초등학교 영어교육의 목표는 영어에 대한 흥미와 관심을 가지고, 일상생활에서 사용하는 기초적인 영어를 이해하고 표현할 수 있는 기본적인 의사소통 능력을 기르는 데 있다. 특히 제7차 교육과정에서는 음성 언어가 문자 언어보다 강조되고 있다. 그러다 보니 문자 언어를 접하는 고학년 학생들의 경우 문법적 능력의 부족으로 기본적인 문장을 읽고 쓰는데 많은 어려움이 있다. 따라서 우리나라와 같이 제한된 언어 노출시간과 언어 입력이 불충분한 EFL 상황에서는 언어 능력을 키우기 위해서 문법 교육이 필요하다. 이는 초기 단계의 외국어 교육에서 유창성이 정확성보다 더 강조되고 있지만 영어 노출시간이 절대적으로 적은 우리나라에서는 영어문장구조에 대한 이해가 이를 보완해 줄 수 있기 때문이다. 본 연구는 연역적·귀납적 문법 수업과 문법 능력과의 상관관계를 알아보기 위해 영어에 대한 태도, 문법에 대한 태도, 영어 수업에 대한 태도, 그리고 문법에 대한 불안도 등을 설문조사를 통해 살펴보며 연역적 문법지도 방법과 귀납적 문법지도 방법을 비교 분석하여 초등 영어교육에서 문법지도의 효과적인 방법을 고찰하는 것을 목적으로 하였다. 실험대상은 경남 고성군에 있는 G 초등학교 6학년 2개 학급 62명의 아동이었으며, 동질성 검사를 실시하여 동질집단으로 밝혀진 2개 학급을 연역집단과 귀납집단으로 선정하였다. 실험수업을 위하여 교과서에 제시된 다양한 문법내용을 4개 범주(조동사, 시제, 일치, 어순)로 분류하고 수업모형을 구안한 후 19주간의 실험수업을 시행하였다. 실험집단의 학생들은 ...
초등학교 영어교육의 목표는 영어에 대한 흥미와 관심을 가지고, 일상생활에서 사용하는 기초적인 영어를 이해하고 표현할 수 있는 기본적인 의사소통 능력을 기르는 데 있다. 특히 제7차 교육과정에서는 음성 언어가 문자 언어보다 강조되고 있다. 그러다 보니 문자 언어를 접하는 고학년 학생들의 경우 문법적 능력의 부족으로 기본적인 문장을 읽고 쓰는데 많은 어려움이 있다. 따라서 우리나라와 같이 제한된 언어 노출시간과 언어 입력이 불충분한 EFL 상황에서는 언어 능력을 키우기 위해서 문법 교육이 필요하다. 이는 초기 단계의 외국어 교육에서 유창성이 정확성보다 더 강조되고 있지만 영어 노출시간이 절대적으로 적은 우리나라에서는 영어문장구조에 대한 이해가 이를 보완해 줄 수 있기 때문이다. 본 연구는 연역적·귀납적 문법 수업과 문법 능력과의 상관관계를 알아보기 위해 영어에 대한 태도, 문법에 대한 태도, 영어 수업에 대한 태도, 그리고 문법에 대한 불안도 등을 설문조사를 통해 살펴보며 연역적 문법지도 방법과 귀납적 문법지도 방법을 비교 분석하여 초등 영어교육에서 문법지도의 효과적인 방법을 고찰하는 것을 목적으로 하였다. 실험대상은 경남 고성군에 있는 G 초등학교 6학년 2개 학급 62명의 아동이었으며, 동질성 검사를 실시하여 동질집단으로 밝혀진 2개 학급을 연역집단과 귀납집단으로 선정하였다. 실험수업을 위하여 교과서에 제시된 다양한 문법내용을 4개 범주(조동사, 시제, 일치, 어순)로 분류하고 수업모형을 구안한 후 19주간의 실험수업을 시행하였다. 실험집단의 학생들은 연역적 방법으로 교과서의 문법내용을 배웠으며, 비교집단은 같은 내용을 귀납적 방법으로 학습하였다. 실험 결과를 측정하기 위해 사후 1차 평가(5월 중순), 사후 2차 평가(7월 중순), 그리고 설문조사를 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문법성 판단 능력 평가에서 연역집단 아동의 평균 성적이 귀납집단 아동의 평균 성적보다 유의미한 수준에서 더 향상되었다. 둘째, 상·중·하위 수준별 문법성 판단 능력 평가에서도 연역집단이 귀납집단보다 더 높은 향상 정도를 보였으며, 특히 하위 수준에서는 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 연역 집단과 귀납 집단의 서로 다른 문법지도 방법이 영어에 대한 태도, 문법에 대한 태도, 영어수업에 대한 태도와 문법에 대한 불안정도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 설문지 조사 결과, 귀납집단 학습자들의 태도가 긍정적으로 변화하였으며 이는 귀납적인 문법지도가 학습자들의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 상기 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 초등학교 고학년의 경우 기초적이고 필수적인 문법 교육이 필요하다. 추상적 사고가 가능한 6학년의 경우, 정확한 의사소통능력을 키우기 위해 문법 능력이 필요하므로 문법지도와 명시적 설명은 목표 언어를 습득하는데 도움이 될 것이다. 둘째, 연역적·귀납적 방법이 문법 교육에 있어 각각의 장점이 있음을 이 연구를 통해 알게 되었다. 연역적 지도는 학습자의 성적 향상을 높였으며, 반면 귀납적 지도는 학습자의 부담과 영어수업에 대한 불안감을 감소시켰다. 따라서 학습자의 수준, 학습 환경, 학습 내용 등에 따라 양 지도 방법의 장점을 잘 절충하여 병행하는 것이 바람직할 것이다. 셋째, 초등영어 수업에서 다양한 교수 자료와 창의적 활동을 위한 문법지도 수업 모델이 개발되고 실행되어야 할 것이다.
