experimental and a comparative group. Preliminary testing was done through a questionnaire on the environment. The experimental group had 11 classes that consisted of the five senses experience activity of environmental education in Social Studies. The results were then analyzed. The results of were as follow: The firstly, the experimental group showed a significant positive reaction in 'beliefs' and 'thoughts' among cognitive components of pro-environmental attitude, as well as a remarkable difference from the comparative group's entire cognitive components. The secondly, the experimental group showed a significant positive reaction in their 'favorite things about the environment' from the affective component in pro-environmental attitude, as well as a remarkable difference in the entire affective components. The thirdly, the experimental group showed a significant positive reaction in 'visible behavioral tendency' of the behavioral component in pro-environmental attitude, as well as a remarkable difference in the entire affective components. In addition to the changes in the students' behavior, a close look was taken at the lesson procedure, lesson papers and interviews of the experimental group. The ideas toward the environment changed ; the ancients' wisdom of dying something without polluting the water, keeping our health by eating food from nature, pleasure from growing plants and recycling, the advantages of fruits in season, minimizing food garbage and air pollution, protecting the seashore, psychological treatments through nature, making a proper environment for living things in rice paddies, making an appropriate sound for a place and not dumping wastes. From the results, it is clear that the five senses experience activity of environmental education in the Social Studies for 5th grade students has a positive effect on cultivating pro-environmental attitudes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.