초등학교 영어교육의 목표는 영어에 대한 흥미와 관심을 가지고, 일상생활에서 사용하는 기초적인 영어를 이해하고 표현할 수 있는 기본적인 의사소통 능력을 기르는 데 있다. 특히 제7차 교육과정에서는 음성 언어가 문자 언어보다 강조되고 있다. 그러다 보니 문자 언어를 접하는 고학년 학생들의 경우 문법적 능력의 부족으로 기본적인 문장을 읽고 쓰는데 많은 어려움이 있다. 따라서 우리나라와 같이 제한된 언어 노출시간과 언어 입력이 불충분한 EFL 상황에서는 언어 능력을 키우기 위해서 문법 교육이 필요하다. 이는 초기 단계의 외국어 교육에서 유창성이 정확성보다 더 강조되고 있지만 영어 노출시간이 절대적으로 적은 우리나라에서는 영어문장구조에 대한 이해가 이를 보완해 줄 수 있기 때문이다. 본 연구는 연역적·귀납적 문법 수업과 문법 능력과의 상관관계를 알아보기 위해 영어에 대한 태도, 문법에 대한 태도, 영어 수업에 대한 태도, 그리고 문법에 대한 불안도 등을 설문조사를 통해 살펴보며 연역적 문법지도 방법과 귀납적 문법지도 방법을 비교 분석하여 초등 영어교육에서 문법지도의 효과적인 방법을 고찰하는 것을 목적으로 하였다. 실험대상은 경남 고성군에 있는 G 초등학교 6학년 2개 학급 62명의 아동이었으며, 동질성 검사를 실시하여 동질집단으로 밝혀진 2개 학급을 연역집단과 귀납집단으로 선정하였다. 실험수업을 위하여 교과서에 제시된 다양한 문법내용을 4개 범주(조동사, 시제, 일치, 어순)로 분류하고 수업모형을 구안한 후 19주간의 실험수업을 시행하였다. 실험집단의 학생들은 연역적 방법으로 교과서의 문법내용을 배웠으며, 비교집단은 같은 내용을 귀납적 방법으로 학습하였다. 실험 결과를 측정하기 위해 사후 1차 평가(5월 중순), 사후 2차 평가(7월 중순), 그리고 설문조사를 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문법성 판단 능력 평가에서 연역집단 아동의 평균 성적이 귀납집단 아동의 평균 성적보다 유의미한 수준에서 더 향상되었다. 둘째, 상·중·하위 수준별 문법성 판단 능력 평가에서도 연역집단이 귀납집단보다 더 높은 향상 정도를 보였으며, 특히 하위 수준에서는 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 연역 집단과 귀납 집단의 서로 다른 문법지도 방법이 영어에 대한 태도, 문법에 대한 태도, 영어수업에 대한 태도와 문법에 대한 불안정도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 설문지 조사 결과, 귀납집단 학습자들의 태도가 긍정적으로 변화하였으며 이는 귀납적인 문법지도가 학습자들의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 상기 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 초등학교 고학년의 경우 기초적이고 필수적인 문법 교육이 필요하다. 추상적 사고가 가능한 6학년의 경우, 정확한 의사소통능력을 키우기 위해 문법 능력이 필요하므로 문법지도와 명시적 설명은 목표 언어를 습득하는데 도움이 될 것이다. 둘째, 연역적·귀납적 방법이 문법 교육에 있어 각각의 장점이 있음을 이 연구를 통해 알게 되었다. 연역적 지도는 학습자의 성적 향상을 높였으며, 반면 귀납적 지도는 학습자의 부담과 영어수업에 대한 불안감을 감소시켰다. 따라서 학습자의 수준, 학습 환경, 학습 내용 등에 따라 양 지도 방법의 장점을 잘 절충하여 병행하는 것이 바람직할 것이다. 셋째, 초등영어 수업에서 다양한 교수 자료와 창의적 활동을 위한 문법지도 수업 모델이 개발되고 실행되어야 할 것이다.
The objective of elementary school English education is to develop students' basic communication(receptive and productive) skills with concern and interest in English. The spoken language is more emphasized than written language in the 7th National Education Curriculum. Accordingly, upper graders wh...
The objective of elementary school English education is to develop students' basic communication(receptive and productive) skills with concern and interest in English. The spoken language is more emphasized than written language in the 7th National Education Curriculum. Accordingly, upper graders who meet with written language have many difficulties in reading and writing basic sentences because they are lack of grammatical competence. Given the EFL environment with limited exposure-time and language-input, the grammar teaching is essential to develop linguistic skills because accuracy is also as much important as fluency. To find effective methods of learning grammar in the elementary school English education, this study aims to make a comparative analysis of deductive grammar teaching and inductive grammar teaching through an experiment on the correlation between both teaching methods and grammar competence, through a questionnaire survey on attitudes toward English, grammar, English class and anxiety about grammar. The subjects of this study were 62 students in 6th grade from G elementary school in Goseong-gun, who were divided into two groups, the deductive and inductive groups. A pre-test was conducted to ensure that the two groups were of equal proficiency in English. Grammar in Elementary English 6 was selected and classified 4 categories (auxiliary verb, tense, agreement and word order) for devising a syllabus of lessons during the 19 week experimental period. The children in the experimental(deductive) group were taught the content and grammar of the textbook in the way of deductive method, with the various follow-up activities. The control(inductive) group was taught the same content in the way of inductive method. For evaluation of the results, a post-testⅠ(in the middle of May), a post-testⅡ(in the middle of July) and a questionnaire survey were conducted. The results of this study are as follows: First, the deductive group showed a higher increase in mean scores from the pre-test through the post-testⅡ than the inductive group. The difference between the two groups was statistically significant. Second, further division of the groups into three levels (high, intermediate, and low) revealed a higher degree of increase in the deductive group than their counterparts in the inductive group. The differences between the two groups were significant at the low levels. Third, according to the result of analyzing data collected from the questionnaire survey on how learners’ attitude toward English, grammar, English class, and their anxiety about grammar were affected by the different grammar teaching methods applied to the deductive and inductive group. Positive changes were observed in the inductive group learners' attitude. That is, inductive grammar instruction had positive effects on the learners' affective fields. Based on the above findings, the following suggestion could be made. First, basic and essential grammar instruction is necessary for upper graders. In the case of 6th graders who are able to understand abstract thinking, grammar instruction and explicit explanation will be helped to acquire target language as grammatical competence is needed for precise communicative skill. Second, it was found in this study that deductive and inductive methods have the respective merits of the grammar instruction. Deductive instruction enhances learners’ performance improvement, but inductive instruction reduces students’ burden and anxiety in English grammar class. Thus, it is desirable to adopt the merits of both methods depending on the learners' level, environment, and the content of leaning. Third, a variety of teaching material and grammar teaching models for creative activities should be developed and performed in the elementary school English class.
The objective of elementary school English education is to develop students' basic communication(receptive and productive) skills with concern and interest in English. The spoken language is more emphasized than written language in the 7th National Education Curriculum. Accordingly, upper graders who meet with written language have many difficulties in reading and writing basic sentences because they are lack of grammatical competence. Given the EFL environment with limited exposure-time and language-input, the grammar teaching is essential to develop linguistic skills because accuracy is also as much important as fluency. To find effective methods of learning grammar in the elementary school English education, this study aims to make a comparative analysis of deductive grammar teaching and inductive grammar teaching through an experiment on the correlation between both teaching methods and grammar competence, through a questionnaire survey on attitudes toward English, grammar, English class and anxiety about grammar. The subjects of this study were 62 students in 6th grade from G elementary school in Goseong-gun, who were divided into two groups, the deductive and inductive groups. A pre-test was conducted to ensure that the two groups were of equal proficiency in English. Grammar in Elementary English 6 was selected and classified 4 categories (auxiliary verb, tense, agreement and word order) for devising a syllabus of lessons during the 19 week experimental period. The children in the experimental(deductive) group were taught the content and grammar of the textbook in the way of deductive method, with the various follow-up activities. The control(inductive) group was taught the same content in the way of inductive method. For evaluation of the results, a post-testⅠ(in the middle of May), a post-testⅡ(in the middle of July) and a questionnaire survey were conducted. The results of this study are as follows: First, the deductive group showed a higher increase in mean scores from the pre-test through the post-testⅡ than the inductive group. The difference between the two groups was statistically significant. Second, further division of the groups into three levels (high, intermediate, and low) revealed a higher degree of increase in the deductive group than their counterparts in the inductive group. The differences between the two groups were significant at the low levels. Third, according to the result of analyzing data collected from the questionnaire survey on how learners’ attitude toward English, grammar, English class, and their anxiety about grammar were affected by the different grammar teaching methods applied to the deductive and inductive group. Positive changes were observed in the inductive group learners' attitude. That is, inductive grammar instruction had positive effects on the learners' affective fields. Based on the above findings, the following suggestion could be made. First, basic and essential grammar instruction is necessary for upper graders. In the case of 6th graders who are able to understand abstract thinking, grammar instruction and explicit explanation will be helped to acquire target language as grammatical competence is needed for precise communicative skill. Second, it was found in this study that deductive and inductive methods have the respective merits of the grammar instruction. Deductive instruction enhances learners’ performance improvement, but inductive instruction reduces students’ burden and anxiety in English grammar class. Thus, it is desirable to adopt the merits of both methods depending on the learners' level, environment, and the content of leaning. Third, a variety of teaching material and grammar teaching models for creative activities should be developed and performed in the elementary school English class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.